Adaptieve cruise control

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Dat laatste doet mijn 2IS ook zo, zolang de auto die voor mij invoegt harder blijft rijden worden de ankers niet uitgegooid. En inderdaad wat Arbitrator zegt over heel iets gas bijgeven, dan blijft ACC wel waakzaam (immers is het ook PCS), maar remt de auto niet af.

Maar op vierbaanswegen (bijv. snelweg) rij ik niet met ACC, op tweebaanswegen is het ideaal, tenzij de bochten te scherp worden en de voorligger rijdt 75km/h waar ACC bij mij ingesteld is op 85km/h, dan verliest mijn auto bij een te scherpe bocht de voorligger uit het oog, geeft dan gas om vervolgens abrupt te remmen als we de bocht door zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
:p



Afhankelijk van hoeveel snelheid ik dan ben kwijtgeraakt, hakt RESUME van de ACC er soms wel behoorlijk in om weer terug naar de ingestelde snelheid op te klimmen. Dat mag ie soms wel iets minder gretig doen (vooral van vrouwlief :)).


Dit ervaar ik ook...
Ik heb weliswaar geen ACC, maar ''gewoon CC''

als je dan even moet remmen, (zeg van 100 naar 85 km/h) en dan weer RESUME gebruikt, dan accelereert hij van 85 naar 95, om vervolgens nog even terug te schakelen, en je met een bloedgang naar 100 km/h te schieten :p, je ziet mijn vrouw dan ook meteen opkijken van; tegen wie gaat hij nu weer racen? :p tja voor mij is het ook niet nodig, maar ik heb geen idee wat ik er aan kan veranderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
De manier van sprinten is (bij mij) afhankelijk of ik de bak in PWR heb staan, of niet. Zo ja, dan schroomt ie niet om de bak gerust twee versnellingen terug te gooien en alle registers open te trekken (van bijv 120 terug naar de ingestelde 160). In NORM vliegt ie de sprint een stuk minder asociaal aan, maar nog steeds verre van 'relaxed' :).
Soms wacht ik simpelweg met RESUME als ik v??r me vrij baan krijg en geef dan eerst zelf wat gas bij, om pas tegen de ingestelde snelheid weer de ACC de dienst uit te laten maken.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
De manier van sprinten is (bij mij) afhankelijk of ik de bak in PWR heb staan, of niet. Zo ja, dan schroomt ie niet om de bak gerust twee versnellingen terug te gooien en alle registers open te trekken (van bijv 120 terug naar de ingestelde 160). In NORM vliegt ie de sprint een stuk minder asociaal aan, maar nog steeds verre van 'relaxed' :).
Soms wacht ik simpelweg met RESUME als ik v??r me vrij baan krijg en geef dan eerst zelf wat gas bij, om pas tegen de ingestelde snelheid weer de ACC de dienst uit te laten maken.

LOL :D zie je ineens zo'n Lexus vooruit schieten..

Ik gebruik eigenlijk tot nu toe altijd de 'normale' mode. maar als ik dan weer eens te lui ben om met m'n voet het gaspedaal te bedienen (zit ik net in een relaxte houding) dan wil ik gewoon alles met de hand doen.
En laten we eerlijk zijn, daar is ''RESUME'' toch ook voor bedacht?!

Maar die eindsprint als tie z'n doel bijna bereikt heeft is behalve verwonderlijk ook wel weer geestig, toch leuk zo'n auto die zo ijverig is dat ie denkt: ow dit gaat te lang duren voor m'n baasje, ik zet even een stapje harder. :p
 
13 jun 2019
177
53
28
Ik ben fan van ACC. Leuke toepassing (misschien heb ik het al ergens gezegd, sorry dan): als je op onbekend terrein op heuvel/bergachtige weggetjes rijdt hou je vaak het lokale verkeer op. Zelfs vrachtauto's gaan sneller omdat ze gewoon de weg kennen of het ze simpelweg niks kan schelen wat er om de bocht stilstaat. Wat ik dan doe is hem op de ACC achter zo'n localo hangen, snelheid op iets meer dan wat hij/zij doet, afstand zo kort mogelijk instellen. Zo laat ik me comfortabel en vlot door de heuvels trekken. En het is veilig ook, want daar zorgt de ACC wel voor. Wel je stuur goed vasthouden natuurlijk en opletten op kuilen en putdeksels. Maar dat zou je ook moeten doen als je alleen rijdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Gasterp[lancke;n176334 zei:
Ik ben fan van ACC. Leuke toepassing (misschien heb ik het al ergens gezegd, sorry dan): als je op onbekend terrein op heuvel/bergachtige weggetjes rijdt hou je vaak het lokale verkeer op. Zelfs vrachtauto's gaan sneller omdat ze gewoon de weg kennen of het ze simpelweg niks kan schelen wat er om de bocht stilstaat. Wat ik dan doe is hem op de ACC achter zo'n localo hangen, snelheid op iets meer dan wat hij/zij doet, afstand zo kort mogelijk instellen. Zo laat ik me comfortabel en vlot door de heuvels trekken. En het is veilig ook, want daar zorgt de ACC wel voor. Wel je stuur goed vasthouden natuurlijk en opletten op kuilen en putdeksels. Maar dat zou je ook moeten doen als je alleen rijdt.

Can confirm.