lichte hik automaat

raymond

Actief
8 feb 2012
144
1
0
mijn automaat vertoond en licht hikje van 1 naar 2 bij koude motor. weet iemand of dit normaal is!
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Hij bedoeld dat ie niet soepel overschakeld.

Heb ik ook met mijn IS300, is een software update voor dacht ik. Misschien voor de GS ook wel, het is immers dezelfde combi van motor en bak.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Er zijn een paar zaken die je wellicht nog even kunt weergeven. Is de bakolie op peil, dus koud/warm niveau in orde? Teveel of te weinig olie kan schakelen ook be?nvloeden, evenals kwaliteit ervan. Wanneer is de bakolie voor het laatst ververst?

Het is niet ongebruikelijk dat je een licht schokje voelt bij wegrijden uit stilstand. Iets meer 'voelbaar' schakelen kan zeker te maken hebben met kou, waarbij de bakolie nog niet voldoende op temperatuur is. Daarbij kan een verhoogd RPM bij idle ook invloed uitoefenen, vooral 1-2 stapje. Niveau van bakolie zou ik eerst uitsluiten, evenals verversing.

De GS heeft vanuit stilstand soms iets tijd nodig om te schakelen. Je voelt dan een soort korte aarzeling, dat is gebruikelijk. Wat KWP aangeeft kan ook waar zijn (ECU remap), maar volgens mij betrof dat de eerste modellen. Het kan ook een beetje te maken met gewenning en gebruik van gaspedaal.

Last but not least. De ECU registreert je rijgedrag en bepaalt daarmee de schakelmomenten. Het kan misschien geen kwaad om de ECU te resetten, deze zal jouw rijgedrag dan 'aanleren'.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Wat ik waarneem in mijn auto is toch het verhoogde toerental wat zorgt voor een niet soepel schakel gedrag. Het is inderdaad na een paar minuten al verdwenen.

Het is inderdaad belangrijk om het ATF peil en kwaliteit even te checken zoals GPS-10 zegt, ik kan natuurlijk niet voelen of hetgeen wat ik voel hetzelfde is als bij jou. Dus door dit te checken kan je in ieder geval zorgeloos rijden
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Is zonder kristallen bol moeilijk te zeggen :p

Dat zal moeten blijken na de oliewissel. Hou er rekening mee dat een oliewissel van de bak slechts een klein deel ververst. Een volledige 'flush' zou daarom voorkeur hebben, echter is dat niet altijd zonder risico (afhankelijk van hoe lang de olie er al in heeft gezeten).

Je zegt dat het weg is als de motor warm is, dan zou je dus de viscositeit van de olie als eerste verdenken, tezamen met oliepeil. Als dat niet werkt, dan kun je op zoek naar andere oorzaken.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
klopt, heb ik exact hetzelfde. De ATF dikt iets in na verloop van tijd/km. Met verversen breng je dit weer terug naar hoe het was dus zou het goed moeten zijn. Verversen is voor nu het beste denk ik. Ik kan je niet met zekerheid vertellen of dit het is maar goed, je moet ergens beginnen....
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Olie verversen kan een verschil maken, zeker als dat voorheen niet regelmatig gebeurd is.

Ik heb hier mee zitten spelen:

Default afstelling
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Nieuwe afstelling
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Zou het schakelen wat sneller moeten maken. Bij sommige heeft dit ook problemen verholpen.

Het vervelende hier is de carter van de automaat te krijgen! Er is hier geen dichting, Lexus heeft gasket maker gebruikt. Dat plakt serieus goed vast...
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
3 standen om de snelheid van het schakelen te regelen. 1 is de snelste positie (links), 3 is de langzaamste positie (rechts).

Het regelt een soort klep en de klep regelt de oliedruk in het systeem. Veel meer weet ik hier niet over. Het schijnt niet schadelijk te zien voor de automaat, want het gaat alleen maar over een afstelling, geen aanpassing.

Het verschil in schakelen is duidelijk voelbaar.

Hier heb ik dat gevonden:
http://www.clublexus.com/forums/perform ... -dial.html

Veel meer informatie vind je er niet. Wat me opviel is dat in de USA, de automaat op 3 is geregeld, maar de mijne was al op 2 geregeld. Ik hoop toch een verschil te voelen.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Op zich een goeie mod denk ik! Al zal het probleem van het ruwe overschakelen er niet minder van worden.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Volgens mij is het een combi van slijtage en de vervelende eigenschap die ontstaat bij het rijden met koude motor.
Namelijk dat de motor zo snel mogelijk op temperatuur moet zijn. en de transmissie moet hierbij helpen.
Euro normen. daardoor schakelt hij later als normaal (bij warme motor)
En word het schakel moment anders bepaald, en niet zo afhankelijk van de druk en temp.
Puur om de motor zo snel mogelijk op temp. te krijgen.
Let maar op als je met koude motor rond de 120 rijdt dan blijft de koppelomvormer in slip.
pas bij een x aantal graden word ie statisch.

Als een automaat ruw schakelt houd het echt in dat het inschakel moment te vroeg of te laat is.
de fijn afstemming word bepaald door druk en temperatuur. Maar b.v ingesleten plaatkoppelingen kunnen het koppelmoment verlaten waardoor je een schok krijgt.
te vroeg doet hetzelfde, b.v vastzittende accumulator.

Wachten tijdens het overschakelen dus omhoog klimmen van toeren tijdens het overschakelen, kan een teken van te lage druk, hele oude olie, of verregaande slijtage zijn.

Voor je ook maar even verder gaat kijken (behalve softwarematig) olie aftappen, inspecteren op kleur en geur.
Het is echt onzin dat je transmissie olie niet hoeft te verversen, want olie neemt altijd vocht op.
verdampt, en de dope's kunnen echt niet voor altijd mee.

Ik zeg rond de 60.000 afhankelijk van het gebruik. Net als het filter, gaat ook vocht in zitten.

Weinig mensen weten het maar ATF is eigenlijk een motorolie met hier en daar een iets andere samenstelling.
Er zijn daarom diverse auto's met een transmissie die in motorolie schakelt
De Kleur is net als bij koelvloeistof een toevoeging.

En die vervang je ook, en niet alleen omdat ie zwart is geworden.
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Inderdaad, in mijn Honda kon gewone 15w40 in de (manuele) versnellingsbak steken.

Ter informatie, de kleur van de ATF TIV zou roodkleuring - lichtbruin moeten zijn en niet "verbrand" ruiken. Ik vervang 2L alle 10.000 km. In de hele automaat zit er ongeveer 16L, per "flush" vervang je 2L ? 2.5L.
 

raymond

Actief
8 feb 2012
144
1
0
vandaag mijn auto weer opgehaald! nieuwe remmen,nieuwe bakolie,nieuwe, multi riem, delen van de uitlaat vernieuwd! alles onder garantie. rijd weer perfect!! alleen merk ik nu als de automaat in drive staat dat ie erg laag in toeren loopt dan trilt ie en beetje! weet iemand wat dit kan zijn.