Zijn er hier personen waarbij de hybride accu vervangen is?

MichaelMek

Nieuw hier
29 aug 2023
2
2
3
Mijn Lexus heeft het bouwjaar 2014 en ik vraag mij af hoe lang de HV accu gemiddeld mee gaat.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
168
43
Over het algemeen gaan ze echt wel een lange tijd mee. Er rijden zat Lexus/Toyota van 10+ en een paar ton rond, met de originele accu. Op Google lees je wellicht allerlei enge verhalen, maar veelal zijn dat auto's uit de VS, die in Staten rondrijden waar het echt goed warm is.

Maar je hoeft je sowieso geen zorgen te maken. Als je nu nog onder de 2 ton zit, heb je nog garantie. Anders kun je tot aan 2029 je accu in de verlengde garantie houden, door eventueel jaarlijks een Hybrid Health Check te laten doen. šŸ˜‰
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Mijn GS450h is nu bijna 14 jaar oud en meer dan 300.000km op de teller. Nog geen problemen met de HV accu ervaren.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Mijn Lexus heeft het bouwjaar 2014 en ik vraag mij af hoe lang de HV accu gemiddeld mee gaat.
De meeste hybrides van Lexus/Toyota gebruiken een wat ouder accutype (geen Li-ion) dat weliswaar per cm3 een wat lagere capaciteit heeft, maar een veel langere levensduur en ook niet zomaar in brand vliegt, gecombineerd met een zeer goede regeling (min 20% opgeladen, maximaal 80%) en ook een goed werkende temperatuurregeling. Ze bestaan uit een aantal gekoppelde elementen die bij storing afzonderlijk kunnen worden vervangen waardoor ook de kosten van reparatie worden beperkt. De levensduur ligt daardoor zeer hoog, 15 jaar en (veel) langer. Vanaf de introductie van de eerste hybride is het allemaal behoorlijk "over engineered" omdat men beslist wilde voorkomen dat de reputatie van hoge betrouwbaarheid zou worden aangetast door het inbouwen van voorheen onbekende elementen.


9.4.png
 

yeahello

Hoort erbij
1 mei 2023
47
39
18
Op dit forum ken ik maar Ć©Ć©n die zijn hv accu heeft moeten vervangen. Komt nagenoeg nooit voor, maar als het gebeurd kan het een grote kostenpost zijn.
Op het Toyota hybride forum zie je het ook nauwelijks. In principe gaat de accu een ā€œautolevenā€ mee.
Je zou met een obd2 scanner en de juiste app het voltage van de cellen kunnen uitlezen.
 

yeahello

Hoort erbij
1 mei 2023
47
39
18
Daarom zei ik ook dat het een grote kostenpost kĆ”n zijn, hoeft niet per sĆ©. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die het voor ā‚¬ 100,- zelf oplossen door slechte cellen te vervangen.
Een gebruikte hv accu (of gerefurbished) is duurder, maar nog steeds 3 Ć” 4 keer zo goedkoop als een nieuwe laten plaatsen.
Zelf maak ik me er niet druk om.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
242
144
43
Kijk eens naar de Dr. Prius app. Via een goede Bluetooth OBD2 adaptor kun je zelfs de resterende levensduur van het accupakket berekenen. Ook individuele cellen die een te hoge voltage delta hebben zijn snel te vinden. Ondersteund de meeste Toyota/Lexus modellen, zelfs mijn LS600h, want dat is gewoon een Prius x 3 :geek:
 
  • Wow
Waarderingen: RoelVB

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Voorbeeld:
De LS 600h heeft 40 batterypacks van 7.2 volt, samen 288 volt nominaal.
De auto meet continu de spanning van die packs, gaat er een te snel leeg vergeleken met de andere 39 packs dan krijg je een error op je dashboard.
De packs moeten altijd "in balans" zijn.

Bij een hybrid health check bij de dealer wordt dit trucje geforceerd, ze belasten de HV accu maximaal en kijken of het verschil in de afzonderlijke packs niet te veel wordt. Ook kijken ze of de HV accu niet te snel leeg gaat. blijft dit binnen de norm? Dan is de auto geslaagd!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb in april 2022 de HV-accu van mijn GS 450h laten vervangen. Kostte zo'n 3500 euries, de Lexus-dealer had het in no time voor elkaar.
De accu repareren door cellen te vervangen was wellicht mogelijk geweest, ook het vervangen van de accu door een refurbished accu overwogen, maar ik wilde gewoon de zekerheid van een nieuwe accu.
De GS is van 2008 en had toen nƩt 300000km op de teller.
 
  • Leuk
Waarderingen: MichaelMek en Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
242
144
43
Voorbeeld:
De LS 600h heeft 40 batterypacks van 7.2 volt, samen 288 volt nominaal.
De auto meet continu de spanning van die packs, gaat er een te snel leeg vergeleken met de andere 39 packs dan krijg je een error op je dashboard.
De packs moeten altijd "in balans" zijn.

Bij een hybrid health check bij de dealer wordt dit trucje geforceerd, ze belasten de HV accu maximaal en kijken of het verschil in de afzonderlijke packs niet te veel wordt. Ook kijken ze of de HV accu niet te snel leeg gaat. blijft dit binnen de norm? Dan is de auto geslaagd!
Bedankt voor de aanvulling Higgie. Geweldig toch dat Lexus deze service tot 15 jaar heeft. Ik maak me voorlopig ook geen zorgen over mijn HV pack. En als het misgaat dan is de auto het nog waard om de pack te laten vervangen. Zal wel iets meer zijn dan 3500 voor de GS. Maar goed.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
242
144
43
Ik heb in april 2022 de HV-accu van mijn GS 450h laten vervangen. Kostte zo'n 3500 euries, de Lexus-dealer had het in no time voor elkaar.
De accu repareren door cellen te vervangen was wellicht mogelijk geweest, ook het vervangen van de accu door een refurbished accu overwogen, maar ik wilde gewoon de zekerheid van een nieuwe accu.
De GS is van 2008 en had toen nƩt 300000km op de teller.
Wow, 300.000km dan kan ik nog even met mijn 136.000km. Maar wel 12 jaar oud.
Er zijn ondertussen wel lithium-ion packs verkrijgbaar via Jack van Dr. Prius, lijkt met erg interessant en de eerste testen zijn hoopvol met een hoger rendement.
De LS heeft wel een diep verborgen HV pack die echt complex is om te verwijderen, dat is nog wel een ding als iemand dat zelf wil doen. Maar nee, lijkt me een klus voor de pro. En dan idd liefst bij Lexus.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
242
144
43
Ik heb in april 2022 de HV-accu van mijn GS 450h laten vervangen. Kostte zo'n 3500 euries, de Lexus-dealer had het in no time voor elkaar.
De accu repareren door cellen te vervangen was wellicht mogelijk geweest, ook het vervangen van de accu door een refurbished accu overwogen, maar ik wilde gewoon de zekerheid van een nieuwe accu.
De GS is van 2008 en had toen nƩt 300000km op de teller.
Aanvullende vraag, wat zag je trouwens als verschil tussen de oude en nieuwe HV battery pack qua verbruik en waarnemingen tijdens het rijden, meer vermogen bv?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Meer vermogen of minder verbruik oid heb ik niet opgemerkt.
Ik heb wel het - niet wetenschappelijk vastgesteld - vermoeden dat de wagen een langere afstand als EV aflegt.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Meer vermogen of minder verbruik oid heb ik niet opgemerkt.
Ik heb wel het - niet wetenschappelijk vastgesteld - vermoeden dat de wagen een langere afstand als EV aflegt.
Dat laatste zou best kunnen - uiteindelijk is met een nieuwe accu de oorspronkelijke opslagcapaciteit weer aanwezig. Het meten van de mogelijk af te leggen EV afstand met enige precisie is nagenoeg onmogelijk vanwege de vele invloedsfactoren. Mijn eigen ervaring is dat de omgevingstemperatuur en de temperatuur in het accupakket een heel grote invloed heeft. In de winter is de "EV-afstand" veel kleiner dan in de zomer en na een start kan het in de winter ook vrij lang duren voordat het mogelijk wordt vanwege allerlei voorzieningen die pas EV rijden mogelijk maakt nadat de brandstofmotor een bepaalde minimumtemperatuur heeft bereikt.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
In de winter is de "EV-afstand" veel kleiner dan in de zomer en na een start kan het in de winter ook vrij lang duren voordat het mogelijk wordt vanwege allerlei voorzieningen die pas EV rijden mogelijk maakt nadat de brandstofmotor een bepaalde minimumtemperatuur heeft bereikt.
Als mijn HV accu nog redelijk vol is dan rijdt mijn wagen (en ook mijn vorige LS 600h) gewoon weg in EV mode. Zelfs als er een "warmtevraag" is van de kachel. De motor is dan nog koud, gewoon de omgevingstemperatuur van ca. 12 graden. Pas een straat verderop slaat mijn ICE aan. Uiteraard moet je dan wel heel rustig wegrijden. Als het kouder is in de winter slaat mijn brandstofmotor na ca. 50 meter aan.
Een kilometer verderop, als de temperatuurmeter nog op nul staat dan stopt mijn brandstofmotor alweer bij de verkeerslichten.

Ik vermoed dat dat komt omdat -zover ik weet- ALLE Toyota en Lexus modellen een speciaal aangepaste brandstofmotor hebben, zoek je motor maar eens op, deze wordt alleen maar gebruikt in hybrides, dat geldt voor alle modellen, van Yaris tot LS.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Ik vermoed dat dat komt omdat -zover ik weet- ALLE Toyota en Lexus modellen een speciaal aangepaste brandstofmotor hebben, zoek je motor maar eens op, deze wordt alleen maar gebruikt in hybrides, dat geldt voor alle modellen, van Yaris tot LS.
Ik denk niet dat een motor die ook in de Atkinson cyclus kan werken, de oorzaak is. Bij mijn GS gen 4 wordt het als volgt omschreven:

Screenshot - 01-Sep-23 , 10_59_38.png

Er zijn allerlei voorzieningen getroffen om te voorkomen dat de brandstofmotor regelmatig stil valt in te koude toestand - hetgeen tot hogere slijtage zou leiden. De aanvankelijke motorwarmte wordt ook tijdelijk gebruikt om de CVT een beetje warm te maken. Het is allemaal erg temperatuursafhankelijk, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ik EV mijn garage uit kan rijden nadat de auto een nacht stil heeft gestaan - een minimummotortemperatuur is daarvoor noodzakelijk. Die temperatuur is overigens niet zo hoog, naar mijn schatting is ca 30 graden al voldoende. EV wegrijden lukt wel na een kortstondig bezoek aan een of andere winkel omdat de motor dan niet al te veel afkoelt.

Die "anti-EV voorziening" is overigens zo gek nog niet. Veel Duitse autofabrikanten van brandstofmotoren roepen al jaren om aanpassing van motoroliespecificaties omdat ze bij veelvuldig start/stop ritten slijtageproblemen ervaren. 20 keer start/stop naar de dichtstbijzijnde snelweg om dan volgas in te voegen is geen goed idee. Naast de snelle opwarming bij Toyota/Lexus hybrides kan een dunnere motorolie startslijtage beperken. Inmiddels is Toyota/Lexus voor de meest recente nieuwe modellen overgegaan op het aanbevelen van een SAE 0W-8 olie. De aanbeveling geldt uitdrukkelijjk niet voor oudere modellen - om in nieuwe modellen een dergelijk dun product te kunnen gebruiken waren enkele motorische aanpassingen nodig (opbrengst oliepomp, aanpassing nok/stoter mechanisme).
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Heel de middag wakker gelegen... Nu denk ik dat ik het weet!
Mijn wagen heeft een zogenaamde "conciƫrge", dat zijn meerde sensoren die de mensen in de gaten houden wat betreft klimaat.
Ik quote:

Climate Concierge uses up to 13 sensors, managed by a central ECU. As part of the rear seat upgrade package, a clever roof-mounted infra-red matrix sensor measures climatic conditions throughout the cabin. By measuring the surface temperature of rear-seat passengers, the system is able to assess their individual needs and then make adjustments to the air conditioningā€™s performance in the two independent rear zones. A suite of 20 individual outlets distribute warm or cool air through the cabin.

1693582127454.png


Ik vermoed dat deze "conciƫrge" even tijd nodig heeft om alles te beoordelen voordat de verwarming en dus de motor aangaat.
Daarom rijdt de mijne in eerste instantie in EV omdat er nog geen warmtevraag is.
Ik denk dat het dus niet een afstand is maar een bepaalde tijd, zeg 15 seconden voordat de klimaatregeling gaat werken en dus de motor aangaat.
link naar meer info