Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Termin8r zei:
Op het traject Maastricht-Groningen doe ik, met zoveel mogelijk 120 op de GPS, gemiddeld 1 op 19, bij een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden. Buiten de snelweg nog steeds 1 op 22 tot 24.


Voor de snelweg vind ik dat keurig en doe ik ook gemiddeld 1 op 19 a 20, maar hoe krijg je het voor elkaar om buiten de snelweg 1 op 24 te rijden. Ik heb veel geleerd van dit topic en uit ervaring met het hybride rijden, maar hoe ik ook mijn best doe, 1 op 24 krijg ik niet voor elkaar. Het beste ooit was 1 op 21. En dan laat ik de electromotor zoveel mogelijk samenwerken met de benzinemotor en gebruik in de CC op 80 km/wegen. Laat de auto ruim vantevoren uitrijden alvorens te remmen en anticipeer mij wezenloos, en geef in stad of dorp net genoeg gas om electrisch te rijden, maar toch met het verkeer mee te gaan. Binnenkort ga ik naar Oostenrijk en ben benieuwd naar het verbruik op de Duitse autobahn, met 140/150 km/uur.

Robbert-Jan
 

thijsr

Hoort erbij
29 aug 2011
34
0
0
Mijn record na 7.000km. is 835 km op 44.5 liter (= 1l op 19km of 5.3l op 100 km)) bij een buitentemperatuur van 10 tot 18 graden en zomerbanden op 2.5 bar. Met volle tank en die extra 0.5 liter had ik net 850 km kunnen halen.
Gemiddeld verbruik op 7.000 km. is 5.6l op 100km maar dit komt o.a. door wintersport (150+ km/u).
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
http://www.auto55.be/tests/133077-lexus ... ere-ecorun

Na 120km gaf de boordcomputer een gemiddelde van 5,4l/100km aan, maar dat stukje elektronica blijkt een groot groen Liegebeest te zijn. Boordelectronica geeft wel vaker een vertekend beeld, maar meestal stelt het de zaken rooskleuriger voor. In dit geval blijkt het echte verbruik volgens de geijkte meting van de organisatoren evenwel een stuk positiever dan het cijfer op het dashboard laat uitschijnen. Het gemiddelde tikt af op niet eens 4,9l/100km

Geweldig!
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Mijn verbruik zit momenteel op 5,5 l./100 km. Ik merk wel dat je met een hybride veel meer moeite moet doen om een laag verbruik te behalen :roll: Met mijn Golfje diesel kon ik vroeger steviger doorkachelen en kwam ik ook maar op een verbruik uit van 5,8 l./100 km. ;) Die offici?le verbruikcijfers van Lexus ( 4,1 l./100 km. ) zijn dan ook fel overdreven, net zoals die van alle andere ECO auto's.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
In verband met uitlopende reparatie aan mijn CT heb ik voor dit weekeinde een leenauto. CT. Wat mij opvalt is dat de electromotor veel meer steun geeft aan de benzinemotor bij het rijden. Met optrekken komt de hulp van de electromotor eerder op gang en blijft hij de benzinemotor langer ondersteunen. Ook bij constante snelheden ondersteunt de electromotor meer. Mijn zoon zegt dat dat komt, omdat er waarschijnlijk sportiever mee gereden wordt, waardoor de auto "gewend"is vaker de electromotor de benzinemotor te ondersteunen, omdat dat in dat geval noodzakelijk is om zuiniger te rijden. En zuiniger rijden doet hij zeker, in vergelijking met mijn CT. En dat ondanks dat we toch vlotter hebben gereden dan dat wij over het algemeen met mijn eigen CT doen.
Is het nu zo dat de electronica onthoudt wat je rijstijl is en de combinatie electro- en benzinemotor daarop aanpast? Dat dus je rijstijl in een soort geheugen komt? Zou het dus verstandiger zijn vlotter te gaan rijden, sneller op te trekken enz.? Nu moet ik wel zeggen dat ikzelf "pas" 4200 km erop heb staan en de leenauto 22.000 km.


Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Robbert-Jan
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Robbert zei:
Is het nu zo dat de electronica onthoudt wat je rijstijl is en de combinatie electro- en benzinemotor daarop aanpast? Dat dus je rijstijl in een soort geheugen komt? Zou het dus verstandiger zijn vlotter te gaan rijden, sneller op te trekken enz.? Nu moet ik wel zeggen dat ikzelf "pas" 4200 km erop heb staan en de leenauto 22.000 km.

Ik kan me voorstellen dat het rijprogramma zich aanpast aan de actuele rijstijl, maar niet dat de rijstijl tussen rijbeurten wordt bijgehouden en bv. wordt aangepast volgens de gebruikte autosleutel (zoals het geval is met instellingen van airco en zetel). Ik denk dat verbruiksverschil best te verklaren is door de ingereden motor. Misschien ook andere banden, of harder geblazen banden, of misschien een andere versie van software?

Hmm, dit laatste zou interessant zijn om weten, iemand van Toyota/Lexus hier? Het is inderdaad zo dat een dalend verbruik in grote mate verklaard wordt door het zoveel mogelijk in EV mode of gemixt benzine/EV mode rijden. Wagen laten opwarmen, versnellen tot 70 km/u, even voet van het gas. Daar ga je dan. Ik kan me voorstellen dat software hier bepalend is.

Voor mezelf sprekende: mijn doordeweeks gemengd verbruik, met vlotte rijstijl, 30%-40% snelweg, komt nu op 5,3 l / 100 km, volgens de teller van de wagen. Ben daar uiterst tevreden mee, zeker als dit verder nog moet dalen naarmate de wagen meer kilometers maakt. Zeker ook als ik rekening hou met de fantastische CVT als toemaat. Weekendje weg, 90% autosnelweg en bergachtig parcours, volledig beladen, vlotte rijstijl, 6,49 l / 100km werkelijk verbruik (pomp tegenover kilometers). Ik kan daar zeer zeker mee leven. Dat is minder impressionant dan een goede diesel (mijn oude Volvo's S60 en V70 D5, handgeschakeld, verbruikten nauwelijks meer dan 6,4 l /km, volgeladen ?n met dakkoffer, ?n aan grotendeels 150 km/u bij het terugkeren van het zuiden). Nu, 6,49 l / 100km snelwegverbruik is voor de CT zeer behoorlijk naar mijn gevoel. Ben zeker dat veel zogezegd "zuinige" 1.6 diesels daar een punt kunnen aan zuigen,...
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Begrijp ik nu goed dat je tevreden bent met een CT die 6,5l per 100 km heeft als verbruik. (Dat is 1:15,3 als ik het omreken.)
Mijn renaultje 19 benzine uit 1996 haalde al 6,9 per 100 km (1:14,5). En daar een puntje aan kunnen zuigen door de zogenaamd "zuinig" dieseltje 1.6. Nou die A3 met 1.6 haalde makkelijk 5l per 100 km. En daar reed ik echt niet zuinig in.

Gelukkig is de zomer weer begonnen en haalt de CT met inmiddels weer zomerbandjes 5,6l op 100 km (1:18) - 90% snelweg, maar dan moet ik wel heel voorzichtig het voetje bewegen.
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Lexus4all zei:
Begrijp ik nu goed dat je tevreden bent met een CT die 6,5l per 100 km heeft als verbruik. (Dat is 1:15,3 als ik het omreken.)

Je begrijpt dat goed. Alles hangt af van uw profiel (http://www.hybride.be). Maar toegegeven, het is geen tevredenheid met volle overgave. Je kiest voor CT of niet. En dan moet je eigenlijk wel tevreden zijn, wetende dat de CT geen snelwegwagen is. Anderzijds geef ik toe dat ik het resultaat van de CT nu ook niet zo bijster goed vind. Mocht de CT kunnen aftikken op gemixt 5 liter, dat zou eigenlijk ideaal zijn.

