Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Het scheelt enorm of je bijvoorbeeld veel kleine stukjes rijdt, zeg 20 km. Dat heb ik afgelopen week gedaan en het verbruik staat nu 1 op 14. Met de vorige tank heb ik veel lange ritten gemaakt op provinciale wegen, snelwegen , maar ook door dorpjes. Toen kwam na 350 km het gemiddelde uit op 1 op 21.
Maar dan moet je wel rekening houden dat er nog een verschil zit tussen de boordcomputer en het werkelijk gebruik door de kilometers en de getankte liters te verrekenen. Dat komt (bij mij) altijd minder gunstig uit. Dus ook de boordcomputer is nog eens positiever dan de werkelijkheid.

Robbert-Jan
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Ligt het aan mij of is het bijna rokjes dag.

Waar ik in de winter met moeite 1:14 (en op de koudste dagen 1:13) haalde, zie ik het verbruik ineens geleidelijk dalen. Inmiddels rij ik de laatste dagen met gemak 1:17 (net als afgelopen zomer toen ik de auto net had). Scheelt toch veel die temperatuur verschillen.

Waarschijnlijk was dat voorheen in mijn Audi ook zo maar lette ik er eigenlijk niet op.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Hjalmar zei:
Heeft iemand een actieradius gehaald van over de 800km dan? Ja wellicht 750km als je je tank bijna helemaal leeg hebt, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik rij nu tussen 1 op 22 en 1 op 23, dus zodra het echt zomer wordt moet 900km op een tank me wel lukken, denk ik.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Termin8r zei:
Hjalmar zei:
Heeft iemand een actieradius gehaald van over de 800km dan? Ja wellicht 750km als je je tank bijna helemaal leeg hebt, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik rij nu tussen 1 op 22 en 1 op 23, dus zodra het echt zomer wordt moet 900km op een tank me wel lukken, denk ik.


Kan je wat tips geven om die 1 op 22 a 23 te verklaren. Veel forumleden hebben daar veel moeite mee, en ook ik ben zeer benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt!!

Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Kan je wat tips geven om die 1 op 22 a 23 te verklaren. Veel forumleden hebben daar veel moeite mee, en ook ik ben zeer benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt!!
Ik heb er - vooral in dit topic - al veel over geschreven, maar dit is de samenvatting:

Bij hogere snelheden stijgt het verbruik exponentieel - dat geldt voor elke auto. De CT nodigt uit om rustig te rijden - maak daar gebruik van. Het heeft in NL hoe dan ook nauwelijks zin om hard te rijden. Testosteron zorgt voor een hoop onnodig brandstofverbruik.
Mijn geval is bijzonder in die zin dat ik nauwelijks op de snelweg kom. Ik rijd hoofdzakelijk binnen de bebouwde kom en op lokale en provinciale wegen. Daar komt een full hybrid het beste tot z'n recht. Als je veel en lang op de snelweg rijdt kun je het beste een (turbo)diesel nemen. Die is daar veel geschikter voor dan een full hybrid.

Veel mensen lijken zich nauwelijks bewust te zijn van de manier waarop ze rijden. Ze geven gas en remmen alsof ze een luchtbed oppompen. Ze anticiperen te weinig, geven veel langer gas dan noodzakelijk, remmen laat en hard en maken daardoor nauwelijks gebruik van de kracht van het hybride systeem.
Begrijp me goed, ik propageer geen 'slome' rijstijl. De kunst is nu juist om vlot en vloeiend door te rijden en daarbij zo min mogelijk kinetische energie kwijt te raken. Ik zie veel mensen die bijna alle snelheid uit hun auto halen voor bochten en rotondes. Daarmee verlies je echt enorm veel energie en dus brandstof. Een hybride compenseert dat wel een beetje, maar ook in een CT scheelt het een hoop als je zo min mogelijk snelheid verliest in bochten en op rotondes.
Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze een 'sportieve rijstijl' hebben. Wat ik zelf dan vaak zie is meer lomp en hoekig, met weinig geleidelijkheid en daardoor een hoog verbruik. Als je dan toch 'sportief' wilt rijden, neem dan ten minste de ideale lijn in bochten en op rotondes. Ik neem, als het veilig kan, een rotonde zoveel mogelijk rechtdoor, meestal met gebruikmaking van de 'apex' aan de binnenzijde.
Het verbaast me altijd hoe gretig veel mensen een rood stoplicht of kruising naderen. Waarom blijven ze zo lang gas geven en remmen ze zo laat en hard? De CT heeft, in vergelijking met normale auto's, bijzonder weinig rolweerstand, dus je hindert er niemand mee als je 'm lang laat uitrollen. Met wat oefening bespaar je hier veel brandstof mee, want boven de 75km/h is het verbruik nul en daaronder wordt bovendien de accu nog opgeladen.

Hoewel ik dus weinig op de snelweg kom schat ik dat ik minstens 90% van m'n kilometers op de cruise control rijd. Ook binnen de bebouwde kom. Met de geheugenfunctie kun je mooi geleidelijk optrekken en de cruise control kan veel constanter gasgeven dan m'n rechtervoet dat ooit zal kunnen. Bijkomend voordeel is dat je niet gauw te hard rijdt.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat meer dan de helft van de automobilisten met een te lage bandendruk rijdt. Alleen die luiheid zorgt al voor een hoop onnodig brandstofverbruik.
De door autofabrikanten aanbevolen bandenspanning is altijd een compromis tussen comfort en wegligging. Een hogere bandendruk gaat ten koste van het comfort, maar zorgt voor een betere wegligging en een lager verbruik. Een 0.5 Bar hogere bandendruk rondom merk je nauwelijks in het comfort, maar scheelt een paar procent in het verbruik en je kunt er weer harder mee over rotondes en door bochten, wat ook weer scheelt in het verbruik. Ga echter nooit hoger dan de maximumdruk die de bandenfabrikant aangeeft.

Kortom: het verbruik is naar mijn mening hoofdzakelijk afhankelijk van je snelheid, je eigen oog-hersenen-voetco?rdinatie en slim gebruik maken van de manier waarop een auto in het algemeen en een full hybrid in het bijzonder werkt. Als je bereid bent om daar bewust en rationeel mee om te gaan zul je versteld staan van wat je kunt bereiken. Als je het allemaal maar een hoop gedoe vindt, doe het dan niet. Maar klaag dan ook niet dat de auto qua verbruik niet voor je doet wat je ervan verwachtte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rigormortis

Hjalmar

Actief
15 okt 2010
167
0
0
Termin8r zei:
Hjalmar zei:
Heeft iemand een actieradius gehaald van over de 800km dan? Ja wellicht 750km als je je tank bijna helemaal leeg hebt, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik rij nu tussen 1 op 22 en 1 op 23, dus zodra het echt zomer wordt moet 900km op een tank me wel lukken, denk ik.

Wat haal je nu dan voor actieradius?
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Termin8r zei:
Hjalmar zei:
Ik rij nu tussen 1 op 22 en 1 op 23, dus zodra het echt zomer wordt moet 900km op een tank me wel lukken, denk ik.

Wat haal je nu dan voor actieradius?
Geen idee, ik hou m'n dagteller niet bij. Maar als ik 40 liter tank moet ik nu toch wel een bereik van ruim meer dan 800km hebben, lijkt me.
 

Hjalmar

Actief
15 okt 2010
167
0
0
Termin8r zei:
Termin8r zei:
Hjalmar zei:
Ik rij nu tussen 1 op 22 en 1 op 23, dus zodra het echt zomer wordt moet 900km op een tank me wel lukken, denk ik.

Wat haal je nu dan voor actieradius?
Geen idee, ik hou m'n dagteller niet bij. Maar als ik 40 liter tank moet ik nu toch wel een bereik van ruim meer dan 800km hebben, lijkt me.

Als je even op een knop duwt dan zie je een actieradius van hoeveel km je nog kunt rijden op je tank :)
 

Bacchus

Nieuw hier
19 feb 2012
24
0
0
Hjalmar zei:
Hier staat er nu ruim 14.000km op de teller. Gemiddeld verbruik is hier 6.1l op 100km. Aldus de boardcomputer, dus dat zal ongeveer op 6.6 zitten en dat valt me eerlijk gezegd tegen.
Ik ga de lexus inruilen voor een nieuwe audi, daar heb ik meer motorvermogen voor meer fun en die zuipt evenveel als de CT.
Actieradius is 650km.
En welke nieuwe Audi heeft er dan wel m??r vermogen en een lager benzineverbuik dan de CT? Autoweek kent ze namelijk (nog?) niet, niet eens die min of meer in de buurt komen met beide waarden.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Hjalmar zei:
Als je even op een knop duwt dan zie je een actieradius van hoeveel km je nog kunt rijden op je tank :)
Weet ik. Maar die indicatie is notoir onbetrouwbaar, want als-ie op nul staat kan ik nog minstens honderd kilometer rijden. Niet dat ik het doe, maar toch.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Bacchus zei:
Hjalmar zei:
Hier staat er nu ruim 14.000km op de teller. Gemiddeld verbruik is hier 6.1l op 100km. Aldus de boardcomputer, dus dat zal ongeveer op 6.6 zitten en dat valt me eerlijk gezegd tegen.
Ik ga de lexus inruilen voor een nieuwe audi, daar heb ik meer motorvermogen voor meer fun en die zuipt evenveel als de CT.
Actieradius is 650km.
En welke nieuwe Audi heeft er dan wel m??r vermogen en een lager benzineverbuik dan de CT? Autoweek kent ze namelijk (nog?) niet, niet eens die min of meer in de buurt komen met beide waarden.
Als je hoofdzakelijk hard over de snelweg knoert en je ruilt je CT in op een diesel-Audi, dan ga je er IMHO per saldo wel op vooruit. Dan heb je met de Audi namelijk het juiste middel voor het juiste doel.
 

Hjalmar

Actief
15 okt 2010
167
0
0
Dieselen was voor mij duurder, dus het wordt gewoon een TSFI. Qua verbruik zal ik er vast wel op achteruit gaan, maar dat scheelt ook niet veel.
 

Kela

Nieuw hier
26 okt 2011
14
0
0
Kortom: het verbruik is naar mijn mening hoofdzakelijk afhankelijk van je snelheid, je eigen oog-hersenen-voetco?rdinatie en slim gebruik maken van de manier waarop een auto in het algemeen en een full hybrid in het bijzonder werkt. Als je bereid bent om daar bewust en rationeel mee om te gaan zul je versteld staan van wat je kunt bereiken. Als je het allemaal maar een hoop gedoe vindt, doe het dan niet. Maar klaag dan ook niet dat de auto qua verbruik niet voor je doet wat je ervan verwachtte.

Ik heb mijn LL vorige week opgehaald en inmiddels een dikke 800 kilometer gereden (snelweg en stad). Gemiddeld 1 op 20,2.
Je moet leren rijden met een CT. Ik heb hievoor een civic hybrid gereden en ben dus aan het systeem gewend.
Je kunt het beste vlot optrekken, maar niet de voet op de bodem trappen. Zodra je enigszins op snelheid bent gas terugnemen en het systeem zijn werk laten doen. Zo kun je vlot met het verkeer mee en toch zuinig rijden. Ik sluit mij bij het voorgaande commentaar aan. :rulez:
 

Dimocash

Hoort erbij
17 okt 2010
57
0
0
ik zit meestal rond de 1 op 16,5 - 17,0 maar afgelopen dagen eens langer laten uitrollen, minder snel optrekken (gewoon mee met het verkeer ipv zo snel mogelijk ergens willen zijn), minder remmen etc en dan haal ik met gemak 1 op 20.
wel is het zo dat als ik hem in eco zet de electromotor niet snel bijspringt tov normal.
dit zal vast ook wel voor een verschil zorgen in het verbruik waardoor normal volgens mij beter aansluit bij mijn rijgedrag.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Dimocash zei:
ik zit meestal rond de 1 op 16,5 - 17,0 maar afgelopen dagen eens langer laten uitrollen, minder snel optrekken (gewoon mee met het verkeer ipv zo snel mogelijk ergens willen zijn), minder remmen etc en dan haal ik met gemak 1 op 20.
wel is het zo dat als ik hem in eco zet de electromotor niet snel bijspringt tov normal.
dit zal vast ook wel voor een verschil zorgen in het verbruik waardoor normal volgens mij beter aansluit bij mijn rijgedrag.


Als je dan ook nog, indien mogelijk, zoveeel mogelijk de cruise control gebruikt, scheelt dat ook in verbruik (is mijn ervaring).

Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Als je dan ook nog, indien mogelijk, zoveeel mogelijk de cruise control gebruikt, scheelt dat ook in verbruik (is mijn ervaring).
Daar ben ik niet van overtuigd. Op de snelweg zal het wel helpen, maar de laatste tijd gebruik ik de CC niet meer op provinciale wegen en binnen de bebouwde kom. Ik trek op naar kruissnelheid en neem een tikje gas terug. Daarmee rijd ik behoorlijk wat zuiniger dan op de CC.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Ik gebruik de CC op Provinciale wegen, waar je lang achter elkaar 80 moet rijden en op de snelweg. Ben over het gebruik daardoor tevreden, hoewel het werkelijke verbruik altijd afwijkt van de boordcomputer. Als ik 1 op 20 rij, dan is het werkelijke verbruik (km/getankte benzine) 1 op 19. Wijkt elke keer na tanken 1 km af.

Robbert-Jan
 

jpc

Nieuw hier
28 mrt 2011
20
0
1
Ik heb inmiddels ruim 23000 km achter de banden met een gemiddeld verbruik van 5,2 ltr. p/100km (1 op 19,2). Normale rijstijl, afwisselend snelweg en stadsverkeer.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Op het traject Maastricht-Groningen doe ik, met zoveel mogelijk 120 op de GPS, gemiddeld 1 op 19, bij een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden. Buiten de snelweg nog steeds 1 op 22 tot 24.