Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

feaster

Nieuw hier
10 jan 2012
7
0
0
Afgelopen zondag een ritje gehad met 3 mensen in de auto van ca 90 km. Het was een ritje waar ik zowel binnen de bebouwde kom reed als ook op 100km weg. Ook nog aantal heuvels. Tussendoor (was ritje heen en weer) nog even 20 minuten gestopt. Toen we weer thuis waren had ik een gemiddeld verbruik van maar 4.8/100. Erg netjes

M'n huidige woon werkverkeer lukt het met inmiddels ook om steeds zuiniger te rijden. Het ritje is maar 20 a 25 minuten (enkele rit) en ik ga binnendoor (dus best wel veel stoppen en optrekken). Waar ik eerst een gem. verbuik had van 6/100 lukt het me sinds deze week om het in 5.4/100 te doen (dag retour). Ik merk wel dat hij s'morgens als hij koud is relatief veel gebruikt en het als hij warm is goed maakt.

Wat ik doe is als ik optrek dit toch wel vrij vlot te doen maar nog net niet hoog begint te joelen en dus te zorgen dat ik zo snel mogelijk de gewenste snelheid heb.
Als ik binnen de bebouwde kom rijd dan doe ik het wel rustig aan en probeer zo veel mogelijk op de accu te rijden. Als ik een dorpje nader laat ik op tijd het gas los en laat de auto dan als het ware het dorp binnen rollen ipv dat ik bij binnenkomst van het dorp te veel moet remmen.

Het is voorlopig een leuke sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Inmiddels 1200km op de teller
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Even off topic, gebaseerd op de reactie van blue-eyes:

In amerika mag je gebruik maken van de carpoollane tijdens files als je een hybride auto hebt. Het grappige is dat al die V8 monsters stil staan in de file en maximaal uitstoten. Dus feitelijk gezien zou je de wereld goed doen om de V8 motoren te promoten om door te rijden met files en de hybrides stil te laten staan in de file ivm uitstoot :D
 

kwag

Hoort erbij
14 sep 2011
30
0
0
Mijn CT luxury line heeft nu ruim 20.000 op de teller. gemiddeld kom je altijd rond de 6.3 liter / 100 km uit. Ik rij redelijk door en ook behoorlijk veel snelweg. Desondanks blijf ik het verbruik belachelijk hoog vinden wanneer je de Lexus-beloftes erbij pakt. Objectief kun je zeggen dat 1/16 best redelijk is voor mijn rijstijl/omstandigheden. Toch vind ik dat het volksverlakkerij is om te durven beweren dat je gemiddel 1:25 kan halen. Dit is beslist onmogelijk tenzij je niet boven de 30 kmh komt. Ook 1:20 is gemiddeld niet mogelijk tenzij je nooit op de snelweg komt en ergens in the middle-of-nowhere woont zodat je nooit hoeft te remmen.
Ik denk dat Lexus zich hiermee ook enigszins in de eigen voet schiet, omdat ik steeds vaker hoor dat er geen CT's meer in de lease bestelt mogen worden omdat de brandstofrekening totaal niet overeenkomt met het voorschot dat wordt berekend.... En dus moet de baas bijbetalen en kan je weer beter gaan dieselen.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
De kwalificatie 'volksverlakkerij' voor de gehanteerde normverbruiken is me wat al te sterk. Het is niet zo dat je erop mag rekenen dat je onder alle omstandigheden in de buurt van het opgegeven normverbruik kunt komen. Die cijfers zijn alleen maar bedoeld als vergelijkingsmateriaal, een indicatie van de mate van zuinigheid van auto's onderling. Het verbaast me dan ook dat kennelijk zelfs fleet operators verwachten dat normverbruiken welhaast gegarandeerde, absolute cijfers zijn. Dat is bij geen enkele auto zo.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Dat is inderdaad geen verlakkerij. ZOals gezegd zijn dat indicatie cijfers, gerealiseerd onder ideale, voorgeschreven omstandigheden zodat je auto's onderling kan vergelijken.


Deze cijfers te hanteren als richtlijnen door fleetmanagers is wel wat raar inderdaad.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
kwag zei:
Mijn CT luxury line heeft nu ruim 20.000 op de teller. gemiddeld kom je altijd rond de 6.3 liter / 100 km uit. Ik rij redelijk door en ook behoorlijk veel snelweg. Desondanks blijf ik het verbruik belachelijk hoog vinden wanneer je de Lexus-beloftes erbij pakt. Objectief kun je zeggen dat 1/16 best redelijk is voor mijn rijstijl/omstandigheden. Toch vind ik dat het volksverlakkerij is om te durven beweren dat je gemiddel 1:25 kan halen. Dit is beslist onmogelijk tenzij je niet boven de 30 kmh komt. Ook 1:20 is gemiddeld niet mogelijk tenzij je nooit op de snelweg komt en ergens in the middle-of-nowhere woont zodat je nooit hoeft te remmen.
Ik denk dat Lexus zich hiermee ook enigszins in de eigen voet schiet, omdat ik steeds vaker hoor dat er geen CT's meer in de lease bestelt mogen worden omdat de brandstofrekening totaal niet overeenkomt met het voorschot dat wordt berekend.... En dus moet de baas bijbetalen en kan je weer beter gaan dieselen.

Ik heb toch echt, met een normale rijstijl, d.w.z. met het verkeer meerijden, cruise control op 80 of 125, gevarieerde wegen (binnenwegen/provinciale wegen en snelweg) 1 op 21 gereden. En dan rij ik echt met het verkeer mee en gebruik ook af en toe de sport modus om in te halen. Je moet er m.i. alleen voor zorgen dat de benzine- en electromotor veel samenwerken bij het accelereren en dat kan.

Robbert-Jan
 

agmvd

Nieuw hier
22 jul 2011
4
0
0
Ik heb mijn CT200h nu 2 maanden. 7000 km op de teller. Verbruik gemiddeld 6,4/100km.
Veel snelweg kilometers, bijna altijd cruisecontrol aan.
Ik had dus ook verwacht dat ik zuiniger zou rijden!
 

danidude

Hoort erbij
26 mrt 2011
39
0
0
Ik hoop met mijn vraag niet al te veel off-topic te gaan, maar het heeft indirect wel met het verbruik te maken:

Is er een mogelijk om zelf de verbruiksmeter om te zetten van aantal l / 100km naar aantal km / l? Ik kon het niet vinden in de handleiding maar zag in dit topic wel screendumps met km/l.

Ik ben nu maar continue aan het omrekenen omdat het in NL gebruikelijker is om km/l aan te geven ipv l/100km.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
danidude zei:
Is er een mogelijk om zelf de verbruiksmeter om te zetten van aantal l / 100km naar aantal km / l? Ik kon het niet vinden in de handleiding maar zag in dit topic wel screendumps met km/l.

Zie pagina 659 van de PDF-handleiding.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Klik ... voor de handleiding. :surprised2:

ModEdit GPS-10: ik heb deze link voorlopig verwijderd, wegens mogelijke verwijzing naar auteursrechtelijk beschermd materiaal.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Robbert zei:
http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/actueel,/doc/nieuws/auto/2012/maart/brnadstofverbruik-folder-veel-te-positief.html?utm_source=nbauto&utm_medium=email&utm_campaign=nieuws-brandstofverbruik


Robbert-Jan

Op diezelfde site staat ook dat het gemiddelde praktijkverbruik van de CT bijlange na niet op de 1:26,3 ligt, maar op 1:18,2
 

Hjalmar

Actief
15 okt 2010
167
0
0
Hier staat er nu ruim 14.000km op de teller. Gemiddeld verbruik is hier 6.1l op 100km. Aldus de boardcomputer, dus dat zal ongeveer op 6.6 zitten en dat valt me eerlijk gezegd tegen.
Ik ga de lexus inruilen voor een nieuwe audi, daar heb ik meer motorvermogen voor meer fun en die zuipt evenveel als de CT.
Actieradius is 650km.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
@Hjalmar;
Ik heb nu ongeveer 1800km gereden, bij elke tankstation staat er gemiddeld 5.4 liter/100km. Af en toe lekker hard optrekken enzo. Doe ook eigenlijk bijna nooit rustig aan...
Bovenstaand weergaf je eerder, dus het tegenvallend verbruik lijkt dan toch wel verklaarbaar..? :roll:
 

Hjalmar

Actief
15 okt 2010
167
0
0
Heeft iemand een actieradius gehaald van over de 800km dan? Ja wellicht 750km als je je tank bijna helemaal leeg hebt, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Als je echt super zuinig wilt rijden kun je beter achter een vrachtwagen blijven steken en/of een hele lichte voet hebben, ik weeg 115km dus dat zit er niet in :D