Vraag over de olie van een ct200-h blok

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
Hallo mensen,

Nu heb ik een Lexus CT-200H op het oog en nu had ik de oliepeil stok gecontroleerd en zag ik dat de olie dik was en dat er kleine roestige deeltjes inzat en dat voelde eigenlijk niet zo goed.
Maar er stond er nog 1 met minder km en die had exact het zelfde, alle 2 hadden ze dringend een grote beurt nodig, komt dit iemand bekend voor? Zelf rij ik een prius en die olie is perfect zelf na 20.000km. Kan iemand mij tips hier over geven? Ik had iemand op de forum die bij Toyota werkte ook pm gestuurd, ik kan ook niks slechts over de auto vinden op het internet.

Mvg,

Jordan
 

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
Dank je wel voor je reactie, ja de wagen is dealer onderhouden boekje is netjes afgestempeld maar geen papierwerk bij. Betreft de olie vind ik dit moeilijk kan achterstallig onderhoud maar de vraag is kan het blijvende schade opbrengen?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Er IS al sprake van slijtage...immers ijzerdeeltjes die roesten. Dat is een secundair proces wat volgt als de initiele bescherming niet meer voldoende is (oliefilm). Wat precies nu de 'schade' is valt moeilijk te zeggen, behalve dat je een bepaald risico neemt. Drabbige olie en deeltjes erin zouden voor mij een rood vlaggetje vormen om de auto te laten staan. Immers, denkelijk niet ververst, te warm geworden, te weinig olie misschien, koude motor en scheuren ermee, etc...

Dealer zou in hun systeem kunnen natrekken wat er precies is gebeurd met de auto qua onderhoud. Dus een belletje naar die jongens kan nog wat opleveren.
 

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
Drabbige olie en deeltjes erin geeft mij zeker geen fijn gevoel, laat het lekker staan denk ik. Ga ik weer even verder zoeken.

thnx:thumbsup:
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
heel hard weg lopen !

wat ik dan weer vreemd vind is dat die deeltjes zijn gaan roesten , toch vocht of water in de blokken
vocht of condens als er korte stukjes mee gereden wordt is redelijk normaal maar dat de stukjes zo groot zijn dat je roest sporen ziet is een rood licht
of kan het zijn dat de CT peilstokken roesten van het stilstaan bij een handelaar in een gecondenseerd blok ?

misschien kunnen de CT eigenaren hier wat meer over vertellen
 

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
Hallo SC400nl,

Bedankt voor je reactie, ik hoop dat er meer CT eigenaren zijn die er wat over kunnen vertellen. Het vreemde was dat er nog zo een zelfde wagen met zelfde probleem had.
 

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
De auto had 115xxx km gereden en zijn laatste beurt was met 90000, het is een ex-lease wagen alles netjes afgestempeld. Ik had zelf zo iets nog nooit gezien de man kon ook niet vertellen wat het was en beide auto's
hadden het. Mijn wagen heeft ook een beurt nodig maar mijn olie is mooi helder en het is het zelfde blok.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Beide auto's bij hetzelfde bedrijf? Dan zou je aannemen dat een helder licht daar iets verkeerds in heeft gegoten....
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
De CT200 heeft een vrij lange oliepeilbuis, nu kan het gebeuren, als er veel korte stukjes gereden worden je condensvorming in deze oliepeilbuis krijgt en daardoor zou je op de oliepeilstok enige roestvorming kunnen krijgen. Door deze condensvorming krijg je ook een beetje drap-achtige olie aan het peilstok, sludge noemt men dit.Dit lijkt mij de enige verklaring van dit probleem, voor zover je van probleem kunt spreken. Ik heb net nog even bij mijn CT gekeken maar ik heb geen condensvorming, maar ik heb dan ook alleen maar lange afstanden gereden.
Ik zou me echt geen zorgen maken, en me vooral niet gek laten maken. Ik ben al meer dan 40 jaar werkzaam in de autotechniek, ik weet waar ik over praat.

Vriendelijke groet,
Twan.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Ik vermoed dan een rotte pcv ,wordt nog wel eens over het hoofd gezien

maar de olie in de peilbuis moet zich toch vermengen met de rest ?
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Als de oliepeilbuis schoon is zal de olie zich vermengen met de rest van de olie, maar als er eenmaal sludge in de buis zit komt dat er maar zeer moeizaam uit. Door capillaire werking zal de sludge eerder omhoog gedreven worden. Na een paar flinke ritten zal/kan het langzaam aan wat gaan afnemen. En niet geheel onbelangrijk de juiste olie gebruiken, sommige garage bedrijven maken zich daar wel eens schuldig aan, dan worden er diverse soorten olie uit het zelfde vaatje getapt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Als het een VW was zou ik wel aan een slecht werkende carterventilatie gaan denken.
Maar goed, er zijn idd CT's genoeg te koop, als je er geen goed gevoel bij hebt moet je hem zeker laten staan.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De CT200 heeft een vrij lange oliepeilbuis, nu kan het gebeuren, als er veel korte stukjes gereden worden je condensvorming in deze oliepeilbuis krijgt en daardoor zou je op de oliepeilstok enige roestvorming kunnen krijgen. Door deze condensvorming krijg je ook een beetje drap-achtige olie aan het peilstok, sludge noemt men dit.Dit lijkt mij de enige verklaring van dit probleem, voor zover je van probleem kunt spreken. Ik heb net nog even bij mijn CT gekeken maar ik heb geen condensvorming, maar ik heb dan ook alleen maar lange afstanden gereden.
Ik zou me echt geen zorgen maken, en me vooral niet gek laten maken. Ik ben al meer dan 40 jaar werkzaam in de autotechniek, ik weet waar ik over praat.
In bepaalde gevallen vormt een (milde vorm van) sludge geen probleem, maar dat is bepaald afhankelijk van hoe en hoelang hiermee werd doorgereden. Mayo- of zwarte sludge is ook nog veelzeggend. In het slechtste scenario kun je een blokkade van de oliekanalen tegemoet zien en afzetting op andere plaatsen. In die gevallen kom je b.v. niet weg met alleen goed warm rijden.
Daarnaast kan sludge aangeven dat er verkeerde olie is gebruikt, verzuring v/d olie en/of slijtage/corrosie heeft plaatsgevonden, etc. Je kunt ook opmaken dat er consequent veel korte stukjes zijn gereden. Sludge heeft sowieso geen smerende eigenschappen.

Ik zou mij daar dus wel enige zorgen over maken. Zondermeer er vanuit gaan dat het wel meevalt is een risico, tenzij je precies kunt uitsluiten hoe en wat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ricochet