En wat betreft de 1.6 diesels. Ik hoor en lees verhalen over verbruik dat +7l/100km tendeert. Zeker in de PSA-stal. Minder zo met Renault/Volkswagen/Skoda, die schijnen hun beloftes te houden. Ik vergelijk ook altijd met een automaat. PSA staat daar nog nergens, met hun flauwe gerobotiseerde bakken, maar ik denk dat de huidige Golf, Jetta en Oktavia in de combinatie 1.6 diesel en DSG een te duchten combinatie zijn. En had Renault ook geen DSG-variant in de stallen? En intussen ook Alfa/Fiat/Lancia met de TCT. Om dan nog te zwijgen van de eco-prestaties van de BMW-diesels...

Ik heb de indruk dat Toyota zijn Prius/CT hybride heel dringend moet laten doorevolueren... binnen anderhalf jaar leveren de meeste merken voertuigen in zelfde segment met identieke eco-prestaties met een betere aandrijflijn. Als het nu al niet gebeurt.
 

BartNL

Hoort erbij
3 apr 2011
40
0
0
ik rijd denk ik 80% snelweg op stukken waar ik meestal de snelheid met de cruise control op 120km/u zet. De auto staat eigenlijk altijd in de ECo stand en ik doe meestal mijn best om zuinig te rijden. Verbruik ik is dan ongeveer 5,8 l /100km (1:17,3). Naar mij mening is het niet mogelijk om met 120 op de snelweg veel zuiniger te rijden. Balkje van de actuele verbruiksmeter geeft bij dergelijke snelheid al verbruik in die richting (verbruik > 1:20).
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Update van mijn verbuiksgegevens, na 46.000KM, op 4 dagen na 1 jaar:

Normverbruik: 3,7 liter per 100 kilometer
Werkelijk verbruik: 7,7 liter per 100 kilometer

Bron: Multi Tank Card
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
twcoolen zei:
Update van mijn verbuiksgegevens, na 46.000KM, op 4 dagen na 1 jaar:

Normverbruik: 3,7 liter per 100 kilometer
Werkelijk verbruik: 7,7 liter per 100 kilometer

Bron: Multi Tank Card


Oef, das niet best.

Robbert-Jan
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Robbert zei:
twcoolen zei:
Update van mijn verbuiksgegevens, na 46.000KM, op 4 dagen na 1 jaar:

Normverbruik: 3,7 liter per 100 kilometer
Werkelijk verbruik: 7,7 liter per 100 kilometer

Bron: Multi Tank Card


Oef, das niet best.

Robbert-Jan

Maar wel begrijpelijk bij de situatie Hybride en hoge snelheden op de snelweg.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Dan is dat wel een erg hoge snelheid..... dat is 1:13. Is dat gemiddeld over het jaar? Dan ben ik benieuwd wat je gemiddelde snelheid is over het jaar.

Ik rij na een jaar toch ook zeker 80-90% op de snelweg, probeer me wel te houden aan de max. snelheid 120 of 130 km/uur. En zit op 73 km/uur en jaar verbruik 1:16.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Lexus4all zei:
Dan is dat wel een erg hoge snelheid..... dat is 1:13. Is dat gemiddeld over het jaar? Dan ben ik benieuwd wat je gemiddelde snelheid is over het jaar.

Ik rij na een jaar toch ook zeker 80-90% op de snelweg, probeer me wel te houden aan de max. snelheid 120 of 130 km/uur. En zit op 73 km/uur en jaar verbruik 1:16.

Inderdaad over een jaar genomen.
Snelheden tussen de 120 en 190. In zowel binnen als buitenland. Gemiddelde snelheid welke de boordcomputer aangeeft moet ik nakijken.
Ook het gemiddelde brandstofverbruik volgens de boordcomputer zou ik er eens bij moeten pakken, die heb ik in een jaar tijd ook nog niet gereset.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Termin8r zei:
Dick waving contest!

Ongetruukte foto:


IMG_1002es.JPG
En nu hou ik ermee op, want zuiniger kan niet.
 

ctlexus

Hoort erbij
28 sep 2011
56
0
0
Die 99,9 is eigenlijk redelijk simpel te halen. Na het tanken een klein stukje elektrisch rijden en je zult 99,9 op de verbruiksteller zien staan.