lichte hik automaat

raymond

Actief
8 feb 2012
144
1
0
mijn automaat vertoond en licht hikje van 1 naar 2 bij koude motor. weet iemand of dit normaal is!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat geeft je toerenteller nu aan? Was dat voorheen hoger en hoeveel? Nog een verschil merkbaar met airco aan/uit?

Het kan b.v. zijn dat de accu los is geweest en de ECU opnieuw bepaalde waarden dient in te regelen. Je kunt het best eerst een paar daagjes rondrijden.

Het is normaal dat hij lager draait in D bij stilstand, dan in N. Het gaat om een afstelling van de ralenti.
Klopt, alleen hoort het niet te trillen. Tenminste, die van mij doet dat niet.
 

raymond

Actief
8 feb 2012
144
1
0
ik schat dat ie nu ongeveer 300 toeren draait in de d stand! in de n stand loopt ie super. hij trilt alleen en beetje als ie echt warm is!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Meest waarschijnlijk is het volgende van toepassing (RPM 300-350):

- reinigen MAF sensor + gasklephuis.
- motor- en versnellingsbak ophangingsrubbers oud of gescheurd.

Wat gebeurd er als je de airco aanzet? Is het trillen dan weg?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, de airco 'boost' je idle iets, maar dat is feitelijk geen echte oplossing.

Zoals ik al eerder had aangegeven, misschien is de accu los geweest en heeft de computer nog wat tijd nodig om de optimale instellingen te 'leren'. Mocht het blijven trillen, dan nog even overwegen om MAF en gasklephuis te reinigen (die laatste is sowieso geen overbodige luxe).
 

raymond

Actief
8 feb 2012
144
1
0
net met koude motor weg gereden. en de hik is verdwenen bij het over schakelen van 1naar2! die olie wissel heeft toch geholpen. mijn dank is groot heren!!!
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
GPS-10 zei:
Het is normaal dat hij lager draait in D bij stilstand, dan in N. Het gaat om een afstelling van de ralenti.
Klopt, alleen hoort het niet te trillen. Tenminste, die van mij doet dat niet.

Inderdaad, die zou niet moeten trillen.

raymond zei:
ik schat dat ie nu ongeveer 300 toeren draait in de d stand! in de n stand loopt ie super. hij trilt alleen en beetje als ie echt warm is!

Dat is wel laag!! Geen wonder dat je trillingen voelt.

GPS-10 zei:
Meest waarschijnlijk is het volgende van toepassing (RPM 300-350):

- reinigen MAF sensor + gasklephuis.
- motor- en versnellingsbak ophangingsrubbers oud of gescheurd.

Wat gebeurd er als je de airco aanzet? Is het trillen dan weg?

Ik zou het gek vinden als het hier aan lag, want voorheen had hij dit probleem niet.

GPS-10 zei:
Zoals ik al eerder had aangegeven, misschien is de accu los geweest en heeft de computer nog wat tijd nodig om de optimale instellingen te 'leren'.

Ik denk ook aan dit. Ik had eens een ECU reset gedaan.... wat een ramp tijdens de eerste 10 km... maar eens het aanleren gedaan was, was alles weer perfect!

raymond zei:
net met koude motor weg gereden. en de hik is verdwenen bij het over schakelen van 1naar2! die olie wissel heeft toch geholpen. mijn dank is groot heren!!!

:rulez: :rulez:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
net met koude motor weg gereden. en de hik is verdwenen bij het over schakelen van 1naar2! die olie wissel heeft toch geholpen. mijn dank is groot heren!!!
Ach ja, we kennen onze pappenheimers :D

Dankbaarheid mag natuurlijk ook in de vorm van een forumdonatie uiteraard :p
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Gelukkig is het opgelost, dat is het meest belangrijk.

Ben je nog steeds tevreden over de prestaties van de auto?