Mijn NX 450H+ is geluidloos gestolen.

Huubj

Nieuw hier
22 apr 2025
11
9
3
Mijn NX 450H+ luxury, nieuw aangeschaft afgelopen maart, is vorige week zondag gestolen. Zaterdagavond had ik vlak voor middernacht de laadstekker afgekoppeld en rond 1:30 uur is de auto nagenoeg geluidloos gestolen. De auto stond onder het slaapkamerraam en heeft alarmklasse 3, maar dat is nu niet afgegaan. Beide autosleutels lagen in huis op minstens 12 meter afstand. De deurbelcamera van de buren heeft enkel een zachte tik geregistreerd en op de oprit heb ik een afgebroken auto-onderdeeltje, lengte 4 cm, Lexus NX onderdeel.jpeg gevonden, zie foto. Op de Lexus app zie ik dat de auto na vertrek ca. 200 meter heeft gereden en toen is de data-overdracht gestopt. Fijne auto maar helaas. De verzekeringsexpert zei dat bij dit type auto een koplamp wordt verwijderd en daar vervolgens een apparaatje via de stekkerverbinding wordt gekoppeld. Enige betrouwbare diefstalbeveiliging is volgens hem de Bearlock.

Damn dat is goed balen!

Zelfde methode dus als bij de Toyota C-HR en de RAV4.
Ik dacht dat Toyota er nu wel wat op gevonden had maar blijkbaar niet.

Hoop dat de verzekering je gunstig gezind is.

Zo dat is balen zeg! Wel vreemd dat er na 200 meter geen gegevens meer binnenkwamen, zouden ze de accu hebben losgekoppeld? Ik had overigens hier gelezen dat de PHEV RAV4 niet gevoelig zou zijn voor CAN bus injectie, dus dat zou ik ook voor de NX verwachten.

Jarno

Laatst bewerkt:
Dat is wel erg balen en dan druk ik mij netjes uit. Ai, wat een drama zoiets. Sterke met de afwikkeling.

Dat is balen, ik lees geinteresseerd mee omdat ik ook een NX 450h+ heb. Ik dacht dat dit een issue was bij de RAV4 van voor 2023, dus ben zeer verbaasd als dit ook op dezelfde wijze gedaan zou zijn bij een NX uit 2025.

Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat de bad guys inmiddels ook nieuwere auto's, met aangepaste beveiliging, mee kunnen nemen.
Beveiliging blijft altijd een kat-en-muisspel tussen bedrijven/ontwikkelaars en het dievengilde.
Analoge beveiliging zoals een bearlock zijn wat dat betreft niet te hacken.

Op het UK Lexus forum is een topic over de NX én RX 450h+ die via de achterklep gestolen kunnen worden:

Te triest voor woorden, ze kunnen echt niet met hun poten van andermans spullen afblijven. Al maak je er Fort Knox van, ze weten altijd wel iets te jatten of te slopen. Sterkte!

Enige “meevaller” 🙄 is dat je het eerste jaar waarschijnlijk de nieuwwaarde vergoed krijgt, verder is het een verhaal … 😤😡

Triest dit. Ik kreeg 29 september een mail van de Lexus dealer met de mededeling dat ze de laatste tijd een toename zien in het aantal gestolen Lexus voertuigen. Ze adviseren een 2e startonderbreker. Prijs € 490,- incl. montage en certificering. Ik begin nu weer te twijfelen of ik dit toch moet laten doen. Wat vinden jullie?

Ergens wil 'typisch' dat de fabrikant (en dus ook Louwman) weet dat dit gebeurt, dat ze ook weten hoe en dat ze zéér hoogst waarschijnlijk ook wel weten wat ze er tegen kunnen doen (maar dat nalaten, want hey, dan verkopen we weer meer auto's....al is dat mijn gemene invulling en wellicht onterecht), maar er tot nu toe geen maatregelen tegen genomen hebben. En daardoor mag de klant die kosten nu betalen.
Eigenlijk is de ingebouwde startblokkering c.q. het alarm (klasse 3) non-conform en zou je daarmee terug kunnen gaan naar de dealer.
Maarja, dat zal juridisch wel weer ingewikkeld worden.

Alternatief: een bearlock. Kost zo'n 550-700,- incl inbouwen las ik. Die hackt niemand (want geen enkele dief wil veel tijd kwijt zijn aan een klus).

Bearlock heb ik direct laten installeren bij aankoop van mijn RX uit 2017. Hierbij kan de drive select niet meer uit de P stand gehaald worden.
Echter is het systeem zoals bij mij niet meer voor elk model geschikt.
Ik heb nog een mechanische drive select, dat is bij een NX 450h + niet meer het geval.
Misschien is een Bearlock stuurasslot nog een optie?

Da's even schrikken als je auto niet meer op de oprit staat! Volgens mij kunnen ze je gebruikersaccount direct uitloggen, daarom heb je na 200 mtr geen gegevens meer. Ik heb als back-up zo'n simpele Samsung tracker in mijn auto liggen, weet ik in ieder geval waar de auto is (zolang ze die niet vinden..)

Sterkte met de afhandeling, hopelijk werkt de verzekering een beetje passend mee. Je zit er natuurlijk niet op te wachten, maar als je nu weer een nieuwe kunt uitzoeken met het verzekeringsgeld....

Mijn NX heeft vlgs fabriek klasse 3 beveiliging, dat blijkt dus niet water dicht. En een Lo-Jack volgsysteem. Geen SCM certificering , wel die 3 hoekige oranje SCM stikkertjes op de ruiten. (actie van de dealer) . Tja dieven zullen zich hier niks van aantrekken…..toch!
Ga ik nu een extra startonderbreker laten installeren? Neen. Ik heb de auto op eigen oprit en vaak in de garage staan. Woon in een redelijk veilige / rustige omgeving. Voor wat dit waard is. Als ik aan de grensstreken of grotere stad zou wonen , dan mss wel een extra beveiliging.
En nu maar hopen dat het dievengilde mijn huis voorbij loopt. ;)

Triest dit. Ik kreeg 29 september een mail van de Lexus dealer met de mededeling dat ze de laatste tijd een toename zien in het aantal gestolen Lexus voertuigen. Ze adviseren een 2e startonderbreker. Prijs € 490,- incl. montage en certificering. Ik begin nu weer te twijfelen of ik dit toch moet laten doen. Wat vinden jullie?
Staat ie binnen in een garage? Zoniet dan zou ik 't doen.

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Tja, als je het lastiger maakt dan hoop je altijd dat ze gaan voor een exemplaar die wat makkelijker is. Het is het overwegen waard.

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Wat waardeloos dit, bah😡
Hopelijk wordt het allemaal vlot opgelost.
Ik lees in dit draadje over BearLock. Die zat in mijn RX bij de aanschaf er al in, mechanische blokkering van de selector. In de loop der maanden is het gebruik ervan wat ‘rommeliger’ geworden. Toch maar weer een goede gewoonte er van maken dat slot te gebruiken.
Zie ook het gebruik van trackers. Via ‘find my….’ Van Apple. Goedkoop, goed en betrouwbaar lijkt mij.

Bearlock is toch alleen voor mechanische blokkering? De auto waar het hier om gaat heeft geen mechanische pook.