Adaptieve cruise control

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
667
584
93
Tijdens een recente onderhoudsbeurt kreeg ik als leenauto een nagenoeg nieuwe Lexus ES mee voorzien van een adaptieve cruise control. De gebruikstijd was te kort om me precies in de daarmee mogelijke instellingen te verdiepen en ik heb er dus enige tijd mee gereden zoals de instelling op dat moment was. Het was voor mij een "doodenge" ervaring....Voorbeeld: je rijdt op de autoweg met zeg 120 km/h en je ziet voor je een vrachtwagen die gaat inhalen. Mijn normale reactie is met mijn eigen auto dan "cruise control" uit en met afnemende snelheid op de inhalende vrachtwagen toerollen en indien nodig enigszins bijremmen om voldoende afstand te houden. Zodra de vrachtwagen dan weer naar rechts gaat, een tikje op "resume" en de GS versnelt dan weer op beschaafde wijze naar de daarvoor ingestelde snelheid. Allemaal heel relaxed dus.

Bij de adaptieve cruise control op de ES werkte dat anders. Daar zag ik de vrachtwagen naar links gaan en de ES bleef netjes doorrijden met de ingestelde snelheid om vervolgens vrij laat krachtig af te remmen om een boting te voorkomen. Nog net wel op het punt dat ik zelf niet ingreep, maar spannend was het best wel - en de mate van vertraging ook wat abrupter dan ik wenselijk vond als er iemand dicht achter je zit. Nadat de vrachtwagen naar rechts was gegaan (en de weg dus vrij was) gebeurde er aanvankelijk enkele seconden niets, waarna de auto opeens wakker werd en alsnog gezwind weer naar de oorspronkelijke snelheid terugkeerde.

In ieder geval kun je zeggen dat adaptieve cruisecontrol waarschijnlijk niet bijdraagt aan het verminderen van de CO2 uitstoot....Potentieel gevaarlijker lijkt me het gegeven van relatief laat en relatief krachtig remmen - wat de kans om vanachter aangereden te worden en het initieren van een kettingbotsing kan vergroten. Nogmaals: ik heb me niet met de instellingen bemoeid om te proberen een wat "milder" regiem te vinden, maar ik was bepaald niet enthoesiast over de ingestelde werking.

Hebben jullie ervaring met adaptieve cruise control en hoe zijn dan die ervaringen? Als (bijna) iedereen met een dergelijk systeem rijdt op een autoweg leidt dat naar mijn gevoel eerder tot files en mogelijk botsingen, hetgeen toch niet de bedoeling is van een dergelijk systeem.
 
13 jun 2019
177
53
28
Ik rij al meer dan 10 jaar met deze ACC. Eerst met de Prius en nu 9 maanden met de IS die ik na lang zoeken juist op deze accessoire heb geselecteerd. Was moeilijk te vinden. Dan moet ik dus wel enthousiast zijn over ACC. Ik zou moeilijk zonder kunnen/willen.
Ik snap dat het in het begin wel eens eng kan zijn, maar na een tijdje leer je erop vertrouwen. Je hoeft niet bang te zijn dat hij er toch op knalt.

Wat gebruikstips. Je kunt de afstand die hij bewaart instellen (3 standen). Standaard staat hij maximaal. Ik rij bijna altijd op de kortste afstand. De afstand waarop hij de voorligger detecteert en dus begint in te houden is altijd hetzelfde.

Wanneer de kust vrij is duurt het even voordat hij weer oppakt. Als je dat te lang vindt duren geef je wat gas bij. Doe ik wel eens.

Ik heb zelf niet de ervaring dat hij hard inrijdt op een langzamer rijdende auto en dan heb ik het over snelheidsverschillen van ca 30km/u. Als ik zelf zie dat de boel voor me veel langzamer gaat (staart van een file bijv.) gooi ik hem wel van de ACC af en laat hem uitrollen. In zo'n situatie heb ik geen zin in een harde ingreep.

De instelling door de fabriek wanneer hij op de voorliggers reageert is denk ik altijd een compromis. Grijpt hij aan de late kant in dan is het soms een beetje eng, grijpt hij te vroeg in dan irriteert dat en ga je het systeem overrulen.

