Vibratie/trilling bij hard accelereren normaal?

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Roal

Nieuw hier
8 jun 2025
7
2
3
Hoi,

Ik ben nog geen Lexus rijder maar heb er wel eentje op het oog :)

Afgelopen week een 250h testgereden. Is prima bevallen maar er viel me wel iets op.
Bij hard optrekken (maar ook bij al rijdend fors op het gas gaan) was er een duidelijke vibratie voelbaar in het stuur en ter hoogte van mijn voeten.
Bij een ‘normale’ niet hybride auto zou je meteen denken aan een defect in de aandrijfstang of een defecte homokineet.

Ik ben onbekend met hybride techniek en aandrijvingen dus is die vibratie een “producteigenschap” zoals ze dat noemen?
Of herkent niemand dit een heeft die testauto toch een probleem?

Alvast dank voor jullie reacties.

Gr

Normaal gesproken zou alles heel soepel moeten gaan, ook bij volgas.
Als je rustig electrisch rijdt en je geeft vol gas dan springt de benzinemotor aan. Dat voel je mogelijk heel even maar is zeker niet nadrukkelijk aanwezig.

Is het geen ESP oid? Was het wegdek nat? Ging er even een geel lampje op je dash knipperen?

Lane assist trilt ook.

Maar ik lees dat het probleem vaker voorkomt.

Wanneer je de trilling bij testrit al opgevallen is bij die auto, dan zou ik hem laten staan.
Anders wordt het een obsessie nadat ze het mogelijk verholpen hebben …… is het nu weg ? … voel jij het nog ? … etc.

• Leuk
Waarderingen: Rayminidas en D43m0n
Normaal gesproken zou alles heel soepel moeten gaan, ook bij volgas.
Als je rustig electrisch rijdt en je geeft vol gas dan springt de benzinemotor aan. Dat voel je mogelijk heel even maar is zeker niet nadrukkelijk aanwezig.

Is het geen ESP oid? Was het wegdek nat? Ging er even een geel lampje op je dash knipperen?
Hoi quattrootje, dank voor je reactie.
Het aanspringen van de benzinemotor vond ik heel erg meevallen. Ik voelde ‘m wel maar daar kwam de vibratie niet vandaan.
Wegdek was volledig droog dus ook ESP zou het niet kunnen zijn geweest. Enne, wielspin had ik ook niet want zo krachtig is die UX nu ook weer niet ;)
Nee het voelt echt als een vibratie in stuur, stuurkolom en alles wat daar aan vast zit maar ook niet zo dat ik zat te schudden in de auto maar wel voldoende dat het me is opgevallen.

Lane assist trilt ook.

Maar ik lees dat het probleem vaker voorkomt.

Wanneer je de trilling bij testrit al opgevallen is bij die auto, dan zou ik hem laten staan.
Anders wordt het een obsessie nadat ze het mogelijk verholpen hebben …… is het nu weg ? … voel jij het nog ? … etc.
Hoi Paniekje, thx voor je reactie. Dat linkje ga ik es checken. Wel e.e.a. al zelf online gevonden maar deze nog niet geloof ik.
Ik snap je reactie zeker, het gaat na aanschaf misschien tussen de oren zitten. Maar ik hoopte dat andere UX rijders zouden reageren met: oh da’s normaal, heeft de mijne ook en komt door ….. Maar ziet er niet naar uit dat dit gaat gebeuren :)

Ik heb een enkele dag in een UX gereden als vervangauto. Wat me daarbij opviel was dat de auto dacht zelf te moeten sturen om tussen de lijnen te blijven omdat ik kennelijk iets te veel en te vroeg zelf stuurde. Daarbij traden ook soms irritante trillingen op in het stuur. De oplossing was destijds om het stuur zo min mogelijk zelf te corrigeren (ik was de auto doorgaans net iets voor), Daarna, met beide handen losjes op het stuur, ging het een stuk beter.

Dus, wellicht moet je het ding zo veel mogelijk zelf laten sturen. Mocht dat de zaak niet oplossen, dan lijkt me dat de verkoper eerst zou moeten zorgen voor een trillingsvrij stuur om dan nog eens een uitgebreide proefrit te maken.

Ik heb een enkele dag in een UX gereden als vervangauto. Wat me daarbij opviel was dat de auto dacht zelf te moeten sturen om tussen de lijnen te blijven omdat ik kennelijk iets te veel en te vroeg zelf stuurde. Daarbij traden ook soms irritante trillingen op in het stuur. De oplossing was destijds om het stuur zo min mogelijk zelf te corrigeren (ik was de auto doorgaans net iets voor), Daarna, met beide handen losjes op het stuur, ging het een stuk beter.

Dus, wellicht moet je het ding zo veel mogelijk zelf laten sturen. Mocht dat de zaak niet oplossen, dan lijkt me dat de verkoper eerst zou moeten zorgen voor een trillingsvrij stuur om dan nog eens een uitgebreide proefrit te maken.
Hoi Romke, dat zelfsturende heb ik tijdens de proefrit ook uitgeprobeerd en via het stuur zelfs in en uitgeschakeld tijdens de rit. Wat ik bedoel is een andere soort trilling/vibratie die eerder uit de aandrijving lijkt te komen ipv uit de veiligheidssystemen.

Klinkt voor mij niet goed, ik zou die auto laten staan. Er zijn er vast nog wel meer te koop. Je kan natuurlijk ook eens een proefrit in een andere auto van hetzelfde type maken.

• Leuk
Waarderingen: Roal
Mijn UX heeft het niet.
Ik zou hem laten staan tenzij je heel graag precies deze wilt en ze het oplossen.

Wielspin kan trouwens zeker, daar is hij krachtig genoeg voor. Hybrides hebben trouwens behoorlijk power als je even hard wilt optrekken.
Mijn auto had in het begin hinderlijk vaak wielspin, en ik ben een tamme rijder. Oorzaak waren de originele Bridgestone Turanza runflat banden die er op zaten. Na vervanging was het over.

De Lane assist heb ik trouwens op de laagste stand staan. Op de hoge stand word ik wagenziek van al die correcties. Op de lage vind ik het juist heerlijk.

• Leuk
Waarderingen: Roal
Dank voor alle reacties. Ben inmiddels weer een stuk wijzer geworden. Ook internationaal lees ik reacties dat mensen het op dezelfde manier ervaren. Er blijkt toch gewoon iets te zijn wat voorkomt. Maar ik lees ook dat het wordt afgedaan als een exemplarische producteigenschap. Ik zal eens andere UX proberen te rijden en dan ben ik echt benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Ondanks dit ben ik wel een beetje Lexus fan geworden. En dat helpt niet echt mee als je een objectieve koopbeslissing voor een auto wil maken 😂

• Leuk
Waarderingen: quattrootje en Lexus4me
Ik heb 4 UX'en proefgereden door het hele land voor ik de mijne kocht en ik heb dit niet 1x gevoeld.

3 reden er heerlijk. 1 had een raar hobbeltje op zeer lage snelheid en viel daarom af.

Toyota/Lexus heeft bij meerdere modellen (Prius 3, CT200h, Auris 1+2 en Corolla) vibraties in de aandrijflijn zitten, bij hogere snelheden/hogere vermogensvraag.
Kan best zijn dat dit bij de UX hetzelfde verhaal is. Zie het ook zo dat een UX feitelijk de opvolger van de CT200h was; de 'goedkope instapper' van Lexus. Dus dit soort naweeën van Toyota filtert men er niet (volledig) uit.
Niet alles auto's hebben het overigens.. Maar het is geen onbekend 'nadeel'.

Toyota/Lexus heeft bij meerdere modellen (Prius 3, CT200h, Auris 1+2 en Corolla) vibraties in de aandrijflijn zitten, bij hogere snelheden/hogere vermogensvraag.
Kan best zijn dat dit bij de UX hetzelfde verhaal is. Zie het ook zo dat een UX feitelijk de opvolger van de CT200h was; de 'goedkope instapper' van Lexus. Dus dit soort naweeën van Toyota filtert men er niet (volledig) uit.
Niet alles auto's hebben het overigens.. Maar het is geen onbekend 'nadeel'.
Thx Sam, dat is de indruk die ik ook heb gekregen sinds mijn eerste post. Wat je beschrijft over die andere modellen klinkt naar wat ik heb gevoeld. Dat niet alle auto’s het hebben dacht ik tussen de regels door ook al gelezen te hebben (internationaal). Maar nu ik nog de keus heb ga ik liever eerst op zoek naar een alternatief waar ik het gewoon niet bij voel. Want ook als het niet perse een nadeel is, ‘gerommel’ op de aandrijflijn lijkt me op de lange termijn niet goed, ook al valt het binnen de garantie. Dat wordt een welles/nietes spelletje met de dealer vrees ik.