Lexus IS200 (kleine dingetjes)

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Ik weet niet zeker of ze wel of niet passen, maar ik denk dat het wel krap word voor.
Kun je niet ff passen voordat je ze koopt? Dan weet je het zeker en dan weet je ook hoever je kan gaan
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Of het allemaal netjes onder je auto past kan je ook uitrekenen:

A = 1/2 velgbreedte[inch] - ET[mm]

De berekening voor "A" doe je dan voor je huidige- en je nieuwe velgen (dan natuurlijk wel de velgbreedte terugrekenen naar mm).
Dan doe je vervolgens het volgende sommetje:

Anieuw[mm] - Ahuidig[mm] = Averschil[mm]

Als Averschil positief is dan steken je nieuwe velgen zoveel mm uit en als Averschil negatief is dan vallen je nieuwe velgen zoveel mm naar binnen.

ET waarde moet je sowieso nooit meer dan 5mm van afwijken.
Dit heeft te maken met de offset van het montagevlak van je velg, waarmee het midden van de velg juist in balans is met de naaf van je wiel. Teveel afwijking betekent onbalans.
En als je afwijkt doe het dan naar beneden (daardoor komt het wiel verder naar buiten ipv naar binnen).

Wat ook verstandig is om uit te rekenen is de nieuwe bandenmaat die je nodig hebt voor een afwijkende velgdiameter.
Hier kan je het beste uitgaan van de origineel voorgeschreven maat en dan terugrekenen naar de waarde die voor de totale wieldiameter het dichtste bij deze originele maat komt.

Dit voorkomt de mega lelijke "thuiskomertjeslook" zoals je wel eens ziet bij goedkope tjoening (of bij die Volvo op de foto hierboven) :p
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Velgen met 225x40x18 banden gaat passen,heb zelf 225x40x18 eronder zitten,velgen zijn van merk Dotz type crunch.
Het zijn 8j velgen.Naafdiameter is niet altijd bindend,gebruik altijd centreerringen.Succes
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Niet altijd waar Almelo, je mist nog een factor in je gegevens... De ET waarde... Als deze te laag is dan heb je een probleem
 

s1009550

Actief
24 dec 2010
168
0
0
Niels_D zei:
Of het allemaal netjes onder je auto past kan je ook uitrekenen:

A = 1/2 velgbreedte[inch] - ET[mm]

De berekening voor "A" doe je dan voor je huidige- en je nieuwe velgen (dan natuurlijk wel de velgbreedte terugrekenen naar mm).
Dan doe je vervolgens het volgende sommetje:

Anieuw[mm] - Ahuidig[mm] = Averschil[mm]

Als Averschil positief is dan steken je nieuwe velgen zoveel mm uit en als Averschil negatief is dan vallen je nieuwe velgen zoveel mm naar binnen.

ET waarde moet je sowieso nooit meer dan 5mm van afwijken.
Dit heeft te maken met de offset van het montagevlak van je velg, waarmee het midden van de velg juist in balans is met de naaf van je wiel. Teveel afwijking betekent onbalans.
En als je afwijkt doe het dan naar beneden (daardoor komt het wiel verder naar buiten ipv naar binnen).

Wat ook verstandig is om uit te rekenen is de nieuwe bandenmaat die je nodig hebt voor een afwijkende velgdiameter.
Hier kan je het beste uitgaan van de origineel voorgeschreven maat en dan terugrekenen naar de waarde die voor de totale wieldiameter het dichtste bij deze originele maat komt.

Dit voorkomt de mega lelijke "thuiskomertjeslook" zoals je wel eens ziet bij goedkope tjoening (of bij die Volvo op de foto hierboven) :p

Een dergelijke formule had ik zelf ook in Excel gemaakt, dus ik kan inmiddels uitrekenen hoe ver een velg naar buiten steekt.
Het enige wat ik in de praktijk moet testen is of velgen met een lagere ET-waarde voldoende ruimte hebben om te draaien in de wielkasten, zonder dat de wielkasten worden aangeraakt. Volgens mij is dit te testen door ringen achter de originele velgen plaatsen zodat de originele velgen meer naar buiten steken. Op deze manier boots je de verbreding na en kun je kijken of ??n en ander aanloopt.

is200 almelo zei:
Velgen met 225x40x18 banden gaat passen,heb zelf 225x40x18 eronder zitten,velgen zijn van merk Dotz type crunch.
Het zijn 8j velgen.Naafdiameter is niet altijd bindend,gebruik altijd centreerringen.Succes

Klopt inderdaad dat de naafdiameter niet bindend is indien de naafdiameter groter is dan 60.1. Indien kleiner, gaat het over....

mlcoolj zei:
Niet altijd waar Almelo, je mist nog een factor in je gegevens... De ET waarde... Als deze te laag is dan heb je een probleem

Als de ET-waarde te laag is, heb je inderdaad kans dat de banden aanlopen. Dat is dus een kwestie van proberen (zie hierboven).

Dank voor jullie reacties!! :worship:
Mvg. Harry
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
s1009550 zei:
Een dergelijke formule had ik zelf ook in Excel gemaakt, dus ik kan inmiddels uitrekenen hoe ver een velg naar buiten steekt.
Het enige wat ik in de praktijk moet testen is of velgen met een lagere ET-waarde voldoende ruimte hebben om te draaien in de wielkasten, zonder dat de wielkasten worden aangeraakt. Volgens mij is dit te testen door ringen achter de originele velgen plaatsen zodat de originele velgen meer naar buiten steken. Op deze manier boots je de verbreding na en kun je kijken of ??n en ander aanloopt.

Ok, super!
Excel is wel handig bij dit soort dingen.

En inderdaad, of de velgen aanlopen bij de wielkast of schokbreker kan je testen of eventueel heel nauwkeurig opmeten (afstand montagevlak naaf tot carrosserie en tot schokbreker) en dan in je Excel sheet verwerken.

Succes! :rulez:
 

s1009550

Actief
24 dec 2010
168
0
0
Niels_D zei:
Wat ook verstandig is om uit te rekenen is de nieuwe bandenmaat die je nodig hebt voor een afwijkende velgdiameter.
Hier kan je het beste uitgaan van de origineel voorgeschreven maat en dan terugrekenen naar de waarde die voor de totale wieldiameter het dichtste bij deze originele maat komt.

Dit voorkomt de mega lelijke "thuiskomertjeslook" zoals je wel eens ziet bij goedkope tjoening (of bij die Volvo op de foto hierboven) :p

Goedemorgen medeforummers,

Ik heb inmiddels een setje velgen op de kop weten te tikken met de volgende specs:

Inch: 18
ET-waarde: 40
J-waarde: 8
Naafdiam.: 67,1

De velgen komen onder een Hyundai Tucson vandaan waardoor de banden te fors zijn voor de Lexus IS200.
Daarom moeten er andere banden op, maar welke afmetingen voor de band kan ik het beste aanhouden: dus welke bandhoogte en welke bandbreedte? (ik heb de auto niet verlaagd o.i.d.)

Alvast dank en een prettige jaarwisseling toegewenst!

Mvg. Harry
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
De meest gangbare maat is denkik 225-40-18 dit zat bij mij ook op de auto toen ik hem kocht.

Ook moet je eff centreer ringen zoeken voor de velgen aangzien het naafgat 67,1 mm is en bij lexus 60.1 mm
Dus dan moet je een ring zoeken die die binnen en buiten diameter heeft
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
ze passen op een is200/300 dat weet ik zeker heb ze zelf nl ook in mijn auto zitten.
het gaat hier om xenon lampen de d2r lamp zit daarin.
let wel weet niet of je het werkend krijgt maar ga er van uit dat dat niet al te moeilijk moet zijn.
zag wel dat er nog geen lampen in zitten komt dus nog eens 2 keer een 50 euro bij voor een d2r lamp denk ik even uit het hoofd...
 

s1009550

Actief
24 dec 2010
168
0
0
patriekske zei:
ze passen op een is200/300 dat weet ik zeker heb ze zelf nl ook in mijn auto zitten.
het gaat hier om xenon lampen de d2r lamp zit daarin.
let wel weet niet of je het werkend krijgt maar ga er van uit dat dat niet al te moeilijk moet zijn.
zag wel dat er nog geen lampen in zitten komt dus nog eens 2 keer een 50 euro bij voor een d2r lamp denk ik even uit het hoofd...

Hoy Patrieske,

Dank voor je reactie.

Mooi dat ze passen.
Ik heb inmiddels een bod gedaan. (is ?160 een goed bod?)

De D2R lamp van Philips is inderdaad rond de ?50 per stuk.
Echter zijn er ook goedkopere koplampen verkrijgbaar (bijv.: http://www.xenonjan.nl/webshop/d2r/xeno ... 2000k.html).
Mocht ik de lampen over kunnen nemen, moet ik hier maar eens naar gaan kijken.

Patrieske, ik heb geen foto op het forum kunnen vinden van jouw auto met deze koplampen.
Zou je een misschien een foto kunnen plaatsen of sturen?

