Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Review CT200h (Gen 1)

Ineenstorting
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Review CT200h (Gen 1)



    ’s Werelds eerste ”compact luxury full hybrid”.
    Als ik aan Lexus denk dan denk ik aan betrouwbaarheid, luxe, vermogen en achterwiel aangedrijving. Lexus heeft ons heel lang lekker weten te maken met het LF-Ch concept. Dit concept oogde veelbelovend. Twee jaar later is een variant op dit concept in productie genomen, deze kreeg de naam CT200h, ’s werelds eerste compact luxury hybrid was een feit.



    Eerste indruk, de buitenkant.
    Zaterdag 12 maart 2011 was het zover. Toen mocht ik –als vertegenwoordiger van lexusforum.nl- een testrit met de CT maken. Bij aankomst staat de CT al op mij te wachten. Mijn eerste indruk, de CT ziet er nog mooier uit in het echt dan op de foto’s! Alles was goed in verhouding ontworpen, de CT zag er goed uit!



    De binnenkant.
    Na de verkoper te hebben ontmoet, zijn we in de auto gaan zitten voor wat uitleg. Ik mocht plaatsnemen in de bijrijdersstoel. De zit in bijrijdersstoel was in ieder geval goed. Het leer voelde van goede kwaliteit. Het dashboard zag er prima uit, alles was in handbereik van zowel de bestuurder als de bijrijder en De kwaliteit straalde ervanaf.



    De rit.
    De verkoper was klaar met zijn uitleg en ik mocht eindelijk achter het stuur kruipen. Rem indrukken en op de Startknop drukkken. De auto komt tot leven, het instrumentpaneel gaat aan, navigatiescherm gaat omhoog en je wordt gegroet met de Lexus logo. Nadat ik een kijkje achterin heb genomen, voordat ik wegrij, kreeg ik wel een claustrofobisch gevoel, verderop zal ik meer hierover vertellen.



    In alle stilte rol ik de parkeerplaats van de dealer af en zoek ik de ringweg op, tot de 50 KM/h rijdt de auto volledig op de electro motor. Eerste bocht genomen en de auto stuurt directer dan dat ik gewend ben, dat was een welkome verrassing! Volgens Lexus stuurt de CT heel direct, bijna net zo direct als de LF-A en dat zegt wel wat. De zitpositie in de bestuurdersstoel is voor mij perfect en het stuur voelt sportief aan. Het stuur zelf geeft een sportief gevoel aan omdat het dik en klein is. Het zonnedak gaat dicht en ik geniet van de stilte in de auto op de ringweg Groningen. Eenmaal boven de 50 KM/h gaat de verbrandingsmotor aan en de auto stapt hier naadloos op over, ik moet echt op het scherm kijken (op het instrumentenpaneel) om te zien dat de verbrandingsmotor bij heeft gesprongen. Over de stilte was ik eerst een beetje sceptisch over omdat ik al eerder in de Prius en de Auris Hybrid heb gereden. In deze auto’s viel de stilte wel namelijk een beetje tegen.



    Ik ga linksaf, de A28 op, ondertussen heb ik de auto in de sportstand gezet, ik voel dat de auto wat pittiger is geworden, het gaspedaal reageert sneller en de auto trekt sneller op. Ook zie ik dat er een toerenteller verschijnt op het instrumentenpaneel en de verlichting in het paneel gaat van blauw naar rood. Eenmaal op 120 KM/h zet ik de cruisecontrol aan (dan verdwijnt de toerenteller weer) en geniet ik verder van de stilte. Inhalen gaat met gemak, de auto heeft genoeg kracht om dit te doen, sterker nog, als je niet oplet, zit je zo op de 140 KM/h. In andere reviews zeggen ze dat de CVT een minpunt is voor de CT, maar ik denk er hier anders over. Er wordt gezegd dat de motor dan te nerveus aanvoelt. Dit komt doordat de CVT gelijk in het juiste toerental zal werken. Je krijgt dan een “speedboat” gevoel (de motor maakt een aantal vaste toeren, maar de snelheid neemt wel toe). Echter, de CT is zo goed geïsoleerd, dat je weinig meekrijgt van de motor, dit in tegenstelling tot de Prius en de Auris Hybrid.



    De navigatie van de auto is zeer uitgebreid, ik heb niet alles kunnen ondervinden wat de navigatie te bieden heeft. Het exemplaar die ik mee had, beschikte over een Mark Levinson geluidsinstallatie, wat kan ik zeggen, wat een fenomenaal geluid kwam er uit de speakers! Ik heb eerst de radio aangehad en daarna mijn iPod erop aangesloten. Eerst via de AUX ingang en daarna met een USB kabel. Als de kabel eenmaal aangesloten is, herkent de auto je iPod en kun je je iPod via het stuur bedienen. Ook is het mogelijk om je iPod via het navigatiescherm te bedienen met behulp van de Remote Touch bediening. Het lijkt op een soort muis (van een computer), hiermee kun je niet alleen je muziek(instellingen), maar ook je navigatie bedienen, het is een heel fijn systeem.



    Het was weer tijd om richting de stad te gaan, dus heb ik een “b-weg” genomen om meer van het bochtenwerk en van de auto te genieten. Hier kreeg ik het gevoel dat ik één was met de CT. De CT ligt heel strak op de weg, ook in de bochten. Lexus heeft er werk van gemaakt om dit zoveel mogelijk te verfijnen, en ik moet zeggen, het is ze gelukt!



    Eenmaal in de stad ben ik weer even gestopt om de auto beter te bekijken. Ik neem plaats achterin (omdat dit mij zo claustrofobisch leek), ik ben 1.75 lang, en ik moet zeggen dat ik achterin prima kan zitten. De kofferbak is groot genoeg. Voor degenen die naar de kofferbak van de Prius en de Auris Hybrid hebben gekeken, dan ligt die van de CT (naar mijn mening) daar tussenin.



