- 1 jul 2020
- 569
- 258
- 63
Goedenavond,
Het duurt altijd even voor er wat kapot gaat, maar dan heb je ook weer wat te doen..
Net teruggekomen uit Zuid - Frankrijk afgelopen week.
Heenweg geen centje pijn, (we reden in de nacht/koelte) maar we wilden toch wat van de reis zien, dus besloten aan het begin van de vakantie al om op de terugweg overdag te reizen. (niet wetende dat het dan 38 graden zou zijn)
We reden dus na de vakantie 's morgens vroeg al weg, en na een aantal uren rijden (auto een dikke 2000 kg + caravan 1300 kg) buitentemperatuur zo'n 37 graden op dat moment, met 100 km/h op de teller bergen rijden in maximaal 5e versnelling/automaat. (dit ging overigens uitstekend) Zie ik op een bepaald moment opeens de temperatuurmeter toch akelig dicht naar het rode gebied gaan. daar zat geen centimeter meer tussen.
Meteen snelheid iets laten zakken, kachel aan, raam open, en ja hoor, meter zakte snel weer terug naar het midden.
Toch wat ongerust bij het eerstvolgende parkeerplaats gestopt om eens even te kijken.
koelvloeistofreservoir op minimum....
Gelukkig had ik ook een obd2meter bij me om de temperatuur af te lezen, die heb ik tot aan thuis aan gehad om te monitoren.
Natuurlijk wel eerst naar een tankstation gereden om wat koelvloeistof te halen, dit eenmaal bijgevuld gaf helaas geen verbetering, dus ging ik er maar vanuit dat alle omstandigheden bij elkaar (meer dan 3300 kg á 100 km/h de berg op met +38 graden) toch teveel gevraagd was voor de V6.
des te groter was dan natuurlijk de verbazing als er een dacia of een mondeo met 110+ voorbij kwam zetten met een net zo grote caravan.
Afijn ik had me erbij neergelegd., koelvloeistofreservoir op Max gevuld met gele vloeistof, roze was er niet te krijgen (onder het mom van ik moet toch verder, thuis zien we wel weer)
de temperatuur is tijdens de hele rit tussen de 210 en 232 fahrenheit geweest ( tussen 99 en 111 graden celcius) met een enkele uitschieter naar 240 graden F (115 graden Celcius)
en tijdens elke klim ff de kachel aan en raam open om de boel onder controle te houden. het metertje heeft gelukkig nog maar 1x zo dichtbij rood gestaan als de 1e keer dat ik het zag gebeuren. maar je zit toch minder lekker.
In Luxemburg kwam er trouwens nog een andere IS250 met vergelijkbare caravan langsrijden, ik dacht even vragen hoe het bij hem gaat, maar die reed door helaas.
Jammer genoeg heb ik bij de eerste en 2e stop na het ontdekte euvel, niet even langs het motorblok gekeken, ik had graag eerder geweten, of er toen al te zien was wat ik nu zie.
Gisteren wilde ik toch nog eens checken hoe nu de stand van de koelvloeistof was, en wat denk je? weer op minimum...
Toen toch maar een zaklamp gepakt en even in het vooronder geschenen, daar werd wel duidelijk dat er wat koelvloeistof gemorst was.
in de eerste instantie dacht ik nog even aan dat het reservoir zou zijn overstroomt door overdruk door hitte o.i.d. , maar als ik de sporen van het geknoeide middel goed ga analyseren, dan lijkt het er meer op dat de waterpomp het middelpunt is waarvandaan het koelmiddel alle kanten op geslingerd is.
welnu, ik heb het reservoir weer aangevuld en de motor rustig warm laten draaien in de hoop een lekkage te ontdekken.... Vergeet het.... nergens geen drupje te zien.
overigens zijn er geen rare geluiden te horen bij de waterpomp, anders was ik natuurlijk niet verder gereden, of had ik de motor niet langer laten draaien.
Dan nu eigenlijk een beetje naar de vraag.
is het aannemelijk dat de waterpomp of pakking onder zware belasting en intense warmte, is gaan lekken, en nu, onder gunstigere omstandigheden (nog) geen lekkage laat zien?
Mijn plan is nu om de waterpomp te vernieuwen en het volledige koelvloeistof te verversen (ondanks dat ik geen 100% garantie heb dat daar het lek is, de sporen wijzen wel die kant op)
En wanneer is een motor eigenlijk echt TE warm? staat daar een bepaalde temperatuur voor?
Is hier een ervaringsdeskundige, of iemand met veel kennis die hier iets over kan zeggen?
Alvast bedankt!
gr Henri
Het duurt altijd even voor er wat kapot gaat, maar dan heb je ook weer wat te doen..
Net teruggekomen uit Zuid - Frankrijk afgelopen week.
Heenweg geen centje pijn, (we reden in de nacht/koelte) maar we wilden toch wat van de reis zien, dus besloten aan het begin van de vakantie al om op de terugweg overdag te reizen. (niet wetende dat het dan 38 graden zou zijn)
We reden dus na de vakantie 's morgens vroeg al weg, en na een aantal uren rijden (auto een dikke 2000 kg + caravan 1300 kg) buitentemperatuur zo'n 37 graden op dat moment, met 100 km/h op de teller bergen rijden in maximaal 5e versnelling/automaat. (dit ging overigens uitstekend) Zie ik op een bepaald moment opeens de temperatuurmeter toch akelig dicht naar het rode gebied gaan. daar zat geen centimeter meer tussen.
Meteen snelheid iets laten zakken, kachel aan, raam open, en ja hoor, meter zakte snel weer terug naar het midden.
Toch wat ongerust bij het eerstvolgende parkeerplaats gestopt om eens even te kijken.
koelvloeistofreservoir op minimum....
Gelukkig had ik ook een obd2meter bij me om de temperatuur af te lezen, die heb ik tot aan thuis aan gehad om te monitoren.
Natuurlijk wel eerst naar een tankstation gereden om wat koelvloeistof te halen, dit eenmaal bijgevuld gaf helaas geen verbetering, dus ging ik er maar vanuit dat alle omstandigheden bij elkaar (meer dan 3300 kg á 100 km/h de berg op met +38 graden) toch teveel gevraagd was voor de V6.
des te groter was dan natuurlijk de verbazing als er een dacia of een mondeo met 110+ voorbij kwam zetten met een net zo grote caravan.
Afijn ik had me erbij neergelegd., koelvloeistofreservoir op Max gevuld met gele vloeistof, roze was er niet te krijgen (onder het mom van ik moet toch verder, thuis zien we wel weer)
de temperatuur is tijdens de hele rit tussen de 210 en 232 fahrenheit geweest ( tussen 99 en 111 graden celcius) met een enkele uitschieter naar 240 graden F (115 graden Celcius)
en tijdens elke klim ff de kachel aan en raam open om de boel onder controle te houden. het metertje heeft gelukkig nog maar 1x zo dichtbij rood gestaan als de 1e keer dat ik het zag gebeuren. maar je zit toch minder lekker.
In Luxemburg kwam er trouwens nog een andere IS250 met vergelijkbare caravan langsrijden, ik dacht even vragen hoe het bij hem gaat, maar die reed door helaas.
Jammer genoeg heb ik bij de eerste en 2e stop na het ontdekte euvel, niet even langs het motorblok gekeken, ik had graag eerder geweten, of er toen al te zien was wat ik nu zie.
Gisteren wilde ik toch nog eens checken hoe nu de stand van de koelvloeistof was, en wat denk je? weer op minimum...
Toen toch maar een zaklamp gepakt en even in het vooronder geschenen, daar werd wel duidelijk dat er wat koelvloeistof gemorst was.
in de eerste instantie dacht ik nog even aan dat het reservoir zou zijn overstroomt door overdruk door hitte o.i.d. , maar als ik de sporen van het geknoeide middel goed ga analyseren, dan lijkt het er meer op dat de waterpomp het middelpunt is waarvandaan het koelmiddel alle kanten op geslingerd is.
welnu, ik heb het reservoir weer aangevuld en de motor rustig warm laten draaien in de hoop een lekkage te ontdekken.... Vergeet het.... nergens geen drupje te zien.
overigens zijn er geen rare geluiden te horen bij de waterpomp, anders was ik natuurlijk niet verder gereden, of had ik de motor niet langer laten draaien.
Dan nu eigenlijk een beetje naar de vraag.
is het aannemelijk dat de waterpomp of pakking onder zware belasting en intense warmte, is gaan lekken, en nu, onder gunstigere omstandigheden (nog) geen lekkage laat zien?
Mijn plan is nu om de waterpomp te vernieuwen en het volledige koelvloeistof te verversen (ondanks dat ik geen 100% garantie heb dat daar het lek is, de sporen wijzen wel die kant op)
En wanneer is een motor eigenlijk echt TE warm? staat daar een bepaalde temperatuur voor?
Is hier een ervaringsdeskundige, of iemand met veel kennis die hier iets over kan zeggen?
Alvast bedankt!
gr Henri