Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Zuinig rijden met de CT200h

Ineenstorting
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

    Zuinig rijden met de CT200h

    Ingeval er een hoger verbruik wordt ervaren als verwacht, kan de volgende ervaring hierin van nut zijn:

    Na de tankbeurt vorige week heb ik mijn rijstijl enigszins aangepast. Het is mij opgevallen dat als je optrekt, het eerst elektrisch gaat en daarna de benzine motor in actie komt, zonder de elektrische motor. Als je echter dan iets meer gas geeft, komt de elektromotor er weer bij en dat scheelt natuurlijk weer benzine. Op de 80 km wegen heb ik zoveel mogelijk op de cruise control gereden, als ook op de snelweg met 120 km/uur.
    Waarschijnlijk heb ik gewoon geprobeerd TE zuinig te rijden met als gevolg dat de benzine motor vaak alleen het werk moest doen. Dat klinkt misschien gek, maar dat is wel de ervaring van mij. Nu ik mijn rijstijl dus heb aangepast en iets vlotter met het verkeer mee ga, heb ik tot nu toe 1 op 17,5 gereden, volgens de boordcomputer. De tank is half leeg en morgen ga ik dezelfde rit als die van vorige week nogmaals doen. Daarna moet ik weer tanken en zal dan ook uitrekenen wat het verbruik ik volgens de getankte liters en de verreden kilometers. Mijn vorige meting van 1 op 13 was dus wel heel slecht en waar het nu precies aan heeft gelegen weet ik niet, maar ik denk aan het TE zuinig willen rijden, waardoor de elektromotor de benzinemotor niet ondersteunt. Probeer het maar eens. Nu moet ik dus ook nog zover zien te komen dat ik, zoals hierboven door sommige gemeld, de 1 op 21 ga halen. Maar ik denk dat dat alleen lukt als je ook op de snelweg 100 op de cruise control gaat rijden. En ik wil toch echt gebruik maken van de 120 km/uur. Kortom ik heb er 2000 km over gedaan om door te krijgen hoe je zuiniger kan rijden en dat betekent met de CT dus niet langzaam en erg rustig.
    Met dank aan forumlid Robbert-Jan.

    Zie ook het volledige onderwerp inzake verbruik: viewtopic.php?f=41&t=1407
    In 't echt ziet alles er heel anders uit..

    #2
    Vlotter rijden betekent ook EERDER een constante snelheid bereiken en dan is de CT200 op z'n zuinigst.
    Als de druk van die voet maar constant is (of de Cruise C inschakelen).
    Ook ik heb dit bemerkt door vlotter te rijden.
    Maar ook door volledig gebruik te maken van uitrollen voor stoplichten bijvoorbeeld, krijgt men het verbruik omlaag (en de accu weer opgeladen).

    Autowegen zijn niet bevorderend voor een gunstig gemiddeld gebruik van een Lexus CT200.
    Op binnenwegen zonder teveel obstakels, dan krijg je het verbruik pas echt omlaag.
    Dat geldt ook voor het rijden in buitenwijken, met weinig obstakels, van een stad.
    Dat is althans mijn ervaring: dan maak ik het hogere verbruik van een autoweg weer goed.
    Optrekken en korte afstanden zijn dodelijk om een laag verbruik te realiseren.
    Een stationair lopende koude motor laat het verbruik snel stijgen.
    Dat geldt ook voor winterse omstandigheden.

    Commentaar


      #3
      Sinds de 100 km per uur heb ik een gemend verbruik van ongeveer 1 op 20. Bij veel rijden op binnenwegen, 1 op 23, bij veel korte ritten 1 op 18.
      Ik ben daar heel tevreden over.
      Ik rijd doorgaans gemiddeld snel, niet heel sloom maar ik scheur doorgaans ook niet.

      Commentaar


        #4
        Let wel dat de boordcomputer wat optimistisch is, als je het aan de pomp uitrekent kan je er 10% vanaf halen zo ongeveer. Ik heb mijn F-sport (17inch) nu meestal op de boordcomputer op 1 op 22,8 met bijna geen snelweggebruik op Euro 95 E10.

        Commentaar


          #5
          De eerste tank leeg gereden en 1 op 22,5 dat valt mij niet tegen.
          Lexus CT 200 h dec. 2015

          Commentaar


            #6
            Heb een stukje flink getrapt, vol optrekken, paar keer naar de top van 190, oude Michelin banden een beetje opgeruwd (voor zover je met die CVT sportief kunt rijden zonder gevoel in de aandrijflijn).... stond ie op 1 op 12,1 en kost me best een aantal woon/werk ritjes om hem weer in lijn te krijgen, zit nu op 1 op 16,9 en nog een halve tank te gaan.

            Uitrollen is echt koning en bij warme motor met 60 als EV rustig meehobbelen in de drukte, dan pak je een hoop winst. Merk ook dat ik goed op verkeerslichten let, harder afremmen laadt ie nooit bij wat je daarna weer verbruikt dus als je ziet dat iemand links/recht op een sensor gaat staan soms even flink op het gas om groen/oranje mee te pakken en daarna weer gas los en uitrollen tot de max snelheid / overig verkeer.

            Wegrijden moet je het verkeer achter je niet al teveel ophouden dus rollen en dan iets meer gas en slaat wel bij 15/20km/u de motor aan. Je kunt m geforceerd in EV zetten en hem dan vlak voor de 50 teller weer eraf halen (als je dat niet doet krijg je de melding over te hoge snelheid en zal hij een stoplicht daarna de motor soms laten lopen, dat is zonde). Vroeg me af waar je beter aan doen, tot 50 op EV om de motor zo lang mogelijk uit te laten en kijken of je het volgende stoplicht er wellicht mee haalt of gewoon aan laten slaan bij 20km/u en de auto zelf het werk laten doen met samenspel.

            Uiteraard bandenspanning gewoon op 2,5 a 2,6 bar koud.

            Commentaar


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Knot Bekijk bericht
              Wegrijden moet je het verkeer achter je niet al teveel ophouden dus rollen en dan iets meer gas en slaat wel bij 15/20km/u de motor aan. Je kunt m geforceerd in EV zetten en hem dan vlak voor de 50 teller weer eraf halen (als je dat niet doet krijg je de melding over te hoge snelheid en zal hij een stoplicht daarna de motor soms laten lopen, dat is zonde). Vroeg me af waar je beter aan doen, tot 50 op EV om de motor zo lang mogelijk uit te laten en kijken of je het volgende stoplicht er wellicht mee haalt of gewoon aan laten slaan bij 20km/u en de auto zelf het werk laten doen met samenspel.
              De aanbeveling van Lexus/Toyota is om bij het wegrijden vanuit stilstand niet al te voorzichtig te zijn - vlot optrekken tot de gewenste/mogelijke/toegestane snelheid zal in het algemeen zuiniger zijn dan eerst een stuk EV en vervolgens "als een oud wijf" naar de gewenste snelheid. Daar is een reden voor. Om te beginnen duurt het optrekken korter, dus de tijdsduur dat er een relatief hoog brandstofverbruik is, is korter. Maar omdat de auto een CVT heeft kan de overbrengingsverhouding ook zodanig worden gekozen dat de motorbelasting zodanig is dat het specifieke brandstofverbruik lager uitvalt omdat het toerental van de motor wordt aangepast aan de momentane vermogensvraag in plaats van de momentane rijsnelheid. In principe kan de motor een bepaald vermogen leveren bij verschillende toerental/koppelcombinaties - die duidelijk verschillen in brandstofverbruik. Als je de energiemonotor in beeld hebt, zul je ook zien dat de electronica er voor zorgt dat er onder allerlei rijomstandigheden ook vaak een deel electrische energie verbruikt wordt. Dat dwingt de motor tegelijkertijd om wat extra energie aan de generator te leveren om de ladingstoestand van het accupakket binnen de gewenste grenzen te houden. Aanvankelijk lijkt het vreemd: tegelijk gedeeltelijk electrisch rijden en accu opladen, maar uiteindelijk drukt dat het benzineverbruik omdat de motor gedwongen wordt om te werken in een gebied met een relatief laag specifiek brandstofverbruik (het verbruik per geleverde kW of pk). De combinatie van regeneratief remmen en het de verbrandingsmotor dwingen in een gunstig gebied te opereren is de reden voor het lagere verbruik - een "self charging hybrid" is veel meer dan alleen maar "regeneratief remmen". Om daar optimaal van te profiteren in termen van brandstofverbruik is een lichtelijk aangepaste "optrekstijl" gunstig.

