Het belangrijkste bij zo?n ding is dat je goed kijkt, luistert en voelt bij een proefrit. Dat geldt voor elke auto, ook voor een IS250.
Heeft ie geen schade gehad? Check of elke deur, de motorkap en kofferklep de sticker heeft met chassisnummer. Schade hoeft geen ramp te zijn, als het maar klein is geweest en deugdelijk is gerepareerd. Een Lexus heeft uitstekend lakwerk met een diepe glans.
Is het een NL-auto? Kloppen de gebruikssporen bij de km-stand?
Controleer de onderhoudshistorie, bij dealers is dat eenvoudig op te vragen. Blader er gewoon doorheen. Kijk of je iets geks ziet.
Controleer de banden, welk merk zit er op? Is het een A-merk? Dan heeft de laatste eigenaar op de rest van het onderhoud waarschijnlijk ook niet bespaard.
Waarschijnlijk werkt alles wel, maar controleer het toch maar even, elk knopje gewoon even proberen. Originele stoelverwarming voel je binnen een minuut. Op stand 3 begin je na een paar minuten te zweten.
Hoe spoort de auto op de weg? Remt ie goed en gelijkmatig? De doseerbaarheid van originele remmen is zeer goed. Een goed onderstel trekt niet naar links of rechts op originele wielen en goede banden. Het weggedrag is sportief, maar niet hard, redelijk comfortabel bij een normaal onderstel.
Hoe schakelt de automaat? Bij rustig rijden voel je hem amper van verzet wisselen. Bij agressief rijden schakelt ie ruw, dat moet verdwijnen als je weer rustig gas geeft. Is de versnelling vloeiend bij rustig en ook bij vlot gasgeven? Het is een zijdezachte V6 met een flink vliegwiel, een zeer goed reputatie heeft die aandrijflijn. Bij een koude start en gebruik van 5w30 olie kun je een ratel horen, dat zijn waarschijnlijk de hydraulische klepstoters die gevuld worden met olie. Dat is geen probleem, daar kan ie oud mee worden.
Het beste adres om zo?n auto te kopen is uiteraard een Lexus-dealer, dan zit het wel snor. Vaak vind je ook goede exemplaren bij Toyota-dealers, of bij specialisten van Toyota/Lexus zoals een VETOS-garage of Used Lexus. Het aanbod van IS250 modellen wisselt. In het begin van dit jaar hadden dealers acties om hun voorraad te verkopen, vlak daarna zag je relatief veel IS250 modellen bij hen te koop staan. Op het moment staat er bar weinig bij dealers. De auto die in je plaatje past staat misschien nog niet te koop op dit moment, maar dat kan over 6 maanden maar zo veranderen.
Een IS250 is een kwalitatief zeer goede auto. Menigeen onderschat de vele kwaliteiten van dit model en dat zeg ik niet alleen omdat ik er zelf ook een heb. Lexus wilde de concurrentie aangaan met de Duitse drie, met name de 3-serie. De eerste generatie van de IS was direct al heel goed, maar bracht toch niet het succes wat Lexus er van verwachtte. Kijk eens op dit forum hoeveel er nog van die generatie rondrijden. Porsche wordt gelauwerd om hun bouwkwaliteit en dat vele oudere modellen nog steeds in goede staat rondrijden. Ik durf de stelling wel aan dat de eerste generatie IS ook daartoe in staat is. En imdurf ook wel de stelling aan dat Lexus bij de tweede generatie van de IS alles op alles heeft gezet om toch een vuist te kunnen maken en te scoren waar de reputatie van het grote concern om bekend staat: bouwkwaliteit.
check de vele JD Power onderzoeken maar. Of deze:
https://www.anwb.nl/auto/tests/autot...005-11-01/1775
of deze:
https://www.anwb.nl/auto/tests/autot...008-12-31/2516