Aangeschafte RX in Duitsland en paperassen

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
51
8
8
Goedemiddag, ik heb knoop doorgehakt en een nieuwe RX 450H F sport aangeschaft in Duitsland.
Dit doe ik als particulier en ik moet in Nederland BTW betalen.
Morgen teken ik contract en binnen 10 dagen is de auto beschikbaar.
Wat is de snelste en voordeligste manier om de auto met Nederlands kenteken voor mijn deur te hebben?
Mijn huidige auto heb ik verkocht en ben ik inmiddels kwijt dus ik heb haast.
Heeft iemand op het forum een tip/suggestie of kan dit regelen? Moet ik bijvoorbeeld voor BTW aangifte bij eigen boekhouder zijn en wanneer kan ik dit laten doen?
Het aanbod aan importbedrijven is groot, maar ik zoek de snelste, fijnste en meest voordelige manier om dit te doen. En dat haal ik niet uit alle partijen die op Google staan aangezien de recensies overal verdacht goed staan.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Kans op een prent als je wordt aangehouden en ik zou even kijken hoe dat met de verzekering zit. Ik heb indertijd een motor uit de UK gehaald, op Engels kenteken op de boot naar IJmuiden en van daar door naar huis. Ik had de motor verzekerd op motor- én framenummer, mijn verzekering deed daar niet moeilijk over, ook niet over dat Engelse kenteken. Ze attendeerden me wel op het risico van die prent als ik als NL'er werd aangehouden op dat Engelse kenteken, maar hoe groot is dat risico....voor de keuring een eendags kenteken en toen was het klaar.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Mocht je wel besluiten de auto zelf te halen met autoaanhanger (met fatsoenlijke auto ervoor), dan kan je hem ook bij jou in de buurt naar rdw brengen.
Of je gaat met de trein naar filderstadt en met dagkenteken op de RX terug naar nederland, vele mogelijkheden dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Ha ha, Volgens mij ligt Filderstadt bij Stuttgart. Knappe kerel die dat zo snel doet met aanhanger met een zware auto erop. Maar klopt, is een leuke trip en anders maar 2 daagse van maken met overnachting in stuttgart
Ik zou meer iets doen in de richting van wat jij ook aangeeft in je andere post.

Lekker met z'n 2'en een roadtrip doen. Walkietalkie mee en met één auto heen en met twee auto's terug met zo'n Duits exportkenteken die 2 weken geldig is.
Niet de BPM-vrijstelling vergeten natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Lekker met z'n 2'en een roadtrip doen. Walkietalkie mee en met één auto heen en met twee auto's terug met zo'n Duits exportkenteken die 2 weken geldig is.
Dat is zeker een hele goede optie, Snel die kant op, museum mercedes /porsche ff bezoeken(je bent er nu toch), hotelletje pakken en de volgende morgen de auto ophalen en zoals je noemt met 2 auto's retour.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
94
55
18
Hoe bedoel je? Transport zelf doen?Tsja zeg je wat, maar ik ben al niet zo'n chauffeur(vooral niet met een aanhanger)en de auto moet van Lexus Filderstadt naar een RDW keuringsstation in Nederland.
Een Oprijwagen huren bedoelde ik, zelf heb ik ook geen trekauto voor zo'n zware aanhanger.

Marktplaats bv:

En zo zijn er nog wel meer. In D kun je hiermee gewoon met gangetje van 120 heen en 100 terug.

Scheelt je aardig wat tijd (schijnt, geen ervaring mee) bij het Strassenverkehrsamt. Als de verkoper alle documentatie klaar heeft liggen: oprijden, hand schudden en naar huis (of RDW) er mee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
94
55
18
Let wel even op dat je met een "tijdelijk" duits kenteken niet in Nederland mag rijden.
Klopt - maar daar kun/moet je dan tevoren ontheffing voor vragen bij de belastingdienst. Twee weken mag dat dan, dacht ik.

 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Klopt - maar daar kun/moet je dan tevoren ontheffing voor vragen bij de belastingdienst. Twee weken mag dat dan, dacht ik.

Volgens mij geldt dit alleen als je het met de "oude" platen richting huis rijdt. Ik heb zelf een auto uit Duitsland gehaald afgelopen Oktober en kwam er maar moeilijk uit wat nu echt mag.

omdat het niet diep duitsland in was heb ik gekozen de auto te vervoeren op een aanhanger. Ik heb de auto die dag verzekerd via de VIN code. en ik heb de aanhanger + auto verzekerd die dag.

De vrijstelling BPM zegt natuurlijk niets over de verzekering of dat je zonder platen mag rijden.

Zonder platen rijden richting het RDW mag dan weer wel. Dan krijg je een tijdelijk kenteken van het RDW en die maak je even zelf met een stuk karton en een benzine stift.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Volgens mij geldt dit alleen als je het met de "oude" platen richting huis rijdt. Ik heb zelf een auto uit Duitsland gehaald afgelopen Oktober en kwam er maar moeilijk uit wat nu echt mag.

omdat het niet diep duitsland in was heb ik gekozen de auto te vervoeren op een aanhanger. Ik heb de auto die dag verzekerd via de VIN code. en ik heb de aanhanger + auto verzekerd die dag.