              Commentaar


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Romke Bekijk bericht

                De aanbeveling van Lexus/Toyota is om bij het wegrijden vanuit stilstand niet al te voorzichtig te zijn - vlot optrekken tot de gewenste/mogelijke/toegestane snelheid zal in het algemeen zuiniger zijn dan eerst een stuk EV en vervolgens "als een oud wijf" naar de gewenste snelheid. Daar is een reden voor. Om te beginnen duurt het optrekken korter, dus de tijdsduur dat er een relatief hoog brandstofverbruik is, is korter. Maar omdat de auto een CVT heeft kan de overbrengingsverhouding ook zodanig worden gekozen dat de motorbelasting zodanig is dat het specifieke brandstofverbruik lager uitvalt omdat het toerental van de motor wordt aangepast aan de momentane vermogensvraag in plaats van de momentane rijsnelheid. In principe kan de motor een bepaald vermogen leveren bij verschillende toerental/koppelcombinaties - die duidelijk verschillen in brandstofverbruik. Als je de energiemonotor in beeld hebt, zul je ook zien dat de electronica er voor zorgt dat er onder allerlei rijomstandigheden ook vaak een deel electrische energie verbruikt wordt. Dat dwingt de motor tegelijkertijd om wat extra energie aan de generator te leveren om de ladingstoestand van het accupakket binnen de gewenste grenzen te houden. Aanvankelijk lijkt het vreemd: tegelijk gedeeltelijk electrisch rijden en accu opladen, maar uiteindelijk drukt dat het benzineverbruik omdat de motor gedwongen wordt om te werken in een gebied met een relatief laag specifiek brandstofverbruik (het verbruik per geleverde kW of pk). De combinatie van regeneratief remmen en het de verbrandingsmotor dwingen in een gunstig gebied te opereren is de reden voor het lagere verbruik - een "self charging hybrid" is veel meer dan alleen maar "regeneratief remmen". Om daar optimaal van te profiteren in termen van brandstofverbruik is een lichtelijk aangepaste "optrekstijl" gunstig.
                Doet mij denken aan het moment dat ik ooit eens meedeed aan de Toyota Hybride Energy Challenge.. (wedstrijd wie een zo hoog mogelijk percentage van vastgestelde route hybride kon rijden.)
                Dus ik keurig als een oud wijf rijden.... had ik een score van ''maar liefst'' 39% en daarmee was ik ergens onderaan op het scorebord geëindigd.
                Toen ging de verkoper het even een stukje voordoen... Hij trok zowat met rokende bandjes het parkeer terrein af, om vervolgens 100 meter verder bij de rotonde vol bovenop de remmen te gaan staan. (gelukkig droeg ik de veiligheidsgordel, anders had dat minimaal mijn neusbotje gekost)
                Lang verhaal kort... hij kwam ergens rond de 56% uit... het vestigingsrecord stond overigens op 61%, dus je begrijpt dat ik nog geprobeerd heb om mijn prestatie te combineren met die van de recordhouder om samen op 100% uit te komen en zodoende samen deel uit te mogen maken van het landelijke evenement waar een hybride yaris te winnen viel, maar daar trapten ze helaas niet in.. Wel kreeg ik onder het genot van koffie en gebak nog het eerlijke advies van de verkoper om géén hybride auto te kopen met mijn manier van auto gebruik. (uitsluitend lange afstanden)

                overigens vraag ik me dan nog wel af of de hybride/brandstof besparing voldoende opweegt tegen het overmatig pijnigen van de remmen en banden op die manier, maar gezien de nederlandse brandstofprijzen zal er onderaan de streep altijd wel een besparing overblijven.