Het werkt het fijnste op enkelbaans wegen en wanneer je op de snelweg niet vaak van baan hoeft te wisselen. Is dat laatste zo dan zet ik hem op de normale CC (CC inschakelen en de stengel 2 seconden naar achteren duwen).

Als laatste ervaring. Op bochtige weggetjes (zoals in Engeland) kun je hem in de ACC heerlijk achter je lokaal bekende voorligger hangen. Zo ben je geen obstakel voor het verkeer (die altijd veel sneller kunnen omdat ze de weg kennen (of gewoon heel dapper zijn; de max V is op dat soort wegen in UK 96km/u :p).
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
950
496
63
Ik heb ACC op m'n GS en eerlijk gezegd rijd ik daar 99% van de snelwegtijd mee en het overgrote deel van de niet snelwegtijd.

Als ik jouw ervaring zo lees dan ging de vrachtwagen te laat of te langzaam t.o.v. van jouw snelheid naar links. Dan 'ziet' het systeem de voorliggende wagen te laat en dan wordt het inderdaad een beetje spannend.
Echter, wanneer de ACC op tijd de slome voorligger signaleert zal de wagen beschaafd afremmend op de motor en de gepaste afstand hanteren. Hoe gevoelig dit werkt is aan te passen door de volgafstand aan te passen.

Persoonlijk vind ik in 'normale voorspelbare verkeerssituaties' de ACC ideaal. Echter zodra mensen je gaan afsnijden, er flink wordt opgetrokken of er om een andere reden meer eeh dynamisch gereden dient te worden, dan is de ACC te traag met reageren. M.i. is de ACC daar ook niet voor gemaakt. Maar juist voor het relaxt volgen van de voorligger.

Ik heb al een aantal noodstops gehad op de snelweg en het valt me op dat de ACC echt wel m'n ass saved wanneer het er echt op aan komt.
Daarnaast wordt er ook extra 'BRAKE' als alarmsignaal gegeven in de HUD/instrumentarium, maar ondanks dat redt de ACC het goed.

Tot slot wil ik nog wel benadrukken dat de ACC niet 100% functioneert in 100% van de situaties, net als normale CC is het een tool die in bepaalde situaties goed past, maar niet in alle.
Als je de ACC z'n gevoeligheid leert kennen en op de juiste momenten inschakelt, dan werkt het super relaxt.
Doe je dat niet niet dan zul je af en toe schrikken en vloeken op het systeem. m.a.w. je moet er mee leren rijden, maar zodra je het systeem doorhebt is het echt fantastisch voor de snelwegritten en de 1-baansritten met voorliggers die hun voet niet goed op het gaspedaal kunnen houden.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
786
444
63
Ik heb veel plezier van de ACC op mijn GS, met name op de regionale wegen. Aansluiten en ACC aan. Op de snelweg vind ik ACC minder goed werken ivm invoegen verkeer. Ik reageer sneller en soepeler dan de ACC inderdaad.

Ik heb de ES twee dagen in de vorm van proefrit meegekregen. Ik vond de ACC juist een klasse beter. De wagen reageerde tijdig, en kwam zelfs soepel en veilig tot stilstand achter en in een file. Ik vond het juist grandioos werken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
667
584
93
Dank voor de uitleg. Denk dat het in mijn geval waarschijnlijk een kwestie was van het vinden van de juiste instelling. Interessant zijn de opmerkingen over het verschil tussen het rijden op tweebaanswegen en vier- en meerbaans wegen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat invoegend verkeer de ACC "extra werk" bezorgt waarop in sommige gevallen wat meer abrupt op zal worden gereageerd.

