- 4 okt 2018
- 7
- 1
- 0
Dag allemaal, tot nu toe las ik regelmatig mee op dit forum als extraatje naast het privilege van rijden in de IS. Nu is het tijd om er iets aan toe te voegen.
M.b.t. het hierna genoemde krantenbericht heb ik Lexus Nederland enkele vragen gesteld over de IS250 en E10. In afwachting van hun antwoorden (die ik later hier zal delen) ben ik ook benieuwd naar de meningen op dit forum.
Gisteren in het nieuws: https://www.telegraaf.nl/financieel/...en-nieuwe-naam
De IS250 gen2 gebouwd tussen augustus 2005 en september 2007 behoort tot de uitzonderingen die volgens de website e10 check (www.e10check.nl) niet overweg kunnen met deze nieuwe brandstof. Er wordt ook nog een code vermeld: 4gr-fse. Dit lijkt een code voor het mototype. Weet iemand waar is terug te vinden of deze code bij je auto hoort?
Tot nu tankte ik Euro95. Geadviseerd wordt om in het vervolg E5 (voorheen Euro98) te tanken. En dat is waar de verwarring ontstaat. Want tot nu toe waren ?voor zover mij bekend? Euro95 en E10 in Nederland vrijwel identiek. Echter Euro95 officieel bevat 5% ethanol en E10 10%. Vanaf komende vrijdag (12-10-2018) zijn nieuwe etiketten op tankstations verplicht. Euro95 gaat E10 heten. Om verwarring te voorkomen worden beide aanduidingen een tijdje naast elkaar vermeld op de pomp.
En dat is waar voor mij de verwarring ontstaat. Komt er vanaf die datum dan echt een ander benzinemengsel uit de pomp dat schadelijk voor mijn motor kan zijn? Of blijft alles bij het oude? Of geldt er een overgangsperiode waarin het ethanolgehalte wordt opgeschroefd van 5 naar 10%?
Ik ben benieuwd of iemand meer licht op deze situatie kan werpen. En hoe ga je er in de praktijk mee om? Vanaf nu alleen duurdere E5 tanken, of pas later (wanneer) switchen? Afwisselend in bepaalde verhouding E5 en E10 tanken? Alleen bepaalde merken (of premium mengsels) tanken? Bestaan er toevoegingen die E10 ?verdunnen?, aanvullen of minder schadelijk maken?
Zijn er onderlinge verschillen in het ethanolgehalte van verschillende brandstofmerken? En welke schade kan er optreden? ANWB heeft eens een proef gedaan en daaruit bleek na 7000 km nog geen schade, maar zat er na 27.000 km een gevaarlijk gat in de brandstofpomp van een Opel (https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012...geschikte-auto)
Tot slot de vraag of iemand een actueel overzicht kent van tankstations die E5 leveren.
M.b.t. het hierna genoemde krantenbericht heb ik Lexus Nederland enkele vragen gesteld over de IS250 en E10. In afwachting van hun antwoorden (die ik later hier zal delen) ben ik ook benieuwd naar de meningen op dit forum.
Gisteren in het nieuws: https://www.telegraaf.nl/financieel/...en-nieuwe-naam
De IS250 gen2 gebouwd tussen augustus 2005 en september 2007 behoort tot de uitzonderingen die volgens de website e10 check (www.e10check.nl) niet overweg kunnen met deze nieuwe brandstof. Er wordt ook nog een code vermeld: 4gr-fse. Dit lijkt een code voor het mototype. Weet iemand waar is terug te vinden of deze code bij je auto hoort?
Tot nu tankte ik Euro95. Geadviseerd wordt om in het vervolg E5 (voorheen Euro98) te tanken. En dat is waar de verwarring ontstaat. Want tot nu toe waren ?voor zover mij bekend? Euro95 en E10 in Nederland vrijwel identiek. Echter Euro95 officieel bevat 5% ethanol en E10 10%. Vanaf komende vrijdag (12-10-2018) zijn nieuwe etiketten op tankstations verplicht. Euro95 gaat E10 heten. Om verwarring te voorkomen worden beide aanduidingen een tijdje naast elkaar vermeld op de pomp.
En dat is waar voor mij de verwarring ontstaat. Komt er vanaf die datum dan echt een ander benzinemengsel uit de pomp dat schadelijk voor mijn motor kan zijn? Of blijft alles bij het oude? Of geldt er een overgangsperiode waarin het ethanolgehalte wordt opgeschroefd van 5 naar 10%?
Ik ben benieuwd of iemand meer licht op deze situatie kan werpen. En hoe ga je er in de praktijk mee om? Vanaf nu alleen duurdere E5 tanken, of pas later (wanneer) switchen? Afwisselend in bepaalde verhouding E5 en E10 tanken? Alleen bepaalde merken (of premium mengsels) tanken? Bestaan er toevoegingen die E10 ?verdunnen?, aanvullen of minder schadelijk maken?
Zijn er onderlinge verschillen in het ethanolgehalte van verschillende brandstofmerken? En welke schade kan er optreden? ANWB heeft eens een proef gedaan en daaruit bleek na 7000 km nog geen schade, maar zat er na 27.000 km een gevaarlijk gat in de brandstofpomp van een Opel (https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012...geschikte-auto)
Tot slot de vraag of iemand een actueel overzicht kent van tankstations die E5 leveren.
Laatst bewerkt: