PCS geel lampje brand, Rode driehoek met uitroepteken brand, melding check PCS

gertjwevers

Nieuw hier
18 apr 2015
1
0
0

gertjwevers begonnen met een onderwerp

Vandaag, 12:37

[h=2][/h] Ik heb een IS 250 uit 2006 (105.00 km), al enige tijd functioneert mijn adaptieve cruise control en PCS niet. Probleem ontstond tijdens een regenbui in de vakantie. In Frankrijk naar Lexusdealer gegaan, deze gaf na een diagnose onderzoek aan dat waarschijnlijk de radar vervangen moest worden, doorrijden kon zonder problemen (1 1/2 uur bezig geweest, geen kosten berekend).
In Nederland naar een Vetos (Toyota/ Lexus) garage geweest en geinformeerd naar kosten. Hebben weer een uitgebreide diagnose (kostenloos) gedaan en gaven aan dat de kosten konden oplopen tot ? 3500,-- (het vervangen van een computer). Heb reparatie maar uitgesteld.
Tijdens verjaardag sprak ik een garagehouder die wel wist hoe e.e.a gerepareerd kon worden. Auto daar gebracht alles doorgemeten (kosten ongeveer ? 100,--), hij gaf aan dat de radar weer opnieuw ingesteld moest worden, dat kon hij niet en verwees mij door naar een Toyota dealer, Hij maakte voor mij een afspraak. Auto naar de Toyota dealer gebracht, deze begon weer met een analyse en gaf aan dat zij geen mogelijkheden zagen het probleem te verhelpen (geen kosten in rekening gebracht).
Kreeg advies van kennis om een reset te doen en daarbij er voor te zorgen dat de regensensor niet was ingeschakeld. Dit leverde geen positief resultaat op.
Inmiddels werd ik opgeroepen voor een terugkomstactie, waarvoor de auto deze week naar een Lexusdealer is gebracht. De noodzakelijke aanpassing heeft plaats gevonden alsmede een volledige inspectie van de auto. Een aantal reparaties werden voorgesteld, maar ben ik niet op ingegaan omdat ik niet direct de noodzaak daarvan inzag. Heb de Lexusdealer verzocht ook naar het probleem met het PCS systeem te kijken. Voorgesteld werd de Radar Sensor af te stellen (begrootte kosten ? 261,--), hierbij werd opgemerkt, dat er geen zekerheid kan worden gegeven over het resultaat en dat de mogelijkheid bestaat dat de radar vervangen moet worden en misschien nog meer. Mijn auto werd van binnen en buiten gewassen en een batterijtje in de contactsleutel werd vervangen. Kreeg een vervangende auto mee. Lexus heeft geen kosten berekend.
Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet/ kan doen. Ik krijg nergens zekerheid over het resultaat van een reparatie en de kosten kunnen zonder uitzicht op succes hoog oplopen. Wie o wie heeft er voor mijn probleem een goede suggestie of oplossing.
Alvast dank daarvoor
 
Beste gertjwevers,

Heeft u hier al een oplossing voor gevonden? Bij mij is dit nu ook het geval en bij de lexus dealer wisten ze hier ook geen raad mee. Ik kwam daar omdat ik eigenlijk het radar systeem opnieuw wou kalibreren om zo de storing te verhelpen. Maar de monteur zij dat dit niet de oplossing was omdat daar niet het probleem zit. Monteur zag wel dat bij het spuiten van de bumper de parkeer sensoren ook geraakt waren en dacht dat daar het probleem zou zitten. Maar het probleem is pas veel laten op komen zetten dus vindt dat een beetje raar.

Ik hoor graag of er een oplossing is gekomen bij jou.

Groeten Willem
 
Beste gertjwevers,

Heeft u hier al een oplossing voor gevonden? Bij mij is dit nu ook het geval en bij de lexus dealer wisten ze hier ook geen raad mee. Ik kwam daar omdat ik eigenlijk het radar systeem opnieuw wou kalibreren om zo de storing te verhelpen. Maar de monteur zij dat dit niet de oplossing was omdat daar niet het probleem zit. Monteur zag wel dat bij het spuiten van de bumper de parkeer sensoren ook geraakt waren en dacht dat daar het probleem zou zitten. Maar het probleem is pas veel laten op komen zetten dus vindt dat een beetje raar.

Ik hoor graag of er een oplossing is gekomen bij jou.

Groeten Willem

Hallo Willem,

Ik acht de kans klein dat topicstarter gertjwevers zal reageren want hij heeft zich beperkt tot het ene bericht (bovenstaand) in zijn 10jarige loopbaan als forum lid.

Hopelijk zijn er andere forum leden met een IS250 die hier iets over kunnen melden.

Succes
 
Hallo Willem,

Ik acht de kans klein dat topicstarter gertjwevers zal reageren want hij heeft zich beperkt tot het ene bericht (bovenstaand) in zijn 10jarige loopbaan als forum lid.

Hopelijk zijn er andere forum leden met een IS250 die hier iets over kunnen melden.

Succes
Ja dat was mij idd ook opgevallen. Ik dacht, probeer het wel even want die klachten komen precies overeen met het geen waar ik mee te kampen heb. Even duimen dat er iemand anders met een oplossing komt.🤞
 
Dan maar even aan Copilot vragen?

Wat een frustrerende en langdurige zoektocht — je hebt duidelijk al veel moeite gedaan om het probleem met je PCS en adaptieve cruise control op te lossen. Hier zijn een paar suggesties die je kunnen helpen om verder te komen, zonder direct duizenden euro’s uit te geven:

🔍 Mogelijke oorzaken en vervolgstappen​

1. Vocht- of waterinfiltratie

  • Aangezien het probleem ontstond tijdens een regenbui, is het goed mogelijk dat er vocht in de radarunit of connectoren is gekomen.
  • Laat een specialist controleren op oxidatie of vocht in de bedrading, stekkers en radarbehuizing. Dit is vaak goedkoper dan meteen onderdelen vervangen.

2. Kalibratie vs. vervanging

  • De radarunit kan soms opnieuw gekalibreerd worden met speciale apparatuur (zoals Techstream of Bosch KTS). Niet elke dealer of garage heeft deze tools.
  • Vraag specifiek naar een garage met ervaring in radarherkalibratie voor Lexus/Toyota. Sommige schadeherstelbedrijven doen dit ook na bumpervervanging.

3. Tweedehands onderdelen

  • Een nieuwe radarunit of ECU kan inderdaad richting de €3.500 gaan, maar op autosloperijen of via onderdelenplatforms (zoals Onderdelenlijn.nl of Autoparts24) zijn gebruikte units vaak beschikbaar voor een fractie van de prijs.
  • Let op: sommige units moeten nog steeds professioneel worden ingesteld na montage.

4. Specialistische Lexus fora of Facebookgroepen

  • Deel je verhaal op fora zoals Lexus Owners Club NL of internationale groepen. Er zijn vaak hobbyisten of ex-monteurs die dit probleem eerder hebben opgelost.
  • Zoek op termen als “Lexus IS250 PCS radar calibration” of “ACC failure after rain”.

5. Diagnose laten vastleggen

  • Vraag een garage om een schriftelijke diagnose met foutcodes (DTC’s). Dit helpt bij het vergelijken van adviezen en voorkomt dat je telkens opnieuw betaalt voor analyse.
  • Als de foutcode bijvoorbeeld wijst op “C1A10 – Front Radar Sensor”, dan weet je dat het probleem daar zit.

💡 Praktische tips​

StapActieKostenindicatie
1Controle op vocht/oxidatie± €100
2Kalibratie bij specialist€150–€300
3Tweedehands radarunit€200–€600
4Montage + afstelling€150–€300
5Forumadvies of hobbyistGratis, maar waardevol

🛠️ Alternatief: PCS uitschakelen?​

Als je PCS en ACC niet nodig hebt voor dagelijks gebruik, kun je overwegen om het systeem uit te schakelen via de instellingen (indien mogelijk). Dit voorkomt foutmeldingen en beïnvloedt de rest van de auto niet.

 
Hoi Bobusa,
Fijn dat je meedenkt en in oplossing denkt maar hier staat niet de oplossing bij. Bij mij is tevens niet de storing ontstaan door een regenbui maar gewoon plotseling tijdens het rijden in normale omstandigheden. Ik ga nog even kijken of ik iets zie aan de bedrading van de parkeer sensoren/ radarunit (als ik daar al bij kan komen zonder alles te slopen). Anders moet ik toch maar eens kijken of ik ergens een nieuwe radarunit kan vinden, al is dat ook geen garantie dat dan de storing verholpen is😖.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik heb geen oplossing, maar toen ik 15/16 jaar geleden voor een IS250 aan het kijken was samen met m’n dealer, zei hij al wel dat PCS een mooie optie was, maar dat die radars wel eens stuk willen gaan. De mijne heeft al die tijd feilloos gewerkt. Nogmaals je hebt er niks aan maar als een dealer in 2014 al zei dat die radars wel eens stuk willen gaan kun je vast in de week leggen wat je er mee wil doen…