Mr. Dynamite's SC400

Mr. Dynamite

Hoort erbij
24 sep 2017
37
12
0
Zoals aangekondigd in mijn LS400 topic heb ik een nieuw speeltje!

Ik was al een tijdje aan het kijken naar een project auto voor erbij, om lekker aan te hobbyen zonder dat het je dagelijks vervoer is. Voordat ik de LS400 kocht was de SC400 ook een kanshebber, maar uiteindelijk afgeschreven omdat ik toch voor een 4 deurs wilde gaan. Toch bleef dit model me altijd interesseren, met name de Japanse Soarer met 6 cilinder 1 of 2 JZ die we hier helaas niet gekregen hebben. Maar toen kwam deze '95 SC400 op mijn pad!

De gelijkenissen met de LS400 zijn aanwezig: Beide blauw, beide links gestuurd (niet origineel geleverd in NL dus redelijk schaars), beide van het 2e type na 95, beide cr?me leder bekleding en beide de 4 liter 1UZ v8. Super mooie set samen met de LS400, 2/3e van de Lexus lineup in 1995. De auto stond al 6 jaar stil en er moest het nodige aan gebeuren maar ik kon hem niet laten staan. Dus de aanhanger mee en de SC erop getrokken, het motorblok hing er los in en de draagarmen zaten vast met ty-wraps dus op eigen kracht ging dit niet.


GfgLrnnWrF1sCr0e0FANMwyRGYNz8pNaQovnJHLnMwIfaLhmbVLKMeJNm7qXQIUr3FWzL5MM-AitJu0qFYCJ7mMoKvX4Hzobb6r6f4hZAvOUJ7_ZbZ9fn8jlmGxO4fZiErCJVIyXQw=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: GfgLrnnWrF1sCr0e0FANMwyRGYNz8pNaQovnJHLnMwIfaLhmbVLKMeJNm7qXQIUr3FWzL5MM-AitJu0qFYCJ7mMoKvX4Hzobb6r6f4hZAvOUJ7_ZbZ9fn8jlmGxO4fZiErCJVIyXQw=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 273,0 KB ID: 170934


Aanvankelijk was na zeggen de auto afgekeurd op slechte draagarm rubbers, een bekend probleem voor de SC, en daarna stil komen te staan nadat er half aan begonnen was.
Bij inspectie bleken ze inderdaad slecht, maar miste er ook een motor steun, deze kreeg ik er in twee delen bij.

Allereerst begonnen aan de draagarmen, de bussen zitten in de armen geperst en door de tand des tijds zit dit aardig vast. Gezien de plannen voor de auto ben ik niet voor originele bussen gegaan maar heb ik ze vervangen voor polyurethaan bussen, deze waren er in 80 en 90 shore, ik heb de zachtere variant gekozen om nog enige demping te behouden. In tegenstelling tot alle adviezen om de oude rubbers eruit te fikken heb ik ze uitgeboord en met een beitel de sleeve eruit te slagen, geeft geen gesop en als je eenmaal de slag te pakken hebt goed te doen. Bij sommige bussen moest de sleeve blijven zitten en komen ze daarin, in mijn geval moesten ze er wel uit. Alles vervolgens gemonteerd met nieuwe camber bouten, past perfect.

pdyI-NZavcv6J_76STx8IvkhxfxjPj53hN6C5CxYV0BsXfrPGcqO6PE3y-ay1CtKoBIHedal3QGGB5Hb4t0W2deJbbvONq_jGmudf3ZQVAPlpGJZyvLCiDopLplOyhqCc74CQnCIAQ=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: pdyI-NZavcv6J_76STx8IvkhxfxjPj53hN6C5CxYV0BsXfrPGcqO6PE3y-ay1CtKoBIHedal3QGGB5Hb4t0W2deJbbvONq_jGmudf3ZQVAPlpGJZyvLCiDopLplOyhqCc74CQnCIAQ=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 280,1 KB ID: 170935


De bovenste rubbers waren nog goed maar heb deze ook direct vervangen zodat alles lekker vers en soepel is:

