Joep's dingetjes aan de LS

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
In navolging van Jelmer ga ik hier dan ook mijn wijzigingen en onderhoud bezigheden aan mijn LS 400 bij houden.
Wees niet ongerust, mijn LS is nog lang niet zo fotogeniek als die van Jelmer, dus veel foto's komen er niet. alleen de noodzakelijke foto's natuurlijk wel.

het gaat om deze:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


laat ik beginnen met iets wat echt noodzakelijk is en waarschijnlijk veel voor komt... de bovenste draagarmen aan de voorkant.
zijn het niet de rubbers die versleten zijn, is het wel de fuseekogel die speling heeft. dat was bij mij dus de reden voor APK-afkeur.
ik fijn naar 'de dealer'... 'kostda?' ehh... 523 euro ex BTW.. PER STUK!

dus ga je rond kijken op het net.. Lextreme.com heeft ze ook, maar nu even niet.
toen zag ik hier dat Jelmer er ook aan kon komen, dus...
heb ik aan Jelmer gevraagd of hij ze wilde bestellen, mij lukte het niet om bij dat zelfde adres contact te krijgen.. zo geschiedde:

GroteFoto-JTEMUC48.jpg


dan het wiel er af halen en dan zie je dit:
GroteFoto-48OOUYPD.jpg


dan met sleutel 10 de remleiding los maken en met sleutel 17 de bevestigingsbouten van de draagarm (triangel) losmaken en weg leggen.
met enig hamerwerk de fusee uit de wielhub (die hoge boog) slaan en dan de nieuwe er weer in plaatsen. maar eerst ze even naast elkaar leggen voor het verschil (uiterlijk)
Foto-NDBDJE4L.jpg


en het resultaat
Foto-KZJPCBS7.jpg


alle 2 de draagarmen kan ik doen in 2 uur werk, dus ik neem aan dat een dealer dat sneller kan. ik doe dit gewoon aan de weg met krik en handgereedschap en niet op een brug met SNAP-ON gereedschap oid

voor zover,

groeten,
Jeroen
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
ja, nu nog uitlijnen en balanceren en dan is ie wat dat betreft weer als nieuw! nog bedankt he!
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Sleutelen is een leuke hobby, mooi om te zien dat je dit soort voorbeelden op dit forum kan vinden, waarschijnlijk ken je de volgende site wel maar voor de zekerheid en voor degene die deze site niet kennen de volgende link:
http://www.lexls.com/tutorials/

groet

Henny
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
net even de tijd genomen om 1 van de 4 sloten te vervangen (deur 2x, kofferbak en contactslot).
de bestuurders kant ging de sleutel er niet ver genoeg in en daar was ik een beetje klaar mee... steeds weer de auto openen vanaf de bijrijders kant..

dus...
bekleding er af gehaald, moertje van het slotje af, het stangetje naar het slotmechanisme eraf, draadjes niet vergeten... friemeldefriemel... hebbes!
ander slotje er weer in gedaan en alles weer terug geplaatst. ik ben weer blij! nu de andere sloten nog eens een keer.
ben overigens 45 min bezig geweest. bij de volgende deur doe ik wel foto's maken, nu was het te donker.
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
zo, van het weekend een uurtje tijd gehad om het volgende slot te doen.
het werd het contactslot.
als eerste de onderste helft van het dashboard weg gehaald en het afdekkapje rond het contactslot.
daarna het hele stuurkolom laten zakken door 4 moeren los te maken, waar het kolom mee vast zit, toen kon ik bij de bovenkant van het slot. dit is belangrijk..
1 schroefje los gemaakt bij het slot om het lichtgevende ringetje te verwijderen, hierna zet je de sleutel op ACC en duw je bovenop het slot een knopje in (zie foto), even trekken aan de sleutel en je hebt het hele slot er uit.
dan zet je het nieuwe/andere slot ook op ACC en duw je het aan tot een klik.
alles weer terug gedaan zoals het zat en klaar! nu kan ik de deur openen en de auto starten met 1 dezelfde sleutel. 8)

foto:
35983_143986735625286_100000418814245_308691_2718106_n.jpg
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
Vandaag even het andere deurslot gedaan en ja... met foto's!! (mobieltje HTC)
alles is voor de andere deuren ongeveer hetzelfde..

als eerste begonnen met de deurbekleding los maken, beginnend bij het paneeltje met de raambediening:
GroteFoto-QS8FACYG.jpg

hier onder zit een schroef,daar nog even de stekers van af en dan..

naar het framepje rond de deurhendel:
GroteFoto-6DO3KPH6.jpg

daar waar de schroevendraaier is zit een lang pennetje welke in het ijzer erachter vast zit. dit voorzichtig losgewrikt en het framepje naar achteren toe weggenomen.
toen de deurverlichting er uit gehaald door deze uit de armsteun te wrikken. was nodig voor het stekertje
GroteFoto-VIPUVFAX.jpg

links hiervan zit ook nog een schroef in de armsteun.

daarna heb ik alle zichtbare schroeven los gemaakt, aan het einde van de deur 1 met een soort klemmetje en zoals op de foto, de 4 onderste
GroteFoto-G88R7B8A.jpg


vergeet die in de luchttoevoer niet!
GroteFoto-GIAXC7ED.jpg


dan werd het tijd om de bekleding los te trekken. voorzichtig onderaan begonnen met zachtjes trekken, maar moest toch wel wat kracht uitoefenen. 1 vasthoud dingetje heeft het niet overleefd..
GroteFoto-JPBM6H7R.jpg


toen ie los was de achterkant van de bekleding opgetild en naar mij toe getrokken. daarna had ik de bekleding in mijn handen.
GroteFoto-HX6DE4LR.jpg


zo.. nu het echte werk!.. de binnenbekleding weg halen.. dat is plastic wat vast gekit is. eerst nog een kijkgat gemaakt.
GroteFoto-YAIWGHZ8.jpg


toen heb ik dat plastic losgemaakt tot ik bij een groot gat kon.
GroteFoto-JCYVMWBV.jpg


zoals je wellicht ziet heb ik een steeksleutel 10mm gebruikt om het moertje, van het slot, los te maken.
GroteFoto-PTBRAJPJ.jpg


het slot zit dus vast in de deurgreep van de auto. aan het slot zit een stangetje welke los moet en ook nog een draad welke naar een steker gaat laag in de deur.
GroteFoto-ORRRZUEV.jpg


wel opletten dat je ongeveer dezelfde route neemt met het nieuwe/andere slot. anders komt ie in de knoop met het raam.

hier nog even oud en (bijna) nieuw bij elkaar
GroteFoto-HWTMTMJN.jpg


groet,joep
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
oja... was 40 min werk, net zo lang als de repo hier neerkalken dus... :D
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Nette DIY Jeroen :!:

Mochten sommige er moeite mee hebben, het kapje wat om de deurgreep zit wil soms beter los laten als je de schroeven draaier er bij het scharnierpunt van de deurgreep tussen stop, en boven het knopje van het slot, just a tip :wink:
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
zojuist de pakkingset (revisieset) voor de stuurbekrachtiging binnen gehad (toyota partnr: 04446-30173).
60 euro voor de set, geen geld dacht ik. dus binnenkort een repo over het lekvrij maken van de stuurbekrachtiging van de 1UZ-FE voor de LS400.




edit:
ach.. een amerikaan is al zo vriendelijk geweest om het te doen..:
ps pomp op lexusls.com
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
ik ben klaar met de eerste revisie, opzich niet moeilijk te doen, wel blijven opletten.
en zeker met de DIY van LEXLS.com is het heel goed te doen.

bij deze pomp hadden ze al eens een soort van revisie gedaan.
hij zag er keurig uit, op dat rare kit na, wat blijkt.. hebben ze hem dicht gemaakt met kit!!
GroteFoto-IB7F7X8K.jpg


dit zijn de ringen die er uit gekomen zijn, zoals je wellicht ziet zijn ze allemaal stuk (de grote dan) dat kwam omdat ze keihard waren geworden.
GroteFoto-88V7SOPZ.jpg


dus.. tegen inruil te koop.. een gereviseerde stuurbekrachtigingspomp voor een LS400 met 1UZ motor of de SC400 :D
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Cool! 8) Ga ik ook eens een keertje doen voor mijn LS. Die zweet een klein beetje.
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
zo.. bijna een jaar verder en eindelijk de tijd gevonden om wat te doen!

koelvloeistof en motorolie vervangen. beide waren er al aan toe toen ik de auto kocht.. :roll:
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Ach, kunnen ze wel hebben niet? ;) :mrgreen:

Had bij de mijne 3 jaar geleden ook al de distributie moeten doen :)
 

Joep

Actief
9 aug 2009
334
0
0
Dat wel, ik had de spullen al een tijdje in huis en wilde er wel eens van af...
Dat aftappen van de koelvloeistof is wel wat meer werk dan normaal... Minimaal 3 aftap punten...