Wees blij met je (oudere) Lexus

Bobusa

Stamgast
12 okt 2008
1.135
983
113

Ongelofelijk hoe de software in nieuwe auto's steeds onbruikbaarder wordt. Dit is (ik hoop) weliswaar een worst case scenario, maar illustreert wel het probleem van moderne auto's. Lexus doet het natuurlijk veel beter en dit is dan ook precies de reden waarom ze zo conservatief zijn met nieuwe (multimedia) features en software.
 
Laatst bewerkt:
Het is en blijft natuurlijk wel een Amerikaans bedrijf he. Maar het maakt waarschijnlijk niet veel uit, de recente beslissing van Trump om de milieu eisen te versoepelen garandeert dat de Amerikaanse auto industrie nog verder achterop raakt, zeker op het gebied van elektrisch rijden.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Laat staan die enshittification die meer fabrikanten toepassen om reeds aanwezige hardware pas te kunnen benutten na het afsluiten van... een abonnement! Zolang je maandelijks of jaarlijks betaald kun je stoelverwarming of extra lampjes gebruiken. Terwijl de hardware en software er allemaal al in zit en geschikt zijn om te gebruiken, je moet alleen even nog meer betalen...

Hoe zou dat er dan uit zien als je schade rijdt? Stel je hebt zo'n enshittified automobiel met al die extra toeters en bellen wel aan boord, maar je neemt het abonnement om het te gebruiken niet af. Maar bij een schade telt dat wel in de herstelkosten! Want die spulleboel "hoort bij de auto".

Zou het criminele circuit al de hack/workaround gevonden hebben om alles achter de betaalmuur van een abonnement toch te gebruiken? Zo ja, dan zou dat een "voordeel" zijn dat ze jouw auto niet hoeven open te breken want elk model heeft alle hardware immers al aan boord. Een retrofit is dan niet meer nodig door een mooier multimedia systeem of stuur "te laten bestellen"? Zoiets kan dan twee kanten op werken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Ongelofelijk hoe de software in nieuwe auto's steeds onbruikbaarder wordt. Dit is (ik hoop) weliswaar een worst case scenario, maar illustreert wel het probleem van moderne auto's. Lexus doet het natuurlijk veel beter en dit is dan ook precies de reden waarom ze zo conservatief zijn met nieuwe (multimedia) features en software.
:-) Naar mijn gevoel heeft het alles te maken met hoe in de VS auto's worden gemaakt. Hoe goedkoper hoe beter en hoe meer "features" hoe hoger de prijs die je er voor kunt vragen. Voeg daarbij het inzetten van slecht opgeleid en onderbetaald personeel en het minimaliseren van kwaliteitscontroles en je hebt een geslaagd recept voor ellende.

Het is niet alleen het gebruik van niet goed doordachte sofware. Ook het zoveel mogelijk goedkoper maken van allerlei mechanische zaken is een perfect recept voor ellende. Denk daarbij aan de activiteiten van destijds Ford en GM in Europa. Ford werd een tijdje lang de baas bij Jaguar en de nieuwe XJ serie die daaruit resulteerde bevatte in het dashboard en de bediening allerlei onderdelen die regelrecht uit een basis Ford model kwamen - wat vervolgens de uitstraling van het model om zeep hielp. GM vond dat het door hen overgenomen Saab veel goedkopere auto's moest gaan bouwen. Dus werd een Opel Ascona verbouwd en voorzien van een SAAB logo. Dat betekende op termijn het einde van SAAB en het bouwen van "milary grade" auto's die hun producten daarvoor wel allemaal hadden. Met Opel is het nog redelijk goed. afgelopen: nadat dat in handen van de boekhouders van Peugeot was gekomen, ontstond er weer meer ruimte voor degelijke materialen en zorgvuldige fabricage. Het Japanse recept om als fabrikant zodanig te werken dat toeleveranciers hoogwaardige componenten kunnen maken, zodat ze ook nog wat kunnen verdienen en een voortdurende kwaliteitscontrole bij de vele stappen langs de productielijn, is een betere methode. Het kost iets meer, maar voorkomt veel ellende en frustratie van de latere gebruikers.

En ja, in mijn inmiddels bijna 13 jaar oude GS werkt alles en altijd....
 
Zou het criminele circuit al de hack/workaround gevonden hebben om alles achter de betaalmuur van een abonnement toch te gebruiken? Zo ja, dan zou dat een "voordeel" zijn dat ze jouw auto niet hoeven open te breken want elk model heeft alle hardware immers al aan boord. Een retrofit is dan niet meer nodig door een mooier multimedia systeem of stuur "te laten bestellen"? Zoiets kan dan twee kanten op werken?
Een kabeltje en knopje die de specifieke computer omzeilt en de hardware rechtstreeks aanstuurt is maar zó aangelegd.