Nieuw hier, en nog op zoek... (RX300?)

2Meter

Nieuw hier
24 mrt 2026
2
0
1
Hallo allemaal,

Ik ben Koen, en ik ben nieuw hier :)
Ik weet niet of het geapprecieerd wordt hier maareh... ik heb dus nog geen Lexus - ik ben op zoek.
En daar komt dus meteen de aap uit de mouw: ik heb er eentje op het oog maar het is een oudje dus ik kan best wat tips gebruiken om eventuele "red flags" te spotten.

Het gaat om deze advertentie: Lexus RX 300
Hij staat in Duitsland en het is een stukje rijden voor mij (2,5 uur enkele reis) dus ik heb eigenlijk één kans om 'm te beoordelen.
Hij is niet goedkoop maar dat is in lijn met de kilometerstand en de toestand - of hoe die omschreven wordt in de advertentie, tenminste.
Wat mij opvalt van de foto's is dat het stuur er linksboven wat afgeleefd uit ziet en dat heb ik nog nooit gezien bij een auto met zo'n kilometerstand. Toch kan dit ook komen door gewoontes van de bestuurder, zweethanden, etc. - het kan vanalles zijn. Maar toch...
Hij is zogezegd "Scheckheftgepflegt" (Deutsch voor volledige onderhoudshistorie). Ik denk niet dat de riem vervangen is want dan hadden ze dat vast wel vermeld.
Wordt aangeboden in klant opdracht dus niet door de dealer/garage zelf - wat op zich voor een auto van die leeftijd niet heel gek is.
Maar helaas zou dat er tegelijk wel toe kunnen leiden dat als ik ze bel met vragen, ze dat gebruiken als excuus om geen concrete antwoorden te geven.
Heb zelf nog niet gebeld maar sowieso wel van plan deze week.

Wat zeggen jullie ervan? Input is welkom.

Zelf denk ik om er heen te gaan, goed opletten hoe de motor start en loopt (wat laat de uitlaat zien koud en warm?), of die soepel schakelt, niet aanvoelt als een boot (deinen etc.), slijtage van pedalen, bekleding etc. bekijken (om te beoordelen of het in lijn is met de kilometerstand) en misschien iets meenemen om 'm uit te lezen. Verder natuurlijk dat "Scheckheft" bekijken op consistentie. Misschien het VIN nummer laten controleren? (nooit gedaan, geen idee🤷‍♂️)
Oh ja en controleren op roest natuurlijk.
En dan.... tsja, proberen tot een oordeel te komen...

Bij voorbaat dank voor tips en input.
En wie weet kan ik me dan binnenkort nog een keertje voorstellen mét Lexus :cool:

Laatst bewerkt:
Welkom op het mooiste forum van het land!

Wat betreft de ‘volledige onderhoudshistorie’ zou ik mij meer focussen op wát er dan vervangen is bijvoorbeeld. Roest kan ook voorkomen, dus let op wielkasten, dorpels en alle andere normale plekken. Wellicht is het verstandig om iemand mee te nemen die technisch onderlegd is

Je hebt gekozen voor Lexus, dus welkom hier! Ik ben trouwens op exact dezelfde manier hier begonnen.😀
Het bedrijf Net-Cars heb ik ff overgelegd met mijn goede vriend(in) Gemini. Het antwoord plak ik hieronder.
Citaat: “
Als je het hebt over het Duitse bedrijf Net-Cars (gevestigd in Hilden, nabij Düsseldorf), dan heb je te maken met een gevestigde speler in de Duitse occasionmarkt.
Uit recente data en klantervaringen (tot in 2026) komt het volgende beeld naar voren:
De Reputatie
* Algemene score: Op platforms zoals Mobile.de scoort Net-Cars over het algemeen goed. Klanten prijzen vaak de professionele en zakelijke afhandeling.
* Transparantie: Veel kopers geven aan dat de auto's erbij staan zoals beschreven in de advertenties. Dit is cruciaal als je vanuit Nederland of België naar Duitsland rijdt.
* Export-ervaring: Omdat ze dicht bij de grens zitten, zijn ze gewend aan export. Ze weten vaak goed hoe het werkt met exportkentekens (Ausfuhrkennzeichen) en de benodigde papieren voor de RDW.
Belangrijke aandachtspunten (De 'Duitse' kleine lettertjes)
Er zijn een paar zaken waar je specifiek bij dit bedrijf (en Duitse handelaren in het algemeen) op moet letten:
* Zakelijk vs. Particulier: Soms richten zij zich primair op de zakelijke markt (Händler/Export). Als je als particulier koopt, kan het zijn dat ze een extra bedrag vragen voor een "Mobilitätsgarantie" (garantiepakket). In Duitsland zijn handelaren namelijk wettelijk verplicht garantie te geven aan particulieren, en vaak dekken ze dit risico af met zo'n verzekering.
* Parkeren: Klanten melden vaker dat het terrein in Hilden vrij vol staat en parkeren voor bezoekers soms lastig kan zijn.
* Onderhoudshistorie: Hoewel de meeste auto's "Scheckheftgepflegt" (volledig onderhouden) zijn, moet je dit altijd ter plekke fysiek controleren.
Conclusie: Is het een goed bedrijf?
Ja, Net-Cars in Hilden wordt gezien als een betrouwbaar en professioneel adres. Het is geen schimmige "Kiesplatzhändler" (handelaar op een grindpad met een container), maar een serieuze onderneming.
Mijn advies voor jou:
* Bel vooraf: Vraag expliciet of de auto nog beschikbaar is en of alle exportpapieren direct geregeld kunnen worden.
* Bevestig de prijs: Vraag of de prijs inclusief of exclusief de Duitse BTW (MwSt.) is, zeker als je de auto zakelijk wilt importeren.
* Check de "HU" (TÜV): Zorg dat de auto een recente keuring heeft; dit maakt de invoer bij de RDW vaak makkelijker.
Zal ik voor je opzoeken welke documenten je precies nodig hebt om een auto van een Duits bedrijf naar Nederland te importeren?

