- 24 mrt 2016
- 5
- 0
- 0
Na een paar minuten rijden kwam er een hard snerpend geluid rechtsonder uit het dashboard. Een soort hoog gegil. Ik ontdekte dat het geluid afhankelijk was van de stand van de kachelmotor, en zelfs onmiddellijk verdween bij uitzetten hiervan. De eerste weken verdween het geluid na een paar minuten even plotseling als het begon, maar na een tijdje ging het helemaal niet meer weg. De kachel moest uit om de radio te kunnen verstaan, kun je nagaan.
De kachelmotor bleek eenvoudig te demonteren: verwijder het paneeltje boven de voeten-ruimte van de passagier (zit vastgeklikt, net als de rest van de auto
. Je kijkt dan tegen de bodem van de blazer aan, die met drie 8mm boutjes vastzit in het kachelhuis (trek eerst de stekker los). Na losschroeven van het plastic deksel, de printplaat en een beugel kijk je op de elektromotor zelf. De grote plastic fan kan gewoon op de as blijven zitten. Na loswippen van een klein klemmetje op de as trek je het binnenwerk van de motor naar buiten.
Beetje olie op de as en de glijlagers, weer terug geschroefd. Nooit meer wat gehoord, eenvoudige fix en ruim 200 euro bespaard.

De kachelmotor bleek eenvoudig te demonteren: verwijder het paneeltje boven de voeten-ruimte van de passagier (zit vastgeklikt, net als de rest van de auto

Beetje olie op de as en de glijlagers, weer terug geschroefd. Nooit meer wat gehoord, eenvoudige fix en ruim 200 euro bespaard.
