- 17 feb 2010
- 6.575
- 115
- 63
?s Werelds eerste ?compact luxury full hybrid?.
Als ik aan Lexus denk dan denk ik aan betrouwbaarheid, luxe, vermogen en achterwiel aangedrijving. Lexus heeft ons heel lang lekker weten te maken met het LF-Ch concept. Dit concept oogde veelbelovend. Twee jaar later is een variant op dit concept in productie genomen, deze kreeg de naam CT200h, ?s werelds eerste compact luxury hybrid was een feit.
Eerste indruk, de buitenkant.
Zaterdag 12 maart 2011 was het zover. Toen mocht ik ?als vertegenwoordiger van lexusforum.nl- een testrit met de CT maken. Bij aankomst staat de CT al op mij te wachten. Mijn eerste indruk, de CT ziet er nog mooier uit in het echt dan op de foto?s! Alles was goed in verhouding ontworpen, de CT zag er goed uit!
De binnenkant.
Na de verkoper te hebben ontmoet, zijn we in de auto gaan zitten voor wat uitleg. Ik mocht plaatsnemen in de bijrijdersstoel. De zit in bijrijdersstoel was in ieder geval goed. Het leer voelde van goede kwaliteit. Het dashboard zag er prima uit, alles was in handbereik van zowel de bestuurder als de bijrijder en De kwaliteit straalde ervanaf.
De rit.
De verkoper was klaar met zijn uitleg en ik mocht eindelijk achter het stuur kruipen. Rem indrukken en op de Startknop drukkken. De auto komt tot leven, het instrumentpaneel gaat aan, navigatiescherm gaat omhoog en je wordt gegroet met de Lexus logo. Nadat ik een kijkje achterin heb genomen, voordat ik wegrij, kreeg ik wel een claustrofobisch gevoel, verderop zal ik meer hierover vertellen.
In alle stilte rol ik de parkeerplaats van de dealer af en zoek ik de ringweg op, tot de 50 KM/h rijdt de auto volledig op de electro motor. Eerste bocht genomen en de auto stuurt directer dan dat ik gewend ben, dat was een welkome verrassing! Volgens Lexus stuurt de CT heel direct, bijna net zo direct als de LF-A en dat zegt wel wat. De zitpositie in de bestuurdersstoel is voor mij perfect en het stuur voelt sportief aan. Het stuur zelf geeft een sportief gevoel aan omdat het dik en klein is. Het zonnedak gaat dicht en ik geniet van de stilte in de auto op de ringweg Groningen. Eenmaal boven de 50 KM/h gaat de verbrandingsmotor aan en de auto stapt hier naadloos op over, ik moet echt op het scherm kijken (op het instrumentenpaneel) om te zien dat de verbrandingsmotor bij heeft gesprongen. Over de stilte was ik eerst een beetje sceptisch over omdat ik al eerder in de Prius en de Auris Hybrid heb gereden. In deze auto?s viel de stilte wel namelijk een beetje tegen.
Ik ga linksaf, de A28 op, ondertussen heb ik de auto in de sportstand gezet, ik voel dat de auto wat pittiger is geworden, het gaspedaal reageert sneller en de auto trekt sneller op. Ook zie ik dat er een toerenteller verschijnt op het instrumentenpaneel en de verlichting in het paneel gaat van blauw naar rood. Eenmaal op 120 KM/h zet ik de cruisecontrol aan (dan verdwijnt de toerenteller weer) en geniet ik verder van de stilte. Inhalen gaat met gemak, de auto heeft genoeg kracht om dit te doen, sterker nog, als je niet oplet, zit je zo op de 140 KM/h. In andere reviews zeggen ze dat de CVT een minpunt is voor de CT, maar ik denk er hier anders over. Er wordt gezegd dat de motor dan te nerveus aanvoelt. Dit komt doordat de CVT gelijk in het juiste toerental zal werken. Je krijgt dan een ?speedboat? gevoel (de motor maakt een aantal vaste toeren, maar de snelheid neemt wel toe). Echter, de CT is zo goed ge?soleerd, dat je weinig meekrijgt van de motor, dit in tegenstelling tot de Prius en de Auris Hybrid.
De navigatie van de auto is zeer uitgebreid, ik heb niet alles kunnen ondervinden wat de navigatie te bieden heeft. Het exemplaar die ik mee had, beschikte over een Mark Levinson geluidsinstallatie, wat kan ik zeggen, wat een fenomenaal geluid kwam er uit de speakers! Ik heb eerst de radio aangehad en daarna mijn iPod erop aangesloten. Eerst via de AUX ingang en daarna met een USB kabel. Als de kabel eenmaal aangesloten is, herkent de auto je iPod en kun je je iPod via het stuur bedienen. Ook is het mogelijk om je iPod via het navigatiescherm te bedienen met behulp van de Remote Touch bediening. Het lijkt op een soort muis (van een computer), hiermee kun je niet alleen je muziek(instellingen), maar ook je navigatie bedienen, het is een heel fijn systeem.
Het was weer tijd om richting de stad te gaan, dus heb ik een ?b-weg? genomen om meer van het bochtenwerk en van de auto te genieten. Hier kreeg ik het gevoel dat ik ??n was met de CT. De CT ligt heel strak op de weg, ook in de bochten. Lexus heeft er werk van gemaakt om dit zoveel mogelijk te verfijnen, en ik moet zeggen, het is ze gelukt!
Eenmaal in de stad ben ik weer even gestopt om de auto beter te bekijken. Ik neem plaats achterin (omdat dit mij zo claustrofobisch leek), ik ben 1.75 lang, en ik moet zeggen dat ik achterin prima kan zitten. De kofferbak is groot genoeg. Voor degenen die naar de kofferbak van de Prius en de Auris Hybrid hebben gekeken, dan ligt die van de CT (naar mijn mening) daar tussenin.
Conclusie.
De CT is een auto die als een blok op de weg ligt en heel direct stuurt, ondanks het accupakket in de kofferbak. Lexus heeft de lat hoog gezet voor de opvolgers in dit segment.
Pluspunten:
- Stille auto, ondanks de CVT transmissie
- Stuurt heel strak
- Zuinig
Minpunten:
- Kleine ruitenwisser achter
- Niet alle deuren gaan samen met de bestuurdersdeur open (wellicht aan te passen)
Code:
Topsnelheid (km/h) 180
Acceleratie 0-100 km/h (sec) 10,3
Gecombineerd (l/100km) 3,8
CO2 emissie gecombineerd (g/km) 94
TECHNIEK:
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud (cc) 1798
Boring (mm) 80,5
Slag (mm) 88,3
Compressieverhouding : 1 13,0
Max. vermogen (kW/tpm) 73 / 5200
Max. vermogen (pk/tpm) 99 / 5200
Max. koppel (Nm/tpm) 142 / 2800-4400
Brandstof / injectiesysteem Multipoint
Maximaal vermogen elektromotor (kW) 60
Maximaal vermogen elektromotor (pk) 81,6
Aandrijving Voorwielen
Aantal versnellingen n.v.t.
Soort versnellingsbak CVT
Motorcode 2ZR-FXE
Soort brandstof Benzine
Octaan- of cetaangetal minimaal 95 Octaan
Aantal kleppen per cilinder 4
Nokkenassen 2 bovenliggende
Kleptiming Variabel (VVT-I)
Type injectiesysteem L-Jetronic
Drukvulling nee
Intercooler nee
Katalysator 3 Weg katalysator
Plaats versnellingspook Dashboard
Type transmissie P410
Koppeling ---
Eindreductie 3,267
Cilinderopstelling in lijn
LEXUS HYBRID DRIVE:
Maximum vermogen (kW(pk)) 100 (136)
PRESTATIES:
Topsnelheid (km/h) 180
Acceleratie 0-100 km/h (sec) 10,3
BRANDSTOFVERBRUIK
Gecombineerd (l/100km) 3,8
EMISSIES:
CO2 emissie gecombineerd (g/km) 94
Prestaties en verbruik
CO2 emissie gecombineerd (g/km) 87
Brandstofverbruik stad (l/100km) 3,7
Brandstofverbruik buitenweg (l/100km) 3,7
Brandstofverbruik gecombineerd (l/100km) 3,8
Brandstofverbruik stad (km/l) 27,0
Brandstofverbruik buitenweg (km/l) 27,0
Brandstofverbruik gecombineerd (km/l) 26,3
CO (mg/km) 187,2
THC (mg/km) 28,1
NMHC (mg/km) 25,1
NOx (mg/km) 3,3
CO2 emissie stad 84
CO2 emissie buitenweg 86
GEWICHTEN EN AFMETINGEN:
Ledig gewicht (kenteken) (kg) 1345
Laadvermogen (wettig) (kg) 445
Maximaal toelaatbare massa (GVW) (kg) 1790
Max. aslast voor (kg) 1020
Max. aslast achter (kg) 980
Inhoud brandstoftank (liter) 45
Totale lengte (mm) 4320
Totale breedte (mm) 1765
Totale hoogte onbelast (mm) 1430
Spoorbreedte voor (mm) 1535
Spoorbreedte achter (mm) 1530
Wielbasis (mm) 2600
Banden en velgen 195/65R15
Rijklaargewicht 1445
Personen-/bedrijfswagen Personenwagen
Voldoet aan BPM wetgeving (igv bedrijfswagen) ---
Variant 4-Drs Liftback
Aantal zitplaatsen 5
BPM-code P
EG-categorie voertuig M1
Minimale snelheids categorie 1 H
Minimale load index band 1 91
Off-set velg 1 40
Met dank aan Olaf Haring en Ignaat Teuben van Louwman Groningen B.V.
Als u zich in het noorden bevindt, ga naar www.lexus-groningen.nl
anders www.lexus.nl