Maar je kijkt naar een RX300, Gemini (ja alweer) weet te melden dat het een van de meest betrouwbare SUV’s ever is. Echter hij moet wel zijn onderhoud hebben gehad. Bv de riem. De km standen zijn vlg mij in Dld minder streng gecontroleerd dan bij ons. Heb je al eens naar de RX400H gekeken? Moderner, zuiniger, veel krachtiger, wel zwaarder.

Succes met je zoektocht!

Welkom op het mooiste forum van het land!
Thanks! :-)
Wat betreft de ‘volledige onderhoudshistorie’ zou ik mij meer focussen op wát er dan vervangen is bijvoorbeeld. Roest kan ook voorkomen, dus let op wielkasten, dorpels en alle andere normale plekken. Wellicht is het verstandig om iemand mee te nemen die technisch onderlegd is
Ja idealiter wel, maar vind maar eens iemand. Ik ben wel redelijk technisch maar niet specifiek als het over auto's gaat...

Je hebt gekozen voor Lexus, dus welkom hier! Ik ben trouwens op exact dezelfde manier hier begonnen.😀
Het bedrijf Net-Cars heb ik ff overgelegd met mijn goede vriend(in) Gemini. Het antwoord plak ik hieronder.
Ja ik had wat zitten graven en nog geen echte red flags gevonden.

Maar je kijkt naar een RX300, Gemini (ja alweer) weet te melden dat het een van de meest betrouwbare SUV’s ever is.
Dat zei ChatGPT ook al... 🙃

Echter hij moet wel zijn onderhoud hebben gehad. Bv de riem. De km standen zijn vlg mij in Dld minder streng gecontroleerd dan bij ons.

Heb je al eens naar de RX400H gekeken? Moderner, zuiniger, veel krachtiger, wel zwaarder.

Succes met je zoektocht!
Dankjewel!
Probleem van de 400h of eigenlijk elke hybride vind ik de kans dat het hybride systeem niet veel meer oplevert op zo'n leeftijd maar wel de auto nóg zwaarder maakt. Dus op enig moment sleep je vooral een hele zware accu mee maar doet die niet veel meer. Als ik het goed begrepen heb werken ze goed tot 10 jaar, meestal nog steeds vrij redelijk tot 15 jaar en daarna ben je aan de goden overgeleverd. Dan wordt zo'n 400h toch wel érg zwaar. En technisch complexer natuurlijk: het mooie van de 300 vind ik ook de mechanische (relatieve) eenvoud.

De hele business case is voor mij gebaseerd op de lage investering / lage afschrijving - als ik die hoge maandelijkse kosten ga betalen dan moet 'ie niet te duur zijn (grotendeels afgeschreven). Als ik een nieuwere auto ga kopen voor een serieus hogere aanschafprijs dan is de eis eigenlijk dat die serieus goedkoper is in maandelijkse kosten en dan kom ik toch op een kleinere uit (bijv. RAV4/NX300h) dus dan ga je naar een heel ander segment.

Probleem van de 400h of eigenlijk elke hybride vind ik de kans dat het hybride systeem niet veel meer oplevert op zo'n leeftijd maar wel de auto nóg zwaarder maakt. Dus op enig moment sleep je vooral een hele zware accu mee maar doet die niet veel meer. Als ik het goed begrepen heb werken ze goed tot 10 jaar, meestal nog steeds vrij redelijk tot 15 jaar en daarna ben je aan de goden overgeleverd. Dan wordt zo'n 400h toch wel érg zwaar. En technisch complexer natuurlijk: het mooie van de 300 vind ik ook de mechanische (relatieve) eenvoud.

