Onderhoud kosten IS 300H

GeertsP

Nieuw hier
7 mrt 2025
4
0
1
Hallo,
Een van de auto's op mijn shortlist is de Lexus is 300h. Mijn vraag is welke onderhoudskosten (geschat gemiddeld) hiermee gepaard gaan in de range van 100 tot 200k?
Dus regulier onderhoud met welke frequentie en regen welke kosten en vooral ook mogelijke vervanging van de hybride accu/batterij.
Ik hoor het graag

Elke 15k een afwisselend kleine en grote beurt.
Kleine beurt bij de Lexus dealer: 371,-
Grote beurt: 714,-
Hybride health check: 90,-
Voorremmen (schijven en blokken): rond de 400,-

Vervanging van de hybride accu komt zeer zelden voor, zeker onder de 200k. De dealer zal de hoofdprijs vragen. Refurbished is een heel stuk voordeliger.

• Leuk
Waarderingen: levensnevel en Timo_87
Grote beurt heb ik 'n maand of 3 terug, zo'n €900+,- voor afgetikt @quattrootje. Raadzaam is dus een auto kopen die net de 90dkm of 180dkm beurt gehad heeft.
Schijven en blokken zal afhankelijk zijn van dealer of geen dealer. In ieder geval zal de dealer minstens het dubbele van die €400,- vragen!

Hybrideaccu kost zo'n €2600,- bij Lexus zelf, maar is inderdaad een relatief zeldzaam defect.

Voor de meeste Lexus auto's geldt dat het normale onderhoud bestaat uit afwisselend een kleine of een meer uitgebreide beurt die grotendeels uit verschillende controles bestaat. De frequentie bedraagt iedere 15000 km en minimaal eenmaal per jaar wanneer dat aantal km niet wordt bereikt. De kleine beurten zijn ongeveer iedere keer hetzelfde, bij de grotere beurten kunnen afhankelijk van de km stand of de leeftijd van de auto extra werkzaamheden en vervanging van diverse vloeistoffen aan de orde zijn. Oliefilter en motorolie vervangen maakt deel uit van iedere onderhoudsbeurt.

Vergeleken met andere merken zijn de onderhoudsfrequenties bij Lexus kort. Bij veel auto's zijn tegenwoordig termijnen van 30000 km of iedere twee jaar gebruikelijk, soms nog langere termijnen. Of die langere termijnen ook tot lagere kosten leiden, is nog maar de vraag. In ieder geval zie je dat de garantietermijn een stuk korter is bij auto's die volgens de fabrikant minder vaak onderhoud behoeven....

Over de levensduur van de hybride accu zou ik me geen zorgen maken. Natuurlijk zal die eens een keer niet meer goed functioneren, maar binnen de eerste 15 levensjaren van de auto komt dat uiterst zelden voor. En er zijn inmiddels voldoende mogelijkheden om, als vervanging nodig is, de hybride accu te vervangen door een "gerefurbished" exemplaar. In dat geval worden, na testen, alleen de niet meer goed werkende cellen vervangen in de originele behuizing, waardoor de kosten eigenlijk wel meevallen.

Naast de normale onderhoudswerkzaamheden zullen er soms ook zaken dienen te worden vervangen. Denk aan banden, remblokken en -schijven en ruitewissers. Hoe vaak dat nodig is, hangt samen met rijstijl en rijomstandigheden en daar heb je zelf zeker invloed op.

Ouderdom komt echter met gebreken - naarmate de auto ouder is zal er af een toe iets vervangen moeten worden. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs van een "ervaren" auto doorgaans fors lager is dan een nog bijna nieuw exemplaar.

• Leuk
Waarderingen: Timo_87 en Richie
Grote beurt heb ik 'n maand of 3 terug, zo'n €900+,- voor afgetikt @quattrootje. Raadzaam is dus een auto kopen die net de 90dkm of 180dkm beurt gehad heeft.
Schijven en blokken zal afhankelijk zijn van dealer of geen dealer. In ieder geval zal de dealer minstens het dubbele van die €400,- vragen!
Net even de factuur van de vorige eigenaar erbij gepakt: de 180k beurt bij de Lexus dealer: 812,-
En zo'n 90k beurt (90, 180, 270k etc) is idd een iets duurder vanwege (o.a.) die 4 Iridium bougies (en ja die wil je erin hebben).
Volgens de website kost een normale grote beurt iets van 712,-

De factuur voor de voorremmen (schijven, blokken en anti piepplaatjes): 482,- bij de dealer. Dat valt dan opzich weer mee.
(of de vorige eigenaar was goed in dealtjes maken met de dealer
:LOL:)

Even teruggezocht in het mapje facturen, de grote beurt incl bougies was €879, dat 'viel nog mee'. :-)
Je hebt inderdaad ook nog grote beurten zonder bougies, die zijn iets goedkoper.

Remmen heb ik even nagevraagd. De remschijven met blokken waren voor een kennis vorig jaar, ook met een IS300h, €650 bij de Toyota dealer. Lexus vroeg €80 extra. Dus vandaar dat hij uitweek naar Toyota.

90.000km beurt in oktober 2024 kostte me €883 incl BTW. Dit is exclusief de Hybrid Health Check. Dit is de duurste beurt elke 90.000km.

