Hallo

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
37
21
8
Goedenavond,

Ik ben Teun uit Lelystad, en ben me aan het verdiepen in de IS 300h
We rijden nu een Audi A3, maar ik wil eigenlijk overstappen naar Lexus.
De vrouw is nog niet overtuigd, maar probeer haar met een proefrit over te halen.
 
Laatst bewerkt:

Johno

Actief
23 jan 2022
461
205
43
Welkom,

Proefritten maken is altijd goed. Het is naast het rijcomfort ook de hoge betrouwbaarheid en kwaliteit wat je als argumenten kunt gebruiken. Maar dat ervaar je pas in de loop der jaren. 😁

Succes en nog heel fijne feestdagen
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
37
21
8
Thanks !
Ja. Ik ben wel overtuigd.
Een auto zonder gezeik rijdt altijd het goedkoopst, hè 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Lastig lijkt me maar kwa betrouwbaarheid is er duidelijke voorsprong voor Lexus denk ik. Die zogenaamde Duitse degelijkheid heeft de laatste jaren een flinke deuk opgelopen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het laatste filmpje op autoweek... Die LS300 van 1998 krijgt een dikke duim van Joep. Zit gewoon prima in elkaar deze auto's.
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
37
21
8
Die Lexus van 1998 is zeker een topper. Ik hoop dat het 15 jaar later nog steeds zo goed werd gebouwd 😄
Ja, inmiddels is mijn Audi geloof ook wat kleiner geworden, na de derde op de stoep.
Niet slecht ofzo, maar toch wel meer dingetjes dan met de eerdere modellen.
We rijden nu de 3.2 v6, ongeveer het taaiste benzine blok van Audi. Maar de modernere kleinere blokjes hebben helaas alleen maar meer gezeik en kosten. Dat zie ik dus niet zitten.
 
Laatst bewerkt:

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
851
1
467
63
Als je wat “harde feiten” nodig hebt om de betrouwbaarheid en kwaliteit van verschillende merken en modellen te vergelijken; de ANWB heeft al langere tijd occasiontesten op haar website staan. Autoblog heeft de nodige aankoopadviezen gemaakt en sinds kort check ik ook ReDriven uit Australië. Ik ben van mening dat deze partijen redelijk duidelijk uitleggen wat je wel/niet zou (moeten) willen. ANWB is het meest diplomatiek, Autoblog gooit de bekende nuance er in. ReDriven zegt gewoon waar het op staat. Je kunt daarnaast ook de nodige betrouwbaarheidsonderzoeken zoals JD Power e.d. er op naslaan, maar de trend is duidelijk; wil je een betrouwbare en qua kosten voorspelbare auto: koop vooral Japans, koop vooral geen Europees merk.

Ik heb ook wat ervaring opgedaan met Audi dealers en een VW-dealer. Service kennen ze daar niet zo, alles kost geld. Een klacht met aanspraak op garantie of hoogte van de rekening voelt altijd als een gevecht, gedoe. Bij de Lexus-dealers waar ik ervaring mee heb is dat een groot verschil. Red Carpet Treatment is geen fabeltje.

Als je nu een V6 rijdt in je A3, dan is een IS300h een forse klap zuiniger met elke kilometer die je rijdt. Vanuit Lelystad rij je ook niet even naar een Duits of Belgisch tankstation.
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS en Sam_IS300h

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
37
21
8
Ja, wat ik hoor rijdt de 300h 1:16 dat scheelt al 30% qua verbruik.
Reparaties zijn daarentegen vaak de grootste kostenposten, niet het verbruik.
Nou heb je bij de IS 300h het beste van beide werelden, weinig tot geen gezeur, en een relatief laag verbruik.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
851
1
467
63
Als je erg gehecht bent aan een V6 die relatief zuinig rijdt kun je ook een GS450h (gen 4) overwegen. De GS is wel een stukje groter/zwaarder/duurder dan de IS. Maar als je ruimte nodig hebt voor je passagiers zit je daar ook goed mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
37
21
8
Ik vind hem fantastisch, maar mijn vrouw moet er dagelijks mee rijden. Wordt een beetje teveel auto. De prijzen liggen ook ongeveer op het dubbele. Eerlijk gezegd is me dat echt teveel geld.
 
Laatst bewerkt:

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
37
21
8
IMG_8261.png
Ik heb een mooie is gevonden, en vrouwlief vindt hem ook mooi !
Het is een 2013 F-sport met net 2 ton op de teller, alle beurten bij Lexus Breda gedaan, van de eerste eigenaar. Kost 15,5 k
We willen morgen proefrijden en de knoop doorhakken.
Heeft iemand nog adviespunten, of kent iemand toevallig deze auto ?
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
305
179
43
Het is een First Edition hè, geen F-Sport! Maakt op zich niets uit, een FE is best een volle auto. Alleen mis je de kenmerkende tellerbak en heb je een ander onderstel. Xenon is trouwens LED.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
305
179
43
Lijkt er meer op dat de vorige eigenaar er zelf een soort F-Sport van heeft gemaakt.

Aankoopadvies: het zijn best solide auto's die niet veel gekkigheid kennen. Maar soms willen de remklauwen, van een hybride, achter nog wel vast gaan zitten. Dus na zo'n proefrit even aan de velgen voelen. Er is ooit een modificatie uitgebracht, tegen vibraties tussen de 80 en 90. Dus kijk even in het onderhoudsboekje of daar iets over is genoteerd door de dealer. Uiteraard ook dat snelheidsgebied even zelf uitproberen. Was een demper en een update van de ECU meen ik. Wiellagers zijn veelal hetgeen wat het "vaakst" kapot gaat. Dus check even of je er geen hoort brommen. Best onschuldig dus allemaal.
Verder eigenlijk het gebruikelijke rondje, wat je bij iedere occasion bekijkt en probeert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron GS300, D43m0n en TTS

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Op de foto's ziet 'ie er netjes uit, enige wat ik persoonlijk echt lelijk (en is niet origineel inderdaad) vind zijn die dubbele uitlaatdingen achter, maar daar zie je niks van als je achter het stuur zit. De F op de zijkant is van First Edition, als het een F-sport is zie je dat F-logo ook weer terug op het stuur bijvoorbeeld.
Ik heb 3 jaar een IS300h gereden, 100% probleemloze auto, gekocht met94k en ingeruild met bijna 150k op de teller.
De mijne had de genoemde modificatie niet gehad maar ik heb nooit iets heel hinderlijks gemerkt van een vibratie achter, heel licht misschien maar niets vervelends. Geef je ogen goed de kost en rij zoveel als je kunt, je kan hier alle kanten op, snelweg, N-wegen, neem een stuk dijk waar wat wind staat, etc etc etc....;)
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
37
21
8
Ik vind de uitlaten net op het randje, maar zelf wel in het geheel passen.
Ik ben dan meteen op mijn hoede voor meer ‘tjoening’, maar kon verder niets ontdekken.
De achterruiten zijn bij de Lexus dealer getint, uitlaat is daar gedaan.
Verder staat bij iedere beurt een Lexus stempel, en al die tijd van de eerste eigenaar geweest. Wel wat krassen op het dak en motorkap, alsof hij de sneeuw eraf geschoven heeft. Maar even polijsten, en dan is dat weg. Van binnen echt keurig, hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
305
179
43
De F op de zijkant is van First Edition, als het een F-sport is zie je dat F-logo ook weer terug op het stuur bijvoorbeeld.
First Edition heeft geen F. Dit is echt een F-Sport logootje, die later opgeplakt is. Net zoals de velgen en sierstukken van de uitlaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
37
21
8
Idd, Rob.
Maar prima. Net gereden, en alles voelt een hoort netjes, interieur echt zo netjes, bizar na 2 ton.
Boekje met alleen maar Lexus stempels bij 1 bedrijf, en een eigenaar.
Geen brom kunnen ontdekken tussen 80 en 100. Alle remmen ijskoud na de proefrit.
Dus de deal rondgemaakt.

De uitlaten ga ik nog even bedenken of ik ze zo laat, eigenlijk moeten ze gewoon 2cm korter. En de wielen iets groter, maar ik heb gezien dat er voor een Audi veel meer wielen te koop zijn dat iets moois voor de Lexus 😃