Review GS300h (Gen 4)

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
34.jpg


Van een trotste Gert kreeg ik een telefoontje. Ik krijg binnenkort de GS300h en willen jullie deze testen? Ondanks de grote voorbereiding die wij hadden met de migratie van Lexusforum, kunnen wij dit soort aanbiedingen nooit weigeren. Dus het antwoord was kort en simpel en ik had de GS300h een weekend. Natuurlijk doen wij dit soort reviews niet meer zonder de crew. Mlcoolj, GPS-10, Alor en Alan kwamen de auto samen met mij aan de tand voelen.

De auto is een GS300h business line pro. Kortom de versie die het hopelijk goed gaat doen in de lease. Een alternatief voor de mensen welke de IS300h te extreem vinden en de GS450h te duur. De GS300h begint bij 46.390.- euro en de versie zoals deze hier stond kost 53.890 euro.

De motor is dezelfde als wij vinden in de IS300h en geeft een gecombineerd vermogen van 223 pk. Of dat voldoende is, dat gaan wij voor u proberen te bepalen.



De dag dat ik de GS300h mocht ophalen moest ik ’s avonds werken. Ik ben daarom wat vroeger naar Zwolle gereden om toch nog even met Gert te praten. Na een uitgebreide uitleg over de auto, koetjes en lexusjes en een aantal heerlijke koppen koffie, ben ik op pad gegaan.

Het eerste dat mij opviel is eigenlijk een beetje in contrast met de anderen, zoals u straks zult lezen. De GS300h komt snel van zijn plek en rijdt goed mee met het verkeer. Ik heb niet direct het idee dat ik vermogen tekort kom. Natuurlijk is het geen sportauto. De auto is gemaakt om comfortabel te cruisen en in stijl. Dat doet hij mijn inziens erg goed.

Omdat ik van Zwolle naar huis rij, de auto nog moet leren kennen heb ik direct maar een verbruikstest gedaan. De auto verbruikt op de 80 km/h wegen, met de nodige stoplichten een nette 4.9l/100km. Dan rij je wel rustig en geef je gedoseerd gas. Op het forensisch gebruik, Lelystad- Schiphol met matig verkeer en houdend aan de limieten (130, 120 en 100 km/h) verbruikt de auto over de afstand zo’n 5.9l/100 km. ’S Avonds op de terugweg met cruisecontrol net boven de 140km/h en op de stukken waar de 100km/h wat minder snel, verbruikt de auto 7,0l/100km. Hier merk je dan ook het grootste nadeel van de lichtere aandrijving. De GS450h met zijn 3.5V6 verbruikte in wanneer vergelijkbare prestaties gevraagd werden 6.9 l/100km in onze eerdere test. Wellicht dat de koudere temperatuur bij het testen van de GS300h dit verbruik verhoogd heeft.

De afwerking is verder dik in orde. De auto geeft een solide en luxe uitstraling. Het enige verschil dat wij merkten was de pook van de automaat. De GS300h heeft eenzelfde als de IS300h, waar de GS450h een andere heeft. Niet dat dat ook maar enigszins iets betekent, maar het is ons opgevallen.




De volgende dag kwam het team. Na even bijpraten heb ik de sleutel aan de vier heren gegeven, hen nog even op het hart gedrukt dat de verkapte belasting voor hun was en dat ze vooral voorzichtig moesten zijn met de auto. Hieronder volgt hun ervaring:

62.jpg


MlCoolJ:
Rond 13.00 kwam ik bij Hube thuis aan en mochten we al bijna direct de auto instappen en wegrijden. Daar stond ze dan.. de GS300h.

Instappen
We stapten met z’n 4-en in de auto ik ging eerst achterin zitten en begon meteen om me heen te kijken. Wat mij als eerst opviel was, de brede armsteun achter. Ik zat achter GPS-10 die vrij lang is (2.05m) en ik zat prima met nog wat ruimte over zelfs.



Interieur
Als je achterin zit dan kun je ook de dash goed zien en dan zie je pas hoe groot de informatiescherm in het midden is, laat me zo zeggen.. HUGE! Het ziet er fraai uit als je de auto start. Ik vind dat je ook, omdat het juist zo groot is, het scherm goed af kunt lezen. Er is veel op het scherm te zien, van radio tot navigatie tot het opladen van je accu’s. De bekerhouders zitten nu iets meer naar voren geplaatst en de klok en radio knoppen zien er chique uit.
Verder zaten de stoelen achterin lekker en er waren allerlei opbergvakjes aanwezig, zelfs asbakjes in de deurkaart. Achterin kwam mijn hoofd wel steeds tegen de handvaten aan het dak en dat vond ik wel vervelend. De kofferbak was groot, ik had verwacht dat de accu's in de weg zouden staan, maar deze zijn mooi achter de achterbank verwerkt, dus deze auto heeft ook nog een reservewiel!

Rijden
Zoals hierboven verteld ben ik eerst achterin gaan zitten, dus ik werd gereden. Omdat ik zelf geen hybride auto heb, blijf ik het soms toch “raar” vinden als je wegrijdt, want je zoeft eigenlijk gewoon weg… De eerste bocht was genomen en ik vond dat de auto het goed deed. Als de bestuurder van ECO naar SPORT stand ging was het ook duidelijk voelbaar in de besturing, deze werd beduidend scherper. Tussensprints zijn goed te doen met de GS300h, vanuit start ook. Voor een auto van dit formaat komt het goed van z’n plek, ook al zit er een 4 cilinder motor in. Dit is ook weer een mindere punt van de auto. Omdat de motor “klein” is, moet deze ook meer werken om de auto vooruit te krijgen en dat hoor je ook. Als je achterin zit, hoor je ook meer rolgeluiden en die mening kon wel gedeeld worden.

Toen was het tijd om zelf te rijden, na het verstellen van de stoel (dit ging vrij snel) kon ik weg. Ik had niet het gevoel dat ik met zo’n grote auto aan het rijden was. Ik vond de auto, als je voorin zit, stiller op kruissnelheid. De info display en de rest van de meters waren goed te lezen. De stoel zat goed en de rest voelde ook goed.



Oordeel
De GS300h is een fraaie auto om te zien. Binnen is de afwerking goed en je hebt lekker veel ruimte. De motor doet wat die moet doen, maar persoonlijk vind ik dat er minimaal een V6 in een GS hoort. Voor cruisen is het een prima auto, maar toch mist die wat “sas?n” zoals ze in het spaans zeggen. De emotie dat ik bij de IS300h had, heb ik bij de GS300h niet, misschien wordt dit goed gemaakt met een F-sport?



68.jpg


GPS-10:
In eerste instantie dank aan Hube voor de gastvrijheid en gelegenheid!

Eerste indruk:
De GS300h komt statig en solide over. De neuspartij oogt imposant en is scherp vormgegeven, waarbij de achterkant (in mijn optiek) iets meer nadrukkelijk en genuanceerd aanwezig had mogen zijn.

Het solide karakter wordt bevestigd tijdens het openen van het portier. Je trekt als het ware (in goede zin) een kluisdeur open. Het gevoel en geluid bij het openen of sluiten van een autodeur schijnt een positief psychologisch effect te hebben blijkt uit onderzoek. Wel, dat is hier goed gelukt!

Interieur:
De zetel zit prima en biedt voldoende steun, maar is net iets minder omvattend (of sportief) als die van de IS300h. Dashboard, interieur, afwerking en materiaalkeuze zijn van hoge klasse. Het formaat van het entertainmentscherm en splitscreen informatieweergave is, als je dat niet gewent bent, ronduit indrukwekkend (echt een WOW gevoel). De muisbediening van het scherm werkt prettig en intu?tief, hoewel ik mij kan voorstellen dat sommigen wat gevoel moeten ontwikkelen om niet over de icoontjes heen te schieten. Ik was er binnen 2 minuten aan gewend.

Jammer genoeg ontbrak een Mark Levinson audiosysteem. Dat neemt niet weg dat de standaard audio gewoon dik in orde is en prima klinkt, maar net wat minder dynamisch en gedetailleerd als voornoemd systeem. Eigenlijk is de auto daar zelf debet aan vanwege het hoge uitrusting- en afwerkingsniveau. Achter het stuur wordt je direct een verwend nest met hoge eisen:)



Prestaties:
Qua motorisering en prestaties sluit ik mij aan bij Mlcoolj. Dat gezegd, in vergelijk met mijn 6 cilinder roffel (oldie GS) is de snelheidsbeleving van de GS300h afwezig of minder merkbaar. Dit is nogal misleidend, aangezien de prestaties namelijk beter of gelijk zijn.

Verder kan opgemerkt worden dat het remsysteem scherp en direct aangrijpt na licht aantikken van het rempedaal. Even wennen, maar je hebt wel de indruk dat je bij elke snelheid in ‘no-time’ en zonder enige inspanning stilstaat, mocht de situatie daarom vragen. Het stuur-, veer- en weggedrag is keurig onder controle en geeft de indruk alles aan te kunnen.

Oordeel:
In mijn optiek combineert de GS300h goed gebalanceerde rijeigenschappen met een formidabel afwerkingsniveau. Het is een auto waarbij je niet snel uitgesproken pieken of dalen tegenkomt, maar meer een neutrale bias heeft. Als je meer ruimte nodig hebt en regelmatig lange afstanden aflegt vormt dit een comfortabele, betrouwbare en compromisloze auto. E.e.a. vraagt nu wel om een comparitie met de F-Sport uitvoering!



69.jpg


Alan:
De GS300h, eigenlijk is dit de GS450h die we vorig jaar al hebben gereden maar dan met de aandrijflijn van de IS300h. De positionering van de GS300h is naar mijn mening voornamelijk gericht op de zakelijke rijders in deze klasse, mensen die graag veel auto willen voor een nette bijtelling van 20%. De uitvoering die wij reden heeft een nieuwprijs van iets meer dan 50k, hiervoor krijg je een Business Line Pro uitvoering met een 12.3” HDD navigatiescherm en Metallic lak. Eigenlijk alles wat je nodig zou hebben voor een zakelijke sedan. Natuurlijk had ik liever zelf een Full Option F Sport Line gezien, maar in de huidige samenstelling beschik je over aardig wat opties die bij de concurrenten nog op de optielijst zullen staan.

Nadat we Hube alleen thuis hebben achtergelaten, zijn we met 4 man op pad gegaan met de GS300h. Aangezien ik als eerste achter het stuur heb gezeten, was het natuurlijk ook mijn taak om de auto rustig op te laten warmen. Ondertussen proberen we te wennen aan de muis van het navigatiesysteem. Ik kan alleen zeggen dat 1 dag niet voldoende is om hier aan te wennen. Wel moet ik zeggen dat het geluid voor een “standaard” audio setje zoals vaker bij Lexus al erg goed klinkt. De liefhebbers kunnen natuurlijk altijd een ML optie aanvinken.




Na wat aantal kilometers zijn de jongens al bijna in slaap gevallen door mijn rijstijl, of komt het nou door de rust in de auto? Laten we maar van het laatste uitgaan haha! De auto heeft meerdere drivemodes waar onder ECO/Normal/Sport. Om heel eerlijk te zijn, de verschillen zijn niet heel groot, tenminste niet zo groot als bij de F Sport line waar de Sport + mode geselecteerd kan worden. De besturing stuurt met een redelijke weerstand relatief scherp en geeft daarnaast een rustig comfortabel gevoel. Qua demping merk je goed deze meer gericht is op comfort, je voelt de auto deinen en overhellen in de bochten. Korte oneffenheden voel je wel en kunnen soms wel hard zijn voor het gevoel, mogelijk komt dit door de runflat banden.

Gezien de specificaties zou de GS300h een seconden langzamer moeten zijn dan de IS300h voor de 0-100 sprint, maar om heel eerlijk te zijn merk ik nauwelijks verschil in deze 2 voertuigen. Bij rustig rijden voldoet de nieuwe aandrijflijn prima en bij vol acceleratie moet deze vrij hard werken om goed vooruit te komen. De GS300h klinkt iets gedempter, maar het is relatief. Een jankende 4 cilinder blijft minder gebalanceerd ronddraaien en geeft altijd meer onnodige vibraties door dan een vergelijkbare 6 cilinder. Het is geen monster op de weg zoals een GS450h, maar eerlijk gezegd voldoet de 300h aandrijflijn prima. Zeker als je dit moet vergelijken met overige 20% bijtellingsconcurrenten.



Qua ruimte biedt de GS300h meer dan voldoende ruimte voor 4 volwassenen, daarnaast is er in de huidige generatie meer dan 450 liter bagageruimte beschikbaar wanneer je stiekem een 5de passagier mee wilt vervoeren. We hebben dit getest en zelfs onze collega GPS-10 die zeker niet de kleinste is past er prima in. Een volledige survival pack/equipment voor een week zouden dan ook nog prima mee kunnen.