Ik ben vrij sceptisch over het gebruik van systemen die een auto een zekere mate van autonomie bezorgen. Niet omdat ze niet naar behoren zouden werken onder sommige omstandigheden, maar vooral omdat ze er toe kunnen leiden dat de bestuurder minder gaat opletten. Zelfs een eenvoudig navigatiesysteem kan daar voor zorgen: toen ik destijds over geheel Europa rondreed met een pak wegenkaarten wist ik altijd precies waar ik was, met een navigatiesysteem betrap ik me er op dat ik bij een lange rit eigenlijk helemaal niet meekrijg welke plaatsen ik onderweg passeer omdat de ingeblikte dame via de luidspreker wel laat horen waar ik rechtdoor, links- of rechtsaf moet. Zou die navigatie overigens beslist niet meer willen missen.

De ontwikkeling van de auto gaat natuurlijk steeds meer in de richting van een "tablet op wielen" die voor het functioneren in de toekomst mogelijk meer afhankelijk zal zijn van het beschikbaar zijn van een stabiele internetverbinding dan van een goed gevulde brandstoftank. Op het moment dat alles nagenoeg functioneert zonder ingrijpen van de chauffeur kun je natuurlijk net zo goed in de bus stappen. Je verliest een deel van je beslisvermogen en dat zal soms goed en soms ook minder goed uit gaan pakken. Het wachten is op de eerste "hack" die alle Tesla's wereldwijd op het zelfde moment rechtaf laat slaan.....
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
155
121
43
Ik sluit me helemaal bij Romke aan.
Ik sta absoluut open voor alle verbeteringen ter verkeersveiligheid , maar heb nachtmerries als ik in de toekomst in de auto stap en niets meer mag aanraken , dan ga ik wel met de trein.
Die zijn al meer dan 150 jaar autonoom.

Het verschil is misschien de beleving die je wilt hebben van A naar B , of dat je alleen maar zo snel mogelijk in B wilt zijn.
Uiteraard ook waar je mee bent opgegroeid , niet met een touchscreen in ieder geval :sneaky:
Ik had de ACC ook op mijn GS300 en zoveel als ik er mee gespeeld heb in het begin , zo weinig heb ik het gebruikt daarna.
Had puur te maken met het gevoel "in control" te zijn en ook het "nerveuze" gedrag bij veel wisselend en druk verkeer , voornamelijk snelweg inderdaad.
Zelfs de navigatie ga ik niet blind op zonder eerst eens ( voor een vakantie bv) rustig Google Maps bekeken te hebben hoe de structuur er uit ziet.

Zo lang ik nog mag en kan rijden zou ik dat zelfs het liefst met een dikke V8 doen ( nostalgie?), hoewel ik wel volledig opensta voor elektrisch in welke vorm dan ook.
Belangrijkste vind ik dat ik zelf mag blijven gas geven , remmen en sturen zonder betutteling.
Zo gauw je betutteling nodig hebt moet je geen auto meer gaan rijden.
 

JanHarry

Nieuw hier
12 okt 2016
9
1
0
Ja jonge vet irritant die acc, er zitten 3 standen op. Ver, half en dichtbij. NX300h president standaard alles uit. Het voetje doet het tig keer beter. Veel geld betaald voor al die extras. Wil niet doorzeuren. Alleen de ML audio voldoet.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
950
496
63
Ik sluit me helemaal bij Romke aan.
Ik sta absoluut open voor alle verbeteringen ter verkeersveiligheid , maar heb nachtmerries als ik in de toekomst in de auto stap en niets meer mag aanraken , dan ga ik wel met de trein.
Die zijn al meer dan 150 jaar autonoom.

Het verschil is misschien de beleving die je wilt hebben van A naar B , of dat je alleen maar zo snel mogelijk in B wilt zijn.
Uiteraard ook waar je mee bent opgegroeid , niet met een touchscreen in ieder geval :sneaky:
Ik had de ACC ook op mijn GS300 en zoveel als ik er mee gespeeld heb in het begin , zo weinig heb ik het gebruikt daarna.
Had puur te maken met het gevoel "in control" te zijn en ook het "nerveuze" gedrag bij veel wisselend en druk verkeer , voornamelijk snelweg inderdaad.
Zelfs de navigatie ga ik niet blind op zonder eerst eens ( voor een vakantie bv) rustig Google Maps bekeken te hebben hoe de structuur er uit ziet.

