Verschil geluidskwaliteit tussen Bluetooth en USB

SnelleJelle

Nieuw hier
11 jun 2024
17
44
13
Hi allemaal!
Ik heb een Lexus IS300H met Mark Levinson.
Ik vroeg me af of er verschil zit tussen het afspelen van muziek via Bluetooth of via de ingebouwde USB?
Heb zelf namelijk het gevoel dat de geluidskwaliteit via USB beter is, maar wellicht zit het tussen mijn oren.

(gaat om een iPhone 16pro)

Klopt helemaal, BT heeft compressie en USB niet. (Aangenomen dat het geluidsbestand lossless is.)
Simpel gezegd, BT heeft een beperkte datarate en USB niet. Voor geluid dan.
Maar de meeste mensen zullen het verschil waarschijnlijk niet horen.
Thanks! Dan ben ik niet gek.
Het was in combinatie met Apple Music (losless).
Dacht eigenlijk niet dat ik zo gevoelig zou zijn voor zoiets, maar met dit kon ik wel duidelijk een verschil horen.

In de handleiding van de IS300h:

IMG_0199.jpeg

Oftewel: je hebt voor audio minimaal versie (klasse) 2.0 nodig, maar 3.0 met EDR wordt aanbevolen. Let op: EDR is want anders dan HS wat ook vaak i.c.m. Bluetooth 3.0 genoemd wordt. In de praktijk komt het erop neer dat dit tot 3Mbit/s aan bandbreedte is. Maximaal 3Mbit/s. Dus maximaal 320Kbps als je het over MP3 bitrate hebt. Als men spreekt over Bluetooth LE, dan is dat vanaf versie (klasse) 4.0. Dat ondersteunt een IS300h dus niet. Een uitleg zie je hier.

USB2.0 is een oudere standaard begin 2000 gelanceerd en die ondersteunt een bandbreedte tot 480Mbit/s. Dat is nogal een verschil met Bluetooth 3.0 met 3Mbit/s. Oftewel; als je in een IS300h lossless audio wilt luisteren, zul je dat via een USB-kabel moeten doen om dat daadwerkelijk tot z’n recht te laten komen. Niet iedereen is in staat om dat verschil te horen. Luister je bijvoorbeeld veel Spotify of via een radio-app, dan volstaat Bluetooth prima. In die situaties dat je met “lossless” audio komt zoals Tidal, Apple Music, is een USB-kabel aanbevolen. Spotify zou lossless audio (eindelijk) gaan aanbieden, maar dat wisselt nog per land en per nummer.

Dit is een technische onderbouwing waarom je het verschil kunt horen. Da’s aan de ene kant een goeie check voor je oren ;) . Aan de andere kant een compliment voor Mark Levinson (en Lexus) 😇

Geen antwoord op de vraag, maar op zich wel interessant: ik heb een week of twee geleden eens getest met Spotify via Bluetooth (CarPlay) en ouderwets cd. Hetzelfde nummer gedurende het nummer een paar keer geswitcht... maar ik hoorde geen enorme verschillen, eerlijk gezegd.

Bedankt @D43m0n. Aanvullend nog even de verschillen tussen USB en Bluetooth:

USB is een digitale verbinding (uiteraard)
Dat betekent:
  • geen ruis van de kabel zelf
  • geen signaalverlies over afstand (wel beperkt)
  • geen degradatie door impedantie of capacitieve effecten
Zolang de bits aankomen, is het perfect, maar wel een beetje afhankelijk van je DAC (Digital to Analog Converter).

Bluetooth daarentegen:
  • comprimeert audio
  • heeft beperkte bandbreedte
  • is gevoeliger voor interferentie
USB heeft een stabiele, hoge bandbreedte
USB kan moeiteloos ongecomprimeerde PCM‑audio versturen:
  • 16‑bit / 44.1 kHz
  • 24‑bit / 96 kHz
  • 24‑bit / 192 kHz
  • DSD (DoP)
Bluetooth moet altijd comprimeren (SBC, AAC, aptX, LDAC, LC3). Zelfs LDAC 990 kbps is nog steeds lossy.

USB laat de DAC in de hifi‑keten het werk doen
Bij USB‑audio bepaalt jouw externe DAC:
  • de klok (jitter)
  • de filtering
  • de analoge uitgangstrap
Dat is precies waar hifi‑kwaliteit wordt gemaakt.
Bluetooth gebruikt de DAC in de koptelefoon of speaker, die vaak:
  • kleiner is
  • minder stabiel gevoed wordt
  • minder hoogwaardige analoge circuits heeft
USB heeft geen codec‑compressie
Bluetooth moet altijd:
  • encoderen
  • verzenden
  • decoderen
Dat introduceert:
  • kwaliteitsverlies
  • latency
  • variabele bitrate bij slechte verbinding
USB stuurt de originele PCM‑data bit‑perfect door.

Het bovenstaande is misschien wat technisch, maar USB is VEEL beter voor audio. Terecht zegt @Higgie dat de meeste mensen het niet zullen horen en dan is Bluetooth prima. Maar die paar nerds die ook nog Lexus waarderen en dus perfectionisten zijn, die kiezen voor USB :geek:

Bluetooth moet altijd comprimeren (SBC, AAC, aptX, LDAC, LC3)
En dan zal Apple (voorlopig) bijvoorbeeld AptX niet gaan ondersteunen. Het ontvangende apparaat (je autoradio in dit geval) moet ook AAC, AptX, LDAC of LC3 ondersteunen om “beter” te kunnen klinken. Spoiler alert: dat doet een Mark Levinson of Bluetooth interface van Lexus voorlopig niet. Voor de meeste van deze technieken moeten licenties betaald worden terwijl USB superieur is vergeleken met Bluetooth t.a.v. bandbreedte en kwaliteit van de verbinding voor enkel audio overdracht.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Carplay en AA gaat alle data via Wi-Fi of USB.
Beeld (video) gaat via wifi of USB, audio gaat via Bluetooth bij een draadloze CarPlay oplossing van CarOptions. Maar dit zal per implementatie van CarPlay/AA kunnen verschillen. Ik ken de specificaties van CarPlay of Android Auto niet maar kan me voorstellen dat Apple en Google hier ruimte hebben gelaten voor (auto)fabrikanten om een goede overdracht van gegevens naar eigen inzicht te implementeren.