Project LANA

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
RoelVB zei:
Bedankt!
Ik heb nu bijna alle info die ik nodig heb.

Vraag me af wat het voltage van de toerenteller pulse is.

Kan je die niet meten met een multimeter? Hoe ik het zou proberen:
- Achterkant op as-steunen,
- auto in 4e versnelling,
- multimeter in de stekker steken en verschillende rpms doen (je weet al welke draad het is)
Hoe je de multimeter moet instellen weet ik niet (weerstand), maar sommige waarden moeten toch staan in je schema vh klokkenhuis, lijkt mij?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Bedankt! Daar heb ik wel wat aan.
Het signaal lijkt 13,5 volt te zijn.

(is niet zomaar te meten met een multimeter aangezien het een pulse is, geen constant signaal. Een oscilloscoop zou hier goed van pas komen, maar die heb ik helaas (nog) niet.)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ah, mooi. Excuse my electronic french, hahaha. Dat laat ik aan anderen over maar probeer wel mee te denken. Interesting stuff!
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Geinig zo'n RGB LED, ik denk alleen wel dat je moet uitkijken dat het geen rijdende kermis wordt :p

En een oscilloscoop lijkt me wel een must, staat er geen oude Philips ofzo op marktplaats?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Het is ook zeker niet de bedoeling dat het een kermis wordt :)
Daarom ook het faden, ziet er een stuk rustiger uit.

Tweedehands oscilloscoop had ik niet eens aan gedacht. Anders kan ik ook nog bij vrienden informeren wie er ??n te leen heeft.
 

LeonM

Nieuw hier
7 mei 2012
6
0
0
Leuk projectje! XBMC in de auto lijkt mij zwaar overdone (sowieso geen films kijken tijdens het rijden heh! ;) Maar een ingebouwde spotify client in mijn auto zou ik wel heel blij van worden :) Ik denk dat ik ook maar eens ??n van mijn raspberry pi's daarvoor ga inzetten, kijken hoe dat bevalt.

@Roel, ik heb eventueel nog wel een dual channel DSO ter beschikking om de hardware mee te ontwikkelen/debuggen. Ligt er een beetje aan waar jij woont.

Heb je ook al nagedacht over de voeding voor de microcontroller? Een rPI kan je bijvoorbeeld wel voeden met een (goede kwaliteit!) USB voeding voor in de sigaretten aansteker aansluiting, maar verwacht dan niet dat deze ook blijft functioneren tijdens het starten. Best irritant als je media systeem steeds moet rebooten als je je auto start. Een tip die ik je wil geven is je systeem te voeden met een externe telefoon accu. Dit zijn kant en klare kitjes van bijvoorbeeld duracell waarmee je een telefoon onderweg kan opladen als deze leeg is. Deze heeft een geregelde 5V output met de accu er tussen als buffer.
http://www.duracellpower.com/cell-phone-chargers/portable-chargers/powersource-mini.aspx
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Bedankt voor het aanbod, ik laat je weten als ik erop in ga. (woon in omgeving den bosch)

Betreft de stroomdip. Ik dacht deze eigenlijk wel te kunnen opvangen met een condensator en spanningsregulator.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Even een updateje, ik ben niet tevreden over de verdeling van het licht.
Je ziet veel verschil in helderheid.


 

nnjong

Actief
16 jul 2012
155
0
0
dat probleem had ik dus net ook, led-lampjes zijn er niet echt geschikt voor
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Ik ga morgen even kijken voor 10mm RGB LEDs. Die heb ik zo niet liggen, maar die geven een betere verdeling van het licht.
 

nnjong

Actief
16 jul 2012
155
0
0
ja, maar daar pak je je zelf ook weer mee, want daar heb je er 3 van nodig en nog 2 van t4.5
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Hoe pak ik mezelf daarmee? Kosten? Sparkfun vraag $0.95 voor een 10mm RGB LED.

Met T4.5 bedoel je denk ik die standaard dashboard LEDs (op 12v)? Die zijn niet RGB.
Ik wil mijn dashboardverlichting aansturen met een AtMega328.

Die T.. LEDs zijn er wel met voldoende lichtspreiding, bijvoorbeeld:
194-T10-Led-Car-Bulb-Dc11-14v-Car-Interior-Lamp.jpg
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Startpost herschreven.
Enkel 1.3 Bediening en 3. opties zijn hetzelfde gebleven.


En het verlichting project afgesplitst. (klik op het logo om naar het LANA-i topic te gaan)
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Even een updateje.

1. Ik heb vanmiddag bij mede-forumlid RichieRich een navigatiesysteem opgehaald (vanwege de behuizing van het navigatiescherm)
2. De bedrading voor het scherm heb ik al uitgezocht en er al een eigen stekker aangezet. (aangezien mijn IS zonder navigatie is en dus die stekker niet heeft)
3. De Microcontroller is besteld, de ODROID-U2. Over 3 weken wordt deze pas verzonden vanuit Zuid-korea.

Iets wat nog lastig lijkt te worden is het juiste display vinden. Ik wil het scherm in het originele navigatiesysteem vervangen voor een 7 inch HD-scherm. (zit standaard 5 inch in)
Heb al wat gezicht, maar ik heb moeite met het vinden van een dergelijk scherm. Hopelijk kan ik via mijn connecties een leverancier hiervoor vinden.

Mocht iemand een leverancier weten voor een 7 inch scherm (met HDMI of DVI input) hoor ik het graag.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Tijd voor een grote update!

Ik heb al enige tijd de ODROID-U2 binnen. Deze Android computer is extreem snel, ik had prestaties verwacht vergelijkbaar met de Galaxy S3, maar dit overtreft mijn verwachtingen.
Ook het scherm dat ik wil gaan inbouwen heb ik enige tijd geleden binnengekregen, helaas was deze defect en is ondertussen heen en weer geweest naar de UK ter reparatie.

Ondertussen heb ik dus alle onderdelen voor de 'computer' en ben ik begonnen met het inrichten ervan.

Wat heb ik nu:
- Android Jelly Bean 4.1.2
- 1280x720 resolutie
- Google Play Store werkend
- Bluetooth werkend
- GPS werkend (over bluetooth)
- WiFi werkend

Todo:
- Touchscreen (touch werkt nog niet, bekabeling nodig) (touch is een extra optie, is geen must)
- Scherm inbouwen in IS navigatie behuizing (veel aanpassingen voor nodig)

Hulp nodig
Weet iemand of ik achter de achterbank makkelijk aan 12v kan komen. Er hoeft alleen 12v op te staan als de motor loopt.

Een fotootje:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.