De vrijstelling BPM zegt natuurlijk niets over de verzekering of dat je zonder platen mag rijden.

Zonder platen rijden richting het RDW mag dan weer wel. Dan krijg je een tijdelijk kenteken van het RDW en die maak je even zelf met een stuk karton en een benzine stift.

Wat mag en wat ik heb gedaan:
  1. Tenaamstelling regelen in Duitsland
  2. Rode export platen kiezen in DE (niet de gele) de rode zijn namelijk 2 weken geldig en verzekerd.
  3. BPM-vrijstelling aanvragen die is ook 2 weken geldig.

Vervolgens mag je gewoon 2 weken rondrijden in Nederland, dat is praktisch want dan heb je iets meer ruimte om langs het RDW te gaan en je BPM-aangifte te doen voordat je de kentekens kunt laten drukken.

Om alles even op een rij te krijgen voor alle betrokkenen hieronder mijn aantekeningen info dump toen ik ging importeren uit DE:





Benodigde autopapieren van verkopende partij in DE
  • TÜF-keuringspapieren
  • Zulassungsbescheinigung
    • Teil 1 - fahrzeugschein
    • Teil 2 - fahrzeugbrief
  • Certificaat Van Overeenstemming - EWG- Übereinstimmingsbescheinigung of COC (Certificate of conformity)
  • Koopovereenkomst (zelf meenemen)
  • Factuur


Extra benodigdheden


Allerhande informatie
 

Bijlagen

  • Foto 29-08-19 18 20 08 (1).jpg
    Foto 29-08-19 18 20 08 (1).jpg
    3,4 MB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Wat mag en wat ik heb gedaan:
  1. Tenaamstelling regelen in Duitsland
  2. Rode export platen kiezen in DE (niet de gele) de rode zijn namelijk 2 weken geldig en verzekerd.
  3. BPM-vrijstelling aanvragen die is ook 2 weken geldig.

Vervolgens mag je gewoon 2 weken rondrijden in Nederland, dat is praktisch want dan heb je iets meer ruimte om langs het RDW te gaan en je BPM-aangifte te doen voordat je de kentekens kunt laten drukken.

Om alles even op een rij te krijgen voor alle betrokkenen hieronder mijn aantekeningen info dump toen ik ging importeren uit DE:





Benodigde autopapieren van verkopende partij in DE
  • TÜF-keuringspapieren
  • Zulassungsbescheinigung
    • Teil 1 - fahrzeugschein
    • Teil 2 - fahrzeugbrief
  • Certificaat Van Overeenstemming - EWG- Übereinstimmingsbescheinigung of COC (Certificate of conformity)
  • Koopovereenkomst (zelf meenemen)
  • Factuur


Extra benodigdheden


Allerhande informatie
Duidelijk !
 
  • Geweldig
Waarderingen: Arbitrator

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Houd er even rekening mee dat je de RX (2000-2100Kg) met geen enkele personen kenteken oprijwagen zal mogen vervoeren, tenzij je een BE-combinatie of vrachtwagen kenteken versie kan vinden, maar moet je dan ook een chauffeur met vrachtrijbewijs regelen.
Op die kleine oprijwagens met normaal personenauto kenteken mag je meestal maar ca 1200kg beladen, want totaal mag niet meer dan 3500Kg zijn.
Die advertentie met opgave van 1600Kg is oplichting, want die mag volgens kenteken maar 1100Kg beladen worden.
Technisch kan het vermoedelijk wel, maar je bent dan fors overbeladen in overtreding want vwb kenteken mag het niet!..
 
Laatst bewerkt:

Robin74

Hoort erbij
12 apr 2018
51
8
8
Dank voor alle input. Heb nu vervoer geregeld voor 580,-. Die gaat ermee naar Zwijndrecht. Vlakbij RDW kan ik auto kwijt in loods tot keuring RDW en tenaamstelling plus kenteken. Ik hoop dat dit snel na stalling mogelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
94
55
18
Houd er even rekening mee dat je de RX (2000-2100Kg) met geen enkele personen kenteken oprijwagen zal mogen vervoeren, tenzij je een BE-combinatie of vrachtwagen kenteken versie kan vinden, maar moet je dan ook een chauffeur met vrachtrijbewijs regelen.
Op die kleine oprijwagens met normaal personenauto kenteken mag je meestal maar ca 1200kg beladen, want totaal mag niet meer dan 3500Kg zijn.
Die advertentie met opgave van 1600Kg is oplichting, want die mag volgens kenteken maar 1100Kg beladen worden.
Technisch kan het vermoedelijk wel, maar je bent dan fors overbeladen in overtreding want vwb kenteken mag het niet!..
Oh ja een RX is natuurlijk fors zwaarder dan de XM van 1400kg die ik moest vervoeren (ik bleef toen keurig onder kentekengewichten en onder de 3500kg totaal). Dat maakt een BE-rijbewijs en zware trekauto en/of oprijwagen wel nodig natuurlijk.