Wassen en Poetsen van een Lexus

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Heren,

Zelf hou ik graag van wassen van de auto (circa 1x per week), maar daarnaast probeer ik de lexus eens in de zoveel tijd een poetsbeurtje te geven.. en dit doe ik dan ook zelf.

Graag zou ik eens willen weten of er mensen zijn op deze forum die ook wat uurtjes besteden aan het wassen en poetsen van zijn/haar lexus 

Mijn uitgebreide was/poetsdag ziet er als volgt uit:

1. 2 emmers water vullen, waarvan 1 met Swissvax of Wolfgang shampoo. 2 emmer techniek is om je spons uit te spoelen zodat vuil niet je emmer met shampoo vervuilt.
2. Nadat de auto gewassen is droog ik deze met een speciaal doek( Poorboys World Waffle Weave Drying Towel) om krassen te kunnen voorkomen.
3. Hierna gebruik ik een klei kit van Meguiar?s om viezigheid uit het lak te halen.
4. Indien nodig gebruik ik Wolfgang Swirl Remover 3.0 met Mequiars Cutting pad.
5. En anders gebruik ik Swissvax of Wolfgang Cleaner om vuil diep in me lak te verwijderen.
6. Hierna gebruik ik Swissvax Shield ter bescherming van de lak en zojuist heb ik net de Swissvax Glacier (Speciaal wax voor witte auto?s) en als het een beetje meezit ga ik deze morgen op de is250 aanbrengen 
7. De wielen was ik ook met Swissvax velgenreiniger en vervolgens Autobahn wheelwax van Swissvax.

Voor het poetsen heb ik een Dual Action machine DAP500 en voor het uitpoetsen gebruik ik doeken van Poorboy?s World.

Gisteren was ik even op zoek gegaan naar wat informatie over nieuwe producten en bij toeval kwam ik deze mooie is250 tegen met Swissvax :

_MG_7390.jpg


_MG_7398.jpg


_MG_7399.jpg


_MG_7405.jpg


_MG_7407.jpg


_MG_7410.jpg


_MG_7413.jpg


Erg diepe glans bij donkere laklagen?? 
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik ben helaas iets luier, ik laat de auto over het algemeen een behandeling krijgen, protech of waxguard. Daarna spoel ik hem eigenlijk alleen maar af, via het programma in de wasstraat zonder wax. (Want dat mag weer niet :) )

Op zich heb ik hiermee altijd een goed resultaat en een streeploze blinkende auto. Helaas hebben de velgen wel veel aandacht nodig.
 

1Deleted

Actief
23 aug 2008
132
0
0
Cool, ik heb als grote hobby cardetailen, hij blinkt dan ook als een spiegel...

Krasstraat is verboden gebied en ook een spons is uit den boze...(the bone uitgezonderd)

je wast met 3 emmers,
emmer 1 --> velgen en wielkuipen
emmer 2 --> wasmiddel
emmer 3 --> spoelemmer hierin spoel je je wasmitt uit nadat je 1 paneel hebt gewassen en voordat je weer nieuwe shampoo gaat halen.

eens in de 3 maanden geef ik hem een uitgebreide beurt, Clayen, swirls verwijderen (als ze d'r al zijn, light polijsten oftewel cleanen van je lak, hierna voeden van je lak, hierna een hard wax, en 24 uur later nog aftoppen met een softwax......en eens in de 3 weken gaat er een laagje softwax overheen om de ultieme wetlook te houden..........

zie o.a. http://forum.carclean.nl

lex01.jpg

lex02.jpg

lex03.jpg

lex04.jpg

lex05.jpg

lex06.jpg


Op dit moment gebruik veel Poorboy's producten, maar begin over te hellen naar Menzerna voor het polish werk, en Dodo Juice voor het voeden en waxwerk

Drogen doe ik op het moment met de CG miracle dryer, vind ik zachter dan die van PB, daar kreeg ik nog hele lichte krasjes mee (dark granite mica is knetterharde lak)

Velgen met de PB wheelwax, trims met PB trim restorer, deze voedt je kunststof en is geen glimmende dressing), en de banden ook met de PB Bold en bright, interieur het lichte leder eens in de twee maanden met PB natural leather, en ga zo maar door. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hube: Hahaha wees niet zo lui joh :) maar zo een behandeling betaal je ook wel weer voor en daarnaast heb ik een vergelijking gezien van protech na 6 maanden... dan was dat ook niet zo heel bijzonder te noemen. en het blijft er wel bij dat je het ook alsnog een beetje moet onderhouden :)