Zo lang ik nog mag en kan rijden zou ik dat zelfs het liefst met een dikke V8 doen ( nostalgie?), hoewel ik wel volledig opensta voor elektrisch in welke vorm dan ook.
Belangrijkste vind ik dat ik zelf mag blijven gas geven , remmen en sturen zonder betutteling.
Zo gauw je betutteling nodig hebt moet je geen auto meer gaan rijden.

Ik laat me graag betuttelen met automatisch afstand houden en tussen de lijnen blijven als het kilometers lang rechtuit rijden is.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
950
496
63
Als ik over een priv? trein zou kunnen beschikken en die overal heen kon, dan had ik dat gedaan :p
 
13 jun 2019
177
53
28
De winst is dat er nu keuze is. En je dus kunt kiezen voor CC, ACC of niks. Wel of geen navigatie etc. Wel eens met Romke dat je lui kan worden van hulpsystemen. Dat moet je dus zelf in de gaten houden. Gelukkig hebben de meeste Lexussen (en Toyota's) een belabberde navigatie. Houwen zo. Daar blijven we helder van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ik vind de ACC van mijn GS juist maar zo-zo. Ik heb al een paar keer gehad dat hij volkomen onnodig ingreep door objecten n??st de weg. Bovendien merk ik dat de gewone CC iets zuiniger rijdt omdat hij minder vaak gas bij hoeft te geven. Een enkele keer in de file is de ACC wel eens prettig maar verder gebruik ik hem weinig.

Jarno
 

FDD1975

Hoort erbij
17 okt 2018
68
40
18
Ik herken wel het verhaal van de topicstarter....

De ACC op de LS460 vind ik irritant, rijd op de kleinste afstand en dan nog steeds grijpt hij in op veels te ruime afstand en ook de mate waarop vind ik te abrupt. Ik gebruik het wel op de snelweg, maar voet blijft ten alle tijde op het gaspedaal.

Wat ook niet echt super prettig is dat alle alarmbellen afgaan en zelfs gordels aangetrokken worden als ik een haakse bocht bij mijn huis moet nemen met een vaart van 30 kilometer per uur. Kijk standaard al in de achteruitkijkspiegel of er niet iemand achter mij rijd. Misschien moet ik eens naar de dealer om dat systeem na te laten kijken vind het juist gevaarlijk
 

Arno

Hoort erbij
15 aug 2020
88
35
18
De acc op de CT was voor mij de doorslaggevende factor. Dat beviel mij boven verwachting tijdens de proefrit. Ik vind het echt prima werken vooral op een tweebaansweg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
950
496
63
De acc op de CT was voor mij de doorslaggevende factor. Dat beviel mij boven verwachting tijdens de proefrit. Ik vind het echt prima werken vooral op een tweebaansweg.

Ik heb afgelopen zomer de hele nacht doorgereden op de snelweg naar Zuid-Frankrijk. Met lane keep assist en acc 99% van de tijd ingeschakeld. Nog nooit zo ontspannen 12u opeenvolgend gereden.
Ik was wel moe van het niet slapen, maar totaal niet vermoeid van het autorijden.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Haha, zooo herkenbaar!
Ik zit soms zelfs zo relaxed achter 't stuur dat ik niet eens door heb dat ik weer eens een poosje ongemerkt achter zo'n dreutel aantuf, die met 90km/h in z'n VW Uppie een verbruik van 1:30 wil scoren. o_O:giggle::p

Euh,,, die Lane Assist heb ik niet, maar vind ik ook helemaal niet erg. M'n broer heeft 'm wel (Audi) en dat ding laat je (zonder richting aan te geven) niet eens links langs de rij auto's voor je kijken of je kan inhalen.
Ervaar ik niet als hulp, maar als beperkend. Hij heeft 'm ook nooit aan staan.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Xenon
Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: 11268629.jpg Bekeken: 0 Grootte: 34,1 KB ID: 176321
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
?


