Op zich zie ik eigenlijk geen reden om een waterpomp preventief bij een bepaalde kilometerstand te vervangen. Ik heb over een periode van 50 jaar diverse auto's gereden die ik vanaf nieuw meer dan 300.000 km heb gehad, en slechts een keer de noodzaak ervaren om een waterpomp te vervangen, en wel na slechts 35000 km. Geen van die auto's was een japanner, maar ik geloof niet dat japanse waterpompen allemaal slechter zijn dan franse, duitse of engelse...
Er zijn een drietal redenen waarom een waterpomp vervanging behoeft: corrosie waardoor de pompopbrengst sterk terug loopt, lagerslijtage of lekkage van de afdichting. Het eerste is het gevolg van onvoldoende onderhoud (slechte kwaliteit koelvloeistof of te lang in gebruik). De andere twee zijn inderdaad slijtage en in die gevallen zal een pomp mogelijk ooit vervangen moeten worden.
Het vervangen van een pomp is meestal een vrij eenvoudige klus, maar bij moderne auto's moeten meestal veel andere delen worden afgenomen alvorens je bij de pomp kunt. Het gevolg daarvan is dat er veel tijd in gaat zitten in het demonteren en daarna terug monteren van allerlei zaken en dat het arbeidsloon dus sterk oploopt. Om die reden kan ik me preventief vervangen wel voorstellen - als om de een of andere reden toch al allerlei delen moeten worden gedemonteerd zou je bij gevorderde kilometerstand inderdaad de pomp kunnen vervangen. Niet vanwege de mogelijk hogere bedrijfszekerheid, maar vanwege de lagere kosten....
Of een pomp nog in redelijke staat is, kan betrekkelijk eenvoudig tijdens een onderhoudsbeurt worden gecontroleerd.Bij het op druk brengen van het koelsysteem kan eventuele lekkage worden geconstateerd en met een stethoscoop kan het lagergeluid worden gehoord en beoordeeld. Als voorafgaand aan het vervangen van andere delen deze eenvoudige controles worden uitgevoerd en negatief uitvallen, is het uiteraard verstandig om ook de pomp te vervangen. Maar vervangen puur op kmbasis lijkt me wat overdreven.