IS 250 en E10/Euro95 brandstof na 12-10-2018

MJVC

Nieuw hier
4 okt 2018
7
1
0
Dag allemaal, tot nu toe las ik regelmatig mee op dit forum als extraatje naast het privilege van rijden in de IS. Nu is het tijd om er iets aan toe te voegen.
M.b.t. het hierna genoemde krantenbericht heb ik Lexus Nederland enkele vragen gesteld over de IS250 en E10. In afwachting van hun antwoorden (die ik later hier zal delen) ben ik ook benieuwd naar de meningen op dit forum.

Gisteren in het nieuws: https://www.telegraaf.nl/financieel/...en-nieuwe-naam
De IS250 gen2 gebouwd tussen augustus 2005 en september 2007 behoort tot de uitzonderingen die volgens de website e10 check (www.e10check.nl) niet overweg kunnen met deze nieuwe brandstof. Er wordt ook nog een code vermeld: 4gr-fse. Dit lijkt een code voor het mototype. Weet iemand waar is terug te vinden of deze code bij je auto hoort?

Tot nu tankte ik Euro95. Geadviseerd wordt om in het vervolg E5 (voorheen Euro98) te tanken. En dat is waar de verwarring ontstaat. Want tot nu toe waren ?voor zover mij bekend? Euro95 en E10 in Nederland vrijwel identiek. Echter Euro95 officieel bevat 5% ethanol en E10 10%. Vanaf komende vrijdag (12-10-2018) zijn nieuwe etiketten op tankstations verplicht. Euro95 gaat E10 heten. Om verwarring te voorkomen worden beide aanduidingen een tijdje naast elkaar vermeld op de pomp.

En dat is waar voor mij de verwarring ontstaat. Komt er vanaf die datum dan echt een ander benzinemengsel uit de pomp dat schadelijk voor mijn motor kan zijn? Of blijft alles bij het oude? Of geldt er een overgangsperiode waarin het ethanolgehalte wordt opgeschroefd van 5 naar 10%?

Ik ben benieuwd of iemand meer licht op deze situatie kan werpen. En hoe ga je er in de praktijk mee om? Vanaf nu alleen duurdere E5 tanken, of pas later (wanneer) switchen? Afwisselend in bepaalde verhouding E5 en E10 tanken? Alleen bepaalde merken (of premium mengsels) tanken? Bestaan er toevoegingen die E10 ?verdunnen?, aanvullen of minder schadelijk maken?
Zijn er onderlinge verschillen in het ethanolgehalte van verschillende brandstofmerken? En welke schade kan er optreden? ANWB heeft eens een proef gedaan en daaruit bleek na 7000 km nog geen schade, maar zat er na 27.000 km een gevaarlijk gat in de brandstofpomp van een Opel (https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012...geschikte-auto)

Tot slot de vraag of iemand een actueel overzicht kent van tankstations die E5 leveren.
 
Laatst bewerkt:

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
In Sloveni? heb ik per abuis een keer de bijna compleet lege tank na +950 km vol getankt met premium benzine, het equivalent van E98 terwijl ik eigenlijk altijd E95 er in gooi. Toen die tank weer bijna leeg was in Oostenrijk en ik de auto weer had afgevuld zat ik op een verbruik van 19.6 km per liter, gezien de niet zo zuinige snelheden die we gereden hadden was dat toch behoorlijk zuinig. Ik zou als ik jou was en in de twijfel zat over de E10 toevoeging dus echt die E5 gaan tanken.
Ik weet overigens nog niet wat ik met mijn IS300h ga doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MJVC

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Even wat feitjes op een rij:

Officiele E10 check: http://e10check.wpengine.com/auto/lexus/

Geschikt voor E10

Alle Lexus modellen gebouwd vanaf januari 1998 met uitzondering van de modellen aangegeven onder 'Niet geschikt'. Niet geschikt voor E10
Lexus is250 2.5 liter v6 (code 4gr-fse) gebouwd tussen augustus 2005 en september 2007
Lexus gs300 3.0 liter v6 (code 3gr-fse) gebouwd tussen januari 2005 en september 2007
Lexus ls460 4.6 liter v8 (code 1ur-fse) gebouwd tussen augustus 2006 en september 2007

Bij twijfel raadpleeg de dealer, handleiding of binnenzijde tankdop.

