Transmissievloeistof verversen

liamm

Nieuw hier
15 apr 2026
4
5
3
Hallo allemaal!

Ik ben van plan de transmissievloeistof (ATF) van mijn Lexus IS300h uit 2018 (Hybrid) te verversen. Hoeveel liter heb ik ongeveer nodig voor een standaard 'drain and fill' procedure?

Online zie ik verschillende hoeveelheden voorbijkomen: de één zegt 3,8 liter en de ander 10 liter. Ik neem aan dat die 10 liter voor een volledige spoeling (flush) is? Heb ik aan een can van 4 liter Toyota ATF WS genoeg voor een eigen wissel?

Alvast bedankt voor de adviezen!

Hoeveelheid zou ik zo niet weten (dacht idd tegen de 4 liter) maar je hebt kennis van de vervangingsprocedure (vnl. de temperatuur e.d.)?
Vervang je ook het filter en een pakking?

Ja, ik ben over het algemeen bekend met de procedure en weet dat het belangrijk is om de temperatuur te controleren bij het controleren van het niveau.
Ik ben van plan een gewone aftappen en bijvullen, verversing te doen, zonder volledige spoeling.
Over het filter en de pakking twijfel ik nog, hoe noodzakelijk is dat bij deze kilometerstand van 120.000 km?

Ik ben van plan een gewone aftappen en bijvullen, verversing te doen, zonder volledige spoeling.
Over het filter en de pakking twijfel ik nog, hoe noodzakelijk is dat bij deze kilometerstand van 120.000 km?
Of het zinvol is om het filter te vervangen, is niet simpel aan te geven. Waar je in bent geinteresseerd is of het filter nog in staat is om eventueel vuil en slijtagemateriaal in de komende periode met de nieuwe olie in voldoende mate uit te filteren en daardoor het aantal slijtagedeeltjes in de circulerende olie, zowel qua aantal als qua grootteverdeling, zodanig laag te houden, dat daarmee mag worden verwacht, dat tijdens de voorziene tijd dat de nieuwe olie in gebruik blijft, de cirtculerende olie voldoende schoon blijft om slijtage op een acceptabel laag niveau te houden.

Of dat inderdaad het geval is, is niet simpel vast te stellen. Het laten onderzoeken van een gebruikt oliemonster levert je die kennis niet. Wat je zou willen weten is hoeveel het filter aan uitgefilterd materiaal kan bevatten en hoeveel er nu al reeds in zit.

Als je desondanks toch wilt verversen, zou ik zeker ook het filter en de pakking vervangen. Het filter omdat vervangen daarvan niet al te ingewikkeld is en de pakking omdat de kans op lekkage van een gebruikte pakking altijd aanwezig is.

Gezien de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant van de auto zou ik echter gewoon niets doen. Tenzij je continu een overbeladen paardentrailer achter je aanzeult in bergachtig terrein.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: liamm
Lexus zelf zegt: oil for life.
The car care nut adviseert om voor de transmissies die in onze auto's zitten ongeveer elke 60k miles, dus zo'n 100k kilometer, de ATF te vervangen.
Natuurlijk ook afhankelijk van diverse omstandigheden zoals idd hoe de auto gebruikt wordt. En daarbij ook hoe je je erbij voelt.

• Leuk
Waarderingen: liamm