LS 600h 2007 nieuwe 12V accu

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
61
15
8
Voor periodiek onderhoud ga ik met liefde naar de Lexus dealer. Ik word daar altijd uitstekend en zeer vriendelijk geholpen, niets dan lof. Dat dat wellicht wat meer kost dan wanneer ik naar de garage op de hoek zou gaan accepteer ik daarom zonder meer.
Nu toch graag inzicht van het forum over het volgende. Zij begroten mij een nieuwe 12v accu op ongeveer 650 euro.
Zelfs het bovenstaande in ogenschouw nemende lijkt mij dat een buitensporig bedrag. Ik snap dat er in een LS een andere accu hoort dan in een Daihatsu Cuore, waar een accu van 80 piek volstaat. Er zit op de accu van de Lexus een extra stekkertje voor een sensor en een afvoertje voor gassen. Maar goed: hij start niet vanaf de 12 volt accu. De oude accu eruit en de nieuwe erin doe ik zelf in 5 minuten. Daar zit het niet op vast.
Heeft er iemand goede ervaringen met accu’s van andere leveranciers? Zo ja: welke? Of moet ik gewoon niet drammen en die 650 piek aftikken?
Alle inzichten zijn welkom. Hartelijke groet!

Dank voor je antwoord. Het maffe is dat er inderdaad een Panasonic accu in zit, die in maart ‘24 vervangen is en waarmee ik 35.000 km heb gereden. Zou die al slecht kunnen zijn? Toen ik hem laatst 2 weken niet heb gebruikt wilde hij niet starten. Na een half uurtje aan de CTEK was er niets meer aan de hand. Sindsdien ook geen problemen meer gehad. Een keer recond op de CTEK proberen?

Accu's horen (veel) langer dan 2 jaar mee te gaan, heb je nog garantie
Of zou de oorzaak elders liggen ?

Als ie een keer diep ontladen is geweest (die 2 weken?) dan kan dat idd het einde betekenen.
Maar wederom: meten is weten. En wellicht heeft de dealer dat dus al gedaan, vandaar hun advies.

Maar dan nog, 650,- voor een accu is natuurlijk absurd.

Ik heb ook een Panasonic OEM accu uit 2021. Werkt nog perfect. Ik rijdt nu een stuk minder en hang 'm daarom wekelijks aan de druppellader voor 24 uur. Dat houd de 12 volt accu gezond.

En ja, je kunt een goedkopere variant plaatsen, maar de temperatuur sensor is belangrijk en ook de ontluchting uit de cabine.

Het moet me wel van het hart dat als je in een 150k nieuwprijs auto gaat rijden je niet moet verwachten dat je voor onderhoud Toyota Corolla prijzen kan aanhouden.

• Leuk
Waarderingen: Henny
Als ie een keer diep ontladen is geweest (die 2 weken?) dan kan dat idd het einde betekenen.
Maar wederom: meten is weten. En wellicht heeft de dealer dat dus al gedaan, vandaar hun advies.

Maar dan nog, 650,- voor een accu is natuurlijk absurd.
Ik ben er niet mee bij de dealer geweest. Het is alleen voor het eerst dat hij na twee weken de druppellader nodig had om te starten. Ik rij intussen alweer een paar weken gewoon dagelijks rond zonder problemen. Maar uit voorzorg heb ik ze gemaild. 👍

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Het moet me wel van het hart dat als je in een 150k nieuwprijs auto gaat rijden je niet moet verwachten dat je voor onderhoud Toyota Corolla prijzen kan aanhouden.
Mwoah, @FeFa laat al genoeg bij de dealer achter (lees: alle beurten). Maar er zijn natuurlijk grenzen. En een accu van de dealer kan zéker goedkoper.
Tuurlijk wel met de juiste specs maar dat lijkt me geen probleem zoals @Higgie al aangaf.

Ik heb ook een Panasonic OEM accu uit 2021. Werkt nog perfect. Ik rijdt nu een stuk minder en hang 'm daarom wekelijks aan de druppellader voor 24 uur. Dat houd de 12 volt accu gezond.

En ja, je kunt een goedkopere variant plaatsen, maar de temperatuur sensor is belangrijk en ook de ontluchting uit de cabine.

Dank Bob. Dat verwacht ik ook zeker niet. 👍

Accu's horen (veel) langer dan 2 jaar mee te gaan, heb je nog garantie
Of zou de oorzaak elders liggen ?
Garantie vind ik lastig. De accu is niet kapot, hij doet t gewoon. Maar zo ga ik niet de volgende winter in. Dat gaat een keer mis op een moment dat het niet goed uit komt.
Plus: de man(nen) van wie ik hem heb gekocht hebben die nieuwe accu erin gezet nadat ik hem al had gekocht en zonder dat ik erom had gevraagd. Dat hadden ze niet hoeven doen. Ik mag ze enorm. Dus ik ga twee jaar verderop zeker niet om garantie zitten peuteren. 😅

Mwoah, @FeFa laat al genoeg bij de dealer achter (lees: alle beurten). Maar er zijn natuurlijk grenzen. En een accu van de dealer kan zéker goedkoper.
Tuurlijk wel met de juiste specs maar dat lijkt me geen probleem zoals @Higgie al aangaf.
Als het een accu is zoals ik bijvoorbeeld in de IS-F heb dan vind ik € 650,- eigenlijk buiten alle proporties. Ja het kost meer bij de dealer maar dit zou ik ook niet accepteren. Ik was zelf € 235 ,- kwijt voor een accu bij de dealer om preventief te laten vervangen en dat vond ik wel genoeg.

Als het een accu is zoals ik bijvoorbeeld in de IS-F heb dan vind ik € 650,- eigenlijk buiten alle proporties. Ja het kost meer bij de dealer maar dit zou ik ook niet accepteren. Ik was zelf € 235 ,- kwijt voor een accu bij de dealer om preventief te laten vervangen en dat vond ik wel genoeg.
De ISF heeft een ander type accu, dat is een standaard lood zink accu. Deze zijn inderdaad veel goedkoper en op iedere hoek van de straat te koop.
De jouwe ligt onder de motorkap dus je hebt bijvoorbeeld al geen knalgas (waterstof en zuurstof) afvoer nodig. Ook een temperatuursensor is niet nodig want de jouwe ligt niet in een afgesloten ruimte zoals een kofferbak.
Ik vermoed dat die dingen de hybride 12 volt accu's drie keer over de kop laten gaan wat betreft prijs.

Inderdaad; nichemarkt. Geen schaalvergroting, geen concurrentie. Uiteindelijk betaal je ook voor het vaak lang op voorraad liggen van een onderdeel.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Kijk eens bij AW accu's Ridderkerk als hun de juiste accu niet hebben bestaat deze waarschijnlijk niet 😂

De ISF heeft een ander type accu, dat is een standaard lood zink accu. Deze zijn inderdaad veel goedkoper en op iedere hoek van de straat te koop.
De jouwe ligt onder de motorkap dus je hebt bijvoorbeeld al geen knalgas (waterstof en zuurstof) afvoer nodig. Ook een temperatuursensor is niet nodig want de jouwe ligt niet in een afgesloten ruimte zoals een kofferbak.
Ik vermoed dat die dingen de hybride 12 volt accu's drie keer over de kop laten gaan wat betreft prijs.
Aha , zo'n type accu ligt dus ook in een UX waarschijnlijk. Die ligt in de kofferbak.