Mvg. Harry
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Harry,

of 160 euro een goed bod is, tja weet ik niet.
hij zal vast ook wel gezien hebben dat Even in Almelo er 260 per stuk voor vraagt.
is een hoop geld maar als je voor een nieuwe 700 ex betaald valt het weer te overwegen.
denk dat als ie akkoord gaat je heel blij mag zijn.
een andere optie is hem even mailen met zijn vraagprijs...

de d2r lamp kun je inderdaad wel goedkoper krijgen maar let wel op dat je geen bocht koop.
koop er wel een van een beetje bekend merk en liefst 6000k want die zijn wit.

een foto van mijn eigen auto heb ik zo 1,2,3 niet voor handen maar hij ziet er zo uit.
echter zonder Engelse kentekenplaat...... :roll:

car_photo_23751_7.jpg

mocht je een duidelijker foto willen van mijn eigen auto dan laat het maar even weten maak ik die morgen voor je.

groeten,
Patrick
 

s1009550

Actief
24 dec 2010
168
0
0
patriekske zei:
ze passen op een is200/300 dat weet ik zeker heb ze zelf nl ook in mijn auto zitten.
het gaat hier om xenon lampen de d2r lamp zit daarin.
let wel weet niet of je het werkend krijgt maar ga er van uit dat dat niet al te moeilijk moet zijn.
zag wel dat er nog geen lampen in zitten komt dus nog eens 2 keer een 50 euro bij voor een d2r lamp denk ik even uit het hoofd...

Goedemiddag Patriekske (en andere forumleden),

Ik ben bezig met het inbouwen van de IS300-lampen, maar stuit op een probleem met de ruimte.
De Lexus IS200 heeft namelijk achter de koplamp een ijzeren verbindingsstuk lopen.
Echter de IS300-koplampen hebben aan de achterkant een grotere uitstulping waardoor ??n en ander niet past.
Hoe heb jij dit opgelost? Heb je wellicht een stuk uit het verbindingsstuk gezaagd?
Of heb jij de uitstulping aan de achterkant van de IS300-koplamp aangepast?

Hieronder een paar afbeeldingen ter verduidelijking van het probleem.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Gr. Harry
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi Harry,

De koplamp zelf zou ik niet modifieken.
Het verbindingsstuk kun je wel aanpassen denk ik.
Zaag hier een stukje uit en werk de randen af tegen roest.
Ik zelf had deze lampen er standaard inzitten dus heb hier geen problemen mee gehad.

Succes, groeten patrick
 

s1009550

Actief
24 dec 2010
168
0
0
patriekske zei:
Hoi Harry,

De koplamp zelf zou ik niet modifieken.
Het verbindingsstuk kun je wel aanpassen denk ik.
Zaag hier een stukje uit en werk de randen af tegen roest.
Ik zelf had deze lampen er standaard inzitten dus heb hier geen problemen mee gehad.

Succes, groeten patrick

Hoy Patriekske,

Zou je eens willen kijken hoe het erbij jou uitziet onder de motorkap?
Dank je.

Gr. Harry
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Photo 10-05-13 17 51 07.jpgeen foto zegt meer dan 1000 woorden....

bij mij zit er echter geen tussenstuk.
denk dat het chassis net ff anders is.
het tussenstuk er tussen uit halen is geen probleem hoor kan geen kwaad.
zou het zelf ook doen als het nodig was.

let wel, de foto is niet zo goed te zien zit aardig volgebouwd.

groeten,
Patrick
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Indien de IS300 dit tussenstuk niet heeft, denk ik dat je het geen echte (zware) constructieve functie heeft. Tenzij dit elders in het chassis zou worden opgevangen, maar dat lijkt mij niet "productielijn-logisch" voor een auto uit die tijd. De IS300 is een zwaardere auto, dus meer zijdelingse krachten op die plek bij bochtenwerk.

Voor de duidelijkheid: ik heb hiervoor geen onderbouwd bewijs, dus doen op eigen risico.
 

s1009550

Actief
24 dec 2010
168
0
0
patriekske zei:
<onbekende bijlage (Photo 10-05-13 17 51 07.jpg)>een foto zegt meer dan 1000 woorden....

bij mij zit er echter geen tussenstuk.
denk dat het chassis net ff anders is.
het tussenstuk er tussen uit halen is geen probleem hoor kan geen kwaad.
zou het zelf ook doen als het nodig was.

let wel, de foto is niet zo goed te zien zit aardig volgebouwd.

groeten,
Patrick

j2jedi zei:
Indien de IS300 dit tussenstuk niet heeft, denk ik dat je het geen echte (zware) constructieve functie heeft. Tenzij dit elders in het chassis zou worden opgevangen, maar dat lijkt mij niet "productielijn-logisch" voor een auto uit die tijd. De IS300 is een zwaardere auto, dus meer zijdelingse krachten op die plek bij bochtenwerk.

Voor de duidelijkheid: ik heb hiervoor geen onderbouwd bewijs, dus doen op eigen risico.

Goedenavond forumleden,

Dank voor jullie reacties.

We hebben het tussenstuk er tussen uit gehaald.
Tevens nog een aantal andere onderdelen aangepast, maar gelukkig passen ze nu:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Mooi toch, nietwaar?

Nu ze er zo mooi helder uitzien, wil ik dat graag behouden.
Dus geen doffe gele glazen meer.
Hoe kan ik koplampen het beste in tact houden?
Zijn daar speciale (coating)middelen voor?


Gr. Harry

P.s.: forumlid JDB bedankt voor de snelle levering van de IS300-koplampen! (viewtopic.php?f=48&t=4292)