Zuigt als Kim H

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Rayminidas

Actief
30 okt 2024
195
230
43
Toevallig zag ik dit filmpje voorbijkomen. Inderdaad als ik de tank leeg heb en draai de dop eraf lijkt de tank haast vacuüm te zijn.
Klopt dit verhaal dan en is die klep naar z’n grootje?

Ik had dat ook wel eens, bij mijn vorige auto’s. Vooral bij warm weer. Bij de NX nog niet opgevallen.
Effe gegoogled.
Nb, ik denk dat Kim H onderhand wel valse lucht aanzuigt.

Bijlagen

• IMG_1753.jpeg
    IMG_1753.jpeg
    507,4 KB · Weergaven: 31
  • Haha
Waarderingen: Rayminidas
Ik had dat ook wel eens, bij mijn vorige auto’s. Vooral bij warm weer. Bij de NX nog niet opgevallen.
Effe gegoogled.
Nb, ik denk dat Kim H onderhand wel valse lucht aanzuigt.
Bij de NX (2022) wordt er toch al ontlucht als je op het knopje op het dashboard drukt?

Bij de NX (2022) wordt er toch al ontlucht als je op het knopje op het dashboard drukt?
Dat lijkt mij minder zinvol. Als ik het stukje lees en beredeneer, dan zou er geen onder/overdruk in de tank moeten kunnen ontstaan. Dus niet enkel om de tankdop te openen. Bij mijn eerdere wagens zaten er een of twee bij die dat ook hadden. Niet dat ik bij elkaar een heel wagenpark heb gehad hoor :-) .

FF of topic.... Opel Kadet voor fl350,- met trekhaak, een maandje gehad, BMW R-100-RT 2 ton mee gereden oa een vakantie van 11.000km oa door Turkije (1984), Opel Record 2.0 ook maar een jaartje, Daihatsu Curore onder lantaarnpaal gekocht en na 1,5 week ingeruild op een Peugeot 309 gedurende 3 jaar, Mazda 626 jaartje of vijf, Volvo S70 2.5 aut. laatste model was fijnste auto ever tot april dit jaar ;-) ,leasebak Toyota Avensis, auto van pa georven Skoda Fabia jaartje of 8 mee gereden.

Ik weet niet of het bij de NX niet kan voorkomen. Ik dacht dat het knopje op het dashboard alleen de klep opent.

Heb het wel vaker meegemaakt dat je bij losdraaien tankdop lucht hoort aanzuigen, was volgens mij met name vroeger met oudere auto's wel eens, heb mij er nooit druk over gemaakt

• Leuk
Heb dat heel lang geleden voorgehad met een Opel Ascona (ergens eind jaren 80-wat worden we oud) Bleek uiteindelijk een soort ontluchtingsdarmpje die volledig verstopt zat waardoor zelfs de tank dichtgezogen werd en er veel minder diesel in geraakte. Darmpje werd vervangen, probleem opgelost.

• Leuk
Toevallig zag ik dit filmpje voorbijkomen. Inderdaad als ik de tank leeg heb en draai de dop eraf lijkt de tank haast vacuüm te zijn.
Klopt dit verhaal dan en is die klep naar z’n grootje?
Mijn auto doet dit ook, en in mijn beleving alle Japanse auto's die ik de afgelopen jaren heb getankt. Bij auto's van Duitse en andere makelij heb ik het nooit meegemaakt.

Bij mij komt dit ook voor als ik de tankdrop eraf draai. Lexus IS300h (2013). Zal binnenkort eens controleren of de ontluchter in de dop wellicht iets verstopt is.

Even ter info:
Zover ik weet MOET je dit geluid horen, vroeger werd de tank simpelweg ontlucht in de buitenlucht, tegenwoordig mag dit niet meer en gaat het via een filter, alles voor het milieu. Het sissende geluid is dus een lichte onderdruk in de tank om er voor te zorgen dat benzinedampen niet naar de buitenlucht kunnen ontsnappen.
Dus het is gewoon normaal, mijn auto's doen dit al vele jaren tot m'n GS 450h (2007) aan toe. Zeker als je een wat langere rit hebt gehad.

Het staat zelfs in de manual van mijn karretje, en van m'n "oude vertrouwde" GS 450h, links onder:
1753442548572.png

• Leuk
Waarderingen: PimF
Bij mijn vorige Volkswagen zat er een actief koolstoffilter onder de motorkap. Deze deed iets met de benzinedampen uit de tank. Daardoor was er waarschijnlijk nooit een sissend geluid met openen van de tankdop.

Bij mijn vorige Volkswagen zat er een actief koolstoffilter onder de motorkap. Deze deed iets met de benzinedampen uit de tank. Daardoor was er waarschijnlijk nooit een sissend geluid met openen van de tankdop.
Dat filter heeft Lexus ook. (want is de wet, dus moet.)
Maar... en nu komt het: Bij sommige modellen belucht de tank bij het indrukken van het knopje om de tankklep te openen, bij andere gebeurt dit bij het losdraaien van de dop. Daarom hoort de ene het wel en de andere niet, gewoon by design.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n, Bobusa en PimF
Nog een dingetje:
Veiligheid, namelijk als er een beluchtingsgaatje in je tank zou zitten dan kan de tank daardoor leeglopen als de auto onderste boven ligt na een ongeval. Zeker als de tank dan verwarmt wordt door de zon en er een overdruk ontstaat.
Plus @Lexy geloof AI of Facebook niet altijd, zelf ook logisch nadenken. AI haalt z'n info van internet en in heel veel fora staat het gewoon verkeerd, dus AI neemt die verkeerde antwoorden gewoon over.
Dit AI antwoord was van vorige week, erg grappig: Broodje poep

• Leuk
Waarderingen: D43m0n, Bobusa en PimF
Het is toch geweldig die handleidingen. De ene vertelt je dat je kost wat kost onder geen enkele voorwaarde mensen die niet ontdaan zijn van hun statische elektriciteit én dat de aute je op de hoogte houdt van de voortgang van de tankdopontgrendeling.
Ik kom niet meer bij.
In mijn geestesoog zie ik eerst een heel proces voorbijschuiven die leidt tot de ontgrendeling van de tankdop, waarbij zelfs de Hoge Raad niet wordt ontzien. Als dan uiteindelijk die tankdop open is (hè hè) dan sta je daar eerst als bestuurder allemaal mensen bij die tankopening weg te houden. "Hé, jij daar! Ben jij wel statisch ontladen?"

Geweldig dit!
Laat Lubach het maar niet horen .... :ROFLMAO:

• Haha
Op bladzijde 234 van mijn manual:
Bekijk bijlage 183865

Dat was mij nog niet opgevallen. Ik heb alleen het plaatje ‘gelezen’. Toch eens opletten bij het tanken.
Weer wat kennis opgedaan! ;)

Toch effe mijn handleiding erbij gepakt, van de Lexus NX 350h van januari 2022. Staat er niet in.
Ik ga er toch eens op letten. Want ik heb wel 2 knopjes naast elkaar zoals in jouw handleiding staat.

Bijlagen

• IMG_1754.png
    IMG_1754.png
    851,3 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt: