Sneeuw.......

Lexus-dzjino

Actief
23 okt 2011
353
0
0
Harrie Beekmans zei:
Mafketel? Een normaal mens bedoel je. Je bent een mafketel als je 60 gaat rijden op de snelweg. En inderdaad, gewoon verplicht stellen die winterbanden. Altijd gehad, en het bevalt prima.

Wel grappig, in Duitsland zag ik een keer een LS430 met stalen velgen en doppen, echt geen gezicht... :D


:D :D thx!! wellicht een site(online petitie ) opzetten om rijdend nederland te verplichten om winter banden te nemen, en deze vervolgens op te sturen naar de tweede kamer!

Ik weet zeker dat er vele voordelen zullen zijn wanneer iedereen netjes winterbanden heeft:

Denk aan minder ongevallen, meer vracht vervoer, minder wachtijden bij files etc etc :p
 
11 dec 2012
256
0
0
Voorzichtig rijden is naar mijn idee wat anders dan als een slak over de snelweg kruipen... Maar goed... Ik ben een aantal jaren geleden in januari in Moskou geweest, daar is het pas winter. Hahaha
 

Lexus-dzjino

Actief
23 okt 2011
353
0
0
Alor zei:
Drama zeg voor dat weekje sneeuw en maandje onder de 5 graden.. we leven in zeeklimaat hoor, echt strenge winters als in zuid dld ga je hier niet krijgen.

Wat je beter kan doen is respect opbrengen voor de mensen die voorzichtig wilen rijden.


tja ik zal hier maar niet in opgaan! Of toch wel! ik ben en blijf van mening dat ze winterbanden verplichten vanaf oktober tot februari, net zoals ze in duitsland. Aangezien de wetgeving daar wat betreft verzekeringen goed in elkaar zit, zouden dat hier in nederland net zoals daar geld opleveren. Denk aan niet uit te keren van verzekeringsgeld wanneer er schade is gereden door er persoon zonder winterbanden. Maarja er zouden veel meer voordelen zijn.

Natuurlijk zijn er ook nadelen voor mensen die het geld niet zouden hebben om deze winterbanden aan te schaffen.
Mogen ze mooi hun wagen aan de kant laten staan en gebruik maken van openbaar vervoer. Kunnen ze 4 maanden lang sparen voor een set winterbanden voor het volgend seizoen. En als er in die 4 maanden minder vraag is naar benzine zakt de benzine prijs ook meer! Wat wel weer als resultaat geeft dat er minder belasting binnen komt bij de overheid. Maar daar zijn weer andere oplossingen voor!


Wat mij betreft mag het altijd sneeuwen in de winter 4 maanden lang het liefst!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
k ben en blijf van mening dat ze winterbanden verplichten vanaf oktober tot februari, net zoals ze in duitsland. Aangezien de wetgeving daar wat betreft verzekeringen goed in elkaar zit, zouden dat hier in nederland net zoals daar geld opleveren.

Punt is misschien dat diverse stats aantonen dat er (in NL) geen concrete afname is van ongelukken bij toename sneeuwbanden, gemeten over de jaren. Dat zou de non-verplichting in NL mogelijk verklaren. Volgens mij zijn sneeuwbanden voor veel leasemaatschappijen nog steeds een optie, waar je een verplichting zou verwachten als er inderdaad geld mee kan worden bespaard.

Sneeuwbanden kennen ook een nadeel, net zoals destijds met ABS, dat bestuurders zich (onterecht) veilig voelen en (te) hoge snelheden aanhouden. Doet mij gelijk denken aan mijn buurtje, welke vorige week zijn Golfje (hoe toepasselijk) in de sloot heeft geparkeerd tijdens een snel bochtje (incluis sneeuwbanden).

Kan me dus wel enigszins vinden in wat Alor zegt ;)
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
GPS-10 zei:
k ben en blijf van mening dat ze winterbanden verplichten vanaf oktober tot februari, net zoals ze in duitsland. Aangezien de wetgeving daar wat betreft verzekeringen goed in elkaar zit, zouden dat hier in nederland net zoals daar geld opleveren.

