Goede middag,
Ik ben om vele redenen (waaronder erg vevelende problemen met een onderdaan) hier lang uit de lucht geweest. Mijn Ch?teau heeft inmiddels een nieuwe eigenaar, ik ben met pensioen gegaan en maak de nodige kilometers met een campingcar (zoals de Fransen die dingen noemen). Een Renault Master met een boite automatique.
Mijn Lexus GS blijft een zorgenmonster. Na de zeer valse start heb ik tot april moeten wachten op onderdelen en de benodigde gereedschappen om grote delen van de achterwielophanging te vervangen. De meesturende achteras, die wordt geleid door allerlei stangen , die weer in speciale silentblocks zitten, zouden de oorzaak zijn van de trillingen. De reparatie heeft een paar dagen geduurd (vooruit maar), maar heeft niets geholpen. De receptionist, die mij na anderhalf uur belde, terwijl ik nog weg op huis was, om te horen hoe fijn de auto reed was - op zijn zachtst gezegd- decu, ofwel aangeslagen.
Sindsdien voer ik strijd met mijn garage: de banden waren na 8000 km (inmiddels 12.000) alle vier gecupt en het rijden in de auto is als het rijden in een Golf IV. Mijn bandenspecialist verwijt het cuppen aan problemen met het onderstel. Nieuwe banden zouden binnen een paar duizend km hetzelfde defect tonen.
Ik heb inmiddels een expert in de hand genomen, die het trillen bevestigt. Hij (evenmin als anderen) weet niet hoe stil en trillingsvrij een normale Lexus zou moeten rijden.
Afgelopen vrijdag was ik weer bij de dealer, waar men een proefrit voorstelde met andere velgen en banden om te zien of dat verandering bracht. Wat mij betreft nutteloze actie, want wat toont dat aan. Ter plekke bleken de velgen van de GS, die men even had geleend van een client niet te passen. De chef-monteur meldde dat veel GS-sport eigenaars lijken te klagen over trillingen. Het zou bij het type horen....
Op mijn voorstel en om in ieder geval wat te doen heeft men de velgen op het balanceerapparaat gezet. Twee velgen bleken wat hoogteslag te hebben, waarvan ??n als gevolg van een confrontatie met een stoeprand (ca 2000 km geleden, mijn eigen dommigheid).
Men wijt het trillen nu aan deze onvolkomenheid. Men vergeet dat de andere velgen OK zijn, maar dat de banden vrijwel op zijn.... De expert had zijn laatste vrije ochtend opgeofferd om mij ter dienst te zijn en was allang blij dat er iets gevonden was. Ik dus niet blij, want ik rijd nog steeds in een auto die de naam Lexus niet waard is.
Ik heb mijn bandenman nu gevraagd om beide velgen te herstellen. Om alle onduidelijkheid weg te nemen.
En zal de lezers hier over een week of wat weer kond doen van mijn vervolgstappen. Ik vraag mij soms af of een Lexus dealer in NL in staat zou zijn een echte analyse te maken van het probleem. Wie weet leest hier een expert mee.
Fijne dag verder. Ik houd mij koest, want de komende dagen gaat de temperatuur hier na 40 graden en meer...