Let op:
E10 is dan wel goedkoper maar het zou ook minder zuinig zijn dan normale benzine.
Ja, het verbruik stijgt wel iets. De energie-inhoud van ethanol ligt net wat lager en de motor heeft er daardoor dan ook net wat meer van nodig. Uit onderzoek weten we dat het verbruik met 1,5% toeneemt. De hoogte van dat percentage is overigens ook afhankelijk van de conditie van de motor en de rijstijl en -omstandigheden.
De E10-brandstof is bijtender dan de oude Euro 95 en kan dichtingen, keerringen en pakkingen in een motor aanvreten.

Veroudering en vergomming van de benzine zal in de regel veel grotere problemen opleveren. Vooral bij langere stilstand. Onze huidige Euro 95 blijft maximaal 3 maanden goed bij stilstand. Als de benzine ouder wordt, zal deze gaan verzuren en vergommen.

Als het alcoholaandeel naar 10% gaat, zal de degradatie van de benzine al na 2 tot 4 weken een feit zijn!
Bedorven benzine zorgt voor allerlei storingen in je verstuivers en bij de verbranding. Zit die bagger eenmaal in je systeem, dan is demonteren en schoonmaken de enige oplossing.

Aan dat bederf van je brandstof kan je gelukkig wel wat doen. Er bestaan producten om aan je benzine toe te voegen die deze degradatie aanzienlijk vertragen en fors uitstellen.
Dat werkt ook met de huidige ethanolhoudene benzine. Het product voorkomt de problemen met verzuren en vergommen niet eindeloos, maar het vertraagt ze aanzienlijk.
Fabrikanten van deze producten claimen in ??n moeite mee door dat het ook de motor zou reinigen en de verbranding zou verbeteren met minder verbruik tot gevolg.
Dit laatste voor wat het waard is?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MJVC

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
mijn SC400 is blijkbaar niet geschikt :sleep: , ik heb een youngtimer en oldtimer waarvan ik de oldtimer redelijk E proof heb gemaakt
mijn Lexus moet ik maar gewoon afwachten of uit voorzorg een adaptief toevoegen
 

MJVC

Nieuw hier
4 okt 2018
7
1
0
@Dietrich: Ja, op zoek naar E5 bij mij in de buurt lijkt voorlopig de oplossing.
@Brinkybunch: Ben benieuwd over welk product je het hebt.
@SC400nl: Ik ben helemaal nieuw in de wereld van brandstofadditieven, over welk product heb je het?

Het bericht uit de Telegraaf blijkt onvolledige info te bevatten. Autoblog ging er in eerste instantie ook in mee. Maar langzaam klaart de mist op. Inmiddels is duidelijk dat de nieuwe ronde E-stickers niet de aanduidingen 95 en 98 gaan vervangen. Het wordt een combinatie van aanduidingen.

Let op: de sticker met de E-waarde is geen vervanging voor de aanduiding van Euro 95 en Euro 98. Bij benzinevoertuigen moet zowel de E-waarde als het zogenoemde octaangetal (95 of 98) overeenkomen met de aanduiding op de pomp. https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...ndstofstickers

Euro 95 en Euro 98 zijn voortaan bijvoorbeeld ook te vinden onder de naam E5. De bestaande benamingen verdwijnen niet volgens nu.nl https://www.nu.nl/auto/5494313/brand...iesticker.html

Zowel Euro95 als Euro98 worden E5, maar er komt een extra waarde voor het octaangetal (95 of 98) bij de aanduiding op de pomp. https://www.autoblog.nl/nieuws/hopla...15472#comments

Voorlopige conclusie: Tot 2020 is het waarschijnlijk voor mijn IS nog geen probleem en kan ik vrijwel overal tanken: ?E5 heeft 5 procent biobrandstof, E10 heeft 10 procent biobrandstof. Althans, dat zal pas het geval zijn in 2020. Wie twijfelt, kan bij de pomp terugvallen op het cirkelvormige logo.? En E10 schijnt op dit moment pas 7% ethanol te bevatten las ik in de reacties onder het artikel op Autoblog.

Een ding lijkt zeker: dat wordt over een tijdje lekker zoeken bij welk tankstation en welke pomp je moet zijn!
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
In den beginne Euro 95 getankt maar tegenwoordig alleen nog maar Euro 98. Niet een merkbaar echt verschil in prestaties zoals ik ervaar.
Ook ik heb die vraag gesteld richting de importeur.
De huidige E10 (in oa Belgie) vermeden dit jaar maar een enkele keer tanken als het niet anders kan is ook geen ramp als je daarna maar weer de (nieuwe) E5 (euro 98) er in gooit.

Op (lange) termijn wegvreten van het binnenwerk...ben nog geen echt voorbeeld tegengekomen.
Bij lange stilstand kan ik mij er iets van voorstellen maar bij regelmatig gebruik lijkt het mij dat je het "invreetprobleem"nog wel een tijdje voor je uit kan schuiven.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Wij hebben zowel een IS250 (kenteken 09/2007, maar in 03/2007 van de band gerold) als GS300 (02/2008, maar in 10/2007 van de band gerold) rijden.
Puur theoretisch zou de GS300 (Facelift) geschikt kunnen zijn voor E10, maar ik gok het er niet op! Ik heb inderdaad verslagen voorbij zien komen van langeduurtestauto's die E10 mochten rijden...maar niet volhielden? (Waaronder een nieuwe Opel Insignia, na 60k harde brandstofslangen, lekke/zwetende pakkingen en 'weggespoelde/opgeloste' alu-wand van de brandstofpomp -> ???).

Devies straks is dus een E5 brandstof te tanken met een octaangetal van 95. Hoger octaangetal mag, maar levert je ondanks de hogere prijs niets extra op: de IS250/GS300-ECU's bevatten geen mapping voor 98 octaan, dus zijn ook niet in staat om de 'reserves', die 98 zou kunnen bieden, aan te spreken.

Van E10 zou ik de vingers mooi af laten. Dat E10 goedkoper is, is slechts relatief, want of ik nou om de 650km 70 liter E5 tank, of om de 600km 70 liter E10...

Wil NL het brandstofverbruik reduceren? Laat ze dan maar eens die talloze, onbenullig aangelegde verkeersdrempels verwijderen, zodat de gemiddelde Nederlander niet eerst 10x voor een drempel moet afremmen en optrekken, voordat ie eindelijk eens zijn eigen wijk uit kan rijden? evenals die taltijke, achterlijk paaltjes over de wegen in woonwijken die de auto de doorgang weigeren, waardoor je opnieuw de hele spaghettiwijk mag doorkruisen om uiteindelijk met je auto aan de andere kant van die paaltjes te kunnen belanden Maar da's een andere discussie...
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.395
219
63
Sinds ik een supercharger op mijn IS200 heb gezet wordt er ook aangeraden voor mij om 98 te tanken. Toen ik de berichtgeving las over het E10/E5 verhaal schrok ik even.
Ik ben wat gaan speuren en ben er achter gekomen dat bijvoorbeeld Shell geen E10 gaat voeren. Deze blijft hun Fuelsave (95) houden en noemt deze E5. ( maximaal 5% Bio ethanol ) Maar ze blijven de V-Power ook leveren en zal ook E5 gaan heten. ( maximaal % Bio ethanol ) alleen zit er in V-Power geen bio ethanol en dit zal ook niet veranderen..
de namen veranderen, maar het product blijft hetzelfde. ( Bij Shell in ieder geval )
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63

Ik heb kort na aanschaf contact gehad met de importeur over de productiedatum van de mijne. Die valt dus net in de categorie die ongeschikt zou zijn voor E10. Ik heb gevraagd aan een dealer wat de kosten zijn om de auto geschikt te maken voor E10. Volgens hen was dat niet rendabel. Nou kun je van mening verschillen over de te maken investering en of je dat "terugverdiend" door goedkopere E10, of anders gezegd, duurdere E5 of nog duurder te tanken. Die paar cent verschil maakt dat je heel wat km's kunt tanken met duurdere brandstof voordat je die ombouwkosten terug hebt "verdiend". Ik meen snel geteld te hebben met zo'n $1900 dollar op die site uit te komen. Dat is nu ongeveer ?1700,-. Een rekensommetje met grove aannames:

Als ik kijk naar het actuele prijsverschil tussen echte E10 in Duitsland en E5/Euro95 in datzelfde land, dan scheel het ongeveer ?0,02 tot ?0,03 per liter (in het voordeel van E10). En met echte E10 in Duitsland bedoel ik dat daar ook al een tijdje tot 10% ethanol in zit. In Nederland wordt al jaren tot 5% ethanol in Euro95 bijgemengd, dat gaat met die nieuwe labels niet direct veranderen heb ik begrepen uit diverse bronnen. Nou zegt men ook nog dat ethanol zorgt voor een iets hoger verbruik. Nou tanken we met onze Polo al een tijdje E10 (in Duitsland) en we merken niet echt veel verschil daarin, dus laten we het "gunstig" houden en zeggen dat er geen verschil in verbruik is tussen E10 en Euro95 (E5). Als we dan ook makkelijk doen en zeggen dat een IS250 automaat ongeveer 10l/100km verbruikt, dan zou ik na ongeveer 800.000km de investering van ongeveer ?1700,- terugverdiend hebben, bij m'n auto geschikt maken voor E10. Nou, daar hoef je geen seconde over na te denken: dat doe je dus niet om die reden.

Waarom zou je het dan wel doen? Om schade te voorkomen aan het brandstofsysteem? Als het inderdaad klopt dat je alleen een risico loopt op beschadiging van je brandstofsysteem, dan zou je dat zeker ?1700,- kosten. Als je E10 tankt. In Nederland is dat nog niet het geval en in Duitsland heb je nog de keuze om E5 te tanken. Een premium brandstof van Aral in Duitsland, bijvoorbeeld de Aral Ultimate 102 bevat ook tot 5% ethanol. Hoe dit in Belgi? zit weet ik niet, ik woon niet in de buurt van die grens. Zolang het voor ons mogelijk blijft om E5 te blijven tanken, is er geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om om die reden m'n IS in te ruilen. Als er niets meer verkrijgbaar is zonder ethanol of tot 5%, dan zien we wel verder. Zo'n vaart zal het niet lopen. En af en toe een keer E10 tanken in een vakantieland als ze niets anders hebben, daar heb je niet direct problemen van, volgens de kenners (wat ik dus niet ben h?).

En als ik dan bedenk dat een complete vervanging van dat brandstofsysteem ?1700,- kost, heb ik voor dat beetje geld bijleggen dan een vergelijkbare auto zoals een Lexus? Een IS250? Dat denk ik niet, als ik minstens hetzelfde terug wil qua auto. Uiteraard kun je dan overwegen om een IS250 te kopen die wel af fabriek geschikt is voor E10. Maar geloof maar niet dat je met ?1700,- bijleggen en inruil van je E10-ongeschikte-Lexus dat voor elkaar krijgt. Ik blijf er bij: zolang ik voor deze auto tot ?4.000,-/?5.000,- aan reparatiekosten heb, repareer ik dat ding. Want dat geld ben ik minstens kwijt voor een vervangende IS die in de buurt zit van wat ik nu heb. Op die reparatie zit garantie, toch? Als ik een occasion koop met garantie, hoe lang loopt die garantie dan en geld die ook voor de onderdelen die je voor dat bedrag zou laten repareren? Vergeet niet dat velen een auto inruilen omdat er "flinke kosten" aan zitten te komen. Ben jij in staat om die bij een proefrit eventueel gecombineerd met een bezichtiging op de brug te herkennen?

Lekker blijven rijden met die dingen mannen, gewoon E5 tanken en genieten van je auto!
 
  • Leuk
Waarderingen: Redguy

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Ik heb kort na aanschaf contact gehad met de importeur over de productiedatum van de mijne. Die valt dus net in de categorie die ongeschikt zou zijn voor E10. Ik heb gevraagd aan een dealer wat de kosten zijn om de auto geschikt te maken voor E10. Volgens hen was dat niet rendabel. Nou kun je van mening verschillen over de te maken investering en of je dat "terugverdiend" door goedkopere E10, of anders gezegd, duurdere E5 of nog duurder te tanken. Die paar cent verschil maakt dat je heel wat km's kunt tanken met duurdere brandstof voordat je die ombouwkosten terug hebt "verdiend". Ik meen snel geteld te hebben met zo'n $1900 dollar op die site uit te komen. Dat is nu ongeveer ?1700,-. Een rekensommetje met grove aannames:

Als ik kijk naar het actuele prijsverschil tussen echte E10 in Duitsland en E5/Euro95 in datzelfde land, dan scheel het ongeveer ?0,02 tot ?0,03 per liter (in het voordeel van E10). En met echte E10 in Duitsland bedoel ik dat daar ook al een tijdje tot 10% ethanol in zit. In Nederland wordt al jaren tot 5% ethanol in Euro95 bijgemengd, dat gaat met die nieuwe labels niet direct veranderen heb ik begrepen uit diverse bronnen. Nou zegt men ook nog dat ethanol zorgt voor een iets hoger verbruik. Nou tanken we met onze Polo al een tijdje E10 (in Duitsland) en we merken niet echt veel verschil daarin, dus laten we het "gunstig" houden en zeggen dat er geen verschil in verbruik is tussen E10 en Euro95 (E5). Als we dan ook makkelijk doen en zeggen dat een IS250 automaat ongeveer 10l/100km verbruikt, dan zou ik na ongeveer 800.000km de investering van ongeveer ?1700,- terugverdiend hebben, bij m'n auto geschikt maken voor E10. Nou, daar hoef je geen seconde over na te denken: dat doe je dus niet om die reden.

Waarom zou je het dan wel doen? Om schade te voorkomen aan het brandstofsysteem? Als het inderdaad klopt dat je alleen een risico loopt op beschadiging van je brandstofsysteem, dan zou je dat zeker ?1700,- kosten. Als je E10 tankt. In Nederland is dat nog niet het geval en in Duitsland heb je nog de keuze om E5 te tanken. Een premium brandstof van Aral in Duitsland, bijvoorbeeld de Aral Ultimate 102 bevat ook tot 5% ethanol. Hoe dit in Belgi? zit weet ik niet, ik woon niet in de buurt van die grens. Zolang het voor ons mogelijk blijft om E5 te blijven tanken, is er geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om om die reden m'n IS in te ruilen. Als er niets meer verkrijgbaar is zonder ethanol of tot 5%, dan zien we wel verder. Zo'n vaart zal het niet lopen. En af en toe een keer E10 tanken in een vakantieland als ze niets anders hebben, daar heb je niet direct problemen van, volgens de kenners (wat ik dus niet ben h?).

En als ik dan bedenk dat een complete vervanging van dat brandstofsysteem ?1700,- kost, heb ik voor dat beetje geld bijleggen dan een vergelijkbare auto zoals een Lexus? Een IS250? Dat denk ik niet, als ik minstens hetzelfde terug wil qua auto. Uiteraard kun je dan overwegen om een IS250 te kopen die wel af fabriek geschikt is voor E10. Maar geloof maar niet dat je met ?1700,- bijleggen en inruil van je E10-ongeschikte-Lexus dat voor elkaar krijgt. Ik blijf er bij: zolang ik voor deze auto tot ?4.000,-/?5.000,- aan reparatiekosten heb, repareer ik dat ding. Want dat geld ben ik minstens kwijt voor een vervangende IS die in de buurt zit van wat ik nu heb. Op die reparatie zit garantie, toch? Als ik een occasion koop met garantie, hoe lang loopt die garantie dan en geld die ook voor de onderdelen die je voor dat bedrag zou laten repareren? Vergeet niet dat velen een auto inruilen omdat er "flinke kosten" aan zitten te komen. Ben jij in staat om die bij een proefrit eventueel gecombineerd met een bezichtiging op de brug te herkennen?

Lekker blijven rijden met die dingen mannen, gewoon E5 tanken en genieten van je auto!
[h=3]Volgens Aral zit er geen ethanol in Ultimate 102[/h]
ist ein unverbleiter, schwefelfreier Kraftstoff f?r die Verwendung in allen Ottomotoren. Dieser Kraftstoff ?bertrifft die Anforderungen der Kraftstoffnorm DIN EN 228. Aral Ultimate 102 wird aus besonders hochwertigen Produkt-Teilstr?men in einer eigenen Raffinerie nach einer eigenst?ndigen Rezeptur exklusiv f?r Aral gefertigt. Gegen?ber SuperPlus-Kraftstoff ist die Klopffestigkeit nochmals deutlich verbessert. Aral Ultimate 102 enth?lt die innovative Aral Anti-Schmutz-Formel, welche den Motor schon ab der ersten Tankf?llung reinigt. Die Oktanzahl (ROZ) liegt bei mindestens 102. Aral Ultimate 102 enth?lt kein Bio-Ethanol, es wird stattdessen ein hochwertiger Bio-Ether verwendet.
 

W124

Nieuw hier
22 aug 2018
5
0
1
IK heb ook een IS250 uit 2007 een geweldige auto . En wil er nog vele kilometers mee maken . Is inbouwen van LPG een eventuele optie ?? Rij nu tevreden op benzine en over verbruik verbaas ik met nog steeds over met een 2500 V6 automaat rij gemiddeld ca 1 op 12 . Heb ook nog een Starlet als 2e auto die is zuiniger maar in verhouding is de IS250 zuiniger . Dus eventueel LPG in de Lexus zou voor mij een optie zijn. Ook een Corolla op LPG gehad en 5 jaar lang nooit een probleem mee gehad .was een LPI van Vialle . groet R
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Volgens Aral zit er geen ethanol in Ultimate 102


ist ein unverbleiter, schwefelfreier Kraftstoff f?r die Verwendung in allen Ottomotoren. Dieser Kraftstoff ?bertrifft die Anforderungen der Kraftstoffnorm DIN EN 228. Aral Ultimate 102 wird aus besonders hochwertigen Produkt-Teilstr?men in einer eigenen Raffinerie nach einer eigenst?ndigen Rezeptur exklusiv f?r Aral gefertigt. Gegen?ber SuperPlus-Kraftstoff ist die Klopffestigkeit nochmals deutlich verbessert. Aral Ultimate 102 enth?lt die innovative Aral Anti-Schmutz-Formel, welche den Motor schon ab der ersten Tankf?llung reinigt. Die Oktanzahl (ROZ) liegt bei mindestens 102. Aral Ultimate 102 enth?lt kein Bio-Ethanol, es wird stattdessen ein hochwertiger Bio-Ether verwendet.

Waarom staat er dan bij elk vulpistool van Ultimate 102 bij een tankstation mij in de buurt dat er tot 5% ethanol in zit?

? EDIT ?

ik heb de site van aral.de bekeken en daar staat toch echt dat in hun Ultimate 102 g??n ethanol zit. Dat staat op meerdere plaatsen in verschillende stukken tekst. Daarmee bedoel ik te zeggen dat er niet mogelijk een tikfoutje in 1 stuk tekst zit dat op diverse plaatsen hergebruikt wordt. Nee, tot 3x toe heb ik een verschillende tekst gelezen waarin staat dat in de Ultimate 102 g??n ethanol zit.

de les die je hieruit kunt halen is dat je blijkbaar ook niet altijd kunt vertrouwen op de stickers op de pomp... het Aral-pompstation bij mij in de buurt heeft 10 pompen staan. Bij alle 10 heb ik wel eens getankt en ze hebben het allemaal staan bij de Ultimate 102 vulpistolen...

-- EDIT 2 --

Op een ander forum kwam dit onderwerp (E10 of nie?) voorbij en toen zocht ik naar informatie over Firezone Competition 102. Bij de eerste vraag staat:

Waarom staat er een E5 sticker bij het competition 102[SUP]?[/SUP] product?

waarbij het antwoord staat:

In de nieuwe Europese regelgeving is er geen rekening gehouden met een benzineproduct zonder ethanol, waardoor competition 102[SUP]?[/SUP] automatisch in de E5 productgroep valt. Een E5 sticker betekent dat het product maximaal 5% (dat kan dus van 0 tot 5 zijn) ethanol mag bevatten. Aan de samenstelling van competition 102[SUP]?[/SUP] is en wordt niks veranderd en dus bevat het geen ethanol.

Dit lijkt mij dezelfde reden waarom ik bij de Aral-pomp in Duitsland wel een sticker zie staan dat er tot maximaal 5% ethanol in kan zitten. Omdat dit moet vanuit de Europese regelgeving.
 