JA de velgen van de is250 worden ook wel snel vies door enorm veel remstof... ik heb begrepen dat ze in amerika bv gratis onder garantie remblokken kregen die minder remstof afgaven... misschien isdat een idee voor ons om met zn allen te klagen over remstof :D hahaha

Mushangi@ ZIE JE WEL ! :) eindelijk een onderwerp waar we over kunnen praten en die niet over Tuning gaat :) het mooi onderhouden van je lak is een wereldje apart :)

Ik ken de site van carclean :) hahaha ik heb daar ook al mijn spullen vandaan, behalve swissvax dan. Tim is een aardige jongen, die heeft mij destijds ook de spullen van wolfgang aangeraden :)

Je foto's zien er strak uit!! :) ooit eens een keer maar in het echt goed bekijken!! :) Ik ga denk ik morgen misschien de auto weer even doen :)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
De remblokken welke je dan krijgt in de VS, hebben een slechtere performance, de auto krijgt door de remblokken een langere remweg. Veiligheid staat op nummer 1 bij mij, dus zal ik dat nooit doen.

Man, ik ben zo blij wanneer ik thuis ben, na al die files, dat ik ff niet meer aan de auto kan denken. :)

Maar ik moet eerlijk zeggen, je kan wel zien dat het poetsen de auto erg mooi maakt!

Ik heb wel een poetsbedrijf gevonden, dat met dank aan rijkswaterstaat, mijn steenslag gaat aantippen en de auto helemaal van binnen en buiten een goede beurt gaat geven.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Oh ok :) dat heb ik niet gelezen dat ze een langere remweg hadden, maar goed het zou zo maar eens kunnen inderdaad:)

waar moet jij vandaan komen dan :D
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hahaaha ja gepoetst of niet :p je ziet het meteen he

maar wat voor bedrijf is dat dan? :) handig om te weten :D
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik heb via Diemex, het schadebedrijf dat de steenslag controleerde betreffende mijn claim bij Rijkswaterstaan (Hollandse brug), een doorverwijzing naar het bedrijf ASF gekregen in Urk.

Hier in Lelystad zit er ook eentje, welke de zwarte IS200 van mijn moeder gedaan heeft. Ik vond het resultaat van het tippen niet echt mooi, maar de auto zag er wel weer bijna als nieuw uit.

Wanneer deze mijn auto gedaan hebben, zal ik de foto's laten zien.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hahaa Ik heb ook aardig wat steenslag gehad... op de hoek van mijn motorkap en op de rand van mijn dak :( Deze heb ik zelf maar bij getipt zo dat het wat minder opvalt.., maar ik moet zeggen dat de lak van de Is250 van demotorkap en dak enorm dik is... en uit heel veel lagen bestaat... het is zeker wel een halve mm dik (even schuifmaatje derbij gepakt)

Maar we zijn zeker benieuwd naar de foto's

Ik heb alleen de auto even gewassen, want dat poetsen zit er niet echt in met dit weer... de zon schijnt momenteel erg veel zin in hahaha dus ik wacht totdat de zon even wat verder staat zodat mijn huis voor wat schaduw zorgt :)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik heb toch maar even snel gewassen en eigenlijk heb ik veel stappen overgeslagen :( want het was vandaag wel een beetje te warm.. dus heb ik nu Alleen de Glacier wax van Swissvax gebruikt :)

25yup75.jpg


mwy595.jpg


657rlt.jpg


2eyjt5u.jpg


33ux6kp.jpg
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Heel erg mooi!

Misschien moet ik mijn auto bij jou langbrengen? ;) Wat reken je?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hube: hahaha tja een witte auto is erg lastig om op foto vast te leggen :) maare dit is al een resultaat van een simpele detailing... dus daarom zou ik niet zo snel paar honderd uitgeven voor om t laten poetsen :) maar wat ik ervoor vraag? :D ahahah tja :D ik zeg alleen 1 ding en dat is: doe niet zo lui joh :p hahhahaah :D
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Mushangi: precies :) de andere moeten ook eens wat tijd besteden aan hun bolide :p
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Zo uitgebreid als jullie doe ik het lang niet. En gebruik ook niet allemaal van zulke speciale spulletjes. vind ik het ook niet waard. Mijn auto is al 16 jaar en heeft er 360.000km op zitten. Lak is dus niet zo super mooi meer

Ik hield mijn Lexus wel altijd netjes schoon. Ik spoelde hem eerst altijd af. vervolgens een (warm) soppie met een flinke hoeveelheid Dreft, ontvet goed en is cheap. Daarna spoel ik hem af en droog hem met een spons en een zeem. Eventueel hardnekkig vuil haalde ik altijd weg met zo'n teer/vliegen verwijderaar. Maar zo vies werd hij nooit. Bij de eerste was beurten had ik hem wel veelvuldig nodig :lol: :lol: . Vorige eigenaar hield het spul niet zo sauber.
Ik heb de lak ??n keer gepolijst met wat van dat sonax spul. Verder zet ik hem gewoon altijd in de turtlewax voor metallic lak, bandjes ook met van dat turtlewax nano tech huppeldepup spul. Bekleding deed ik altijd met leder reiniger en conditioner van Montel, vervolgens met een leder spulletje van turtlewax, wordt het zo lekker glad van :lol:
De matjes was ik op straat op een lichtelijke helling. Ik spuit ze eerst zijknat, vervolgens met een emmer gevuld met warm/heet water, daarbij voeg ik wasmiddel voor fijn was (ruikt ook lekker :lol: ). Dat borstel ik er met een handschrobber/borstel. vervolgens uitspoelen en met de waterzuiger droogmaken. Dit enkele keren erhalen. Steeds zijknat spuiten is niet nodig. dit soort taferelen:

DSC00049.jpg


Dit doe ik uiteraard maar misschien ??n keer per jaar, meer is niet nodig bij mij
Dit was het superzachte hoogpolige tapijt uit me Cadillac, die auto ruikt zo neutraal van binnen. Volgens mij zijn er weinig auto's van die leeftijd die zo schoon zijn van binnen met originele bekleding... hij is dan ook helemaal uit elkaar geweest van binnen :lol:

Hier een paar foto's die op dezelfde dag zijn genomen als dat ik schade reed met de Lexus

DSC01053.jpg


Je kan wel aan me motorkap zien dat er aardig wat steenslag op zit

DSC01044.jpg


DSC01138-1.jpg


Hier een foto van het Midnight Indigo Blue in de zon. Ik vind het zelf de mooiste kleur voor de eerste LS400, dan wel in combinatie met het blauwe interieur :p..... Zilver met blauw interieur vind ik trouwens ook wel mooi :lol:

DSC00417.jpg


De deurposten hield ik ook altijd netjes schoon, bij mij vond je hier geen onnodige vette smeerboel. Scharnieren en alles was super schoon. Rot klusje, maar ik irriteerde me mateloos aan die viezigheid:

DSC00432.jpg


Als ik ging sleutelen maakte ik ook altijd alles schoon wat ik tegenkwam.
Auto staat nu alweer een half jaar hier:

Foto021.jpg


Maar daar komt heel erg spoedig verandering in :D
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Jelmer: ik wil niks zeggen hoor, maar ik vind je lexus voor zijn doen echt super goed uitzien!!! :) hahahaha dus doe maar niet zo bescheiden hooor!!! :)
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Inderdaad Jelmer heeft een zeer mooie auto, hij weet dat ook wel ;)
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Dat hoor je pas uit mijn mond komen als hij weer in 'concoursstaat' is zeg maar. :wink: Hij zal dus uiteraard nog een keer worden overgespoten in de originele kleur, en het interieur heeft wat schade op de lederen bekleding, wordt ook opgeknapt. Goed onderhoud en wat (in mijn ogen ;) ) verbeteringen vinden natuurlijk ook hun plaats, De 18" LS430 wielen zijn daar een voorbeeld van.

Ik bezie de auto trouwens ook als een klassieker in de maak. Er zullen weinig knappe exemplaren overblijven. Hoop hem ooit weer net zo strak te krijgen als jullie nieuwe Lexussen :D
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hahaha, ik had eerst je verhaaltje gelezen... en daardoor had ik hele andere verwachtinge... maar toen zag ik je foto's en dacht ik o_O hahahaha zeurpiet!!! :D hahaha
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Ben nogal perfectionistisch aangaande de LS400. Met de Cadillac trouwens ook, maar dat project staat in de diepvries :lol:

Met de Chevrolet ben ik gek genoeg niet zo'n mierenn**ker, Dat is gewoon Heavy Industries :lol: