Gasrespons is 300h.

Jannes1966

Nieuw hier
20 mei 2023
20
25
13
De F-sport reageert in de D stand direct op het gas.
Ik heb een keer proef gereden in een is300h, waarbij er een kleine vertraging zat tussen het gas geven en het versnellen, in de D stand.
Is dit bij alle types, uitgezonderd de F-sport, het geval ?
En hoe is dit in de sport stand?

Ik heb geen ervaring met de F-sport maar in de gewone IS heb je 3 modi: eco, normal en sport, in te stellen met een draaiknop onder de transmissiehendel. Die hendel staat tijdens het rijden altijd in D (of S als je zelf wilt flipperen).
In sport reageert de auto erg direct op het gaspedaal, en eco en normal een stuk minder rap.

Mogelijk bedoel je dat?

Dank voor je reactie.
De modi zijn bekend.
Zelf heb ik een GS450h uit 2013 met ook deze modi.
En mijn vrouw heeft sinds kort de is300h F-sport.
Ik bedoel echt de vertraging die ik destijds opmerkte, tussen het gaspedaal intrappen en de reactie daarop qua versnellen van de auto.
Zelf ben ik nu ook op zoek naar een is300h, vandaar mijn vraag.

Heeft niet elke hybride(Lexus-Toyota) die kleine vertraging op het moment dat je het gas aanspreekt en vooruit wil? Intrappen en "pas" na een oogknipper merk je dat er iemand thuis is..... ;)

Een f sport is hetzelfde gemotoriseerd als een "gewone" IS of welk ander model dan ook, enige afwijking is bij mijn weten het uitrustingsniveau en onderstel/vering, en wellicht een aantal andere rijmodi die de rijervaring sportiever laten voelen, correct me if I'm wrong.......

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Richie en Bobusa
De verschillende rijmodi zouden geen verschil moeten kennen - de eindpunten van het "gasgeeftraject" zijn hetzelfde (stationair draaien en vol vermogen leveren). Wat verschilt is hoe snel dat traject wordt doorlopen. Bij ECO gaat het langzamer, bij Sport duurt het korter. Daartussen zit dan een Normal stand die de auto wat levendiger maakt zonder dat het brandstofverbruik te veel toeneemt. Als er bij de betroffen IS300h wel een korte vertraging is aan het begin, zou dat op een niet optimale staat van onderhoud kunnen duiden. Denk daarbij aan een deels verstopt luchtfilter.

Die hendel staat tijdens het rijden altijd in D (of S als je zelf wilt flipperen).
In D kun je ook flipperen.
Je ziet dan bijvoorbeeld D-3 ipv S-3.

Maar ik meen dat ie dan na x-seconden weer terug naar automatisch D springt, 🤔 meen ik me te herinneren … ik gebruik dat eigenlijk weinig.
Maar bij een lange afdaling is het als motorrem te gebruiken.

Volgens mij hebben de rijmodi vooral invloed op de push vanuit de elektrische aandrijving, en de gevoeligheid van het gaspedaal.
Verder trekt het in alle standen bij plank gas ongeveer hetzelfde.

In D kun je ook flipperen.
Je ziet dan bijvoorbeeld D-3 ipv S-3.
Ja klopt.
En dat afremmen in de bergen heb ik tijdens onze vakantie in Z-Duitsland heel goed mogen ondervinden.

Als ik tijdens het rijden in 'normal' plank gas geef duurt het idd even voordat er daadwerkelijk iets gebeurt.
In 'sport' is de respons duidelijk veel sneller.
Ik heb dit nog niet in een andere IS geprobeerd dus heb geen referenties.

Dat “even duren” is in sport minder omdat de elektrische push heftiger is.
Dus die vult het gat voordat de brandstofmotor echt wakker (op max koppel komt) is.

Goed om te weten dat het ''even duren'' in de sportstand minder is.
Ik denk toch dat er een klein verschil is tussen de F-sport en de overige types.
Ook omdat ik een filmpje heb gezien dat enkele mensen in 3 types is300h auto's mochten proefrijden, waarbij 1 persoon opmerkte dat de F-sport directer reageert op het gas (geven).

Ook omdat ik een filmpje heb gezien dat enkele mensen in 3 types is300h auto's mochten proefrijden, waarbij 1 persoon opmerkte dat de F-sport directer reageert op het gas (geven).
Bedoel je dit filmpje? Er is bij dit soort zaken vaak een placebo-effect aanwezig zonder dat men zich daarvan bewust is. Daar wordt ook verteld dat er verschil voelbaar is bij de demping tussen modus “Eco” en “Sport”. Deze twee standen zijn op elke IS beschikbaar. De demping kan alleen aangepast worden op een F-Sport met de Sport/S+ stand. Dus ik neem die uitleg met een korreltje zout want ze zijn daarin niet heel specifiek in welke auto ze nu bedoelen en welke standen ze exact bedoelen. Het blijft op meerdere manieren uitlegbaar.

Ik heb proefgereden in verschillende uitvoering van de IS. Er is geen wezenlijk verschil tussen de verschillende Normal- of Sport standen bij een willekeurige uitvoering van de IS300h of een F-sport met S+ stand op de reactie van het gaspedaal. Zoals mijn collega’s hierboven beschreven hebben zal een IS300h in de Normal-stand de reactie vertraging laten zien zoals je zelf ervaren hebt. In de Sport-stand reageert de IS300h sneller op het gaspedaal dan in de Normal-stand, ongeacht de uitvoering. De F-Sport is de enige bij de IS die een optie had bij de Sport-stand; de S+. Als je deze optie bij een F-Sport ziet, dan heeft deze ook AVS, oftewel Adaptive Variable Suspension. Ik heb in modellen met en zonder AVS gereden en hoewel er een klein verschil merkbaar is, gaat dit alleen op voor het onderstel; in de S+ stand zal de IS iets minder overhellen in de bochten maar qua comfort lever je amper wat in t.o.v. welke andere uitvoering dan ook. Waar je wel even de tijd voor moet nemen is een langere proefrit (met partner/man/vrouw) op de voorstoelen van een F-Sport want deze heeft bij de zitting op de voorstoelen een hogere opstaande rand. Bij mijn partner zat die rand niet prettig bij haar bovenbenen.

Maar wat vooral belangrijk is, is jouw eigen ervaring. Ga proefrijden met de auto die je op het oog hebt en ervaar het zelf. Ga niet af op een filmpje van een aantal mensen die meer een verkapte reclame film hebben gemaakt van een nagelnieuwe auto of van een paar vriendelijk lui op een of andere forum. Ga vooral zelf rijden en ervaringen opdoen. Heeft je vrouw de F-Sport uitvoering met AVS? Dan beschik je al over uitstekende vergelijkingsmateriaal met andere uitvoeringen van de IS.

Klopt, dat is het bewuste filmpje.
Mijn vrouw heeft de F-sport zonder AVS.
Op de GS450h is er ook die optie, maar heb ik bewust niet genomen.
Omdat het een dure grap is als het gaat lekken en ze vervangen moeten worden.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen zitten er “gewone” verstelbare schokdempers op zowel de GS450h als de IS300h die niet bekend staan om eerder defect te raken dan gewone schokdempers. Luchtvering daarentegen zal door ouderdom en gebruik (slijtage) wel een keer stuk gaan maar wanneer is sterk afhankelijk van het gebruik in het verleden. Die luchtvering is voor zover ik weet niet leverbaar geweest op een IS of GS. Op deze modellen van de IS en GS (hybride) zouden kleine elektromotoren boven op de schokdempers zitten die voor jou elektrisch het verstellen doen waar je bij een schroefset dit meestal met de hand doet. Op een echte F uitvoering (met V8) zit er wel degelijk ander spul op. Bij de IS is AVS alleen leverbaar geweest op de F-sport. Bij de GS zowel op de F-sport als de President. In Europa kunnen hier verschillen zijn in de opties of benaming van een bepaalde uitvoering bij een model. Maar zowel bij de IS als de GS zou ik me niet zo druk maken over eventuele reparaties aan het AVS.