Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Diepe brom bij 3000-3500 toeren

Ineenstorting
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

    Diepe brom bij 3000-3500 toeren

    Hoi mede Lexus-rijders,

    Wanneer ik rond de 3000-3500 toeren zit en ik laat mijn gaspedaal los, is er een -diepe- brom hoorbaar vanuit de aandrijving.
    Vanaf de 3e versnelling is dit waarneembaar, waarbij dit in de 6e versnelling (ongeveer 120-130 kmpu op de teller) het sterkst hoorbaar is.

    Ik weet dat op mijn differentieel speling zit en mogelijk de lagers niet helemaal fris meer zijn, echter is dit geluid toerental-afhankelijk waardoor mijn aandacht voor dit geluid nu niet naar het differentieel gaat.
    Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

    Overigens is het ook zo: Zodra ik mijn gaspedaal weer indruk, is de brom weg. Het is alleen hoorbaar bij 1 snelheid en nog wat beter te horen bij uitdrijven.
    Onder/boven de genoemde toerentallen is de brom verder ook weer weg.

    #2
    Aandrijfas tussen versnellingsbak en differentieel, kruiskoppelingen?

    Commentaar


      #3
      Thx voor je reactie Romke.
      Hoe kan ik zo'n kruiskoppeling controleren?

      Bij het nalopen van de onderzijde, zie ik ook dat de versnellingsbaksteun deels gescheurd lijkt te zijn. Die ga ik preventief ook vervangen.

      Indien iemand geïnsteresseerd is zal ik mijn bevindingen hier delen.......

      Commentaar


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door BlackSwamp30 Bekijk bericht
        Thx voor je reactie Romke.
        Hoe kan ik zo'n kruiskoppeling controleren?

        Bij het nalopen van de onderzijde, zie ik ook dat de versnellingsbaksteun deels gescheurd lijkt te zijn. Die ga ik preventief ook vervangen.

        Indien iemand geïnsteresseerd is zal ik mijn bevindingen hier delen.......
        natuurlijk zijn we benieuwd..
        we kunnen hier allemaal weer iets van leren...

        Commentaar


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door BlackSwamp30 Bekijk bericht
          Hoe kan ik zo'n kruiskoppeling controleren?

          Bij het nalopen van de onderzijde, zie ik ook dat de versnellingsbaksteun deels gescheurd lijkt te zijn.
          Meestal kun je er wel een stevige schroevendaaier tussen steken om te voelen of er speling op zit. Die versnellingsbaksteun zou eventueel ook de oorzaak kunnen zijn. Als er een scheur in zit zou dat bij bepaalde toerentallen tot trillingen kunnen leiden en dus geluid geven. Het is in ieder geval iets dat je beter zo spoedig mogelijk vervangt.

          Oorspronkelijk geplaatst door BlackSwamp30 Bekijk bericht
          Zodra ik mijn gaspedaal weer indruk, is de brom weg.
          Dat wijst duidelijk op ergens een onbedoeld grote speling en een onbalans - zodra de motor via de aandrijfas het differentieel aandrijft wordt de speling opgenomen en dat blijft zo zolang de motor zorgt voor de aandrijving. Zodra je gas los laat wordt de as aangedreven vanuit het differentieel en kan het geluid optreden.

          Mijn advies zou zijn de auto op een brug te zetten met mogelijk de achterwielen "los" zodat je eventueel kunt voelen waar die speling zit. Een kort bezoek aan een garagebedrijf kan je waarschijnlijk snel duidelijk maken waar het probleem precies zit.

          Commentaar


            #6
            Oké, helder Romke thx!!

            Voor mij dus komende tijd volgende zaken:

            1. Versnellingsbaksteun vervangen (Vanavond haal ik een andere goeie op en ga ik op een andere avond, waarschijnlijk deze week, monteren)
            2. Differentieel vervangen voor een exemplaar zonder speling (ik wacht momenteel op een andere die nog gedemonteerd moet worden)

            Commentaar


              #7
              Vbak-steun vervangen. Die was het probleem niet. Achteraf gezien was er over de oude rubbers heen geverfd en is dat gaan “crackelen”. Daardoor leek het of hij aan het scheuren was.

              Desalniettemin toch vervangen, omdat de steun 100.000 km en 6 jaar jonger is.

              Nu gestart met deel 2: Voorbereiden voor het vervangen van het differentieel. Nu het diff er toch nog onder uit is, gelijk even schoonmaken en komende avonden netjes zwart maken.

              Meer fotos van het diff volgen in mn project topic.

              Bijgevoegde bestanden

              Commentaar


                #8
                Klaar voor montage, zaterdag gaat ie er onder!!
                Bijgevoegde bestanden

                Commentaar


                  #9

                  Commentaar


                    #10
                    IS300h Business Line Pro Mercury Grey

                    Commentaar


                      #11
                      Diff is gemonteerd!
                      Bonk geluid is zo goed als weg, evenals de trilling die ik ervaarde op de snelweg.

                      Wat dat betreft erg tevreden!
                      De brom is helaas wel gebleven. Kruiskoppelingen en cardan as lager bekeken/onderzocht. Niks geks aan kunnen zien.

                      Iemand nog suggesties??
                      Bijgevoegde bestanden

                      Commentaar


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door BlackSwamp30 Bekijk bericht
                        Diff is gemonteerd!
                        Bonk geluid is zo goed als weg, evenals de trilling die ik ervaarde op de snelweg.

                        Wat dat betreft erg tevreden!
                        De brom is helaas wel gebleven. Kruiskoppelingen en cardan as lager bekeken/onderzocht. Niks geks aan kunnen zien.

                        Iemand nog suggesties??
                        Misschien de Versnellingsbak?

                        Commentaar


                          #13
                          Hmjaa maar wat daar van? Ik zit nu terug richting vbak/koppeling/druklager te denken. Zou ook kloppen met het toerental-verhaal ipv snelheid.

                          Ik denk dat dit een gevalletje “overlaten aan- en laten rijdenndoor een specialist” aan het worden is.

                          Commentaar


                            #14
                            Vind het ook lastig , maar in je eerste bericht benoem je dat het hoorbaar is vanaf de 4e versnelling,vandaar dat ik de Versnellingsbak als optie noem

                            Maar hoe het allemaal in elkaar steekt zou ik ook niet weten
                            Denk idd even een specialist laten luisteren.

                            Wellicht dat we er dan allemaal weer wat wijzer van kunnen worden

                            Commentaar


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door BlackSwamp30 Bekijk bericht
                              Hmjaa maar wat daar van? Ik zit nu terug richting vbak/koppeling/druklager te denken. Zou ook kloppen met het toerental-verhaal ipv snelheid.

                              Ik denk dat dit een gevalletje “overlaten aan- en laten rijdenndoor een specialist” aan het worden is.
                              Misschien eens wat experimenteren met je koppelingspedaal, en andere versnelling proberen / vrij zetten onder het rijden als je het hoort, word je misschien wijzer van

                              Commentaar

                              Werken ...
                              X