Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Lexus4all zei:
Hee TWcoolen... en nog gekeken naar de gemiddelde snelheid?

Met die 190 op de teller vind ik het vebruik nog netjes :rulez:

Vandaag toevallig gekeken, maar het blijkt dat ik een reset heb uitgevoerd op 28 maart. Nu staat de gemiddelde snelheid op 87kmpu. Dus dat valt dan nog wel mee.

De 190 haal ik uitsluitend in Duitsland of wanneer ik 's nachts rijd. Maar 150 is zeker geen uitzondering, eerder regel.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ik volg deze discussie met veel plezier. Het is idd volksverlakkerij de opgegeven verbruiken maar dat geld voor alle auto's. De lab verbruikstesten moeten verboden worden. En 3.7 l/100 km haal je echt niet met een CT. Wie rijdt nu de hele dag als een natte krant kijkend op je teller of je weer boven de 1 op 20 kan komen. Je moet ook met het verkeer mee gaan. Een CT kan zuinig zijn en gaat ook lurken als je gas geeft. Dan is het gewoon een 1800 benzinemotor. Vele hybrides worden alleen voor de bijtelling gereden wat ok is maar heb geen illusies over minimale verbruiken. Ook andere auto's zuipen meer. Ik werk in Oostenrijk en rij alleen huurauto's. op dit moment een 1250 cc turbo-diesel Opel Astra. Mijn hemel wat een truttenschudder. Bijna 90 pk, 1400 kg zwaar en jawel hou je vast: 1050 km naar mijn boortoren, hoppa 1 op 13. Dit wordt verkocht voor 1 op 26! Ik rij hier in de heuvels continu in zijn twee anders kom ik de bult niet op. En een geluid van een bak met knikkers. Er zijn Nederlanders die deze hokken leasen. Ik heb medelijden. Daarvoor 1200 TSI Golf gereden, 3 keer zo'n auto. En jawel weer gewoon 1 op 12-12.5. En geen power. Ik ben klaar met die kleine Mickey Mouse motortjes onder de kap. En het zuipt gewoon boven de 110/uur. Ik heb effe geen Lexus maar een V-Tech Civic van 2009. 8000 toeren en gaan als de brandweer. En niet onder de 1 op 13 en dan spaar ik de boel niet. Maar als je hybride goed weet te gebruiken rij je zuinig, ik heb alleen de rijstijl er niet voor. In DLD heb je toch iets meer gang nodig dan 120/uur. In Nederland mag je niet harder. :D
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Eigenlijk is de 1800 cc motor van de CT op zich helemaal niet zuinig. Als je de electromotor niet als ondersteuning had zou het gebruik dramatisch zijn. Dan zijn er echt andere auto's met een 1800 cc motor die het beter doen. Er is natuurlijk wel wat gewicht mee te sjouwen, maar dan nog. Er valt m.i. nog veel te verbeteren aan het verbruik van deze 1800 cc motor.


Robbert-Jan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zeer mooie auto! :rulez:

Je vergelijkt nu prestaties met een 1.8 cabrio, die net iets meer weegt dan 1000Kg.
Wanneer je kijkt naar de cijfers: gemiddeld verbruik van de MX is 1 op 11. Acceleratie van 0-100 net onder de 10 seconden.. (ik baseer dit op gegevens van een aantal tests over de MX).

De Atkinson cycle motor is wel degelijk effici?nt, echter ten koste van vermogen. Dat wordt deels aangevuld door de elektromotor. Overigens een bewuste keus en combinatie. Daarbij is de Atkinson motor zeer compact, wat weer ten goede komt van de passagiersruimte.

Als je naar alle overige factoren kijkt, dan doet de CT het toch niet zo slecht?
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Coordinator zei:
Het is idd volksverlakkerij de opgegeven verbruiken maar dat geld voor alle auto's. De lab verbruikstesten moeten verboden worden.
Hartgrondig mee oneens. De genormeerde verbruikscijfers zijn geen absolute cijfers, maar relatief. Je kunt ze alleen gebruiken voor het (enigszins) vergelijken van auto's. Iedereen die er absolute waarde aan toekent houdt zichzelf voor de gek. Met gebruik van de term 'volksverlakkerij' leg je de verantwoordelijkheid daarvoor alleen bij een ander neer.

Coordinator zei:
Wie rijdt nu de hele dag als een natte krant kijkend op je teller of je weer boven de 1 op 20 kan komen. Je moet ook met het verkeer mee gaan.
Bewust rijden sluit meegaan met het verkeer niet uit. De meeste mensen rijden compleet bewusteloos, doen maar wat met gas- en rempedaal en zijn dan verbaasd dat de auto ze niet beloont met een laag verbruik.

Coordinator zei:
Maar als je hybride goed weet te gebruiken rij je zuinig
Precies. En 'goed weten te gebruiken' houdt in dat je bewust rijdt. Niet als een natte krant, niet het verkeer ophoudend, maar met aandacht voor het behoud van kinetische energie.

Coordinator zei:
In DLD heb je toch iets meer gang nodig dan 120/uur.
Niemand - buiten jezelf - dwingt je om 120 of harder te rijden, ook niet in Dld. Naar mijn ervaring gaan trouwens ook steeds meer Duitsers rustiger rijden.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Nou daar gaan we weer: hoe kun je een lab verbruikstest laten uitvoeren met een auto, dan meet je een verbruik van 1 op 25, mooi. Dan koopt een consument die auto hopend op een mooi verbruik en dan is het met normaal gebruik 30-40 % hoger. Is dat geen verlakkerij dan? Ik dacht het wel. Je koopt een wasmachine met A-label, vervolgens trekt dat ding de meter zo snel leeg dat het een cd speler lijkt. Dan ga je ook terug naar de winkel. Er moeten gewoon meer praktijk gerichte testen komen voor auto's. En met alle respect, als je zeer zuinig wilt rijden zul je erg je best moeten doen met een Hybride. Fijn dat je dat kan en wilt. Er zijn ook heel veel situaties dat die auto's je gewoon in de weg rijden al bloemetjes sparend op het dashboard. Ook goed maar ga effe aan de kant. En verder rij ik al 23 jaar bij de buren en op de snelweg ligt de rijsnelheid nu eenmaal hoger dan in Nederland. Het zijn ook langere afstanden. Daar ga ik echt niet 120 rijden, ik wil ook nog een afstand afleggen. Ik heb ook een Prius gereden daar en met een vlotte rijstijl gaat zo'n auto gewoon lekker innemen als elke andere auto. Plus er zijn ook heuvels wat extra neemt. Ik rij vaak met een VW Bluemotion, 130-150 km/uur en met gemak 1 op 20. Dat haal je niet met een Hybride als je deze snelheden rijdt. Begrijp me niet verkeerd als je rustig wil rijden met een auto, doe gerust maar als je elke keer zo moet anticiperen of op je gedrag moet letten gaat de lol van het rijden er bij mij af. Het gaat mij erom dat labels voor auto's er zijn voor bepaalde kortingen en subsidies. Goed mij best maar de verbruiken zijn niet goed weer gegeven. Kijk maar eens op YouTube hoe zo'n test wordt gedaan, je lacht je kapot. Als iedereen zo zou optrekken kwam niemand meer op zijn werk. Zet een testtraject uit, laat verschillende testrijders een rit afleggen onder verschillende weersomstandigheden en bereken het gemiddelde. Heb je als consument meer aan. :D
 

Dimocash

Hoort erbij
17 okt 2010
57
0
0
@coordinator

ik kan alleen vergelijken met wat ik reed....
fiat bravo diesel, golf 5 diesel en golf 6 benzine.
ik zat met geen van allen dichtbij het opgegeven gemiddelde.
en het precentage wat afwijkt is bij deze lexus voor mij in ieder geval ongeveer hetzelfde.
en nee ik rij niet rustiger of wilder.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zet een testtraject uit, laat verschillende testrijders een rit afleggen onder verschillende weersomstandigheden en bereken het gemiddelde. Heb je als consument meer aan
Je zult dan denkelijk een volstrekt onafhankelijk orgaan zulke tests moeten laten uitvoeren. Tot die tijd lijken de gegevens van onderstaande site een redelijk objectief inzicht te verschaffen in werkelijk verbruik, uitzonderingen daargelaten.

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-t...-s-zuinige-auto-s-met-werkelijk-verbruik.html
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Natuurlijk zal zo'n test goed moeten worden uitgevoerd maar daar zijn testbanen genoeg voor. Het is ook als indicatie. Maar die huidige verbruikstesten moeten de bak in. Want ik heb ook mijn twijfels bij de Co-2 uitstoot van die zgn nieuwe auto's. BMW 3 serie wordt getest op smalle bandjes, mooie lage bijtelling en vervolgens gooit elke dealer er dikke sloffen onder. Dan kan ook niet. Er is een blad in DLD wat 4x4 wagens test met en zonder aanhanger rond Munchen. Testtraject een dikke 200 km met alle wegen erin. Dan krijg je een mooi praktijkverbruik bij normale snelheden. En er zijn mensen die overal zuinig in rijden. Ik heb nu een Civic 5deurs 2009, moet 1 op 15.8 rijden gemiddeld, is meer 1 op 13. Lange rit 1 op 14 maar dat was het. Goed genoeg maar ook een 25 % meer zoals alle auto's. :D
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
GPS-10 zei:
Zet een testtraject uit, laat verschillende testrijders een rit afleggen onder verschillende weersomstandigheden en bereken het gemiddelde. Heb je als consument meer aan
Je zult dan denkelijk een volstrekt onafhankelijk orgaan zulke tests moeten laten uitvoeren. Tot die tijd lijken de gegevens van onderstaande site een redelijk objectief inzicht te verschaffen in werkelijk verbruik, uitzonderingen daargelaten.

http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-t...-s-zuinige-auto-s-met-werkelijk-verbruik.html


Het door de ANWB voorgeschotelde werkelijke verbruik komt inderdaad overeen met mijn ervaringen. Ik heb ook wel eens een tank 1 op 23 gereden en een tank 1 op 16, maar over het algemeen zit ik rond de 1 op 18,5.

Robbert-Jan
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ik stond altijd te kijken van het gunstige verbruik van mijn LS 400. Op en neer naar Sapnje met vouwwagen, vier personen en lekker 130 km/uur op de peage, 1 op 10. Af en toe op en neer Oostenrijk geweest voor mijn werk, solo en toch tussen de 120 - 150 km/uur en geloof het of niet bijna 1 op 11. Dus de LS gebruikte minder dan de opgave van gemiddeld 1 op 8. mooi mee genomen. nu maakt zo'n heerlijke V-8 amper toeren. Dat mis ik wel in mijn huidige Honda. :D
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Overigens geeft de boordcomputer ALTIJD een gunstiger verbruik dan de werkelijkheid (getankte liters/gereden kilometers). 1 op 18,5 wordt dan meestal 1 op 17,5.


Robbert-Jan
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Heenweg Oostenrijk, met snelheden tot 155 km/uur, helaas veel files, airco aan, berg op en berg af, eco stand, gemiddeld 1 op 16,5.
Is dus eigenlijk 1 op 15,5!! (Zie vorige opmerking boven). Vooral bergopwaarts wordt er veel van de motor gevraagd, hoog in de toeren, hard werken en dus veel brandstof. Ga je de berg op, dan ga je uiteindelijk ook een keer naar beneden en is mij opgevallen dat de batterijen dan toch nog voller kunnen geraken dan dat ze normaal staan op de meter. Net een streepje hoger en er blijft dan nog een heel klein streepje over. Ik vraag mij af of er iemand deze al eens helemaal vol heeft gekregen. Misschien dat het mij later deze week nog lukt.

Robbert-Jan
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Robbert zei:
Overigens geeft de boordcomputer ALTIJD een gunstiger verbruik dan de werkelijkheid (getankte liters/gereden kilometers). 1 op 18,5 wordt dan meestal 1 op 17,5.

Ik kan deze (relatief grote) afwijking niet onderschrijven. Ik ben er na de post van Robbert-Jan eens op gaan letten. Bij de laatste tankbeurt gaf de computer 1:18,7 aan. Mijn berekening kwam uit op 1:18,5, dus dat zat toch redelijk in de buurt. Ik houd het nog een aantal keren in de gaten...
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Na het tanken nog eens vergeleken. Computer 1:19,6. Eigen berekening 1:19,1. Een iets groter verschil dan de vorige keer, maar nog steeds minder dan Robbert heeft geconstateerd. Het is wel een kwestie van zorgvuldig op dezelfde manier tanken. Een halve liter meer of minder maakt op het gemiddelde zo'n (+/-) 0,3 km. verschil.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Heen en terug Oostenrijk, gemiddeld 1 op 18. Best redelijk. Het is mij dus inderdaad gelukt de batterijen volledig vol te krijgen. Beetje afdaling, voet van het gas en de twee laatste regels worden gevuld. Ik denk niet dat ik dat in Nederland ook voor elkaar krijg.
Of is iemand dat al eens gelukt??

Robbert-Jan
 

Kela

Nieuw hier
26 okt 2011
14
0
0
Misschien leuk voor de statistieken.

Op de teller van mijn LL staat nu 9813 km en de laatste rit eens doorgereden.
798 km en 42 l. getankt ofwel 1 op 19. Lijkt mij een prima score voor de CT.
De meter zelf zat er niet veel naast en gaf 1 op 19,3 aan, terwijl bij eerdere metingen de meter iedere keer 1 km naar onder afweek.

Kela