Remschijven voorzijde, met blokken. Kosten inderdaad +- 450 a 500 EUR inclusief BTW bij de dealer. Voor een IS, GS, RX, enz.

Ik denk dat er geen goedkopere auto is qua onderhoud dan den Toyota of Lexus. Ook omdat er zelden iets kapot gaat. En ze vrij zijn van kwaaltjes.

Ik kan geen merk opnoemen wat goedkoper uit gaat pakken. Als je de IS vergelijkt met een BMW 3, Kia Ceed, Audi a4, Volkswagen Passat, etc. Komt hij echt significant beter uit de bus.

Dit stond er toen op de factuur als onderdeel van die 90.000km beurt:

IMG_0202.jpeg

Dealers blijven voor mij de grootste oplichter. Mocht je iets aan je auto willen doen zoek een goed erkend universele garage.

• Leuk
Waarderingen: Paniekje
Dat is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je goedkoper uit bent bij een universele garage en ongetwijfeld is dat ook zo. Maar veel van ons willen graag een Hybrid Health Check om de 10 jaar garantie op de hybridebatterij te behouden, de officiele onderhoudsstempels en de zekerheid van deskundig opgeleid personeel. Ik zeg niet dat een universele garage geen kundig personeel heeft (@Speedy J heeft goede ervaringen) maar als je dagelijks aan Opels, Peugeots of VAG producten sleutelt is een Lexus toch wel wat anders (als je echt een complex probleem hebt). Voor mijzelf zou ik graag bij een erkende garage blijven (in dit geval Toyota Peterman in Enschede) want een goede relatie met je garagebedrijf is ook veel waard. Ik moet nu helaas naar Lexus Zwolle met mijn nieuwe Lexus RZ 500e maar daar hoor ik wel goede geluiden over. We gaan het zien.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en Sam_IS300h
Enige rond de 2 ton is misschien de waterpomp, gewoon bij dealer laten doen en ze monteren gelijk ook de juiste riem.
Beginnen een beetje te 'zweten' dus voorkomen is beter dan genezen.

Dit stond er toen op de factuur als onderdeel van die 90.000km beurt:

Bekijk bijlage 185658
Het enige wat mij verbaast in de rekening is de vermelding van ECO ADVANCED PETROL SYSTEM CLEANER
Dat is een organisch oplosmiddel voor afgezet vuil en harsachtige producten (ontzwavelde "petroleum", kerosine). Dat zou het vuil in leidingen en tank oplossen. Dat lijkt me weinig zinvol - zolang de afzetting daar aanwezig is, zal dat geen problemen veroorzaken. Wat eventueel wel nut zou kunnen hebben is vuil wat zich heeft afgezet in injectoren - bepaalde rijpatronen en of brandstof van dubieuze kwaliteit zou dat noodzakelijk kunnen maken.

Of dat in dit geval nodig was, is nu niet na te gaan. Het zou kunnen dat de motor niet meer "mooi rond" liep, maar het kan ook zijn dat de garage eenvoudig dacht: gewoon doen, lekker extra marge.....Ik zou ze in ieder geval vragen waarom ze de noodzaak tot het extra toevoegen van iets aan de brandstof nodig achtten en hoe ze die noodzaak hadden geconstateerd. Waarschijnlijk had ik vervolgens gevraagd de rekening met het in rekening gebrachte bedrag te verminderen.....

Zie:

maar het kan ook zijn dat de garage eenvoudig dacht: gewoon doen, lekker extra marge.....Ik zou ze in ieder geval vragen waarom ze de noodzaak tot het extra toevoegen van iets aan de brandstof nodig achtten en hoe ze die noodzaak hadden geconstateerd. Waarschijnlijk had ik vervolgens gevraagd de rekening met het in rekening gebrachte bedrag te verminderen.....
Het is een verdienmodel van die garages en fabrikanten van dat spul… niets meer en niets minder…

Nou weet ik niet of alle Lexus hybrides dat hebben, maar de IS300h heeft een dubbel inspuitsysteem: D4S. Zowel directe als indirecte injectie. The Car Care Nut heeft eens onderbouwd met beeldmateriaal dat D4S interne vervuiling bij de injectoren voorkomt.

Ik ga het de volgende keer vragen. Zo’n flesje is vaak €25. Net als ruitenwisservloeistof… ook zo’n verdienmodel…

Het is een verdienmodel van die garages en fabrikanten van dat spul… niets meer en niets minder…

Nou weet ik niet of alle Lexus hybrides dat hebben, maar de IS300h heeft een dubbel inspuitsysteem: D4S. Zowel directe als indirecte injectie. The Car Care Nut heeft eens onderbouwd met beeldmateriaal dat D4S interne vervuiling bij de injectoren voorkomt.

Ik ga het de volgende keer vragen. Zo’n flesje is vaak €25. Net als ruitenwisservloeistof… ook zo’n verdienmodel…
Bij mij vroegen ze bij een beurt welke brandstof ik tankte. Toen ik zei dat dat regelmatig BP Ultimate was zouden ze er bij mij geen reiniger in gooien.
Bij een sterk vervuilde motor (oud of erg weinig jaarkilometers) zou het wellicht kunnen werken maar bij onze moderne voitures heb ik dar strk mijn twijfels in.

Dus een verdienmodel is het zeker.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa