Realistische review Lexus RZ 500e

Opvallende review. Inderdaad "supergeil", zoals dat in in het "Neudeutsch" heet. Een hele zit met zeer veel interessante informatie. Let wel op de tekst rechtsboven in de video. "Werbevideo" betekent dat er mogelijk enige beperkingen zijn gesteld ten aanzien van wat wel en wat niet in de video mocht. Aan het eind wordt toch nog de vraag beantwoord die ik vanaf het begin had. Hoe goed is het zicht via de achteruitkijkspiegel? Dat is dus gewoon belabberd, tenzij je de spiegel op "digitaal" zet en daarmee het beeld van een achter aan de auto gemonteerde camera zichtbaar maakt op de spiegel. Slim bedacht, net als de voorziening om de camera's aan de achterkant schoon te kunnen houden.

• Leuk
Waarderingen: Lustigson en Bobusa
Oei dat ziet er wel heel mooi uit allemaal. Het is dat ik toch nog een beetje huiverig ben voor 100% electrisch maar anders...

Ja, die huiverigheid heb ik ook, maar hoe vaak heb je nu echt een actieradius van meer dan 400 km nodig? Aan dat stuur zal ik denk ik nog wel even moeten wennen. Maar goed, het is de volgende stap in de evolutie en Lexus loopt hier duidelijk in voorop, echt innovatief.

Mooie auto, maar het bereik is realistich gezien minder dan 400km en dan "snel"laden met 110kW? Dat gaat bij het merendeel van de andere merken 2.5 tot 5x zo snel en dan hebben ze ook nog eens aanzienlijk meer bereik. Nee, de RZ bungelt wat dat betreft onderaan de middenmoot en is dalende. Vergelijk maar eens op ev- database.org/nl/, als Toyota/ Lexus relevant willen worden op het gebied van EVZ (en het lijkt erop van niet) dan zullen ze toch echt hard aan het werk moeten. Op dit moment zijn de Zeekr 7x, Xpeng G9 en Volvo EX60 interessantere opties.

Jarno

Mooie auto, maar het bereik is realistich gezien minder dan 400km en dan "snel"laden met 110kW? Dat gaat bij het merendeel van de andere merken 2.5 tot 5x zo snel en dan hebben ze ook nog eens aanzienlijk meer bereik. Nee, de RZ bungelt wat dat betreft onderaan de middenmoot en is dalende. Vergelijk maar eens op ev- database.org/nl/, als Toyota/ Lexus relevant willen worden op het gebied van EVZ (en het lijkt erop van niet) dan zullen ze toch echt hard aan het werk moeten. Op dit moment zijn de Zeekr 7x, Xpeng G9 en Volvo EX60 interessantere opties.

Jarno
Als je puur en alleen naar actieradius kijkt dan ja. Maar je koopt een Lexus toch niet alleen om zijn actieradius? Ik in ieder geval niet. Mij interesseert het niet veel hoeveel mijn LS gebruikt, daarvoor heb ik 'm niet gekocht. Had ik beter een Aygo kunnen kopen. Ik vind de andere kwaliteiten belangrijker zoals comfort, kwaliteit, duurzaamheid en stil interieur. Maar goed, de puur EV is nog relatief nieuw voor veel mensen en voor velen speelt de laadstress nu eenmaal de grootste rol.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje en Higgie
Als je puur en alleen naar actieradius kijkt dan ja. Maar je koopt een Lexus toch niet alleen om zijn actieradius? Ik in ieder geval niet. Mij interesseert het niet veel hoeveel mijn LS gebruikt, daarvoor heb ik 'm niet gekocht. Had ik beter een Aygo kunnen kopen. Ik vind de andere kwaliteiten belangrijker zoals comfort, kwaliteit, duurzaamheid en stil interieur. Maar goed, de puur EV is nog relatief nieuw voor veel mensen en voor velen speelt de laadstress nu eenmaal de grootste rol.
Benzineverbruik (kosten) en actieradius vind ik niet 1 op 1 vergelijkbaar.

Maar je koopt een Lexus toch niet alleen om zijn actieradius?
Niet alleen nee maar het is wel een belangrijke specificatie. Een wat kleinere actieradius kan best acceptabel zijn als je snel genoeg kunt laden, maar de RZ scoort op deze punten respectievelijk matig en zwak. Bij EV database geven ze de 1-stop range op: starten met 100% lading, rijden tot de accu op 10% zit, 15 minuten laden, en dan rijden tot de accu weer op 10% zit. De RZ komt in dat scenario tot 431km terwijl de Xpeng G9 (die ik heel interessant vind) 600km haalt. Wat echter belangrijker is, is dat je met de RZ iedere 1 1/2 uur moet stoppen om te laden en met de G9 pas na 2 1/2 uur. Als je een beetje marge wilt inbouwen moet je met de RZ op lange ritten bijna om het uur stoppen en met de G9 om de twee uur. Vandaar dat de RZ bij EV database maar 2.5/5 scoort voor lange ritten en de G9 4/5. Ik koop een auto ook om bruikbaar te zijn en daar laat de RZ het momenteel nog liggen.

Jarno

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Als je dat heel belangrijk vindt dan ja, zoals ik al zei. Maar als ik gemiddeld 100 km per uur rij voor een vakantie trip dan ga ik na 2,5 - 3 uur toch wel stoppen, doe ik nu ook. Dat is dan icm een laadstop. Voor mij geen probleem. Lexus heeft een unieke EV met steer by wire en al na 2 jaar veel verbeteringen doorgevoerd waaronder betere efficiency. Ach ja, het glas is half vol of leeg, bij mij is ie half vol. ;)

De voorgaande reacties maken duidelijk dat je op veel manieren naar een (ver)nieuwde Lexus kunt kijken, afhankelijk van je behoeften of verlangens. Ik ben erg geinteresseerd in de ontwikkeling van EV's, maar heb het gevoel dat we daarmee pas het niveau hebben bereikt dat ICE auto's al in 1960 hadden bereikt. Het kinderziektenstadium voorbij, maar nog sterk voor verbetering vatbaar.

Die verbetering komt niet door het toevoegen van allerlei nieuwe elektronische "gadgets" maar door praktischer zaken zoals bijvoorbeeld de nu beschikbare "steer by wire" mogelijkheid, de variabele aandrijfmogelijkheden (achter, voor of combinatie) en bijvoorbeeld de multifunctionele aachteruitkijkspiegel (spiegel plus breedbeeldcamera.

Een Lexus koop je naar mijn gevoel niet in de eerste plaats omdat "alles er op en aan zit". Vele van ons laten de keuze mede bepalen door de ervaring dat alles dat er op zit het ook doet en blijft werken. Vele van ons zullen ook ervaren dat als je passagiers hebt die opwindender automobielen rijden, ja vaak reacties krijgt over het "rustgevend gedrag" in vergelijking met wat ze met hun eigen "high tech" auto's gewend zijn.

Uiteraard speelt ook rijbereik en "tankmogelijkheden" een rol, alhoewel er in ieder geval aan laadpunten in veel landen al een behoorlijke dekking is. Wat er nog niet is, is een "markt" voor de "brandstof". Bij vloeibare brandstoffen wordt de prijs per liter duidelijk (verplicht) aangegeven voorafgaand aan het tanken. Bij electriciteit laden is dat niet het geval - afhankelijk van het tijdstip op de dag, de inhoud van het contract tussen electriciteitsleverancier en laadpaaluitbater en het te gebruiken tankpasje zal de prijs voor de automobilist sterk varieren, zonder dat dat voorafgaand aan het laadproces simpel kenbaar is.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me