Rechargen batterij, probleem of ouderdom?

LaudaVera

Nieuw hier
16 jan 2026
10
10
3
Ben een week door Frankrijk gereden met mijn "nieuwe" LS600hL. Met het afdalen in de bergen en de cruise op automatisch merkte ik dat het rechargen wat schokkerig verloopt, alsof de weerstand niet consistent is. Heeft iemaand hier ervaring mee? Ik wil graag weten wat dat veroorzaakt en hoe dat is op te lossen?

Alvast dank voor de feedback

Ik vermoed dat de hybride accu dan vol zit. Bij afdalen in bergachtig gebied gebruik ik zeker niet de cruise control. Ik gebruik dan juist de schakelflikkers aan het stuur om te remmen op de brandstof motor. Beter voor de echte remmen en ik denk dat die vanzelf ingeschakeld worden als de hybride accu helemaal vol zit bij het afdalen. Maar @Higgie, @Bobusa, @Speedy J en @Henny zijn wel aardig bekend met dit type aandrijflijn in de LS

• Leuk
Waarderingen: Henny
Bij langdurig afdalen zal de accu op een gegeven moment vol zijn en zal de auto geneigd zijn om de opgeslagen energie te gebruiken om de daalsnelheid op het ingestelde niveau te houden. De zwaartekracht kan er bij afdaling voor zorgen dat dat niet goed meer mogelijk is en dat betekent dat het zo zorgvuldig afgestelde systeem mogelijk de neiging heeft om daarbij buiten het regelbereik van het daarvoor verantwoordelijke algoritme (besturing van motor: toerental, en ingespoten hoeveelheid brandstof, overbrengingsverhouding: cvt en regeneratief remmen) komt. Omdat er te veel energie wordt toegevoerd, kan dan alleen "bruusk" ingrijpen helpen en dat kan mogelijk een wat schokkerige werking verklaren.

Ik merk wel dat wanneer ik het knopje POWER HYBRID heb ingedrukt de auto meer afremt bij gas los, oftewel regenereren wordt heftiger. Dat voelt wat abrupter aan dan bij Normaal of Eco stand. Maar schokkerig wil ik het niet noemen. Ook niet bij berg omlaag waarbij ik dan net als D43n0m zelf "schakel" met de pook. De luxe van flippers moet de povere LS-rijder helaas ontberen.

Dus op basis van deze info geen actieve herinnering bij mij.

• Leuk
Ja, de sterkere regen merk ik in Power hybrid stand ook. Echter de aandrijflijn van de LS 600h (L) is zo vloeiend dat elk klein schokje merkbaar is. Voel je echt een harde schok(ken), of alleen kleine schokjes? De LS heeft de flippers overigens in de schakelknop, door deze naar links te bewegen kun je afremmen op de motor als je in de bergen rijdt door terug te schakelen.

• Leuk