Ik las pas een artikel over CVT, en dat dit type transmissie door fabrikanten enthousiast wordt toegepast bij onder meer Toyota en Lexus.
Nu vroeg ik mij af of mijn IS300h ook CVT heeft, of dat dit een specifieke optie op de wagen is, ik kom daar niet direct uit. Ik zou denken dat het standaard is, maar ik zie modellen aangeboden worden met specifiek de term CVT in de modelnaam vermeld, "CVT Business Line" bijvoorbeeld.
Ook het feit dat ik in mijn IS300h de versnelling op handmatig (S) kan zetten en daarbij kan schakelen tussen 6 versnellingen (gebruik ik nooit trouwens) hoort niet echt bij CVT lijkt me, waar een oneindig aantal versnellingen geldt.
Het is niet zo dat ik nou per sé verheugd of teleurgesteld zou zijn als de mijne CVT heeft; geen idee eigenlijk. De wagen rijdt prima, maar ik vraag me dit gewoon af.
Kan iemand licht op deze zaak werpen?
Zonder de exacte kennis van de opbouw van een IS300h te kennen, is het niet mogelijk om een exact antwoord te geven. Wel kun je er met een paar experimenten achter komen. Als je vanuit stilstand accelereert van 0 naar zeg 100 km/u en daarbij merkt dat de motor meteen na het begin van gasgeven naar een hoog toerental gaat en daar blijft en tijdens dat versnellen je niet voelt dat de versnellingsbak schakelt (wat je merkt door een lichte schok bij iedere volgende versnelling) heb je een cvt - bovendien zodra je die 100 km/u hebt bereikt en dan gas terug neemt om de snelheid te handhaven zal het motortoerental sterk zakken. Als je de auto op cruise control zet, zul je ook zien dat het motortoerental laag wordt en enigszins kan schommelen - wat met een vaste overbrenging niet het geval kan zijn.
Zoals opgemerkt: veel Toyota en Lexus modellen hebben standaard een CVT. Niet alle. Naast de hiervoor al genoemde typen is bij mijn weten bij de GS gen 4 de 300h voorzien van een "normale" automaat, de 450h heeft een CVT.
CVT's bij personenauto's zijn betrekkelijk zeldzaam. Naast vroeger de DAF personenauto's was er niet veel navolging. De huidige CVT's werken overigens aanzienlijk anders dan de destijds gebruikte "jarretel aandrijving". Alle CVT's hebben echter gemeen dat je de overbrengingsverhouding over een breed bereik traploos kunt varieren - en dus niet alleen maar 4, 6, 6, 8 of nog meer overbrengingsverhoudingen ter beschikking hebt. Met de opkomst van hybrides is de belangstelling voor CVT's weer toegenomen, maar tegenwoordig vind je CVT's vooral bij tractoren, laadschoppen, heftrucks etc.
Een CVT is ook een kwestie van "smaak". Veel chauffeurs vinden het prettig dat bij versnellen het motorgeluid toeneemt omdat de motor meer toeren gaat maken en dat dat proces bij het inschakelen van een hogere versnelling zich herhaalt. Die vaste verhouding tussen snelheid en toerental en herrie heb je niet bij een CVT. Al die ellende van schakelen en motortoerental dat stapsgewijs is vastgeklonken aan het motorgeluid ontbreekt bij een CVT - een CVT is veel beschaafder in de manier waarop het de onvolkomenheden van de motor (de enige echte reden waarom een auto een versnellingsbak nodig heeft) weet te verbloemen dan andere versnellingsbakken
De flippers bij het stuur kunnen ook bij een CVT wel eens van pas komen, bijvoorbeeld bij het bergaf tijden of het tegen een helling opzeulen van een caravan. Die rijtoestanden zijn kennelijk iets te ingewikkeld voor het regelsysteem van een CVT - vandaar de mogelijkheid tot handmatig ingrijpen.
De CVT's van Toyota/Lexus zijn overigens best wel ingewikkeld omdat ze het door de benzinemotor en de electromotor geleverde vermogen in varierende verhouding weten te mengen, wat je ook kunt waarnemen tijdens het rijden: op de display in het dashboard kun je zien of alleen de benzinemotor, alleen de elctrometor of beide tegelijk werken.