Robbert zei:
Kan je wat tips geven om die 1 op 22 a 23 te verklaren. Veel forumleden hebben daar veel moeite mee, en ook ik ben zeer benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt!!
Ik heb er - vooral in dit topic - al veel over geschreven, maar dit is de samenvatting:
Bij hogere snelheden stijgt het verbruik exponentieel - dat geldt voor elke auto. De CT nodigt uit om rustig te rijden - maak daar gebruik van. Het heeft in NL hoe dan ook nauwelijks zin om hard te rijden. Testosteron zorgt voor een hoop onnodig brandstofverbruik.
Mijn geval is bijzonder in die zin dat ik nauwelijks op de snelweg kom. Ik rijd hoofdzakelijk binnen de bebouwde kom en op lokale en provinciale wegen. Daar komt een full hybrid het beste tot z'n recht. Als je veel en lang op de snelweg rijdt kun je het beste een (turbo)diesel nemen. Die is daar veel geschikter voor dan een full hybrid.
Veel mensen lijken zich nauwelijks bewust te zijn van de manier waarop ze rijden. Ze geven gas en remmen alsof ze een luchtbed oppompen. Ze anticiperen te weinig, geven veel langer gas dan noodzakelijk, remmen laat en hard en maken daardoor nauwelijks gebruik van de kracht van het hybride systeem.
Begrijp me goed, ik propageer geen 'slome' rijstijl. De kunst is nu juist om vlot en vloeiend door te rijden en daarbij zo min mogelijk kinetische energie kwijt te raken. Ik zie veel mensen die bijna alle snelheid uit hun auto halen voor bochten en rotondes. Daarmee verlies je echt enorm veel energie en dus brandstof. Een hybride compenseert dat wel een beetje, maar ook in een CT scheelt het een hoop als je zo min mogelijk snelheid verliest in bochten en op rotondes.
Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze een 'sportieve rijstijl' hebben. Wat ik zelf dan vaak zie is meer lomp en hoekig, met weinig geleidelijkheid en daardoor een hoog verbruik. Als je dan toch 'sportief' wilt rijden, neem dan ten minste de ideale lijn in bochten en op rotondes. Ik neem, als het veilig kan, een rotonde zoveel mogelijk rechtdoor, meestal met gebruikmaking van de 'apex' aan de binnenzijde.
Het verbaast me altijd hoe gretig veel mensen een rood stoplicht of kruising naderen. Waarom blijven ze zo lang gas geven en remmen ze zo laat en hard? De CT heeft, in vergelijking met normale auto's, bijzonder weinig rolweerstand, dus je hindert er niemand mee als je 'm lang laat uitrollen. Met wat oefening bespaar je hier veel brandstof mee, want boven de 75km/h is het verbruik nul en daaronder wordt bovendien de accu nog opgeladen.
Hoewel ik dus weinig op de snelweg kom schat ik dat ik minstens 90% van m'n kilometers op de cruise control rijd. Ook binnen de bebouwde kom. Met de geheugenfunctie kun je mooi geleidelijk optrekken en de cruise control kan veel constanter gasgeven dan m'n rechtervoet dat ooit zal kunnen. Bijkomend voordeel is dat je niet gauw te hard rijdt.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat meer dan de helft van de automobilisten met een te lage bandendruk rijdt. Alleen die luiheid zorgt al voor een hoop onnodig brandstofverbruik.
De door autofabrikanten aanbevolen bandenspanning is altijd een compromis tussen comfort en wegligging. Een hogere bandendruk gaat ten koste van het comfort, maar zorgt voor een betere wegligging en een lager verbruik. Een 0.5 Bar hogere bandendruk rondom merk je nauwelijks in het comfort, maar scheelt een paar procent in het verbruik en je kunt er weer harder mee over rotondes en door bochten, wat ook weer scheelt in het verbruik. Ga echter nooit hoger dan de maximumdruk die de bandenfabrikant aangeeft.
Kortom: het verbruik is naar mijn mening hoofdzakelijk afhankelijk van je snelheid, je eigen oog-hersenen-voetco?rdinatie en slim gebruik maken van de manier waarop een auto in het algemeen en een full hybrid in het bijzonder werkt. Als je bereid bent om daar bewust en rationeel mee om te gaan zul je versteld staan van wat je kunt bereiken. Als je het allemaal maar een hoop gedoe vindt, doe het dan niet. Maar klaag dan ook niet dat de auto qua verbruik niet voor je doet wat je ervan verwachtte.