    Conclusie.
    De CT is een auto die als een blok op de weg ligt en heel direct stuurt, ondanks het accupakket in de kofferbak. Lexus heeft de lat hoog gezet voor de opvolgers in dit segment.



    Pluspunten:
    - Stille auto, ondanks de CVT transmissie
    - Stuurt heel strak
    - Zuinig

    Minpunten:
    - Kleine ruitenwisser achter
    - Niet alle deuren gaan samen met de bestuurdersdeur open (wellicht aan te passen)

    Code:
    Topsnelheid (km/h) 180 
    Acceleratie 0-100 km/h (sec) 10,3 
    Gecombineerd (l/100km) 3,8 
    CO2 emissie gecombineerd (g/km) 94 
    
    TECHNIEK:
    Aantal cilinders  4    
    Cilinderinhoud (cc)  1798    
    Boring (mm)  80,5    
    Slag (mm)  88,3    
    Compressieverhouding : 1  13,0    
    Max. vermogen (kW/tpm)  73 / 5200    
    Max. vermogen (pk/tpm)  99 / 5200    
    Max. koppel (Nm/tpm)  142 / 2800-4400    
    Brandstof / injectiesysteem  Multipoint    
    Maximaal vermogen elektromotor (kW)  60    
    Maximaal vermogen elektromotor (pk)  81,6    
    Aandrijving  Voorwielen    
    Aantal versnellingen  n.v.t.    
    Soort versnellingsbak  CVT    
    Motorcode  2ZR-FXE    
    Soort brandstof  Benzine    
    Octaan- of cetaangetal minimaal  95 Octaan    
    Aantal kleppen per cilinder  4    
    Nokkenassen  2 bovenliggende    
    Kleptiming  Variabel (VVT-I)    
    Type injectiesysteem  L-Jetronic    
    Drukvulling  nee    
    Intercooler  nee    
    Katalysator  3 Weg katalysator    
    Plaats versnellingspook  Dashboard    
    Type transmissie  P410    
    Koppeling  ---    
    Eindreductie  3,267    
    Cilinderopstelling  in lijn 
       
    LEXUS HYBRID DRIVE:
    Maximum vermogen (kW(pk))  100 (136)   
     
    PRESTATIES:
    Topsnelheid (km/h)  180    
    Acceleratie 0-100 km/h (sec)  10,3    
    BRANDSTOFVERBRUIK  
    Gecombineerd (l/100km)  3,8   
     
    EMISSIES:
    CO2 emissie gecombineerd (g/km)  94    
    Prestaties en verbruik  
    CO2 emissie gecombineerd (g/km)  87    
    Brandstofverbruik stad (l/100km)  3,7    
    Brandstofverbruik buitenweg (l/100km)  3,7    
    Brandstofverbruik gecombineerd (l/100km)  3,8    
    Brandstofverbruik stad (km/l)  27,0    
    Brandstofverbruik buitenweg (km/l)  27,0    
    Brandstofverbruik gecombineerd (km/l)  26,3    
    CO (mg/km)  187,2    
    THC (mg/km)  28,1    
    NMHC (mg/km)  25,1    
    NOx (mg/km)  3,3    
    CO2 emissie stad  84    
    CO2 emissie buitenweg  86   
     
    GEWICHTEN EN AFMETINGEN:
    Ledig gewicht (kenteken) (kg)  1345    
    Laadvermogen (wettig) (kg)  445    
    Maximaal toelaatbare massa (GVW) (kg)  1790    
    Max. aslast voor (kg)  1020    
    Max. aslast achter (kg)  980    
    Inhoud brandstoftank (liter)  45    
    Totale lengte (mm)  4320    
    Totale breedte (mm)  1765    
    Totale hoogte onbelast (mm)  1430    
    Spoorbreedte voor (mm)  1535    
    Spoorbreedte achter (mm)  1530    
    Wielbasis (mm)  2600    
    Banden en velgen  195/65R15    
    Rijklaargewicht  1445    
    Personen-/bedrijfswagen  Personenwagen    
    Voldoet aan BPM wetgeving (igv bedrijfswagen)  ---    
    Variant  4-Drs Liftback    
    Aantal zitplaatsen  5    
    BPM-code  P    
    EG-categorie voertuig  M1    
    Minimale snelheids categorie 1  H    
    Minimale load index band 1  91    
    Off-set velg 1  40
    Met dank aan Olaf Haring en Ignaat Teuben van Louwman Groningen B.V.
    Als u zich in het noorden bevindt, ga naar www.lexus-groningen.nl
    anders www.lexus.nl



























    3SGE Inside

  • #2
    Mooie review zeg!! Ik heb een geweldige indruk van de auto gekregen.

    Commentaar


    • #3
      Ik zie dat je genoten hebt van je plug and play hybrid (zie foto)


      Leuke review!
      A.u.b. met RoelVB contact opnemen wanneer u vragen of verzoeken heeft.

      Commentaar


      • #4
        Zo, wat een uitgebreide review. Thnx. Ik heb hem zelf nog niet gezien maar dat zal een dezer dagen zeker gebeuren. Ik ben echt benieuwd naar de zit van de auto. Hoe de indeling van je dash is en gevoel met het stuur en weg.

        Anyway. Mooie picas ook!

        Boudewijn

        Commentaar


        • #5
          thanx mlcool voor deze goeie review!
          zo te lezen toch een totaal ander rij-ervaring in vergelijkijng met een prius (die mij tegenvalt).
          mijn nieuwsgierigheid is toch enigszins gewekt

          maarten

          Commentaar

          Werken ...
          X