Bandenkeuze 4 seizoenenband

classiconero

Nieuw hier
8 okt 2021
21
5
3
Ik ben bekend met Michelin Cross Climate banden op mijn vorige auto's en neig ook deze voor mijn CT200 aan te schaffen.

Maar omdat ik geen reservewiel heb, keek ik ook bij het run flat assortiment en zag ik ik Bridgestone Weater Control Drive Guard.

Zijn hier CT rijders die ervaring met de Bridgestone hebben?
 

Bijlagen

  • IMG-20240221-WA0005.jpg
    IMG-20240221-WA0005.jpg
    237,8 KB · Weergaven: 27

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
436
63
Ik heb zelf geen uitgebreide ervaring met een willekeurige run flat band, maar "men zegt" dat die nogal oncomfortabel zijn t.o.v. een reguliere band. En dan zit een Michelin band doorgaans in het comfortabelere spectrum (de ultra sportieve varianten daargelaten). Ik zou dan denken dat je qua comfort twee uitersten vergelijkt, waarbij de run flat er voor zorgt dat je zelfstandig zonder wisselen door kunt rijden tot een garage/bandenboer. Als je in je huidige onderhoud al recht hebt op pechhulp of een ANWB-lidmaatschap hebt, zou ik het wel weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
168
43
Mijn ervaringen met de CT en banden is vooral dat je een band moet hebben die in het comfort voorziet. Dat doet zoals D43m0n al zegt een RFT niet.
Ze worden nogal snel echt ''keihard'' op stugge banden. Tenzij je dat laatste natuurlijk nou net zoekt, hè. ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Higgie

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Kijk ook eens naar de Hankook Kinergy 4 seizoenen band. Ik had mijn IS300h ook op de Cross Climates maar heb nu onder de NX de Hankooks. Kwamen als 2e uit de test en scheelde per band de nodige knaken. Band bevalt meer dan prima (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: classiconero

mailliW

Nieuw hier
28 jan 2024
11
9
3
Ben benieuwd wat er uit komt. Al gekeken op banden.autoweek.nl? Moet zelf ook binnenkort nieuwe en zat te denken aan de Pirelli Cinturato All Season SF2. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft. Ben wel benieuwd hoe de Cross Climates bevallen :).
 
  • Leuk
Waarderingen: classiconero

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Ik heb op de CT geen ervaring met Bridgestone, wel Michelin Cross Climate, deze waren echt een top allround band, niks mis mee!
Op de IS nu Bridgestone met RFT, het comfort ligt naar mijn gevoel beduidend lager: Je voelt ieder hobbeltje, meer rijgeluid en hobbelen/glijden tijdens langzame krappe (parkeren) bochten maken. Daarnaast theoretisch gezien meer verbruik, maar goed ikzelf heb geen bandenvergelijking op de IS.

Bij de CT heb ik gekozen om bij de ANWB een Slime Tire Repair Kit te kopen, aangezien de meegeleverde van Lexus zo'n 3 jaar houdbaar was. Dit is zeg maar een lijmmiddel met compressor. In ieder geval zat deze bij beide auto's standaard verstopt in de kofferbak. Gelukkig nooit gebruikt.

Of je nou een lekke RFT hebt of een standaard band volgespoten met lijm, je mag in beide gevallen niet sneller dan zo'n 80 km/u en moet hem toch vervangen.
:coffee:
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
94
55
18
Hele fijne ervaringen met CrossClimate's, zowel op Citroën XM als op BMW 325ci. De Vredestein Quatrac die Louwman bij aflevering onder de GS gemonteerd heeft vind ik onzuinige herrieschoppers daarmee vergeleken. Achteraf spijt dat ik niet wat extra korting gevraagd heb en zelf in CrossClimate's geïnvesteerd :-(
 

mailliW

Nieuw hier
28 jan 2024
11
9
3
Hier ook Michelin Crossclimate op de ct200. Bevalt prima. Gekozen voor 205/60 op 16 inch ipv 55. Iets hogere band, iets meer comfort (... ik reed hiervoor Citroën...) en geen afwijkingen op de snelheidsmeter meer.
Krijg je dan geen afwijking in je km-teller? Heb inderdaad nu ook een afwijking op de snelheidsmeter, maar km-teller lijkt o.b.v. Google maps wel vrij accuraat, of werkt dit anders? (Omtrek van band wordt 3,24% groter bij 60 ipv 55, dus als je 100km rijdt, zou er met 60-banden dan dus 97km op teller staan)
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
even advocaat van de duivel spelen ;

is er nou niemand die zegt.... een 4 seizoenenband is van alles net niks ?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er jaaaaren geleden eens in heb verdiept.. en ik toen tot de conclusie kwam om beter wat meer geld te steken in echt een goede zomerband...

of is dit veranderd in de loop der jaren ? :)
 

Gerben Variomatic

Nieuw hier
18 apr 2023
6
5
3
Krijg je dan geen afwijking in je km-teller? Heb inderdaad nu ook een afwijking op de snelheidsmeter, maar km-teller lijkt o.b.v. Google maps wel vrij accuraat, of werkt dit anders? (Omtrek van band wordt 3,24% groter bij 60 ipv 55, dus als je 100km rijdt, zou er met 60-banden dan dus 97km op teller staan)
Dat zou kunnen, weet ik eigenlijk niet. Is redelijk marginaal, dus daar maak ik me geen zorgen over.
 

classiconero

Nieuw hier
8 okt 2021
21
5
3
Hier ook Michelin Crossclimate op de ct200. Bevalt prima. Gekozen voor 205/60 op 16 inch ipv 55. Iets hogere band, iets meer comfort (... ik reed hiervoor Citroën...) en geen afwijkingen op de snelheidsmeter meer.
Keuze voor 60 hoog, nooit over nagedacht. Wel een interessant idee.
Ben alleen benieuwd hoe dat eruit ziet bij een ct200.
Heb je een foto hiervan?
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
even advocaat van de duivel spelen ;

is er nou niemand die zegt.... een 4 seizoenenband is van alles net niks ?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er jaaaaren geleden eens in heb verdiept.. en ik toen tot de conclusie kwam om beter wat meer geld te steken in echt een goede zomerband...

of is dit veranderd in de loop der jaren ? :)
Kijk, zo goed als zomer- en winterbanden steeds beter worden door voortschrijdende inzichten en ontwikkeling, zo geldt dat natuurlijk ook voor de 4-seizoenen band, lijkt me zo. Ik rij nu al mijn vierde of vijfde auto (Toyota's en Lexussen) op 4-seizoenenbanden en ook ik merk dat deze banden steeds beter worden. Dus waarom niet....? ;)
 
Laatst bewerkt:

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
220
63
Kijk, zo goed als zomer- en winterbanden steeds beter worden door voortschrijdende inzichten en ontwikkeling zo geldt dat natuurlijk ook voor de 4-seizoenen band, lijkt me zo. Ik rij nu al mijn vierde of vijfde auto (Toyota's en Lexussen) op 4-seizoenenbanden en ook ik merk dat deze banden steeds beter worden. Dus waarom niet....? ;)
Snap ik zeker hoor ! Het viel me gewoon op dat niemand hier over begon. Terwijl toen ik nog wat meer aan het hobbyen was en in de auto "scene" zat... waren de 4 seizoensbanden not done ! Maar wat je zegt zit natuurlijk een kern van waarheid in !
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Snap ik zeker hoor ! Het viel me gewoon op dat niemand hier over begon. Terwijl toen ik nog wat meer aan het hobbyen was en in de auto "scene" zat... waren de 4 seizoensbanden not done ! Maar wat je zegt zit natuurlijk een kern van waarheid in !
Neuh, meestal reageer ik dan gewoon niet als iemand al zoekt naar zo'n band :p Ik zou ook nooit voor een 4 seizoenenband gaan, maar ik heb dan ook een flink stugge en verlaagde auto, dat is ook niet iedereens voorkeur als je het zo her en der hier leest ;)
 
  • Haha
Waarderingen: ErwinJDM

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
even advocaat van de duivel spelen ;

is er nou niemand die zegt.... een 4 seizoenenband is van alles net niks ?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er jaaaaren geleden eens in heb verdiept.. en ik toen tot de conclusie kwam om beter wat meer geld te steken in echt een goede zomerband...

of is dit veranderd in de loop der jaren ? :)
Banden in zowel zomer-, winter- of vierseizoenbanden worden met iedere nieuwe uitvoering beter, zeker die van de grote leveranciers van de "betere" merken. Dat heeft veel te maken met enerzijds meer inzicht in wat er tussen band en weg zoal gebeurt door betere en nauwkeuriger meettechniek en anderzijds met het gebruik van allerlei nieuwe materialen. Strikt genomen scoren zomer- en winterbanden nog steeds wel beter dan vierseizoenbanden, maar van alle is de kwaliteit gestegen en de kwaliteit van vierseizoenbanden in verhouding het meest. Het verschil is dus kleiner geworden en gezien de omstandigheden waar de meesten van ons rijden inmiddels zeker toereikend. Zolang je niet af en toe op een circuit gaat rijden, kun je waarschijnlijk prima mee rijden - al zul je bij sterke sneeuwval waarschijnlijk niet aan kettingen ontkomen. Zolang je dus in de winter niet naar Scandinavie of naar Oost-Europa gaat kun je er zo langzamerhand prima zonder.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
436
63
4 seizoenenband is van alles net niks ?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er jaaaaren geleden eens in heb verdiept.. en ik toen tot de conclusie kwam om beter wat meer geld te steken in echt een goede zomerband...

of is dit veranderd in de loop der jaren ?
Vroeger was dat naar mijn mening inderdaad zo, maar sinds een aantal jaren zijn er wel stappen gezet. Volgens mij was Michelin met de Cross Climate de eerste 4-seizoenenband die er echt bovenuit stak. De rest is daarna gaan volgen. Ik zweer bij mijn IS nog steeds bij zomerbanden in de periode dat we zomertijd hebben. De winterbanden die ik bijna op heb gereden worden dan vervangen door Cross Climate 2 voor het winterseizoen, want die winters stellen niet meer zoveel voor hiero. Op wintersport ga ik niet. Maar mocht er een keer een paar dagen sneeuw liggen, dan kan ik me vast wel redden met de huidige generatie 4-seizoenenbanden tijdens die paar dagen. De rest van het winterseizoen is het vaak boven nul en regenachtig…
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM en Higgie

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Ik ben in de afgelopen jaren op diverse merken 4-seizoenenbanden nog niet één keer in een situatie gekomen dat ik moest concluderen dat het aan de 4-seizoenenband lag. Nat, droog, koud en warm, altijd voldoen ze. Maar er zal zeker verschil zijn in wat eenieder vraagt van zijn banden. En daar de bandenkeus op afstemmen, heel logisch.
Ik heb Conti's, Dunlops, Michelins gehad en nu Hankook, en die laatste doet imo niet onder voor de Michelins die erg goed waren.