                Commentaar


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Henri27 Bekijk bericht

                  Doet mij denken aan het moment dat ik ooit eens meedeed aan de Toyota Hybride Energy Challenge.. (wedstrijd wie een zo hoog mogelijk percentage van vastgestelde route hybride kon rijden.)
                  Dus ik keurig als een oud wijf rijden.... had ik een score van ''maar liefst'' 39% en daarmee was ik ergens onderaan op het scorebord geëindigd.
                  Toen ging de verkoper het even een stukje voordoen... Hij trok zowat met rokende bandjes het parkeer terrein af, om vervolgens 100 meter verder bij de rotonde vol bovenop de remmen te gaan staan. (gelukkig droeg ik de veiligheidsgordel, anders had dat minimaal mijn neusbotje gekost)
                  Lang verhaal kort... hij kwam ergens rond de 56% uit... het vestigingsrecord stond overigens op 61%, dus je begrijpt dat ik nog geprobeerd heb om mijn prestatie te combineren met die van de recordhouder om samen op 100% uit te komen en zodoende samen deel uit te mogen maken van het landelijke evenement waar een hybride yaris te winnen viel, maar daar trapten ze helaas niet in.. Wel kreeg ik onder het genot van koffie en gebak nog het eerlijke advies van de verkoper om géén hybride auto te kopen met mijn manier van auto gebruik. (uitsluitend lange afstanden)

                  overigens vraag ik me dan nog wel af of de hybride/brandstof besparing voldoende opweegt tegen het overmatig pijnigen van de remmen en banden op die manier, maar gezien de nederlandse brandstofprijzen zal er onderaan de streep altijd wel een besparing overblijven.
                  Cool! Ik was ook bij dat evenement. Echter was mijn vrouw ingeloot en ik niet. Maar ik kon lekker met mn gen 3 GS450h helemaal los op de slipcursus.


                  Ik kan me nog herinneren dat de winnaar vertelde dat hij ‘niets bijzonders had gedaan en gewoon ‘relaxt gereden’.
                  Ik vraag me sowieso af hoe ‘geijkt’ de boel nou was, maar goed het was een leuke dag.

                  p.s. mijn vrouw volgde ook de ‘ouwe wijfe’ strategie en had ook en belabberde score.
                  GS450h, President Line, 2017

                  Commentaar


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Arbitrator Bekijk bericht

                    Cool! Ik was ook bij dat evenement. Echter was mijn vrouw ingeloot en ik niet. Maar ik kon lekker met mn gen 3 GS450h helemaal los op de slipcursus.


                    Ik kan me nog herinneren dat de winnaar vertelde dat hij ‘niets bijzonders had gedaan en gewoon ‘relaxt gereden’.
                    Ik vraag me sowieso af hoe ‘geijkt’ de boel nou was, maar goed het was een leuke dag.

                    p.s. mijn vrouw volgde ook de ‘ouwe wijfe’ strategie en had ook en belabberde score.
                    Wat ik nog wel herinner, is dat de dealer zei dat de mensen die hybride rijden al gewend waren, gemiddeld genomen een beduidend betere score neer zetten.

                    Dat scheelde weer wat zelfvertrouwen, want ik ben bekend met rijden op benzine, diesel en LPG. Maar heb nog geen ervaring met een auto op batterijen

                    Commentaar


                      #11
                      Bij Toyota (en dat is dan voor de Lexus hybrides niet anders schat ik zo) hebben ze het steeds over pulse and glide om een zo voordelig mogelijk brandstofverbruik te realiseren. Komt er op neer dat je dus doorlopend de auto op snelheid brengt en dan weer tot een acceptabele snelheid uit laat rollen, weer op snelheid brengen en uitrollen.....ben daar ooit eens mee begonnen, heel beschaafd, totdat mijn jongste (toen een jaar of 10) hartstochtelijk mijn achterbank onderbulkte - ontbijt én lunch - en ik in de berm van een 80km weg alles schoon kon gaan maken, zo goed als mogelijk op zo'n moment. Nooit meer gepulsed en geglide, een ander mag het proberen, maar ik niet meer
                      Maar het schijnt wel echt te werken.....

                      PS. Had een leren interieur dus schade viel mee, goed schoon gekregen.
                      IS300h Business Line Pro Mercury Grey

                      Commentaar


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door robtp09 Bekijk bericht
                        Bij Toyota (en dat is dan voor de Lexus hybrides niet anders schat ik zo) hebben ze het steeds over pulse and glide om een zo voordelig mogelijk brandstofverbruik te realiseren. Komt er op neer dat je dus doorlopend de auto op snelheid brengt en dan weer tot een acceptabele snelheid uit laat rollen, weer op snelheid brengen en uitrollen.....
                        Bij mijn weten is het "pulse and glide" idee ontstaan bij de eerste generatie Prius rijders in de VS. Dat waren doorgaans tegendraadse geitewollensokkendragers die begaan waren met het milieu - gezien de brandstofprijzen in de VS hoef je het uit oogpunt van geldbesparing daar niet te doen. Het bleek erg goed te werken - en bij de daar veel gebruikte rijstijl werd je er ook minder tot verkeershindernis dan hier, Het geringere gewicht van de auto en het geringere motorvermogen hielpen ook mee - de hele auto, inclusief de smalle banden, was ook bedoeld als zuinigheidsstatement.

                        Ik heb P&G hier geprobeerd met mijn GS 450H en was bepaald niet onder de indruk van de besparing. Het bleek erg lastig de auto na op snelheid brengen zodanig te rijden dat je op 80 km wegen een zekere tijd door wat gas los te laten inderdaad zonder fossiele en electrische aandrijving de auto in beweging te houden. De snelheid liep bij dat "gliden" ook vrij snel terug door de hogere lucht- en rolweerstand met de wat bredere banden. Makkelijker bleek het op 60 km wegen. Al met al leverde het heel weinig op, en plezierig rijden was het niet. Waarschijnlijk werkt het het best bij relatief lichte hybriden.

                        De manier van remmen heeft mogelijk wel invloed. Je kunt een rotonde op verschillende manieren benaderen. Er rustig naar toe rollen en dan eventueel lichtjes bijremmen of pas in de laatste meters fors afremmen. Bij lichtjes bijremmen is het de vraag of je veel remerergie recupereert. Het geeft je wel de mogelijkheid om je soepeltjes tussen het al op de rotonde aanwezige verkeer in te voegen zonder helemaal tot stilstand te komen. Dat levert winst op, omdat je daarna minder "verloren" snelheid moet opbouwen. Bij bruusk remmen win je mogelijk meer remernergie terug, alleen zal het soepel invoegen dan mogelijk niet lukken zodat je een deel van de winst bij optrekken weer verspeeld.

                        Bij mijn auto heb ik ook gemerkt dat het advies om "ECO" rijden te reserveren voor de snelweg en niet op 80 km wegen zinnig is. Op binnenwegen verlies je de "levendigheid" van de auto, zonder een merkbare brandstofbesparing te boeken. In "S" of "S+" rijden kost onder alle omstandigheden extra brandstof - maar daar staat natuurlijk ook wat meer "fun" tegenover.

                        Mijn vorige auto was een auto met iets kleinere afmetingen, 200 kg lichter, uitgerust met een 3 l V6 motor en een 6 automaat met 6 versnellingen. Mijn huidige GS blijkt over de afgelopen 1,5 jaar zo'n 30% minder brandstof nodig te hebben bij ongeveer hetzelfde rijpatroon. Ik ben dus zeer tevreden over de hybrideaanpak, al zal ook de directe inspuiting en het af en toe rijden in de Atkinson cyclus ook bijdragen aan het lagere verbruik.

                        Commentaar

                        Werken ...
                        X