Toyota zomer/winterbanden video

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Jo de winterbanden discussie komt weer los haha. Heeft niks met leren rijden te maken in winterse omstandigheden betekenen winterbanden veilig rijden of de weg afgaan. Ik red me ook wel met zomerbanden in de sneeuw maar je moet op eieren rijden. Afgelopen winter zagen we allen wat er gebeurd met zomerbanden en sneeuw. Een grote puinhoop. Ik rij al 15 jaar op winterbanden en met succes. Twee winters terug een keer op pad geweest met mijn LS 400 op gladde wegen en dan heb je gewoon niks te vertellen zonder winterprofiel. Ik heb ze liggen en rond deze tijd gaan mijn wintersloffen er weer onder, ook een veilig idee voor mij als ik in het buitenland ben en mijn vrouw moet de weg op. Het is gewoon een bewezen feit dat winterbanden hun werk doen. :D
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
:) Het is inderdaad weer tijd voor de discussie :)
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ha ha Alor, lache. Nee wij kerels met verstand van auto's gaan dit jaar niet een winterbandendiscussie op gang brengen. Dat gaat zo weer los op Autoweek, de fora voor de korte lontjes. :D
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Coordinator zei:
Ha ha Alor, lache. Nee wij kerels met verstand van auto's gaan dit jaar niet een winterbandendiscussie op gang brengen. Dat gaat zo weer los op Autoweek, de fora voor de korte lontjes. :D
Wat nou kort lontje??!!! Ik heb helemaal geen lontje!!

ik heb winterbanden!!!!!!
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Sorry menig kort lontje. Vooral als het om VW's gaat. Succes Alor, winterbanden zijn idd aardig aan de prijs maar een zijkant uit de auto kost meer. :D :D
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
nou dat wordt weer gezellig zo te zien :p ik gaat ook lekker op winterbandjes rijden.

ik heb het er vorig ook nog wel aardig afgebracht met zomerbanden op een paar keer vast staan na dan :) ben benieuwd hoe de lex zich stand houdt met dat koude weer! :)
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
vorig jaar heb ik de hele winter met kale zomer banden gereden en dat was geen pretje.
ik had al optijd banden besteld maar werden helaas pas geleverd toen de sneeuw weg was.
maar ik heb ze nu al wel bijna een jaar klaar liggen dus ze kunnen er bijna op.
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Alor zei:
Ik ga voor het eerst deze winter in met achterwiel aandrijving icm automaat :-O ben benieuwd... als het niet te rijden is laat ik hem lekker staan :D scheeld me een set winterbanden :p

Hoezo je kan toch A U T O R I J D E N ???? :mrgreen:

Ga je dan met de bus mee rijden, als je de Lexus laat staan?
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ja ja dat dacht ik vorig jaar ook met een Focus diesel in 15 cm sneeuw vanuit Noord-Dld terug naar huis. Normaal 1.5 uur rijden, toen met houwen en keren meer dan 3 uur onderweg geweest. Op zomer Pirelli's en snotteglad. Ik heb ook meer dan 30 jaar ervaring in alles met wielen over de hele wereld maar toen had ik amper controle over de auto. Een week later dezelfde auto met winterbanden en dan merk je zoveel verschil in tractie en controle. Voor mij geen grootspraak, in de winter rij ik op wintersloffen. Plus mijn baas verplicht het zelfs. :D
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Dito hiero, maar Alor zegt toch nee!!, omdat wij vinden dat het wel een slim idee is.
:p

Maar daarnaast moet iedereen het zelf weten of ze het wel of niet doen, zolang ze mij maar niet in de weg staan.
Doen ze dat wel, dan help ik ze wel.. naar de kant of de berm in...
:)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Leuke video over winterbanden/all seasons en zomerbanden op ijs.

 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Winterbanden moeten verplicht worden
Dit vooral voor degene die denken dat zij wel op zomerbanden kunnen rijden.