WjeHVVRsAB5-PMj-pTYB7wGy4SFLmszQptkBsfDhL4ErdDNiBrA0NlStwCsSH1jeyyMLNhID72tS_EbX2J9c-Rb0X9_m4D2tNbntLeU_yPbmRut1-n7tOxAb4uv0xaRKrxJF6nxbBw=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: WjeHVVRsAB5-PMj-pTYB7wGy4SFLmszQptkBsfDhL4ErdDNiBrA0NlStwCsSH1jeyyMLNhID72tS_EbX2J9c-Rb0X9_m4D2tNbntLeU_yPbmRut1-n7tOxAb4uv0xaRKrxJF6nxbBw=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 307,4 KB ID: 170936


Nu kon de auto eindelijk fatsoenlijk verrold worden, en het was mooi weer dus even testen wat voor wielen er mooi op staan (helaas andere steekmaat)

lxVJ26FxLg2pkZKjHS-OotgqYtCHWGhHBT4CAfykwkhO1OetjfoNugD1jPQ8-P54DUPeuETf2GBQ6z3REkmalKlknvTRV3qlWfEtfz-pa3Nc2ReIYF1QtjF0og-F0jj6dUStIKuEXg=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: lxVJ26FxLg2pkZKjHS-OotgqYtCHWGhHBT4CAfykwkhO1OetjfoNugD1jPQ8-P54DUPeuETf2GBQ6z3REkmalKlknvTRV3qlWfEtfz-pa3Nc2ReIYF1QtjF0og-F0jj6dUStIKuEXg=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 312,5 KB ID: 170937


Tja en dit kon natuurlijk niet lang uitblijven, de coilovers waren min of meer direct al besteld, prioriteiten!
Als hobby auto mag hij lekker laag. In tegenstelling tot de BC's op de LS nu voor HSD coilovers gegaan, zonder instelbare demping want hier merk ik weinig van op de LS.

A_0BUwB0HomxKxx61aIpvsyxTrg8wfKBiLQOZdooLnKv3Oh8lD8vRLOKkzYmxCdq-ySIafE5bCW0xAhthzsm1eGKkB3moGRkJnHUTffLgXXVDWS9OGrNlW0zpiXVO-MinhcAKhbyEA=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: A_0BUwB0HomxKxx61aIpvsyxTrg8wfKBiLQOZdooLnKv3Oh8lD8vRLOKkzYmxCdq-ySIafE5bCW0xAhthzsm1eGKkB3moGRkJnHUTffLgXXVDWS9OGrNlW0zpiXVO-MinhcAKhbyEA=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 245,0 KB ID: 170938
 
  • Leuk
Waarderingen: dealmaker_nl
Handig, een brug tot beschikking maar soms kun je er niet op wachten dus met de krik 1 voor 1 eronder:

Got rake?

_B37U5SG7k6P8M2SCBzDN702tJkmqGg9Vn5mWXNnPW1AutCjzZhg01bJunDCaUBfFN9xDE7kT6dxilS4midv75sF9wKxTWyF0dDQCRtazGwOhwnKCZGa9kzDU3jSJTsVJDTFXl4gKg=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: _B37U5SG7k6P8M2SCBzDN702tJkmqGg9Vn5mWXNnPW1AutCjzZhg01bJunDCaUBfFN9xDE7kT6dxilS4midv75sF9wKxTWyF0dDQCRtazGwOhwnKCZGa9kzDU3jSJTsVJDTFXl4gKg=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 295,1 KB ID: 170940


Een beetje finetunen en de rijhoogte komt al aardig in de richting. De oplettende kijker ziet velgen set nr 3, de winterset voor de LS, handig om te passen wat voor maat eronder moet komen.

Ygx8P9FnX28KxL27Juahr-0oNyKbMitju9-AcWvKsjNX-qcKS4UfJfSeA31V4oIaxlNxjRFQf182UOAUSOiuRnN-qkgyDCrb4Zn0SsHY1Hxcnal1Rli1xrE3JJtse_E3182k8cqK-g=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: Ygx8P9FnX28KxL27Juahr-0oNyKbMitju9-AcWvKsjNX-qcKS4UfJfSeA31V4oIaxlNxjRFQf182UOAUSOiuRnN-qkgyDCrb4Zn0SsHY1Hxcnal1Rli1xrE3JJtse_E3182k8cqK-g=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 271,4 KB ID: 170941


Waarom niet eerst de motor steunen fixen zul je vast denken, nou dat was een hele zoektocht. Uiteindelijk vanuit de states een imitatie set laten komen, dat liet even op zich wachten. Met deze eindelijk binnen kon de auto op de brug en kon de worsteling beginnen. In principe moet je het hele subframe laten zakken zodat je erbij kunt, de steunen zitten goed verstopt. Echter melden sommigen dat het ook mogelijk is zonder dit te doen, dus besloot ik om dit ook te proberen. Met veel pijn, moeite, verlengstukken, magneten, flexibele joints en evenwicht heb ik ze er uiteindelijk tussen gekregen. De fitment van de immitatie steunen was redelijk goed, maar niet perfect, waardoor ze iets naar binnen drukten en het zo lastig was om de carter bouten er recht in te draaien. Maar het is gelukt, en de motor staat weer netjes recht op het subframe.

qAd12tZG0_QmlmqMPrBYk8GiBt9qrOe-HtrTCY0GN-hGziHHn2z_HnwqMzV7-IyY91mS-V0ecL3X9GDu072Xrga-MZyVeI5zoMSWyY_4ZllLTIqToXOR2I3jHB-7W8Um_DUk3NRN0Q=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: qAd12tZG0_QmlmqMPrBYk8GiBt9qrOe-HtrTCY0GN-hGziHHn2z_HnwqMzV7-IyY91mS-V0ecL3X9GDu072Xrga-MZyVeI5zoMSWyY_4ZllLTIqToXOR2I3jHB-7W8Um_DUk3NRN0Q=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 296,2 KB ID: 170942

Nieuw vs oud:
7_KQ-Ak7QJ_qT7S5GGN8frInkSL992WItafBdUF4VjyuXHsJxYAnLjyfbisHYXtofA9aUd94thJDXf80QcLSWZNAm84KovE69iWwLOD5IK78c6ZizOw4uXWYBCVFQHKdQWtUBNu89A=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: 7_KQ-Ak7QJ_qT7S5GGN8frInkSL992WItafBdUF4VjyuXHsJxYAnLjyfbisHYXtofA9aUd94thJDXf80QcLSWZNAm84KovE69iWwLOD5IK78c6ZizOw4uXWYBCVFQHKdQWtUBNu89A=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 291,5 KB ID: 170943

Dit boutje :xx:

5ehjxKzmn7iEG6Wa9z8uo0q7-QRt7zqNc-GhR44Sb6jtIwNvqn64mbnJeafKUPreQvVbMmhzOS-mutdBJbicCEX3ec97ygfySWXMlE5vc6CCIL0eNAKuBcRtamwEsPxLtVFJmdXTJQ=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: 5ehjxKzmn7iEG6Wa9z8uo0q7-QRt7zqNc-GhR44Sb6jtIwNvqn64mbnJeafKUPreQvVbMmhzOS-mutdBJbicCEX3ec97ygfySWXMlE5vc6CCIL0eNAKuBcRtamwEsPxLtVFJmdXTJQ=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 475,8 KB ID: 170944
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dealmaker_nl
Weer terug op zijn pootjes, in goed gezelschap:

5rKr5Js9QxIEvOepA3Bo-dAoKEly8vKcrtQrJoXqhCot6sTFkzcMDLgGAue7WM0jWFpg41K6iiK6NbdIcwPzk2rP9buM5lj1oljxyhCdwQC_SJokCVw5eUPuoyx68E3TSsXA0wPeWg=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: 5rKr5Js9QxIEvOepA3Bo-dAoKEly8vKcrtQrJoXqhCot6sTFkzcMDLgGAue7WM0jWFpg41K6iiK6NbdIcwPzk2rP9buM5lj1oljxyhCdwQC_SJokCVw5eUPuoyx68E3TSsXA0wPeWg=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 270,1 KB ID: 170946


Inmiddels zeer veel SC en Soarer plaatjes bekeken en het internet afgestruind naar mooie wielen voor de auto. Uiteindelijk besloten dat er 18 inch onder komt, zodat de auto lekker laag kan. Ook moest er een diepe lip komen, iets anders dan de concave stijl velgen op de LS. Mijn oog was gevallen op de nieuwe lijn van XXR, maar deze waren enkel leverbaar in 9j of 10.5j breed, beide met een offset van 20. Na wat meten moest er toch voor wel wat breders passen en besloten om 10.5 inch rondom te bestellen. Dit zou krap worden, maar niet onmogelijk zijn. Een gedraaide lip met blanke lak en antraciet harten:

q2ao_uYgNd7H1Q9qTj1w5Od9Zx9ndaPNK0OzVnfKpRoJkO8puTHjYoFUXSWt7qYNyQR6PRtsih__QMtD227T-rkZgD1DMEZzCwLdYSd8VgIuoax0sv4QUYD4vZ6CAqv92Tf-v_KF_g=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: q2ao_uYgNd7H1Q9qTj1w5Od9Zx9ndaPNK0OzVnfKpRoJkO8puTHjYoFUXSWt7qYNyQR6PRtsih__QMtD227T-rkZgD1DMEZzCwLdYSd8VgIuoax0sv4QUYD4vZ6CAqv92Tf-v_KF_g=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 283,2 KB ID: 170947


De bandenmaat was een lastige. Ze moesten getrokken worden om binnen de spatborden te passen, maar ik wilde wel zo breed mogelijk en voor en achter de zelfde maat zodat er rondom gewisseld kan worden. Na veel meten en vergelijken is het 255/35 geworden, op 18x10.5 inch met een offset van +20.

yvMBW5U2JkvBnyFdIfrMBBDbo4OFrVOgLTO58vZSLu0_wgvriBQaqHvkMnYzfOznRk1SKwSU_21KMils_ttD9VUeG2pCc3ZGPME7Ko6T-cEUZOy8r2uOMvsSJybMFLO1afDZqQhXww=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: yvMBW5U2JkvBnyFdIfrMBBDbo4OFrVOgLTO58vZSLu0_wgvriBQaqHvkMnYzfOznRk1SKwSU_21KMils_ttD9VUeG2pCc3ZGPME7Ko6T-cEUZOy8r2uOMvsSJybMFLO1afDZqQhXww=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 265,1 KB ID: 170948


Staat heel mooi, maar om het pas te maken moest er nog wel het een en ander gebeuren. De spatborden voor konden gerold worden, hierbij bleek er aan 1 kant een slecht stuk in te zitten, dit moet nog bijgewerkt worden. Achter komen er 2 platen op elkaar, en zitten er uitsparingen voor het bevestigen van de spatbord liner. Hierdoor gaat hij op deze punten knikken als je hem rolt. Daarnaast is het materiaal erg dik samen, wat het moeilijk maakt. Daarom hier een stuk uitgeslepen, tot aan de vierkante uitsparingen voor de inserts, en de rest omgeslagen zodat er een nette omgevouwen rand ontstaat.

Point of no return, dit is eng:
alAK95RqGdDtmNfyYlFGUko6fqJ6R2-pOiBIY5JKpEMKnXHrjV30plhb1QeSXOpQPyeVhVb5K03G9EYN9KyWm3YQ4HFtkY-3i2cOYgSB-Xi_0FIRh72N2_bn6UuRU6MydS4Oas7QXA=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: alAK95RqGdDtmNfyYlFGUko6fqJ6R2-pOiBIY5JKpEMKnXHrjV30plhb1QeSXOpQPyeVhVb5K03G9EYN9KyWm3YQ4HFtkY-3i2cOYgSB-Xi_0FIRh72N2_bn6UuRU6MydS4Oas7QXA=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 148,2 KB ID: 170949


Voor de gein verbreed staal 15x12 et?? met een 195 bandje gepast:

Di0njSQciAjm_W1W7LUqxrlvB71gSWGItRMeP_GFXgSxWTmDYXsEentP3yVRjdClyGFs5W_aIyvxaeH9FaEKYpqygcKyydfCvyz8WWdsjoaSSCSlVbVfw6QthhYQu7tvhIg_l6L5hA=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: Di0njSQciAjm_W1W7LUqxrlvB71gSWGItRMeP_GFXgSxWTmDYXsEentP3yVRjdClyGFs5W_aIyvxaeH9FaEKYpqygcKyydfCvyz8WWdsjoaSSCSlVbVfw6QthhYQu7tvhIg_l6L5hA=w2400.jpg Bekeken: 0 Grootte: 246,0 KB ID: 170951
 
  • Leuk
Waarderingen: dealmaker_nl
De wielen eronder, het staat super. Achter zou nog een klein beetje meer kunnen hebben maar zeker voor is het echt spot on.
Dit is met de originele armen, met de camberbouten op max.

lOtwHTYOoK5TCu3G8OXHrpSe3sijAy3YkFBbBmLfSgqJMhhpTOBukZuR8Zpt9CBxHaVsiA75nvVcFE382ERVmWS0Bf8B7a1R1xG0WywFrNatS4jromaVcvLRhorAZCSXGMIEzJEmAg=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: lOtwHTYOoK5TCu3G8OXHrpSe3sijAy3YkFBbBmLfSgqJMhhpTOBukZuR8Zpt9CBxHaVsiA75nvVcFE382ERVmWS0Bf8B7a1R1xG0WywFrNatS4jromaVcvLRhorAZCSXGMIEzJEmAg=w2400.jpg Bekeken: 9 Grootte: 268,2 KB ID: 170954


Inmiddels zijn we weer in het heden beland. Het eerste testritje gemaakt met de auto, long time coming! Op dit punt had ik de auto al 5 maand in bezit maar nog geen meter gereden. Qua rijden is het zeer vergelijkbaar met de LS maar het voelt allemaal net wat sportiever. Betere zijdelingse steun in de stoel, lagere zit, lagere daklijn, kleiner stuurtje.

xdYb1Sk_RV1KTXbSnxRHzEO2IbInrt3qkv4WdAmT_SdSSyY3mwObywrfSxfojTGUl3ihaseucv0U5bdho8_iQzNsWI-KZ9CgNutFe2Yai5F2AUMj0VaHd7MTqmEWmLUDTTwY4qWUog=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: xdYb1Sk_RV1KTXbSnxRHzEO2IbInrt3qkv4WdAmT_SdSSyY3mwObywrfSxfojTGUl3ihaseucv0U5bdho8_iQzNsWI-KZ9CgNutFe2Yai5F2AUMj0VaHd7MTqmEWmLUDTTwY4qWUog=w2400.jpg Bekeken: 10 Grootte: 76,7 KB ID: 170955


Ook van voor lijkt het te gek, gauw nog op zoek naar een matchend transparant mistlicht en eventueel een bumper lip.

qBPM4wkP2c-B1njJCmnY9NopIGslIDdw-6agwU94S7H1AkdnV9-c64oq5meoSdpy_eMaJJYR1FfbR8JFxcFdG57qJZD3_lWlciHjZ82NXBzzbLlTeKGJV8UFG6NGB8VnH2Z_Nrlw1Q=w2400.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: qBPM4wkP2c-B1njJCmnY9NopIGslIDdw-6agwU94S7H1AkdnV9-c64oq5meoSdpy_eMaJJYR1FfbR8JFxcFdG57qJZD3_lWlciHjZ82NXBzzbLlTeKGJV8UFG6NGB8VnH2Z_Nrlw1Q=w2400.jpg Bekeken: 10 Grootte: 320,8 KB ID: 170953


De volgende stap zal het monteren worden van een nieuwe dynamo, de oude laad niet voldoende bij. Verder op zoek naar een originele accubak zodat dit allemaal wat netter word en de totale motorruimte opfrissen en afbouwen.



To be continued!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dealmaker_nl en Dietrich