Maar zonder gein: Niemand last heeft van te agressieve "adoptie"? Wat ik vaak heb bij ACC, is dat ik lekker aan het cruisen ben met CC aan. Wil ik naar links ivm bijv. een vrachtwagen, maar RUIM voor ik naar links ga, begint de auto al af te remmen, want adaptief....
Zelfde geldt als een andere weggebruiker zich even tussen jou en je voorganger plant. ACC zorgt er dan voor dat de auto relatief hard afremt. Zelfs als de gevoeligheid minimaal is gezet.

Of ben ik nou zo'n klevert? :p



Nvm. Topic niet goed doorgelezen voor ik reageerde.... Er zijn dus wel meer mensen die het zo ervaren.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
950
496
63
[


Maar zonder gein: Niemand last heeft van te agressieve "adoptie"? Wat ik vaak heb bij ACC, is dat ik lekker aan het cruisen ben met CC aan. Wil ik naar links ivm bijv. een vrachtwagen, maar RUIM voor ik naar links ga, begint de auto al af te remmen, want adaptief....
Zelfde geldt als een andere weggebruiker zich even tussen jou en je voorganger plant. ACC zorgt er dan voor dat de auto relatief hard afremt. Zelfs als de gevoeligheid minimaal is gezet.

Of ben ik nou zo'n klevert? :p



Nvm. Topic niet goed doorgelezen voor ik reageerde.... Er zijn dus wel meer mensen die het zo ervaren.

Wat je zegt klopt. Daarom zijn er situaties denkbaar dat je liever op CC rijdt zodat je wat relaxter kan slalommen, helaas werkt lane keep assist alleen volledig met ACC om een of andere duistere reden. Want ik in de praktijk doe is heel lichtjes gas geven. Dan overrule je de ACC en kun je relaxt inhalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63

:p

Maar zonder gein: Niemand last heeft van te agressieve "adoptie"? Wat ik vaak heb bij ACC, is dat ik lekker aan het cruisen ben met CC aan. Wil ik naar links ivm bijv. een vrachtwagen, maar RUIM voor ik naar links ga, begint de auto al af te remmen, want adaptief....

Da's een kwestie van tijdig 'inspelen'. Dat went gauw. Ik rijd meestal op de duitse Autobahn, met ACC en zelden onder de 160km/h. Dan wil je voorliggers best wel eens snel naderen. Op snelwegen stel ik sowieso altijd de kortste range in (nadert dichter op je voorligger) en ga, als ik wil gaan inhalen, gewoon een stuk eerder al naar links. Mocht dat niet kunnen omdat ik zelf ook wordt ingehaald, of anders sneller achteropkomend verkeer ga hinderen, dan tik ik 'm van de ACC af en laat 'm gecontroleerd op m'n voorligger inlopen. Afhankelijk van hoeveel snelheid ik dan ben kwijtgeraakt, hakt RESUME van de ACC er soms wel behoorlijk in om weer terug naar de ingestelde snelheid op te klimmen. Dat mag ie soms wel iets minder gretig doen (vooral van vrouwlief :)).

Zelfde geldt als een andere weggebruiker zich even tussen jou en je voorganger plant. ACC zorgt er dan voor dat de auto relatief hard afremt. Zelfs als de gevoeligheid minimaal is gezet.

Dat hoor je vaak, maar dan heb ik waarschijnlijk wel een leuke tip voor je (althans, zo reageert de ACC in mijn FL 3GS, de PFL 3GS schijnt minder verfijnd te reageren, geen ervaring mee):
Rijdend op ACC mag vlak v??r mij gerust een auto invoegen, zolang de snelheid van de invoegende auto ook maar iets hoger is dan mijn eigen snelheid. Mijn GS neemt dan iets gas weg, remt niet, en bouwt de afstand tot de ingevoegde auto v??r mij langzaam op. H??l prettig. Maar ik kijk dan wel wat het verkeer voor mij doet...
Wordt de snelheid van de invoegende auto voor mij lager dan mijn eigen snelheid, ja... dan gooit ie inderdaad alle ankers eruit. Maar nogmaals: als je wordt ingehaald is jouw snelheid per definitie lager als die van de inhaler. Waakzaam moet je echter altijd blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator