Kachelmotor lawaai - opgelost

Albert-CT200h

Nieuw hier
24 mrt 2016
5
0
0
Na een paar minuten rijden kwam er een hard snerpend geluid rechtsonder uit het dashboard. Een soort hoog gegil. Ik ontdekte dat het geluid afhankelijk was van de stand van de kachelmotor, en zelfs onmiddellijk verdween bij uitzetten hiervan. De eerste weken verdween het geluid na een paar minuten even plotseling als het begon, maar na een tijdje ging het helemaal niet meer weg. De kachel moest uit om de radio te kunnen verstaan, kun je nagaan.
De kachelmotor bleek eenvoudig te demonteren: verwijder het paneeltje boven de voeten-ruimte van de passagier (zit vastgeklikt, net als de rest van de auto :). Je kijkt dan tegen de bodem van de blazer aan, die met drie 8mm boutjes vastzit in het kachelhuis (trek eerst de stekker los). Na losschroeven van het plastic deksel, de printplaat en een beugel kijk je op de elektromotor zelf. De grote plastic fan kan gewoon op de as blijven zitten. Na loswippen van een klein klemmetje op de as trek je het binnenwerk van de motor naar buiten.
Beetje olie op de as en de glijlagers, weer terug geschroefd. Nooit meer wat gehoord, eenvoudige fix en ruim 200 euro bespaard.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Voor ?200 koop je een gebruikte blower (in Nederland)
Dit kwaal had ik ook, ik heb gemerkt dat olie het kort uithoud. Ik heb nu smeervet erop gedaan en kijken hoelang dit het vol houdt.
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Heb geprobeerd om de blower te demonteren maar er zitten 2 connectors is de weg. Hoe krijg ik die connectors weg?
 

Bijlagen

  • photo6994.jpg
    photo6994.jpg
    253,3 KB · Weergaven: 42

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Vandaag voor de 2e keer de ventilator uit elkaar gehaald. Had de eerste keer olie gebruikt. Dit keer molykote vet gebruikt speciaal voor glijlagers. Die 2 connectors zitten op een bracket die je los kan halen met een ster schroef.
 

RobR

Nieuw hier
20 okt 2019
1
1
0
Hallo, voor diegene die met olie en vet niet het gewenste resultaat heeft behaald, en zin heeft wat door te sleutelen heb ik waarschijnlijk een oplossing.
De oorzaak van het geluid is onbalans in de waaier door versleten bronzen glijlagers deze zijn los te bestellen het gaan om de SBK 008/014 X ###-018X02 (2 Stuks)
Als het kunstofhuis niet is versleten kan je deze zo vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene77

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Bij mij is het soms weer een beetje hoorbaar. Waar is dat te bestellen? Had laatst een prijsopgaaf gedaan via onderdelenlijn voor een kachelmotor. ?450 was het antwoord.
 

takcy1980

Nieuw hier
29 feb 2016
1
0
0
Ik heb die glij lagers besteld via www.thn.nl 2 x SBK 008/014 X ###-018X02
Deze passenbeter dan de originele. De originele had volgens mij tussen deze glijlagers met kraag ook nog waarschijnlijk een cilinder er tussen, weet het niet zeker, maar de waaier was niet stabiel.
Bij mij bij het open halen had ik erg veel los verpulverde stukjes.


In ieder geval heeft deze tip mij 1000 euro bespaard, wat de prijs is bij de dealer en 450 bij onderdelen lijn.