Laatst bewerkt:

Achmed

Nieuw hier
31 aug 2018
8
0
0
Shit, ik tank al bijna een half jaar euro 95 in belgie en nu lees ik ergens dat daar eu95 gewoon e10 is:cry:. Heeft dit gevolgen voor mijn auto? Ik tank wel om de twee weken vol mischien dat dat iets uitmaakt?
 

MJVC

Nieuw hier
4 okt 2018
7
1
0
Inmiddels heb ik van Lexus NL gehoord dat een IS250 van september 2007 of ouder inderdaad geen E10 lust. Af en toe E10 tanken of verdunnen door als de tank deels leeg is E5 bij te tanken kan echter waarschijnlijk geen geen kwaad.

De berichtgeving in de media blijft helaas onzorgvuldig, regelmatig wordt E10 onterecht gelijkgesteld aan Euro95. In Nederland hoort Euro95 E5 te heten. Maar: in Belgi? schijnt vanaf vandaag Euro95 wel E10 genoemd te worden. Het blijft dus verwarrend terwijl het invoeren van de nieuwe benaming juist een Europese harmonisering beoogd.

Afgelopen week heb ik enkele benzinemerken om duidelijkheid verzocht. Tot nu toe heeft alleen Tango gereageerd met dit bericht:
Geachte heer, Bedankt voor uw bericht. Wij kunnen u geruststellen. In de pers wordt er gesproken over de aanduiding E10 voor Euro95. Die berichtgeving is onjuist. In Nederland is reguliere Euro95 E5 en niet E10 zoals in Belgi?. De brandstof wijzigt niet, alleen de aanduiding met labels komt erbij. Bij Tango wordt Euro95 daarom ook E5, omdat het maximaal 5% ethanol bevat. U kunt in Nederland gewoon dezelfde brandstof blijven tanken. Meer informatie hierover kunt u teruglezen op onze website
 

MJVC

Nieuw hier
4 okt 2018
7
1
0
@Achmed: snel ergens anders gaan tanken! Als je geluk hebt valt de schade mee. Afgaande op de ervaring van de ANWB met een Opel ontstaat schade tussen 7.000 en 27.000 km. Als ik snel reken heb jij plusminus 1300 km per maand gereden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Achmed

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Shit, ik tank al bijna een half jaar euro 95 in belgie en nu lees ik ergens dat daar eu95 gewoon e10 is:cry:. Heeft dit gevolgen voor mijn auto? Ik tank wel om de twee weken vol mischien dat dat iets uitmaakt?

Staan er stickers op de pomp die iets zeggen over een toevoeging van ethanol?

MJVC zei:
Afgaande op de ervaring van de ANWB met een Opel ontstaat schade tussen 7.000 en 20.000 km

Je bedoelt dit bericht waarschijnlijk
 

MJVC

Nieuw hier
4 okt 2018
7
1
0
Antwan & D43m0n: Afgaande op de verwarring omtrent Euro95 is de samenstelling van brandstof nog niet overal in Europa gelijk en bij de zogenoemde premium brandstoffen lijkt de situatie nog onduidelijker. Een snelle zoektocht op de websites van diverse merken levert nauwelijks info op over de mengverhoudingen.

Euro95 heet bij Tango in NL vanaf vandaag Euro95/E5 maar in Belgi? tankt men nu Euro95/E10. Mijn Lexus dealer waarschuwde ook om op vakantie in Frankrijk niet te lang Euro95 te tanken omdat die daar al langer 10% ethanol bevat.

Wat het verschil is tussen bio-ethanol en bio-ether en of het op lange termijn kwaad kan weet ik niet.

Ander punt: wellicht heeft deze omschakeling op lange termijn ook gevolgen voor je autoverzekering. Er bestaan meen ik nl. ook polissen die schade aan je motor verzekeren. Valt schade door verkeerde brandstoffen daar ook onder?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
De berichtgeving in de media blijft helaas onzorgvuldig, regelmatig wordt E10 onterecht gelijkgesteld aan Euro95. In Nederland hoort Euro95 E5 te heten. Maar: in Belgi? schijnt vanaf vandaag Euro95 wel E10 genoemd te worden.

In Belgi? is het toch al vanaf het begin van het jaar dat de normale Euro95 niet meer te krijgen is en er alleen nog of E10 of Euro98 wordt verkocht?