Vraag over de olie van een ct200-h blok

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
Hallo mensen,

Nu heb ik een Lexus CT-200H op het oog en nu had ik de oliepeil stok gecontroleerd en zag ik dat de olie dik was en dat er kleine roestige deeltjes inzat en dat voelde eigenlijk niet zo goed.
Maar er stond er nog 1 met minder km en die had exact het zelfde, alle 2 hadden ze dringend een grote beurt nodig, komt dit iemand bekend voor? Zelf rij ik een prius en die olie is perfect zelf na 20.000km. Kan iemand mij tips hier over geven? Ik had iemand op de forum die bij Toyota werkte ook pm gestuurd, ik kan ook niks slechts over de auto vinden op het internet.

Mvg,

Jordan
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Zijn er CT rijders die dit kunnen verklaren ?
check die stokken mensen

Heb mijn stokje even gecheckt... Volgens mij is dit de tweede keer olie peilen sinds ik de auto heb
blush.png

Er staat nu bijna 103.000 km op de teller, volgende beurt is bij 109.000 km (een iets uitgelopen 105.000 km beurt dus). De auto heeft keurig alle beurten gehad bij Lexus Eindhoven.
Aan het einde van de "stok" (een lange dunne metalen strip, overigens zonder een spoortje roest), zie ik een mooi egaal streepje dunne lichtbruine olie, zoals het volgens mij hoort. De olie ziet er vers uit, geen kloddertje of oneffenheid te zien. De auto heeft voor de peiling ruim 4 uur stilgestaan.
Ik rij elke dag zo'n 50 km woon-werkverkeer, in het weekend maak ik vaak wat meer kilometers. Geen idee waar bij de genoemde auto's de "sludge" vandaan komt. Ik kan me voorstellen dat je bij een gering aantal kilometers, waarbij de motor ook nog vaak afslaat en weer start, de olie onvoldoende rondpompt. Maar bij een auto in de leeftijd van de mijne, met ongeveer hetzelfde aantal kilometers, zou je dit niet verwachten.
Er is op dit forum ook ergens een discussie geweest over het type olie. Dit zou volgens de voorschriften van Lexus/Toyota dunne olie moeten zijn. Ik heb begrepen dat niet alle dealers dat advies opvolgen en er iets dikkere olie ingieten. Ik kan niet beoordelen welke gevolgen dit heeft, maar ik ben blij dat mijn dealer het advies van de fabrikant volgt...
Verder vond ik op het Amerikaanse CT200h forum nog een thread over dit onderwerp, misschien voor sommigen wel interessant:
http://www.ct200hforum.com/forum/le...should-sooner-than-recommended-imo-print.html
 

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
Ja dit was de 3e die ik had gezien een auto uit 2012 met 80000km op de teller.
Alle 3 hadden ze er last van, die ik nu heb gekocht was netjes.
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Ik wil je niet ongerust maken, maar deze olie is net vervangen ...... zegt dus niks over de staat van het blok. Ik zou liever een zwarte peilstok zien met de belofte van een beurt.
Wat staat er in het OH boekje?. deze verversing is max.5k geleden .....
 

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
Nou het blok had met 10-2014 een beurt gehad en had daarna nog geen ong. 4000km gereden. Het voelt niet lekker als ik zulke olie zie. Zelf had ik dus een Prius gehad en die oliepeilstok was na 20000km rijden nog erg netjes. Het is puur gevoel
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
ga bijna denken dat we op LF een primeur hebben gevonden , de CT blijkt nu al in 3 gevallen roest op de stok te hebben , toeval ? allemaal korte stukjes gereden ? showroom waar ze af en toe heel even gestart worden en vocht opbouwt ?
CT kan niet goed tegen stil staan ? maar hoe dan ook roest is slijtage in het blok , of de peilstok moet van staal zijn en roest on de peilbuis

vragen vragen vragen
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Heb je wel eens konijn gezien wat in de koplampen van een auto kijkt 😳
Die hebben er vast nog nooit van gehoord.
En als ik hun was zou ik dat volhouden ook 😂😂😂😂
 

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
De garage waar ik ben geweest vertelde me dit.

Afzetting van olie. Dus in principe slecht onderhoudt. Maar als je goeie olie gebruikt en interval aanhoudt is dat weg.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
lekker dan , en de rest ? goedkope automaten olie gebruikt ? en wat al niet meer , leasemarkt maakt een hoop stuk
 

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
51
4
8
Bij de CT200h van mijn vrouw, een ex lease, die volgens mij elke 10.000 of 15.000 km zijn beurten bij de Lexusdealer heeft gehad, kreeg ik de peilstok er zelfs niet meer uit, helemaal vastgeroest. Uiteindelijk gelukt. Ik verdenk het platte gaatje waar hij ingestoken wordt. Deze is roestig en schraapt ook zelfs olie eraf zodra ik de peilstok eruit haal, daardoor lastig af te lezen.
Ik geloof overigens niet dat je lukt om een CT200 door slecht rijgedrag kapot te krijgen.
 

jordan1977

Hoort erbij
23 okt 2010
44
0
0
Hallo Rogier,

Bedankt voor het reactie, ik heb ook zo mijn vermoedens over het peilstok gaatje. Naarmate ik alle verhalen heb gehoord, vind het zeker interessant. Het is inderdaad een degelijk blok en techniek.