De extra kosten zijn minimaal, als je op je winterbanden rijdt slijten je zomerbanden uiteraard niet,
setje extra velgen erbij en het verwisselen wordt een fluitje van en cent.
( vooral als je het net zo als mij laat doen )

Mijn winterbanden liggen opgeslagen bij de'' bandenboer '' 2 x wisselen en opslag voor 50 euro'tjes per jaar,
a.s. zaterdag gaan ze er weer onder en dan een weekje vakantie in friesland, laat de sneeuw en vorst maar komen.

Winterbanden zijn ook van nut, als er geen sneeuw ligt en je niet op een ijsbaan rijdt,
bij temperaturen beneden 7 graden remmem winterbanden nu eenmaal beter dan zomerbanden.

Waarom zijn in landen om ons heen winterbanden verplicht ?
zou het zijn omdat hun meer ervaring hebben met sneeuw en gladheid ??
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Henny zei:
Winterbanden moeten verplicht worden
Dit vooral voor degene die denken dat zij wel op zomerbanden kunnen rijden.

De extra kosten zijn minimaal, als je op je winterbanden rijdt slijten je zomerbanden uiteraard niet,
setje extra velgen erbij en het verwisselen wordt een fluitje van en cent.
( vooral als je het net zo als mij laat doen )

Mijn winterbanden liggen opgeslagen bij de'' bandenboer '' 2 x wisselen en opslag voor 50 euro'tjes per jaar,
a.s. zaterdag gaan ze er weer onder en dan een weekje vakantie in friesland, laat de sneeuw en vorst maar komen.

Winterbanden zijn ook van nut, als er geen sneeuw ligt en je niet op een ijsbaan rijdt,
bij temperaturen beneden 7 graden remmem winterbanden nu eenmaal beter dan zomerbanden.

Waarom zijn in landen om ons heen winterbanden verplicht ?
zou het zijn omdat hun meer ervaring hebben met sneeuw en gladheid ??


Helemaal mee eens, op een klein puntje na.

Ik ervaar nu ik de winterbanden eronder heb liggen stukken minder grip op de weg.
Met gas gaven, in de bochten glij ik nu alle kanten op. Dat had ik NIET met de zomerbanden onder gelijke temperaturen.

Sneeuw, etc, geen discussie. 7 Graden direct winterbanden? Neuh. Maar je punt mbt slijtage, etc. deel ik, daarom laat ik vandaag mijn winterbanden erom zitten. Normaal gesproken zou ik ze er vandaag weer afhalen (half uurtje werk) en weer vrolijk met MEER grip verder rijden. Bij een nieuwe sneeuw hoos zet ik de winterbanden er weer onder.

Waarom dan nu niet wisselen? Simpel. Over 4 jaar verkoop ik deze wagen en zou ik nog een nagelnieuw setje winterbanden hebben staan in de schuur. En wel een extra setje zomerbanden moeten hebben kopen. En dat is in de aanbieding nog steeds 1000 euro. Dus doorrijden op de winterbanden, ondanks het mindere grip....

Ik heb nu Bridgestone Blizzaks. Met mijn vorige setje had ik dat ook, Dunlops. Glijden als er geen sneeuw ligt.....
Er ligt uiteraard wel een relatie met mijn hoge koppel en de relatief smalle winterbanden tov de zomerbanden, maar ik vind het verschil te groot.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Filmpje net ook gezien, geen discussie. Dat zijn voor mij ook condities waar ik winterbanden rij.
Alhoewel zo ijzig hoop ik niet vaak mee te maken.


Het is gelukkig geen gangbare situatie in Nl. Ik, en nog een paar doelen op de winterperiode dat het wel koud is, en vaak minder dan 7 graden wat door iedereen wordt aangehaald, maar geen sneeuw of ijs.
En DAN heb ik met mijn zomerbanden domweg meer grip, dus ook beter remvermogen en stuurvermogen.