18 inch velgen

Ron.S

Nieuw hier
28 nov 2024
10
9
3
Hallo allemaal, het betreft mijn lexus is 250 (2010)
Nu mijn michelintjes pilot sport 4 17 inch bijna aan vervanging toe zijn wil ik graag naar 18 inch gaan . Kan iemaand mij de ervaring delen of beter toch op de 17 inch blijven.
Ik vind 18 inch mooier staan en welke maten moet ik mij houden vind voor 225 of 235 en achter 255 echt wel mooier staan . Wie hebt hier ervaring mee wat kan ik het beste doen ??

vrgr Ron

Laatst bewerkt:
Zolang je er niet bij vermeld welke auto het betreft, is er moeilijk een precies advies te geven. De meeste autofabrikanten leveren auto's met drie verschilende band/velgcombinaties. Wat het beste "staat" zal niet de eerste zorg van de fabrikant zijn, wel het gegeven dat de combinatie hogere velgen/lagere banden bij veel kopers wellicht het idee wekt van "sportief, stoer" en er dus een hoger prijsjaartje aan kan worden gehangen.

Als de auto af fabriek geleverd wordt met 17, 18 en 19 " velgen, zou ik voor de 18" velgen kiezen. Dat komt waarschijnlijk zowel weggedrag als rijcomfort ten goede. Smalle 17" banden zijn soms wat te iel, 19" is lager en vaak breder. Dat ziet er misschien goed uit, maar komt het comfort niet ten goede en op natte wegen loop je ook mogelijk meer kans op wegglijden.

Een andere overweging is de prijs van de velgen. Velgen van een gegeven maat kunnen enorm in prijs verschillen. Dat verschil heeft zeker ook met de kwaliteit van de velgen te maken, gesmede velgen zijn duidelijk duurder dan door een gietproces ontstane velgen. Dat vind je terug in stijfheid, vormvastheid en de weerstand tegen vervorming bij onverhoopt contact met een stoeprand. De Lexus velgen zijn goed (en prijzig), velgen die slechts een kwart tot de helft daarvan kosten vermijd je beter.

Controleer ook voorafgaand aan de aankoop of de velg echt past. zeker bij de voorwielen. Het kan zijn dat een velg met een maat die zou moeten passen, niet past in de praktijk omdat de remklauwen bij de voorwielen in de weg zitten.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en Rayminidas
Het betreft een IS 250 (2010 )

Ja, wat @Romke schrijft helemaal mee eens!

Het gaat om een V6 2,5 L uit 2010 … hmmm , met zo’n auto&motor zou ik gewoon de grootste en breedste velg en banden nemen die mogelijk is.
Er zijn diverse sites te vinden die jou de nodige info geven wat kán en binnen de marges blijft qua afrolomtrek, kilometerafwijking etc.
O.a. deze site https://www.willtheyfit.com/

Nu de winter al snel nadert, zou ik in jouw geval op de 17” winterbanden opzetten en in het voorjaar voor een zomersetje (GROOT en BREED) gaan, heb ik ook gedaan! 😜 👍 :cool:

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: quattrootje
Bedankt goed plan , als ik voor de 18 inch zou gaan welke maat banden moet ik dan nemen voor en achter wil graag achter breder blijven heb ik nu ook op mijn 17 inch !

Staat er een maat 18” in je instructieboekje beschreven? Dan weet je zeker dat die maat past. Als de 17” al een breedste is, dan is de 18” dat zeker 😁

Voorbanden van de voorgeschreven breedset, zijn platter dan je 17'' banden nu. Dat verlaagt het comfort wel iets, maakt het stuurgedrag wel strakker.

Bedankt goed plan , als ik voor de 18 inch zou gaan welke maat banden moet ik dan nemen voor en achter wil graag achter breder blijven heb ik nu ook op mijn 17 inch !
18 gaat zeker wel passen. Op sommige velgen/banden-sites passen onder jouw type/bouwjaar zelfs 19” en 20”.
Hoe groter en breder je gaat, hoe platter je banden (en dus sportiever en minder comfort).
De volgende breedset combo’s zijn mogelijk:
18”
banden IS (II) 18”.png

19”
banden IS (II) 19”.png

20”
banden IS (II) 20”.png

• Leuk
Waarderingen: Paniekje