Hebben we met onze auto’s wel eens last van roest? Ik heb geen idee eigenlijk? Als dat zo is, misschien is er een bedrijf dat iets kan vertellen over anti roest behandeling? Ik hoor wel eens wat over dinitrol of zoiets?
Het aantal bedrijven dat zich nu nog met antiroest activiteiten voor auto's bezig houdt is bijna uitgestorven omdat roest met de huidige staalsoorten, grondlakken en doorlasbare montagepasta's eigenlijk tot het verleden behoort. Zelfs een door steenslag aangetast front met duidelijke putten in de lak gaat meestal niet meer roesten....
Dinitrol was destijds een erg actief bedrijf dat producten leverde die je na aankoop van een auto in allerlei kokerbalken en tegen de binnenkant van spatschermen kon spuiten. Die kokerbalken zijn tegenwoordig af fabriek al voldoende beschermd en in de wielkasten zijn veelal kunstof binnenschermen aangebracht die voorkomen dat vochtige en gepekelde modder en straatvuil zich in allerlei hoeken kan verzamelen om daar zijn kwalijke werk te verrichten.
Auto's zijn vanaf zeg 2000 nagenoeg roestvrij, op een enkele na waar de constructeur bij het ontwerp niet goed heeft opgelet. In veel gevallen waar je nu roest op een auto ziet is dat een gevolg van onvoldoende vakkundige reparaties van aanrijdingsschade.
Bij mijn huidige GS zie ik slechts onder bepaalde omstandigheden op een enkele plaats roest: na een (handmatige) wasbeurt waarna de auto met natte remschijven wordt weggezet in mijn garage zijn de remschijven de volgende morgen bedekt met een laagje vliegroest, hetgeen bij "bloot" gietijzer ook niet te voorkomen is. Na een of twee keer remmen is dat weggepoetst en zolang je de auto niet met natte remmen stil zet blijft het ook weg.
Roestvorming is dus in zijn algemeenheid niet meer een probleem, wat het vroeger bij alle merken (de een wat meer dan de ander) wel was. De kans op roest neemt wel toe afhankelijk van rijomstandigheden en woonomgeving. Pekel en zilte zeelucht zijn niet bevorderlijk voor het roesvrij houden