Punt is misschien dat diverse stats aantonen dat er (in NL) geen concrete afname is van ongelukken bij toename sneeuwbanden, gemeten over de jaren.

Heb je hier cijfers van, en is dit een algemene statistiek, dus er worden meer winterbanden verkocht en er gebeuren niet minder ongelukken? Ik zou het wel eens per geval willen zien. En niemand hier beweert dat winterbanden een wondermiddel zijn, maar ze zorgen wel voor EXTRA veiligheid en niet alleen bij sneeuw.

Ik kan me ook wel vinden in een verplichting zoals in DE, dat je onder "Winterse omstandigheden" verplicht bent om winterbanden te gebruiken. Wil je die niet aanschaffen, prima, maar dan ook niet de weg op bij die winterse omstandigheden.

Ik zou, zeker in mijn Lexus met RWD, niet meer zonder winterbanden willen. Het is echt een wereld van verschil in vergelijking met de zomerbanden. Zelfs op de Fiat Seicento van mijn vriendin liggen winterbandjes, anders is het continu glijden geblazen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Persoonlijk denk ik dat sneeuwbanden nut kunnen hebben en bijdragen aan de veiligheid. Vraag is wel of dit perse verplicht moet worden, op basis van een drastische vermindering ongevallen.

Min. van infrastructuur baseert zich o.a. op gegevens van verzekeringsmaatschappijen. Die zijn overigens opvraagbaar. Op basis hiervan wordt een afweging gemaakt betreffende noodzaak/verplichting tot sneeuwbanden, in relatie tot intensiteit/duur winterse buien NL, kwaliteit wegennet en ongelukken.

Je ziet weliswaar een toename van schades en glijpartijtjes in de winter, echter gaat het hier vooral om kleine lak of blikschades. Gemiddelde jaarlijkse WA-schadekosten zijn 's winters +/-35% lager dan in de zomer, ongeacht type band, of toename sneeuwbanden. Je kunt per saldo aannemen dat het risicopercentage van een auto met sneeuwbanden iets afneemt, maar kennelijk niet voldoende om hier dringende maatregelen in te nemen. Of dat krom is, vormt vers twee.

Gegevens worden verder afgezet tegen overige ongevallen in 't verkeer door b.v. alcohol, te snel rijden, geen afstand houden, etc. Afgewogen vormt het kennelijk (nog) geen solide basis om hier een verplichting te stellen. M.a.w., je kunt moeilijk verkopen dat je de weg niet op mag zonder sneeuwbanden, terwijl in andere jaargetijden meer serieuze ongelukken voorvallen en WA kosten behoorlijk hoger liggen.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Mooie filmpjes!

Moet ik onthouden voor als iemand weer eens wil beweren dat winterbanden puur commercieel is :)
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Gister was ik toch wel weer blij dat ik ze er op heb zitten. met die sneeuw hier had ik echt niet op mijn werk kunnen komen. niet dat dat zo erg is :)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Je hebt door winterbanden 3/4x zoveel grip maar als je 5x zo hard rijdt dan heeft dat ook geen zin :)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
nee want als er geen sneeuw ligt zijn winter banden weer 30% slechter.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Tegenwoordig valt ook dat reuze mee:

Winterbanden test

Als het gaat om aquaplaning-eigenschappen laten winterbanden over het algemeen ook duidelijk betere prestaties zien tegenover de zomerbanden. Overigens zijn juist deze eigenschappen ook zeer werkzaam in zacht geworden papsneeuw, zo stelt het testverslag.

Op droog wegdek vertoont geen enkele band grote zwaktes, alleen lichte tekortkomingen. ?Bij winterbanden zien we vaker dan bij zomerbanden dit soort lichte tekortkomingen op een droge weg. Dit komt omdat juist bij winterbanden, door profilering en rubbersamenstelling, de achterasstabiliteit op droog wegdek vaak wat gevoeliger ligt?, aldus de ANWB.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
haha ja als je normale zomerbanden vergelijkt, maar de betere zitten daadwerkelijk hoger en beter dan winterbanden :) tenmisnte mijn ervaring.. abs met 140 heb ik alleen met winterbanden gehad, terwijl ik met zomerbanden dat niet heb gehad met dezelfde omstandigheden en remkracht