- 24 sep 2017
- 37
- 12
- 0
Zoals aangekondigd in mijn LS400 topic heb ik een nieuw speeltje!
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een project auto voor erbij, om lekker aan te hobbyen zonder dat het je dagelijks vervoer is. Voordat ik de LS400 kocht was de SC400 ook een kanshebber, maar uiteindelijk afgeschreven omdat ik toch voor een 4 deurs wilde gaan. Toch bleef dit model me altijd interesseren, met name de Japanse Soarer met 6 cilinder 1 of 2 JZ die we hier helaas niet gekregen hebben. Maar toen kwam deze '95 SC400 op mijn pad!
De gelijkenissen met de LS400 zijn aanwezig: Beide blauw, beide links gestuurd (niet origineel geleverd in NL dus redelijk schaars), beide van het 2e type na 95, beide cr?me leder bekleding en beide de 4 liter 1UZ v8. Super mooie set samen met de LS400, 2/3e van de Lexus lineup in 1995. De auto stond al 6 jaar stil en er moest het nodige aan gebeuren maar ik kon hem niet laten staan. Dus de aanhanger mee en de SC erop getrokken, het motorblok hing er los in en de draagarmen zaten vast met ty-wraps dus op eigen kracht ging dit niet.
Aanvankelijk was na zeggen de auto afgekeurd op slechte draagarm rubbers, een bekend probleem voor de SC, en daarna stil komen te staan nadat er half aan begonnen was.
Bij inspectie bleken ze inderdaad slecht, maar miste er ook een motor steun, deze kreeg ik er in twee delen bij.
Allereerst begonnen aan de draagarmen, de bussen zitten in de armen geperst en door de tand des tijds zit dit aardig vast. Gezien de plannen voor de auto ben ik niet voor originele bussen gegaan maar heb ik ze vervangen voor polyurethaan bussen, deze waren er in 80 en 90 shore, ik heb de zachtere variant gekozen om nog enige demping te behouden. In tegenstelling tot alle adviezen om de oude rubbers eruit te fikken heb ik ze uitgeboord en met een beitel de sleeve eruit te slagen, geeft geen gesop en als je eenmaal de slag te pakken hebt goed te doen. Bij sommige bussen moest de sleeve blijven zitten en komen ze daarin, in mijn geval moesten ze er wel uit. Alles vervolgens gemonteerd met nieuwe camber bouten, past perfect.
De bovenste rubbers waren nog goed maar heb deze ook direct vervangen zodat alles lekker vers en soepel is:
Nu kon de auto eindelijk fatsoenlijk verrold worden, en het was mooi weer dus even testen wat voor wielen er mooi op staan (helaas andere steekmaat)
Tja en dit kon natuurlijk niet lang uitblijven, de coilovers waren min of meer direct al besteld, prioriteiten!
Als hobby auto mag hij lekker laag. In tegenstelling tot de BC's op de LS nu voor HSD coilovers gegaan, zonder instelbare demping want hier merk ik weinig van op de LS.
Ik was al een tijdje aan het kijken naar een project auto voor erbij, om lekker aan te hobbyen zonder dat het je dagelijks vervoer is. Voordat ik de LS400 kocht was de SC400 ook een kanshebber, maar uiteindelijk afgeschreven omdat ik toch voor een 4 deurs wilde gaan. Toch bleef dit model me altijd interesseren, met name de Japanse Soarer met 6 cilinder 1 of 2 JZ die we hier helaas niet gekregen hebben. Maar toen kwam deze '95 SC400 op mijn pad!
De gelijkenissen met de LS400 zijn aanwezig: Beide blauw, beide links gestuurd (niet origineel geleverd in NL dus redelijk schaars), beide van het 2e type na 95, beide cr?me leder bekleding en beide de 4 liter 1UZ v8. Super mooie set samen met de LS400, 2/3e van de Lexus lineup in 1995. De auto stond al 6 jaar stil en er moest het nodige aan gebeuren maar ik kon hem niet laten staan. Dus de aanhanger mee en de SC erop getrokken, het motorblok hing er los in en de draagarmen zaten vast met ty-wraps dus op eigen kracht ging dit niet.
Aanvankelijk was na zeggen de auto afgekeurd op slechte draagarm rubbers, een bekend probleem voor de SC, en daarna stil komen te staan nadat er half aan begonnen was.
Bij inspectie bleken ze inderdaad slecht, maar miste er ook een motor steun, deze kreeg ik er in twee delen bij.
Allereerst begonnen aan de draagarmen, de bussen zitten in de armen geperst en door de tand des tijds zit dit aardig vast. Gezien de plannen voor de auto ben ik niet voor originele bussen gegaan maar heb ik ze vervangen voor polyurethaan bussen, deze waren er in 80 en 90 shore, ik heb de zachtere variant gekozen om nog enige demping te behouden. In tegenstelling tot alle adviezen om de oude rubbers eruit te fikken heb ik ze uitgeboord en met een beitel de sleeve eruit te slagen, geeft geen gesop en als je eenmaal de slag te pakken hebt goed te doen. Bij sommige bussen moest de sleeve blijven zitten en komen ze daarin, in mijn geval moesten ze er wel uit. Alles vervolgens gemonteerd met nieuwe camber bouten, past perfect.
De bovenste rubbers waren nog goed maar heb deze ook direct vervangen zodat alles lekker vers en soepel is:
Nu kon de auto eindelijk fatsoenlijk verrold worden, en het was mooi weer dus even testen wat voor wielen er mooi op staan (helaas andere steekmaat)
Tja en dit kon natuurlijk niet lang uitblijven, de coilovers waren min of meer direct al besteld, prioriteiten!
Als hobby auto mag hij lekker laag. In tegenstelling tot de BC's op de LS nu voor HSD coilovers gegaan, zonder instelbare demping want hier merk ik weinig van op de LS.