Tot slot kan ik er heel kort over zijn, de GS300h is een zeer goed alternatief voor in het zakelijk segment, de auto biedt je alle nodige luxe/ruimte en comfort die je zou verwachten voor betaalbare prijs. Ik kan me ook voorstellen dat er kopers zijn die het vermogen van de gs450h niet nodig zullen hebben, dus dan biedt ook de GS300h ook alles wat de je nodig hebt met een iets gunstiger verbruik. Een grote sedan die 1 op 17-18 doet met een liter brandstof is zeker netjes. Een prima correcte auto, maar daar blijft het dan ook bij (huidige testauto).

Tip: Mocht je een rijders auto zoeken en het geld hebben, dan zou ik de GS450h F Sport Line uitvoering aanbevelen, want dat is naar mijn mening een veel betere/leukere auto dan onze testauto, die met alle respect nogal saai is.



Conclusie:
Niemand van het team heeft veel aan te merken op de kwaliteit van de auto. Deze is goed. Wanneer vermogen geen onderwerp is heeft u dan ook een goede auto, waar wij geen problemen mee verwachten, zoals bij een Lexus hoort. De auto is zeer lux uitgerust en gemaakt om mee te cruisen.

De auto straalt een vorm van perfectie uit. De conclusies van Alan en Mlcoolj spreken voor zichzelf. Een zeer goede auto, maar mist een “fun factor”. GPS-10 is de enige van het team wie lange termijn ervaring heeft met de GS. Hij geeft weer dat de auto wat snelheidsbeleving mist maar dat de werkelijkheid toch echt anders is. Voor mij (Hube) is de auto toch in vele opzichten vergelijkbaar met de IS300h, maar dan groter en met een hoger afwerkingsniveau. Vier ervaringen dus met een andere beleving.



Bij de afweging voor de aanschaf van deze auto is dus vooral een financi?le, een emotionele en een vebruiksfactor aan de orde. Het verbruik zit wel goed, zolang men daar ook naar rijdt. De emotionele factor is persoonlijk en de financi?le factor is in vergelijking met de GS450h en de IS300h. Dit moet u dus voor uzelf bepalen.

Hoe dan ook, wij hebben allen van de rit genoten. Het was een leuke rit, een leuke dag en een mooie auto. De auto ziet er goed uit en heeft de nodige luxe aan boord. Voor wie zich comfortabel van A naar B wilt laten zoeven en goed wil meekomen in het verkeer is de auto uitermate geschikt.

Nog even een fun-fact: Hoe groot is de achterbak van de GS300h eigenlijk? Nou GPS-10, onze eigen forumreus test dit uit samen met Mlcoolj. Met zijn 2,05 meter lengte past hij er goed in. Dus mocht u ooit GTA Gangsterstyle willen rijden met de GS300h, het kan.....Maar we raden het u toch maar niet aan :)



Ik wil van dit moment graag gebruik maken om Lexus Zwolle en Gert hartelijk te bedanken voor het beschikbaar stellen van de GS300h en daarmee deze mooie dag en ervaring mogelijk te maken.

Het Lexusforum team.

01.jpg






ALGEMEEN
wegenbelasting/3mnd€ 244 - € 278
carrosserie4-deurs, sedan
transmissietraploze automaat
aantal zitplaatsen5
introductie2014
eindleverbaar
AANDRIJVING
aandrijvingachter
aandrijvingssysteemhybride
brandstofbenzine
totaal max. vermogen164 kW (223 pk)
















 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mlcoolj

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
permissies zijn ondertussen aangepast zodat gasten ook de foto's kunnen zien.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Mooie review. Wel een hoop leeswerk.

Op ??n van de foto's zie ik dat de radio DAB ondersteuning heeft, is dit gebruikelijk is recente modellen van Lexus?

mlcoolj zei:
Achterin kwam mijn hoofd wel steeds tegen de handvaten aan het dak en dat vond ik wel vervelend.
Ik weet nu niet of dit commentaar is op de auto of de rijstijl van de bestuurder.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Geen idee of dat een optie is. DAB werkte wel erg goed moet ik zeggen, mooi helder signaal.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
DAB is bij de GS standaard, zoals ik het heb begrepen. Bij de IS vanaf de First Edition..
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Mooie review. Wel een hoop leeswerk.

Op ??n van de foto's zie ik dat de radio DAB ondersteuning heeft, is dit gebruikelijk is recente modellen van Lexus?


Ik weet nu niet of dit commentaar is op de auto of de rijstijl van de bestuurder.
hahah nee, was niet door de driver...