De hele business case is voor mij gebaseerd op de lage investering / lage afschrijving - als ik die hoge maandelijkse kosten ga betalen dan moet 'ie niet te duur zijn (grotendeels afgeschreven). Als ik een nieuwere auto ga kopen voor een serieus hogere aanschafprijs dan is de eis eigenlijk dat die serieus goedkoper is in maandelijkse kosten en dan kom ik toch op een kleinere uit (bijv. RAV4/NX300h) dus dan ga je naar een heel ander segment.
Ik denk dat je met de inschatting van de levensduur of het nut van een hybride systeem te pessimistisch bent. In principe behoeven bij het volledig falen van een of meer accucellen alleen de niet goed werkende cellen te worden vervangen. Dat is het geval bij een zogenaamde "refurbished" accu, waar de vervangen cellen worden ondergebracht in de oorspronkelijke behuizing. Doordat alleen de niet meer goed functionerende cellen worden vervangen en de ooorspronkelijke behuizing wordt hergebruikt, vallen de kosten mee. Gratis is het daarmee niet maar de prijs valt wel mee in vergelijking van de horrorverhalen die je soms hoort.

Daarnaast heb je natuurlijk met een hybride een duidelijk lager brandstofverbruik - de oorspronkelijke reden voor het bedenken van een hybridesysteem. Voor een auto die behoorlijk gewichtig is en ongeveer de stroomlijn van een baksteen heeft, is dat een belangrijk voordeel, zeker de huidige brandstofprijzen. Ik zou dus, ondanks een hogere prijs, zeker voor een hybride kiezen.

Ik denk dat je met de inschatting van de levensduur of het nut van een hybride systeem te pessimistisch bent. In principe behoeven bij het volledig falen van een of meer accucellen alleen de niet goed werkende cellen te worden vervangen. Dat is het geval bij een zogenaamde "refurbished" accu, waar de vervangen cellen worden ondergebracht in de oorspronkelijke behuizing. Doordat alleen de niet meer goed functionerende cellen worden vervangen en de ooorspronkelijke behuizing wordt hergebruikt, vallen de kosten mee. Gratis is het daarmee niet maar de prijs valt wel mee in vergelijking van de horrorverhalen die je soms hoort.

Daarnaast heb je natuurlijk met een hybride een duidelijk lager brandstofverbruik - de oorspronkelijke reden voor het bedenken van een hybridesysteem. Voor een auto die behoorlijk gewichtig is en ongeveer de stroomlijn van een baksteen heeft, is dat een belangrijk voordeel, zeker de huidige brandstofprijzen. Ik zou dus, ondanks een hogere prijs, zeker voor een hybride kiezen.
Niet mee eens hoor @Romke , na een tijdje verliezen de accu's net als in je telefoon of laptop hun capaciteit. Dus hoewel je cellen kunt vervangen is de totale capaciteit evenveel als de zwakste cel. Denk aan de zwakste schakel in een ketting... Refurbishen van een accu moet je eigenlijk doen door alle cellen door verse te vervangen.

• Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Niet mee eens hoor @Romke , na een tijdje verliezen de accu's net als in je telefoon of laptop hun capaciteit. Dus hoewel je cellen kunt vervangen is de totale capaciteit evenveel als de zwakste cel. Denk aan de zwakste schakel in een ketting... Refurbishen van een accu moet je eigenlijk doen door alle cellen door verse te vervangen.
Klopt helemaal. Je weet dat het een gebed zonder eind is als je een paar cellen gaat vervangen.

Het stuur is behoorlijk afgeleefd inderdaad, duidt meestal op veel bochtenwerk dus veel stadkilometers ipv snelweg.... Maar goed, kun je een hoesje overheen doen. Groter punt zou ik persoonlijk de scheur in het dashboard boven het handschoenkastje vinden. Dat is wel een zwak punt bij de RX 300 en waarschijnlijk wordt dit van kwaad tot erger. Zoek daar maar eens online naar. Als het hele dashboard gebarsten is dan ben je veel duurder uit dan een refurbished accu.
Daarnaast moet je de auto nog importeren ook wat ook nog wat kost. Ik zou toch eens kijken bij Withuis Auto's. Staan een paar mooie 400h's te koop. En ik ken ook 400h's die al 3 ton hebben gelopen op 1 accupakket.

Het stuur zou ik me niet zo’n zorgen over maken. Met een setje van Colourlock kan je dat heel mooi herstellen. Een scheur in het dashboard is een ander verhaal. Ik zou eerst ook even in NL neuzen, kijken wat er voorbij komt.
Voor hetzelfde geld komt er binnenkort wat voorbij.
Mensen die de RX kwijt willen en gaan voor een klein stadsautotje ivm de benzineprijzen. Geduld.

Alleen al om de conditie van het leer van de voorstoelen zou ik deze laten staan; het geeft mij het idee dat het echte aantal kilometers hoger is dan aangegeven. Valt wellicht te controleren aan de hand van het onderhoudsboekje maar ja dan reis je wel een heel stuk.

En het leer wordt natuurlijk niet mooier als 130k realistisch is. Is niet de conditie die ik herken van 20 jaar oude Lexi. Tenzij inderdaad een stadsauto voor maaltijdbezorging o.i.d. inderdaad.